Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 42517 besök totalt |
Riktiga regndäck eller bra gatdäck? skurna K21 vs Proxes R1R
Hej Har en fundering på vad som är vanligast i Roadsport, dem som inte trailar, när det kommer till däck och däcktransport. Jag får plats med 6 st. hjul i bilen + verktyg och sånt som måste släpas med. Och då kommer frågan automatiskt, vilka hjul skall man åka på och vilka skall man lasta i bilen, på väg till en körning? Alt.1: Man åker på Kumho V70 K60 och har med sig 2 st extra K60 till framdäck, samt 4 st riktiga regndäck tex: skurna V70 K21, från Wheelbase. Alt.2: Åker ner på bättre gatdäck, tex. Toyo Proxes R1R (UTQG Rating: 140 AA A), som får tjänstgöra som regndäck vid behov. Och så lastar man alla sina V70 K60 i bilen. Båda allternativen har för- och nackdelar, men ville höra med er som har erfarenhet. Alt.1: Fördelar: - Man har alltid optimala däck för alla väder på tävlingen. Alt.1: Nackdelar: - Man kan köra slut på alla sina K60, så dem inte längre är åkbara på gatan, när man skall hem från tävlingen. och då behöver man slita på K21-orna i onödan på väg hem = dyrt i längden. - skurna K21 är inte så billiga. -------------------------- Alt2: Fördelar: - Bättre ekonomi, ca. 1000:-/däck, som fungerar både på bana och utanför - Man har altid däck att kunna åka på hem. Alt.2: Nackdelar: - Man kan inte mäta sig med bilar som åker på skurna K21 i regnet. ------------------------------ Frågan är bara hur många har testat Proxes R1R i vätan och hur bra fungerar den? Den är E-märkt och är klassad UTQG Rating: 140 AA A. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
R1R har testats i vätan och de fungerar mycket bättre än K61, men men, K22 är svårslagna.
Själv kör jag R888 GG som alternativ i vätan, de klarar ett par upptorkande lopp (även om mönstret tappar den vassa kanten). Sen har du GGG och SG... Visst verkar denna sommaren varit blöt mest hela tiden, men väldigt fokuserade våtdäck kan bli lite ångest (speciellt vid risk för upptorkande då hela vitsen med att släpa med dem kan vara slutkörd på en stint, och det går inte fort då heller). ![]() När jag rullade till/från så var det R888 GG mot backen och K60 på taket. |
||||||
Vad menar du med "skurna"?
Däcken måste vara gatgodkända, dvs E-märkta. De får inte modifieras, tex skära mer mönster. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
Det är skuret av Kumho själva och får användas med rätt intyg, gäller även i Roadsport, tydligen. Har pratat med Martin på Wheelbase.
_________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Re:
Låter som en riktig gråzon om man behöver speciella intyg. ![]() Det står "Egen skärning i däcket är ej tillåtet" är den nya tolkningen då att grannen kan göra det istället och är det ok då? Skuret är skuret och original däckmönster är påverkat, eller? ![]() Godkänt av vem? |
||||||
Re:
Visst kan det vara så men diskussionen avsåg väl däck att använda i Roadsport och inte vad man får använda i BMW Cup? |
||||||
Re:
Belyste bara att dessa däck inte är nån ovanlighet samt vika intyg som krävs ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
![]() Konstaterar också att tolkningen är selektiv mot bilar med större fälgdimension då specialskurna däck inte finns för dem, däribland min egen. Kanske skall maila Hoosier och be dem skära till och e-stämpla ett par lämpliga dimensioner i racevänligt gummi. ![]() |
||||||
Re:
![]() ![]() |
||||||
Re:
Kan tyvärr ej återge samtalet med Martin ordagrant, men vad jag förstod så skulle dessa skurna K22 vara tillåtna även i Roadsport. Han vann ju Roadsport B på dessa däck, så det har varit OK tydligen. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Re:
Jag är med på att du fått den informationen men som jag tidigare skrev; "Låter som en riktig gråzon om man behöver speciella intyg. Det står "Egen skärning i däcket är ej tillåtet" är den nya tolkningen då att grannen kan göra det istället och är det ok då? Skuret är skuret och original däckmönster är påverkat, eller? Godkänt av vem?" Känns som det behöver klaras ut innan en hel hög med förare köper dessa däck, blir ju inte en mer godkänd och accepterad tolkning bara för att många hänger på strömmen för att inte bli ifrånkörda. Jag anser det vara en ganska avsevärd skillnad i tolkning mot tidigare och som jag förstått roadsport deltagarna så tas nya tolkningar/förslag på regelomskrivning upp för diskussion först, vänd ut och in och får först därefter en eventuell acceptans genom förtydligande eller ändring i reglementet. Och som jag också skrev, slutresultatet är selektivt bland deltagarna och då blir det ett sportsligt problem som inte ens pengar till fler/nya däck kan påverka. |
||||||
Visst är det en gråzon.
Öppnade mönster gjorda av Kumho Motorsport har förekommit i Roadsport i åtminstone tio år. Reglementet är skrivet lagom bra som vanligt ![]() Men det är först nu när det körts med K22 som det uppmärksammats, och det är gummiblandningen som spelar störst roll IMHO. Det som är mest fishy i grunden är att du kan köpa däck med E-märke som inte skulle klarar testerna för E-märkning (för att gummiblandnignen är för mjuk för att klara hållfasthetstesterna)... En del tillverkare har inte E-märket på sina mjukaste blandningar, medan andra kör med samma vulkform som för de hårdare. "Godkänt" är en sak, "accepterat" en annan, protesterat och nedslag en tredje. |
||||||
Re:
Men vänta nu, skärs och används de vanliga Kuhmo V70 däcken också? Menar du Roadsport i Sverige eller någon annanstans? Det har i så fall hållits vääldigt tyst om detta till skillnad från övriga däcksdiskussioner. Jag ser en viss men distinkt skillnad och därmed gränslinje mellan ett däck som är tillverkat på ett visst sätt och ett däck som har efterarbetats. Som jag förstår så är det inte den e-godkända versionen av nämnda däck som används eftersom de de facto skärs efter tillverkning, beskrivningen av att dokumentation skall medföras för att övertyga tävlingsbesiktning tyder ju på det. |
||||||
Håller med om att det är en gråzon och att det måste varit väldigt tyst om det eftersom jag hörde först om det i år efter att ha köpt Yokohama 022 för att använda i regn.
Krasst kan man väl säga att Kumho skär däcken under tillverkning. De har aldrig varit sålda och det är de som ger däcken sin e-märkning. Om man ska stoppa denna typ av verksamhet så får man utforma reglementet till att bara tillåta e-märkta däck som har gjutet mönster. Sen kan man fråga sig varför Kumho inte tar fram ett däck anpassat för regn. |
||||||
Re:
Men det är inga mängder av förare som använt dem. På SSM var det tre bilar som rullade på K22 i vätan och alla tre utmärkte sig ganska tydligt, så stressen är lättfattad. Sen finns det ju K12 också (ännu mjukare) i vissa dimensioner... De håller ett knappt varv när det är torrt, med E-märke... |
||||||
Re:
Att som brukare veta på om just det däck du köpt skulle klarat testerna är ju svårt (oavsett tillverkare med många kombinationer, tex ACB10 i supersoft). Sen är marknaden för gatgodkända tävlingsdäck ganska liten (så kostnaderna för att E-märka ett regnvänligare mönster går inte att hämta hem). De större marknaderna kör med specdäck eller däck enligt listor. Det skulle ju vara en dum idé att sälja K22 till en gatåkare. Martin G kan mycket mycket mer om historierna runt detta, men han är ju inte så lite partisk heller ![]() |
||||||
Kan vi backa ett steg och förklara vad skurna betyder? Tar man en kniv och skär i dem? Vad gör detta för greppet? Kan alla köpa dessa däck, och vad kostar det jämnfört med andra r-däck?
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 42517 besök totalt |