Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3512 besök totalt |
Har börjat lätta bilen lite extra :-)
Jag beslöt mig för att lätta bilen så mkt det bara går genom att ta BORT ALLT som inte behövs - o fortfarande skall bilen vara REGGAD med båge/GATLAGLIG - Jag har tagit bort allt som har med värmepaketet att göra, inklusive alla plaströr som förflyttar luften under instrumentpanelen - ett helsikes jobb - men nu e det väck iaf :-) Fick efter att jag gjort detta - höra att jag MÅSTE HA (?) defroster funktion på framrutan.... Hmmm Löste sig med en LITEN rörfläkt @ la Biltema typ på 12V - vägde ca 500gram Har även tagit bort kupefläkten nu - den syns på första bilden. 5 kg där. NU väger bilen grovt räknat 870kg - tillsammans med en planerad motoreffekt på ca 170-180 hk kommer den att "troligen" lämna några "superbilar" bakom sig... * ![]() totalt lättad vikt: ca: 230kg just nu - jag ger mig inte förrens bilen väger in på 850kg. de lättaste bilarna i den japanska AE86 race serien väger in på 735kg (& de har 280hk ![]() innanför handskfacket/instrumentpanelen har nu även tagit bort ALL "golvmassan" som syns på bilden.. nästan 5 kg bara där ![]() alla delarna som jag tog bort samlade - ca 25kg inklusive värmepaketet ![]() rensat ![]() -------------------------------------------------------------------- samt så har jag byggt om lite i just instrumentpanelen - bla, byggd in shift-light'n i en av varmluftsutblåsen & monterat en riktig START-KNAPP okså - som e kopplad via tändningen - nu funkar det asså inte att vrida på nyckeln för att starta bilen. & tagit bort ca: hälften av alla skruvarna som sitter lite där & var. Tagit bort ALLA knappar som inte nyttjas & skall sätta dit en tvålagers kolfiberplatta till alla de nya flygplanstyp's strömbrytarna & ett kolfiberfäste till DVD'n. ![]() ![]() ![]() jag har fått bla.. Vanadis Gummi, Svenska Clarion, ArtixTuning, SCE, ACC Racing - samt 12 företag till att hjäpa mig med delar & hjälp till bilen inför drifting året 2004. MVH/ ........Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re: Har börjat lätta bilen lite extra :-)
*ASG* Svenska Clarion som sponsrar med en liten NextBase - http://www.clarion.se/nextbase.htm - hade inga kolberfästen ju - bara alu/stål... så jag gör ett eget * ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Fasiken vad "Nice" med så kompromisstlöst tänkade. Men min väger ju inte så lite än > ![]() får nog jobba på om jag ska komma ner så långt. ![]() ![]() /Martin _________________ ![]() |
||||||
hehehehehe..thanxs man... Jag har t.o.m funderat på att rensa elsystemet från ALLA sladdar som inte behövs.. borde bli ett kg eller så ju ! K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
funderat på att slipa den plåtren?
![]() Plocka bort passagerarstolen, ta ut inredningspaneler (dörrsidor, innertak, sitter säkert lite plast här o var) Borra hål genom alla skruvar i hela bilen? ![]() |
||||||
Toklätta i all ära.. Det är svårt att argumentera emot ![]() Tänkvärt är dock... De tar ungefär en månad av smått moddade vanor, för att loosa 3-4kg förarvikt. Medans plus/mins 3-4kg i tex en stol kan handla om 10kkr.. Men men.. ![]() Liknande modifikationer kommer finnas att hitta i min bil oxå, så.. Ett tips är att suga kupéluften genom ett oljekyl för att få varmluft.. 2 flugor... |
||||||
Anders Anders Anders..... ![]() ![]() ![]() du har inte sett min bil va ? ![]() ![]() ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Kristian kristian kristian!
Jo, det har jag!! ![]() och nu när du säger det... så hade du kanske ingen passagerarstol... ![]() Men färg - det sitter det f-n på den! Väck med den!!!! ![]() ![]() |
||||||
heheheh de lär inte bli så snygg med plåtrent/rostlagat ju..... då e det snyggare med 2.5 kg färg u ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Mycket nice bygge! Kul att folk satsar på N/A istället för turbomotorer för en gångs skull när det gäller Japantrim...
Men, DVD:n är ju helgerån, du kan ju inte jaga kilo till en råbarkad racer och sedan slänga in en DVD-spelare! ![]() _________________ Johan Meissner |
||||||
hehehe... It's Fun har ju det ![]() det för att blidka sponsorn ju - & så väger den visst bara ca 650gram _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
"tyvärr" redan bokat tid nästa vecka hos dekalfirman *L* _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Dags å skaffa lättviktsavgas? och skänka den gamla (astunga) slutdämparn till ... mig
![]() Kolfibertak tyckte jag lät som en jättebra idé om du nu ska jaga kilon ... Sen kan du ju alltid pumpa helium i däcken ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Hehe! En variant på den klassiska: Bästa sättet att modifiera bilen - gå en förarkurs. _________________ Johan Rådlund |
||||||
de't e avklarat sedan länge *L* _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3512 besök totalt |