Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan 200SX S13 1992 | 1 besök senaste veckan (3689 totalt) |
Då jag hängt här ett bra tag nu utan att ha lagt upp någonting om min bil kanske det är dags. Framförallt är det lämpligt om man behöver hjälp.
Och vem vet? Det kanske blir en liten motiverare till att jobba mer på bilen, för "fort" är inte rätt ord för min byggtakt. Ägaren Om dagarna är jag en IT-konsult som jobbar primärt med utveckling. På kvällarna är jag en vanlig 25-åring som på något vis försöker få tid över till alla intressen. Jag är inte på något vis utbildad mekaniker, men har skruvat moped samt cross och hjälpt min far en del i hans bussverkstad så jag vet åtminstone vad ett spärrskaft är. Detta är dock första gången jag ger mig på något så omfattande, framförallt på egen hand. Bilen Inledning Bilen är då en Nissan 200SX från 1992, såld i Tyskland och importerades till Sverige 2005. Jag köpte den våren 2007 som min första bil. Första sommaren gick den som bruksbil och jag hann med min första banträff någonsin, Japmeet, vilket gjorde att jag verkligen fick blodad tand. Tyvärr (som vanligt med mig) så måste ju någonting gå fel, och självklart blev det så. En morgon på väg till jobbet på E4:an small det till och jag blev stående i vänsterfil i uppförsbacken norrut innan Kungens kurva (en mindre angenäm upplevelse). Efter att ha fått den bärgad hem till Ekerö där jag då bodde konstaterades det snabbt att kamremmen gått av. Denna hade jag tänkt byta när jag köpte bilen då det inte satt något märke på kamremskåpan om senaste byte, men i all glädje och hast glömdes det bort. Så vad gör man om man vill fort ut och åka igen och inte har någonstans att skruva? Man köper en begagnad motor, lånar en bekants garage och byter motor på en helg. Den gick så säsongen ut tills den ställdes undan i garage hos min far utanför Linköping, men från dag ett kändes inte den nya motorn rätt, men min omgivning tyckte att jag oroade mig för mycket, som jag ofta gör. Säsong två inleddes med lite strul (en säkring hade gått) men annars gick den fint (men med samma dumma magkänsla kvar). Men dag nummer två skulle ändra det. På väg hem från fars verkstad efter att ha fixat något smått på bilen började den ticka. Misstänkte kass lyftare och fortsatte de sista två kilometrarna hem. Tyvärr var det inte så enkelt. Det visade sig att den nya motorn drog olja, någonting som jag totalt missat pga huvudet i molnen av körning. Nu hade jag dock hittat verkstadsplats i Stockholm, så efter att ha bytt vevlager och fyllt upp med olja kördes den raka vägen till sin nya viloplats. Målsättning I slutändan är tanken att det ska vara en gatregistrerad bil med primärt användningsområde på bana. Självklart ska det svängas men tanken är att störst betoning ska ligga på drifting, eftersom att jag på något vis alltid väljer "icke-konventionella" varianter på mina intressen (cyklar mer på bakhjulet än båda, spenderar mer tid i luften än i backen på skidor, etc). Status Sedan den ställdes undan så har jag hunnit uppgradera hjulupphängningen med justerbara coilovers, polyuretanbussningar, ljusterbara stag, m.m. Motorn är en orginal-CA18DET som har rivits ur och renoverats med orginaldelar i botten. Den ska få en storlek större turbo, oljekyl, lite större spridare, osv. Tyvärr tog skruvarlusten slut efter ungefär ett halvår-ett år då en garagepolare tröttnade och lämnade garaget, kombinerat med att jag då hade fem mil enkel väg dit. Jag hade visserligen ytterligare två garagepolare, men det räckte tydligen inte för att hålla gnistan vid liv. Efter en temporär vända till ett annat garage som också låg ganska off tog jag mig för ett halvår sen i kragen och hittade en plats 10 minuter hemifrån, betydligt bättre. Just nu sitter motorn nästan helt ihop, toppen ska hängas på, följt av insug och grenrör samt lite slangar. Oh just ja, den slöa motorn orsakades av att kamremmen satt ett (eller om det t.om. var två) steg fel på veven. Bild Jag hade flera bilder från verkstaden, men de låg på en hosting-sida som lade ner och jag hade totalt glömt bort dem innan dess (inga bilder kvar på någon dator, tyvärr). _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
Efter lång nertid kom farsan upp och sparkade lite på mig samt hjälpte till.
När vi började satt det bara vevaxel, stakar och kolvar i blocket. Nu är det väldigt nära att hinka i motorn. Saknade tyvärr lite saker som måste köpas först:
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
Se upp nu! Nu blir det lättare för mig att stressa dig
Kul iaf att du har en tråd uppe, nu gäller det bara att följa upp med uppdateringar _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
Idag blev det lite mer gjort i garaget.
Generator och styrservo på, adapter för turbo till tryckrör monterad och nya pinnbultar från turbon till avgassystemet monterade. Tyvärr gick det inte så bra att byta ut oljetillförseln till turbon. Hur jag än vrider och vänder på slangen och kopplingarna jag fått så passar det inte, ska maila Driftworks och kolla så jag inte råkat få fel prylar. Hade även tänkt att slipa ner och börja lacka om ventilkåporna, men lite väl mycket icke-raka ytor på dem, avsaknad av blästerskåp och roterande stålborste satte tyvärr stopp för det projektet för denna gång. Uppladdad med Rejsas Android-app. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
Våra race- och banåkarbilar Nissan 200SX S13 1992 | 1 besök senaste veckan (3689 totalt) |