Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (15759 totalt) |
Re:
Det ska gå, Audi-kombon är väldigt kompakt, bara 70cm från framkant motor till centrum hjulaxel. Ska dessutom flytta bak bakre hjulhus 9 cm (hoppas att det går att få till snyggt med hjälp av installation av "pack GT") ![]() _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Sådärja, efter ett par kvällar meckandes i regnet fullständigt täckt av en tjock sörja som vid närmare påseende visade sig vara mygg - så blev jag sjuk. En hittills 4 veckors förkylning/otit/lungpaj som överlevde en vända med Doxyferm. Nu bättre efter en kur kinesisk medicin som jag inte har en aning vad den innehåller
![]() ![]() Nåja, lyckades i alla fall få Audin att se ut som förloraren i ett slagsmål med ett godståg. Ska rädda drivaxlar och styrväxel med mera småkrafs också. ![]() Motor och låda på plats i mitt garage ![]() Ny lekkamrat som det ska bli intressant att se hur väl den passar ihop med lådan. Inte sitter alla bultar på samma ställe på V8 som R5 har jag kunnat konstatera redan nu. Det bidde en lagom arg AHC på 340hp som hade den fördelen att ha ett svänghjul/koppling redan på plats. Bör passa också på en lämplig "gat/besiktningsmotor" 3.7:a AEW som jag fått lära mig ska ha samma bultmönster som AHC. Nu kan jag ta mått på hur ramen ska se ut runt motor/låda/bakre hjulupphängning vilket är ett stort steg framåt. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Åsså har det gått några år men nyligen åkte fru o barn till Kina i några veckor så då fnulade jag ihop en ram:
![]() Oroa er inte, det kommer mer bitar allteftersom, bl.a en bur. Motor o låda hittade ihop med i alla fall ganska många skruvar: ![]() Nu är det dags att såga ur karossen för att passa ihop den med resten. Jag kommer att addera höjd neråt jämfört med originalet så får jag lite bättre plats. ![]() Sitter just nu och funderar på hjulupphängningar - någon som har lite input om följande bild stämmer med verkligheten? Tänker då främst på teorin att rollcenter ska ligga på angiva procent av tyngdpunkten för en bakhjulsdriven bil. ![]() _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Re:
Nja, så enkelt är det ju inte. Vad händer med rollmomentet och jacking? _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Ja det är ju just det, vad händer? Angivna siffror är bara ett mått på lämplig utgångspunkt för en bil med drivning bak o baktung. Annars finns de de som säger att man ska ha högre rollcentra bak än fram men här blir det ju tvärtom. Allt för att göra bilen lite mjukare i rumpan för bättre grepp ur kurvor.
När du pratar rollmoment tolkar jag det som om du föreslår mindre avstånd mellan rollcentra o tyngdpunkt? Jacking torde inte vara nåt större problem med så pass låga rollcentra jmf med tyngdpunkt. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (15759 totalt) |