Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4221 besök totalt |
Val av tändspole
Jag håller på och bygger tomtek och letar nu efter lämpliga tändspolar. Kommer att köra waste fire så ett alternativ är att köra två stift på en spole. Hur gör jag det? Alternativ två är att köra fyra spolar, dvs en till varje stift. Då blir jag tvungen att köra med separata förstärkare till spolarna då stegen i tomtek inte orkar driva två spolar. Tips på billiga förstärkare mottages. Borde ju sitta på bilar på skroten va? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Hej
Ford Escort från cirka 1991 och framåt, Mondeo, Focus och nyare Fiesta är några exempel. Såg även wastefirespolar på en del oplar (Vectra och Astra/Kadett tror jag) senast jag kollade runt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Re: Val av tändspole
opps ! ![]() ![]() |
||||||
Re: Val av tändspole
Nä inte 100% säker. Bara "the word on the street" som jag snappat upp ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Re: Val av tändspole
Är det någon som har tyckt eller är det någon som har praktisk erfarenhet som ryktet kommer ifrån ? Vore surt att bränna drivkretsarna i tomteket.... |
||||||
FRåga på www.ms-nordic.tk där finns en hel del kunskap.
_________________ Rickard Eriksson |
||||||
Hur ser dom ut på oplarna sitter båda spolarna ihop så det är en enhet med fyra tändkabelutgångar ? Du vet inga årsmodeller på Vectra och Astra ? |
||||||
Jag använder en spole från Vectra B 2.0 16v till mitt MBE 970-sprut/tändsystem. Det är en Sagem wastefire-spole, det är fyra tändkabelutgångar på samma spole, bägge spolarna är alltså i samma "paket". En 4-pol anslutning mot styrdonet, externa slutsteg krävs.
Tänk också på att olika spolar har olika egenskaper... Satt en lång stund i telefon med Bosch tekniska avdelning för att försöka reda ut hur pass långa uppladdningstider som deras spolar klarade. Det hade killen tyvärr inga data på, varje spoltyp var unik gällande hur den skulle "programmeras"... Datat fanns hos biltillverkaren, sa han. Har man för långa uppladdningstider så kan spolen gå varm och gå sönder. Dessutom kan man bränna stegen, det har jag erfarenhet av... _________________ Johan H |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4221 besök totalt |