Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjädrar hur beräkna?
2 besök senaste veckan (7668 totalt)
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Fjädrar hur beräkna?

Hur beräknar ja va ja ska ha för fjädrar hjälpfjädrar till mina hemabygda coilovers?

Bilen är e saab 900/9-3 dvs lite framtung å ovanlig som banbil
Bilen går på grus/asfalts bana typ rc

Vad behöver ja för värden ? Höjd vikt viktfördelning f b ?? Hur använder jag dessa värden
Vad fins de för grundregler för grus ? Hårda fjädrar mjuka dämpare ?

Tack

Kungsbacka
Här sen Jul 2007

Börja med att ta reda på hur många kilo som belastar varje hjul. Hjälpfjädrar ska vara helt ihoptryckta när bilen står på marken och utfjädrade när den är upphissad.

Dämparna som du byggt, vet du vilken hårdhet på fjädrarna de är byggda för? Man kan avvika en del från det värdet men inte för mycket. Finns säkert siffror på vad som är optimalt.

Folk (inkl mig själv) som brukar sänka sina OG 9-3 använder ju ofta H&R eller Eibach-fjädrar. Vet du vilken hårdhet dessa har? De är ju alldeles för mjuka för bankörning men kan ge ett hum om var man bör lägga sig. På min bangolf med D2-chassi har jag fjädrar som är drygt 3 ggr hårdare än motsvarande sänkfjädrar. Ganska lagom tycker jag då den går att köra på vanlig väg utan att studsa allt för mycket. Huruvida det ska vara mjukare om man kör på grus eller dylika underlag kan jag inte svara på men troligen då det inte är lika jämt underlag.

Det finns formler för att räkna ut hur hårda fjädrar man ska använda men då måste man veta lite andra parametrar, exempelvis vilken svängningsfrekvens man vill ligga på. Det kan du ju kolla med andra grusåkafolk vad de ligger på. Du måste även veta lite mått på chassigeometrin för att kunna räkna på detta. Det finns en hel del skrivet på rejsaforumet om hur man räknar på de här formlerna så testa att söka så skall du nog finna en del matnyttig info.

Detta var ju inga konkreta svar direkt men hoppas att det kan guida dig i rätt riktning!

Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Nu har ja fått fram att viktfördelningen är 62/38 och på 1440 kg bil borde de bli 446kg pär hjul ?

Hur använder ja den infon nu vidare
Se finns det väldigt lite för att däga ingen ärfarenhet av att bygga bra chassin till 9-3/900
Ska som sakt åka på dåliga banor komfort är inte prioriterat på nått sätt

Lidköping
Här sen Nov 2002

Re:

gascan skrev:
Nu har ja fått fram att viktfördelningen är 62/38 och på 1440 kg bil borde de bli 446kg pär hjul ?

Hur använder ja den infon nu vidare
Se finns det väldigt lite för att däga ingen ärfarenhet av att bygga bra chassin till 9-3/900
Ska som sakt åka på dåliga banor komfort är inte prioriterat på nått sätt

Engelsmän är ju tokiga i motorsport och rimligen borde det ha tävlats lite i rally med Vectra typ A, BTCC kördes ju iaf med den modellen. Vetcran är säkert lite lättare än 1440 men upphängning/bottenplatta är väl gemensam. Bara en fundering.

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Magnus Lidholm skrev:
Vetcran är säkert lite lättare än 1440 men upphängning/bottenplatta är väl gemensam. Bara en fundering.

Inte för att det hjälper men...
Vectra är ju samma bottenplatta som Opel Calibra, min Calibra Turbo vägde 1460 med en person i när jag vägde den på en våg (fast jag vet ju i inte hur rätt den visade, det var en våg på Uråsa).

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
De spelar inte så stor roll jag holler på å bygger egna ben
De e nån bilstain rally dämpare med lite hårdare setning en vad som står på den men ja vil ha en fingervisning om hur hårda fjädrar ja ska börga exprimentera med
Dom vi har åkt med innan va fjädrar som va 1mm hårdare å 2cm högre en orgenal å dom va för mjuka
... Så frågan är ska ja ha en fjäder som är 200 kg/ mm eller en som är på 20 kg/ mm?

Luleå
Här sen Nov 2009

Jag kör ju 9000 och har laborerat lite fram å tillbaka med olika fjädrar, dock är ju de för asfaltskörning så du bör väl köra med mjukare? började med sänktfjädrar som inte alls var så hårda, vet inte exakt men kanske runt 25-30N/mm? sen körde jag med fjädrar från en 9-5 som kapades lite så dom låg väl på runt 50N/mm men de var också lite mjukt. Fick tag på coilovers i våras med 150N/mm fjädrar men de var på tok för hårt så bytte till 100N/mm fjädrar och dom tycker jag funkar finfint! min bil är runt 100kg lättare än din.

Saab 9000 Aero
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Jäla skryt !

Nej då tack nu börjar ja koma nånstans
Men du tycker 100 nm/ mm käns ok på asfalt

Ok ja tror nog att ja ska ha lite hårdare en så men väldigt mjuka dämpare
Nån som har åsikter om de ?

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

gascan skrev:
Jäla skryt !

Nej då tack nu börjar ja koma nånstans
Men du tycker 100 nm/ mm käns ok på asfalt

Ok ja tror nog att ja ska ha lite hårdare en så men väldigt mjuka dämpare
Nån som har åsikter om de ?

det blir väldigt dåligt om du kör grus också. Även på asfalt då dämparen inte orkar hålla imot fjädern.
mjukare fjädrar och hårdare retur på dämparen, sen justera balans med krängare.

en rally grus fjäder ligger mellan 50-65 N/mm. på asfalt 80-100 N/mm 1200-1300kg

Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Tack konkret tips så med lite tyngre bol borde de bli något hårdare fjäder? Till våran 1440 kg koloss borde 85-95 nm/mm vaganska lagom då ? Kannse en 100nm fjäder vore bra att börja med ? Hur blir de föresten blir de över stalp och lite störe hål där dämpar får jobba över hela registret ?
Dom dämparna ja vart rekomenderad va betydligt mjukare en orgenaldämparna å dessa skulle vi ha till hårdare fjädrar

Hur gör man med längden varför har man hjälpfjädrar är de inte bätre att ha en vanlig fjäder med rätt längd ? ? Ska

Luleå
Här sen Nov 2009

Utan att veta nå om att köra på grus tycker ja de babbe säger låter bra, runt 50n/mm borde nog va bra fjäder att utgå ifrån beroende på hur mkt fjädringsväg du behöver? Fast är de väldigt ojämnt underlag kanske du måste ner ännu mer i hårdhet.

Saab 9000 Aero
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Det är väldigt ojämt där vi åker problemet tidigare har u varit att fjädringsvägen inte har rekt till å i början så va settningen så mjuk att vi botnade dämparna så kraftigt att dom slogs krokiga

Därför e ja lite skeptisk till för mjuka fjädrar vi åker u 4 timmars tävlingar å på sommarhalvåret är de 2 tävlingar i månab

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

gascan skrev:
Det är väldigt ojämt där vi åker problemet tidigare har u varit att fjädringsvägen inte har rekt till å i början så va settningen så mjuk att vi botnade dämparna så kraftigt att dom slogs krokiga

Därför e ja lite skeptisk till för mjuka fjädrar vi åker u 4 timmars tävlingar å på sommarhalvåret är de 2 tävlingar i månab

det är dämparna som är för dåliga.

Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Problemet med om du har hårda fjädrar å kör på väldigt ojämnt underlag är att hjulen kommer börja studsa. En 50n/mm fjäder har väl ungefär 7-10cm utfjädring från ride height + hjälpfjäder innan den tappar markkontakt å de kanske blir för lite? Kollar man på wrc bilar så ser de ju ut som att dom har betydligt längre fjädringsväg än så när dom hoppar så dom borde ju köra med mjukare fjädrar men däremot har dom dämpare som funkar sjukt bra!

Saab 9000 Aero
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Ja de e u att föredra
Men 9-3 an har u ganska kort fjädringsväg å ja ofrar hjärna lite grepp om grejerna holler

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Tumme pekfinger hjulkonstanter (inte fjäderkonstanter) utifrån FWD 62/38 och på 1440 kg
std 22/18 (fram/bak)
grus 62/44
asfalt 124/83

Sort N/mm

stockholm täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Tack !!!

Konkret å bra nu väntar ja på de ett rör sen ska vi se hur dehär blir

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ckeck på
Vet du skilnden på hjulkonstant och fjäderkonstant?
check av

stockholm täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Nja
Min upfatning e väl att den rörelse som fins i decket är i dehär fallet ganska försumbar

Å är ja ute på monarken får du järna förklara

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Beroende på hur geometrin, i fram och bakvagn, ser ut kommer man få olika utväxlingar hur mycket hjulet rör sig kontra fjädern.
MacÄckelben ligger runt 0,94, allså fram.
Bak ligger den på ca 0,72 på NG900 o 9-3an
Sen för att könla till det skall utväxlinen kvadreras, detta pga att både kraften o längden endras.
Sorten är ju N/mm (Newton per mm)
Ger
k=fjäderkonstan
khj=hjulkontsnat, hmm lite lustig benämningen igenligen. Men den fjäderkonstant man skull ha om fjäder stod direkt åvanför hjulet.
Utväxlingsförhålldent brukar förkortas MR(något på engeska jag inte kan stava till)

khj=k*MR^2

Fjädrar hur beräkna?
2 besök senaste veckan (7668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande