Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -86 - BMW Cup #84 *såld* | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (26060 totalt) |
Hög tid att dra igång en projekt tråd på min Cup bil. Bättre sent än aldrig
Bilen är en svensksåld 320i, första ibruktagande 1986-09-04, 10 ägare, 27000+ mil på karossen. Motor och låda är ifrån E30 325 (M20B25 & Getrag 260 med förstärkt Z3-shortshift). Ingen aning allt om km på motor och låda. Trots att det är en tävlingsbil så har den behållits gatgodkänd vilket även jag tänker göra, senast godkända besiktning var 2011-08-16 så snart dags igen. Historik: Bilen byggdes om och fick vagnbok för Racing 2004-06-10, då fanns bilen i Sundsvalls trakten. Bilen gick sin första tävling 2004-06-13 på Mittsverigebanan. Sen såldes bilen till Blekinge, Listerby 2007, det året gick den två tävlingar i Bmw Cup, Gelleråsen & Knutstorp, sedan såldes bilen till Gotland. Gotlänningen använde bilen till att ligga och köra på diverse trackdays på Gotland ring och tävlade aldrig med bilen. Jag hade ganska länge sneglat på annonsen på blocket då den låg ute under hösten och vintern men var väl svårsåld då den stod på Gotland. 2012-04-06 köpte jag bilen och körde hem den ifrån Nynäshamn, blev ett helt släp fulllastat med reservdelar som följde med bilen. Det var 52mil hem i en helt rensad bil utan värmepaket eller stereo och det snöade större delen av resan hem, trots massa kläder frös jag väldigt mycket, speciellt om fötterna. På vägen hem ifrån Nynäshamn stannade jag i Skillingaryd och gjorde en första vagnboksbesiktning med Björn. Här kommer ett par bilder ifrån förra ägaren och hur den sett ut de senaste åren. Då jag kör i Standard klassen fanns det endel saker jag var tvungen att fixa för att få bilen godkänd för tävling samt massa annat jag vill få ordning på. Gotlänningen hade vägt bilen på en återvinningsstation utanför Visby och vågen där visade att bilen vägde 900kg Raceklar utan förare. Som reglementet i Bmw Cup ser ut i standardklassen så räknar man ut tävlings vikten med formeln (170Hk*222Nm) / 75 +720kg = 1223kg när som helst under en tävlingshelg med föraren i bilen. Detta gjorde mig lite orolig då jag i så fall fattades väldigt många kilon upp till min tävlingsvikt. Som jag tolkade regelverket så skulle inte bara vikter räcka för att nå rätt vikt, jag kände mig tvungen att återmontera mycket original inredning för att sprida ut vikten jämt över bilen. Vilket senare visade sig onödigt, men jag får ta det som ett vinter projekt. _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
|
||||||
När jag fick hem bilen hade jag tre veckor på mig till premiären på Mantorp.
Jag snittade iaf 10-12 timmar med bilen varje dag under dom tre veckorna, övrig tid gick till att sova/äta/leta & hämta delar. Min syster var med mig mycket i garaget och hjälpte till massor! Hon har även har hjälpt mig på alla tävlingar så en stor eloge till henne Alla gamla dekaler på bilen togs bort med värmepistol och labeloff. För att få köra i Bmw cup standard klassen så måste man ha en instrumentbräda och mittkonsoll i bilen, jag fick med instrumentbräda när jag köpte bilen och en mittkonsoll hittade jag på en skrot, på skroten tog jag även lite andra små saker som plastmutten som håller fast spolarvätskebehållaren, lite plast delar runt instrumenthuset, en fästplåt vid hansdfacket som stabiliserar instrumentbrädans högra sida osv. När bilen byggdes var den silverfärgad och hade taklucka, tackluckan lades igen och när dom lackerade om bilen gjorde dom det tyvärr med en 1-komp färg. Buren lackerade dom bara en gång så den var full av tråkig ytrost. Först penslades allt med biltemas "rostätare" och 24h senare dit med en blå grundfärg. Låsen till bagageluckan såg riktigt tråkiga ut med rost då jag slipade ner, penslade och bytte till rostfria bultar och muttrar. Före Efter _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
Viktproblemet jag såg mig ha gav mig den dumma idén att "återmontera" asfaltsmattor och golvmatta.
Tekniskt sett är det okej men självklart ej att rekomendera pga brandrisken. Allt åker ut i vinter igen.... Här är bilder på det iaf... Här syns signal kablarna ifrån oljetryck och oljetemp givarna. jag återupplivade även cigguttaget så man kan ladda go-pro kameran i racebilen Provmontering Instrumentbräda och mittkonsol Jag köpte mig en stor bit aluminium och började bygga en mätarpanel. _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
Hur gick bromsningen på Knutan? |
||||||
Med bilen fick jag ett coilover kitt & 325ans fjäder ben (51mm) så vi demonterade original 45mm som satt på och började bygga om och renovera de ifrån 325an.
Det som satt original Nya koni dämpare Fram sitter det 650 lbs/inch fjädrar ifrån Millway. (~114N/mm) Bak byttes ifrån sportfjädrar till Millways 1000 lbs/inch fjädrar (~175N/mm) Alla Bromsskivor byttes, ventilerade 325 skivor fram och solida bak. Carbotech XP-10 belägg fram och AX-6 bak. Bromsslangarna byttes till stålomspunna ifrån Millway vilket var enklare sagt än gjort, vi fick byta alla bromsrör bak en bit innan T-korset och höger fram fick vi skarva 30cm. För att byta slangarna bak mitt under bilen var jag tvungen att demontera kardan och tank. Lagom rostigt... Nu är allt nytt och frächt iaf, tur det för alla slangar måste bytas. Under helgens tävling på Knutstorp fick jag under andra träningspassets problem med att bromspedalen började sjunka under inbromsning på rakan, efter tre varv på racet sjönk pedalen i botten varje inbromsning på långa rakan, efter racet konstaterades en blöt fälg vänster bak och slangen hade släppt i pressningen. På 16 varv tömde jag bromsvätske behållaren ifrån max till min. Iväg till biltema i Helsingborg och köpte en ny slang och mekade dit den nya utanför stugorna på knutan i trevligt sällskap med lite grillning, när det var luftat och klart och vi letade läckor hade jag fortfarande en pedal som sakta sakta sjönk, luft tänkte vi och riggade för att lufta andra sidan, då var även den slangen lite blöt i pressningen och med bilen igång och pumpandes på pedalen så bubblade det i skarven På söndags morgonen tittade jag på slangen höger fram och på den kan jag se blå vätska ligga i plasthylsan över slangen. Pratade idag med Millway och dom skickar nya slangar till mig och de gamla skall retuneras. Passade även på att boka in Cornerweight, hjulinställning & generell väghållnings konsultering till den 5:e September Alltid suverän support ifrån Millway! _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
Jag kommer skriva ett långt inlägg med bilder om topp renoveringen jag gjorde nu mellan Anderstorp & Knutstorp, ska även lägga in dyno papper före & efter
När jag vägde bilen efter all original inredning var i, utan några extra vikter, med ca 5 liter kvar i tanken & mig i vägde bilen 1200. Vågen jag väger på nu har en nogrannhet på +-20kg, så om det är 1190 eller närmare 1210 vet jag inte. Den är ute i hamnen i Karlshamn och används av lastbilar, den kalibreras varje månad Jag vägde mig igen efter Anderstorp och hade då uppskattningsvis 15 liter i tanken, en m-tech 2 vinge extra som skulle monteras och vägde då 1260 så jag plockade bort 25kg barlast. Jag kör nu med 21kg under passargerar stolen & 21kg över bakaxeln. När jag är hos Millway den 5:e september vet jag bättre exakt vad bilen väger och hur jag bör ha mina vikter. Barlast _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
Medans jag höll på med bland annat fjäderbenen passade syrran på att måla en massa mer, bland annat insidan av huven, tanklocket, en M-tech II vinge jag fick (Tack Simon!) målade hon även, (den blev monterad nu till Knutstorp)
Mat är bra! Syrran är även bra på att liva upp stämningen i garaget Här är adapterblocket för oljetemp och tryck givarna jag monterat. Bogseröglerna som sitter på bilen original kunde jag inte använda så fick bygga om båda fram och bak Hade vart omöjligt att få fast en krok där... Den här kan nog en stark man slita loss... Jag fick med två avgassystem till bilen. Race & besiktning kallade gotlänning dem. Race systemet kunde jag inte använda då det var med extraktor grenrör som vi inte får använda i standard klassen. båda systemen var gamla och rostiga, båda saknade katt, så min huvudsponsor Streetpower fick bygga ett nytt i rostfritt med en FIA/SBF godkänd katt. V-Bandsklämma innan katten En till V-bandsklämma på mitten Titta gärna förbi deras webshoper www.streetpower.se & http://www.streetpower-rekond.se/sv/ Streetpower är den enda godkända Distributören av Scholl Concepts produkter I Sverige. Väldigt bra priser på delar, polermedel med mera, Väldigt duktiga och hjälpsamma killar! Allt det som är ovan plus en massa andra småsaker gjorde jag på tre veckor... Imorgon ska jag uppdatera vidare med vad som hänt efter Mantorp och vad som är på gång framöver! _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
Ska felsöka och kolla vidare i helgen och nästa vecka då resan ut i Nordsjön blev framflyttad en vecka _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
Mellan Mantorp och Anderstorp gjorde jag inte väldigt mycket på bilen.
Jag köpte en uppsättning 16" Azev fälgar och nya 205/50 Yokohama 032R däck. På Mantorp körde jag på 185 breda 14" R-däck. Jag har nu tre uppsättningar fälgar till bilen, 185/55-14" BBS, 195/50/15 OZ & 205/50-16" AZEV 2012-06-01 Kördes bilen i dynapack hos www.autoeffekt.se i Önnestad. ~125hk och 185Nm på hjulen är allt för lite i en M20B25 Kurvan planar även allt för mycket vid 4800 Till Knutstorp blev det mycket skruvande, under huven, i bagaget, på bagageluckan & i bilen! M-Tech 2 vingen monterades. När jag körde till Anderstorp så stannade vi och sov i Värnamo på Scandic, att inte kunna låsa baggaet på racebilen över natten mitt i en stad är inte att föredra så Streetpower beställde hem låsbara "aerocatch" lås http://www.streetpower.se/sv/exterio Då den nya fästplattan nu flyttades ganska långt ut och blev ostabil byggde och svetsade styvfar stöttor till fästena, till Gelleråsen skall dom rundas till och målas blåa (mer målar jobb för syrran ), nu är dom bara zinkgrundade. Fästena bultas på bägge sidor, på v sida används dom gängade domkraftsfästena och på höger sida satt två lämpliga hål _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
125 hk i en M20B25 känns som sagt lite lite
Här är kurvorna på min M20B25 som bromsades på knutan 2009 i masens Dynapack. Den gav 167hk & 226Nm helt orginal förutom bortagen kylfläkt, konfilter & enkelt 2,5" system. Hjuleffekt & hjulvrid Motoreffekt & vrid Motoreffekt & lambda _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Efter Mantorp & Anderstorp när jag tittade på videon ifrån kameran i bilen så är det enda man ser den gigantiska husvagnsbackspegeln med mitt ansikte i, bilen framför går knappt att se.
Sikten bakåt var också väldigt dålig så det fick bli en ny. Hittade en 29x6x2cm stor konvex backspegel med sugkopp på Ebay för 100kr, det gamla fästet var fastsvetsat i buren så det fick kapas bort och kläs om med burstoppning. Har tyvärr ingen bild på den nya så får ordna det nästa gång jag är i garaget. Helgen efter Anderstorp rev jag toppen för att få bukt med dom döda hästarna. Toppen lämnades till Martin "Luntec" Lundkvist www.luntec.se Ni som aldrig hört namnet innan kan titta här Här kommer lite bilder ifrån när jag rev. Såååå smidigt med V-Bands klämma före katten! Då väldigt många slangar var torrspruckna köptes många nya av bmw. Jag köpte även ny original kamaxel och nya vipparmar då dom var slitna. Ny vattenpump, termostat, termostat hus, bensinfilter, kamrem, drivrem osv osv. mycket nytt blev det. Spridarna ultraljudstvättade Streetpower, dom kollade även spridarbilden och den var jämn och fin! Gammalt, vipparms axlarna behölls dock. För att hålla koll på när renoveringen gjorde är det bra att ta bild av mätarställning Vill egentligen nolla den men vet ej om det går enkelt. _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
Nu på Knutan körde jag den i Masens dyno Här mitt dyno papper nu efter renovering. Hjuleffekt & hjulvrid Motoreffekt & vrid Någonting är fortfarande inte helt 100. Bäck, hade du racekatt på den bilen då? jag funderar på hur mycket den stjäl. Jag har viskofläkt inkopplad, AEM dryflow luftfilter, 2" rostfritt system med två dämpare och 100cells racekatt. Chipp. i övrigt allt original. Jag fick en fin "Att kolla" lista av Elpe på Knutstorp så har endel att gå igenom! Stort tack till Elpe för hjälpen jag fick på Knutan! En konstig sak vi hittade var att där stiften till lufttemp givaren borde vara i kabel piskan, där satt inga stift Är det någon som vet om det är skillnad på kabelstammen mellan E30 320 & 325? Bilen är en 320 och motorn en 325. Jag vet inte om kabelstammen byttes när det byttes till 325 motor. Svackan som kommer runt 5300 känns som att den inte borde vara där. _________________ Conny Yngve Bmw Cup #84 E30 325I *såld Tack till: www.streetpower.se Alltid bra priser på speedparts! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -86 - BMW Cup #84 *såld* | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (26060 totalt) |