| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Why You Must Ignore The Nerds If You Want To Drive Fast
|
1152 besök totalt |
|
Why You Must Ignore The Nerds If You Want To Drive Fast
Think of your car as a bath full of water. http://jalopnik.com/5930557/why-you- _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Skitbra!
När det gäller chassie är det i princip lika enkel. Se till att däcken har största möjliga anligg med jämt fördelat tryck på alla fyra så alla jobbar maximalt. Kombon är = Avlasta det däck som får jobba för hårt (sätter gränsen för högre fart) genom att köra rätt, justera chassiet och låt alla däck jobba så mycket de kan. Då går det fort. Farten genom kurvorna är helt avgörande för farten runt banan. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Kombinerat med detta kan ju nämnas att många snabba förare inte ens vet hur man justerar däcktryck. Varför ska dom fokusera på sånt när det är mycket effektivare att ha en ingenjör till det som förstår att översätta den kommunicerade känslan till ändring (och sen bestämmer klockan)?
Vill man öva kurvtagningsteknik så kan det vara lärorikt att variera med nåt undermotoriserat och svajigt.
Med tillräckligt smala och hårda däck så måste linjerna sitta där för att stanna kvar på asfalten. Kraftvektorerna märks vill jag lova. Men om man vill träna på trajlbraking och powerslidecornerexit (V-spår överallt mao) så duger det ju inte att köra "kundvagn". |
||
|
Re:
+1 på den, mycket bra liknelse som jag kommer använda mycket och glömma varje gång nämna att jag inte kom på den själv
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Why You Must Ignore The Nerds If You Want To Drive Fast
|
1152 besök totalt |

