Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Why You Must Ignore The Nerds If You Want To Drive Fast
1152 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Think of your car as a bath full of water.

thumbs up

http://jalopnik.com/5930557/why-you-must-ignore-the-nerds-if-you-want- . . . .

Bromma
Här sen Nov 2002

Här sen Nov 2002

Inget revolutionerande men sant och väl uttryckt. Liknelsen med badkaret var klockren. (Jag stör mig på att jag inte själv uppfunnit den)

Tystberga
Här sen Mar 2004

Skitbra! thumbs up

När det gäller chassie är det i princip lika enkel. Se till att däcken har största möjliga anligg med jämt fördelat tryck på alla fyra så alla jobbar maximalt.

Kombon är = Avlasta det däck som får jobba för hårt (sätter gränsen för högre fart) genom att köra rätt, justera chassiet och låt alla däck jobba så mycket de kan. Då går det fort. Farten genom kurvorna är helt avgörande för farten runt banan.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kombinerat med detta kan ju nämnas att många snabba förare inte ens vet hur man justerar däcktryck. Varför ska dom fokusera på sånt när det är mycket effektivare att ha en ingenjör till det som förstår att översätta den kommunicerade känslan till ändring (och sen bestämmer klockan)?

Vill man öva kurvtagningsteknik så kan det vara lärorikt att variera med nåt undermotoriserat och svajigt.

Med tillräckligt smala och hårda däck så måste linjerna sitta där för att stanna kvar på asfalten.
Kraftvektorerna märks vill jag lova.

Men om man vill träna på trajlbraking och powerslidecornerexit (V-spår överallt mao) så duger det ju inte att köra "kundvagn".

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

BTG skrev:
Inget revolutionerande men sant och väl uttryckt. Liknelsen med badkaret var klockren. (Jag stör mig på att jag inte själv uppfunnit den)

+1 på den, mycket bra liknelse som jag kommer använda mycket och glömma varje gång nämna att jag inte kom på den själv

Allmänt banåkaforum
1152 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande