Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2.0 TS -96
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (46548 totalt)
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Eldh skrev:
Mina bakdäck samlar gummi ungefär likadant, och vi har väl ungefär samma viktfördelning.
Det enda konstiga tycker jag är att hö framdäck är mer slitet än vänster? Det har aldrig hänt mig.

Vad har du för camber bak på din då?

Höger fram är ju sliten i mitten så där borde det vara alldeles för högt tryck någon gång tidigare.

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
16" är 7,1mm per grad.
17" är 7,5mm per grad.

Hörde att de åker mellan 4-7grader med mac pherson fjäderben.

Slitet innerhjul brukar bero på spinnande innerhjul... Har haft det bak på gamla Alfa 75or, med lutande hjul ser det konstigt ut att insidan på innerhjulet är slitet.

Tackar, då ska jag kolla vad för mått jag har på mina hjul.

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Mätt lite snabbt, passet ligger dock på däcket i nederkant så jag mäter på däck i överkant.

Fram, ca 24mm.

Bak, ca 25mm.

Vilket borde betyda att jag har över 3 grader camber runt om, slår på ca 1-2mm på alla fyra däck.

Kan det vara dessa två bultarna man ska fila upp hålen på för att kunna justera mer camber tro?

Frågan då blir ju, hur många mm ska man fila upp för att få ca 30mm/4 grader camber? När man mäter som jag gjort på dom övre bilderna.

Portugal, Ourique
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Vad åker du på för varmtryck i däcken?

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Roos skrev:
Vad åker du på för varmtryck i däcken?

Första passet var det 1.95 varmtryck, dom andra passen 1.7 fram och 1.8 bak.

Portugal, Ourique
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Antar du mäter direkt efter passet, har inte åkt Toyo på länge (senast 881) men kan tycka det gränsar till lågt men det kan säker någon erfaren Toyo-åkare uttala sig om.

Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Japp, kollade av direkt efter körning.

Men det är inte Toyo, Yokohama A048 kör jag.
Gled en del med 1.95 och det känndes bättre med lite lägre, fast tiderna blev inte bättre dock.
Man är ju inte så konsekvent i sin körning, missar ju lite här å där, viss överkörning också men det kändes bättre med 1.7-1.8.

Portugal, Ourique
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Re:

Ronna skrev:

Gled en del med 1.95 och det känndes bättre med lite lägre, fast tiderna blev inte bättre dock.
Man är ju inte så konsekvent i sin körning, missar ju lite här å där, viss överkörning också men det kändes bättre med 1.7-1.8.

Borde inte en så pass framtung bil ha högre tryck fram än bak? Eller varierar det beroende på däckmodell? Instruktionsboken till GTV 916 pekar på högre tryck fram än bak på gatdäck som jämförelse.

Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Fejlep skrev:
Ronna skrev:

Borde inte en så pass framtung bil ha högre tryck fram än bak? Eller varierar det beroende på däckmodell? Instruktionsboken till GTV 916 pekar på högre tryck fram än bak på gatdäck som jämförelse.

Det var en bra fråga, har inte ens tänkt på det.
Men med tanke på att höger fram är slitet i mitten så måste jag ju haft för högt tryck i det däcket, fast jag har ju kollat av vid varje träff och inte varit över 2.0-2.1 förutom dom allra första varven jag körde någonsin, ca 2.5 då.

Portugal, Ourique
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

048:or körde jag en säsong dock var det en tid sedan, skulle utgå på en däcktryck kring 1.9.
Kanske lite mer fram än bak, dock ser dina däck rätt risiga ut efter två? banmöten även
om en ganska tung bil? o relativt smala däck gör sitt kanske.

Dock skulle det säkert inte skada med mer camber, toe har du kontroll på?

Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Roos skrev:
048:or körde jag en säsong dock var det en tid sedan, skulle utgå på en däcktryck kring 1.9.
Kanske lite mer fram än bak, dock ser dina däck rätt risiga ut efter två? banmöten även
om en ganska tung bil? o relativt smala däck gör sitt kanske.

Dock skulle det säkert inte skada med mer camber, toe har du kontroll på?

Köpte dom beg tre klubbmöten plus lincenskörning på Kinnekulle, så jag är nöjd.
Precis köpt 032or, också beg, så lite fräschare däck nästa träff.

Får plocka ner lite där bak och se om jag kan öka camber, inte koll på toe nu men det får jag försöka lösa innan nästa körning.
Vad för toe ska man ha fram och bak om den ska vara mer ban anpassad? Kör ju bara på gatan till och från träffarna dyr hobby detta.

Portugal, Ourique
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

3 grader bak låter ganska mkt, har ca 1grad bak själv (icke justerbart) men så kör jag mer gata än bana.

Har 888 jag med, brukar börja med 1.8 runtom kalla, efter några varv blir det runt 2.2 fram o 2 bak.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

Ronna skrev:
Mätt lite snabbt, passet ligger dock på däcket i nederkant så jag mäter på däck i överkant.

Fram, ca 24mm.

Bak, ca 25mm.

Vilket borde betyda att jag har över 3 grader camber runt om, slår på ca 1-2mm på alla fyra däck.

Kan det vara dessa två bultarna man ska fila upp hålen på för att kunna justera mer camber tro?

Frågan då blir ju, hur många mm ska man fila upp för att få ca 30mm/4 grader camber? När man mäter som jag gjort på dom övre bilderna.

Du mäter fel tror jag. det är skillnaden mellan överkant och underkant på fälgen man mäter (16" respektive 17" höjd). inte på däcket det är för instabilt. gissar på att du har mellan 1 och 2 grader om det är orginal beroende på hur sänkt bilen är.
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Björn skrev:

Du mäter fel tror jag. det är skillnaden mellan överkant och underkant på fälgen man mäter (16" respektive 17" höjd). inte på däcket det är för instabilt. gissar på att du har mellan 1 och 2 grader om det är orginal beroende på hur sänkt bilen är.

Ok, jag får testa igen med några tejpade skruvar på passet så jag kommer åt fälgkanterna, när jag lyft ner bilen från pallbockarna igen.
Hittade lite fel på hjullager bak, glappar lite och viner i bilen mellan 70-90, är nog bra att fixa innan jag ger mig på att kolla camber igen.

Portugal, Ourique
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Lite gjort på bilen.

Hjullager bak bytt.

Bromsslangar bak nya, såg att en hade börjat att "svettas" Tror inte det är ett bra tecken.

Stabiliserings stag till framvagnen som ElCrillo tillverkat, med utsökt passform thumbs up

Efter att ha jobbat sedan -86 så kom jag in på yrkeshögskolan, så nu blir det att leva på CSN.
Tid att greja med bilen kommer snart att vara nere på 0.

Vill byta koppling och kolla upp oljedroppet i vinter, men det får jag se om jag hinner med.

Portugal, Ourique
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Jag ser att du använder både hjuldollys och de rullande pallbockarna. Nu när du kört ett tag, vilket tycker du funkar bäst?

Saab 9-3 -07
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Cyberdennis skrev:
Jag ser att du använder både hjuldollys och de rullande pallbockarna. Nu när du kört ett tag, vilket tycker du funkar bäst?

Hjuldollys är ju snabbast och smidigast om man bara ska flytta runt bilen.

Pallbockarna är grymma om man vet med sig att man behöver inunder bilen under vinteruppehållet, lite bökiga att få upp bilen på dom, lättast om man kan lyfta hela hjulaxeln på en gång, vilket jag bara kan göra bak på min bil.
Men väl uppe så funkar det toppen, fat om allt går som jag vill så kommer jag köpa en två-pelarlyft och har isåfall ett par pallbockar att sälja för en billig peng

Portugal, Ourique
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Re:

Ronna skrev:
Men väl uppe så funkar det toppen, fat om allt går som jag vill så kommer jag köpa en två-pelarlyft och har isåfall ett par pallbockar att sälja för en billig peng

Då finns det en intressent i Trollhättan

Saab 9-3 -07
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Cyberdennis skrev:
Ronna skrev:

Då finns det en intressent i Trollhättan

thumbs up
Jag hojtar om/när det blir dags.
Sitter nu och försöker att sälja firman, får vi bara sålt så får jag en liten lekpeng till min "nya" hobbyverkstad på 80 kvadrat och då blir det lyft.

Portugal, Ourique
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Re:

Ronna skrev:
en liten lekpeng till min "nya" hobbyverkstad på 80 kvadrat och då blir det lyft.

Tänk om man hade den möligheten, hehe.

Saab 9-3 -07
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Länge sedan man uppdaterade.

Inte mycket har hänt sedan klubben hade avslutning på Kinnekulle i september.
En liten film på det, har förbättrat mig en del sedan jag körde här sist.

Men denna helgen tog jag mig tid att fixa lite, startade att städa och riva ut det sista från firman. Bytte ju garaget till gamla firma lokalen när vi la ner företaget.

Rätt ok plats nu, få se när det blir en lyft där inne också.

Plockade ut inredningen igen, denna gången försvann mattan helt, hade ju bara tagit bort dämpmattor innan.
Då passade jag på att leka med värmepistolen och en skrapa, bye bye tjärmattor.
Borde bli ca 10kg till som försvinner, inte fel.

Bästa sätt att få bort resterna på plåten?
Har läst det för länge sedan men har tappat det.

Sen hittade jag en hel del hål i golvet, från fabrik
Vissa är rätt ut, jag ser verkstadsgolvet inifrån bilen och en del är bara ner i balkarna, dom borde man täcka med någon typ av tejp, gärna någon som man kan måla över, tips på det hade varit gott.

Portugal, Ourique
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2.0 TS -96
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
16 besök senaste veckan (46548 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande