Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5381 besök totalt |
Svensk Klubbracingweekend?
_________________ ![]() |
||||
Jag tror detta kan var bra idé. Både som event i sig själv och som lite nyrekryterings pr. Eftersom track day åkningen har ökat dom senaste åren så har vi nog en klick som skulle vilja ta det ett steg till. Men som inte har kontakter, erfarenheter från gocart etc.. Utan behöver lite hjälp på vägen. ( typ jag....) Att då samla dessa föreningar en helg och ha lite nyrekryterings hjälp på plats hade jag tyckt va kul. Det är många frågor och funderingar man har som potentiell nybörjare.
![]() _________________ Jens Lanvin |
||||
Hmmm, kan inte låta bli att fundera vidare på detta... (trots att jag borde jobba)
Idén är inte ny och var uppe redan när jag var ordförande i BMW Sport Club (95-98). Då annordnade vi, BMW SC, ett år en tredagarsträff på Sviestad med förarkurs på fredagen, banträff och Cup-träning på lördagen samt BMW Cup och BMC-långlopp på söndagen. I samband med det och senare pratade vi några stycken om att drömmen vore en två till tredagars träff på Mantorp med Porsche klubben och Alfa klubben. Vi hade också kontakt med Alfa folk men intresset från deras håll var då litet. Sen tror jag att Måns Ulvestål drog lite i något åt det här hållet under sin tid som ordf i BMW SC - tror det föll på att någon klubb inte ville vara med. Som jag ser det tror jag inte hela stora klubbarna skall behöva gå ihop om en träff, istället är det racingserierna som måste enas om att köra en gemensam racehelg med inbjudan till gatbilar under en av dagarna. Jag är lite osäker på hur stort deltagarantal det är i PCSR-heaten - krävs det mer än ett Porsche heat? (Föresten, vad heter PCSR serien?) BMW Cup klarar sig, i alla fall än så länge, med ett heat och CAR Challenge gör det garanterat. I så fall är det troligen: Modsport Roadsport A+B Roadsport C (om tävlingen ingår i MX5 cup, annars kanske ihop med A+B) Clubman + RS PCSR BMW Cup CAR Challenge Alltså 7 eller kanske 8 raceheat. Borde bli i alla fall 150 bilar tävlingsbilar - kanske uppåt 200? Kombinera det med ca 100 gatbilar i tre grupper under lördagen, lämpligen i 20 min pass. Och lägg tävlingen på Mantorp i början/mitten på maj som säsongsupptakt - klart! ![]() Problemet är väl bara att någon måste arrangera och ta risken från början men jag tror det har alla förutsättningar för att bli en riktigt kanonarrangemang. Nu gäller det väl bara att få märkesfanatikerna att släppa hörnflaggan och börja köra lite riktig racing! ![]() ![]() _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Som jag har förståt det är inte BMW cluben intresserade om dom inte får ha sina gatbilar med sig.....och ett sånt här event bör man väl hålla sig så långt ifrån gatbilar man kan..?
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Kanske detta kan vara ett upplägg
Lördag 8,30 Samling samtliga chafförer och deltagare 9.20 Träning R-däck ( BMW Cup, PCSR, Roadsport, Trackday åkare på R-däck) 9.40 Träning Gatdäck( BMW Cup samt Trackday på Gatdäck) 10.00 Träning Slicks ( BMW, GT3 Cup, PCSR samt Modsport) 10.20 Träning R-däck ( BMWCup,PCSR, Roadsport, Trackday åkare på R- Däck) 10.40 Träning Gatdäck( BMW Cup samt track day åkare på Gatdäck) 11.00 Träning Slicks ( BMW, GT3 Cup, PCSR samt Modsport) 11.20 Träning R-däck ( BMW Cup, PCSR, Roadsport, Trackday åkare på R-däck) 11.40 Träning Gatdäck( BMW Cup samt Trackday på Gatdäck) 12,05 Förarmöte LUNCH 13.00 Träning Slicks ( BMW, GT3 Cup, PCSR samt Modsport) 13,20 Träning R-däck ( BMWCup,PCSR, Roadsport, Trackday åkare på R- Däck) 13,40 Träning Gatdäck( BMW Cup samt track day åkare på Gatdäck) 14,00 Träning Slicks ( BMW, GT3 Cup, PCSR samt Modsport) 14,30 Kval BMW CUP 15.00 Kval PCSR 15,30 Kval GT3 Cup Challenge 16,00 Kval Road Sport ( Finns gott om tid för PCSR samt BMW att även kvala i Roadsport) 16,45 Kval Modsport ( Finns gott om tid för GT3 Cup samt BMW att även kvala i Modsport) 17,15 Dagen slut Söndagen 8,30 Samling 9,00 Träning R-däck ( BMW Cup, PCSR, Roadsport, Trackday åkare på R-däck) 9,15 Träning Gatdäck( BMW Cup samt track day åkare på Gatdäck) 9,30 Träning Slicks ( BMW, GT3 Cup, PCSR samt Modsport) 9,45 Träning enbart Trackday åkare 10,00 Race 1 BMW CUP 10,40 Race 1 PCSR 11,20 Race 1 Roadsport 12.05 Förarmöte Lunch 13,00 Race 1 GT3 Cup Challenge 13,40 Race 2 PCSR 14,20 Race 1 Modsport 15,00 Race 1 BMW CUP 15,40 Race 2 GT3 CUP Challenge 16,20 Race 2 Roadsport 17,00 Race 2 Modsport 17,40 Prisutdelning i Resp klass Man kan alltså få ihop en massa träning för samtliga klasser samt få in kval samt race så att BMW Cup samt Porsche kan köra med Roadsport och modsport för att maximera körningen. OBS detta på endast 2 dagar! Det svåra blir för chafförer BMW Cup som vill köra Modsport på slicks däck Kom med lite ideer |
||||
Re:
Å samtidigt kan MSLS köra på Sviestad och lägga upp bilder därifrån på jumbotron ![]() |
||||
Re:
Då faller halva SPVM startfältet bort om inte Roadsport ska vara med ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Roadsport skall självklart vara med.
Jag tror Rickard menar gatbilar med regplåt typ PCS banmöte alt BMW banmöte |
||||
Det här arrangemanget låter som en jätterolig idé!
Men man kan inte ha träning tillsammans med trackdaybilar... Om nån ens skulle våga sig ut ibland alla tävlingsbilar. Vi klarar oss dock i vanliga fall på 2x20min träning i vanlig fall, så hellre mindre bantid, fast med mer plats. Kanske ett 2,5 dagars arr blir bättre? man måste ju ändå åka ner dagen innan för att hinna allt. |
||||
AutoMotorSport har visat lite intresse för att sparka igång nåt som kan likna Automobil Sport Car Show gjorde på 90-talet. Men Mantorp är ju lite instabilt (eller var det i vintras)
Sveriges snabbaste Sportbil var ju en krona att jaga (sluthastighet vid 402m med rullande start från Parisen). Saker att hitta på finns alltid, men det gäller att få tag på nån som tar sig an det hela (det gäller ju att bygga upp runtomkringcirkusen också, eller iaf grugrund för den). Att börja med den rena tävlingsdelen och ha ett antal insprängda pass med motionärer är nog inte fel, men det finns grogrund för nåt större och återkommande (STCC/TTA är ju blahablaha i jämförelse ![]() |
||||
Re:
Detta är inge större problem, då det är bara en eller två av BMW CUP bilarna som kan köra med Modsport då de bara tillåter tvådörrars BMW M3 Annars är det en bra idé detta ![]() *edit: ville inte låta för negativ ![]() _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Re:
När jag menar Track day bil så menar jag chafförer som kan hålla god uppsikt och bra fart i bitararna. Chaffören skall ha licens i SBF . Min tanke med schemat är att maximera träningstiden för alla. Du kommer att ha tid för ev justering mm. Ang 4 dörrarsbilar Typ BMW i roadsport så kanske dispans kan lämnas för en tävling? iom att de inte är med och kör om mästerskapet |
||||
Re:
Man kan ju hoppas, men vad jag vet så lämnades ingen dispens vid SSM när någon försökte, men för denna gång kan man ju hoppas ![]() _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Re:
Japp det förstod jag. Ska förtydliga, jag skulle aldrig köra min trackdaybil (toyotan) på en roadsport träning. Men alla kanske inte är som jag iofs ![]() |
||||
Tror även Alfa klubben och framförallt CAR Challenge kan vara intresserade av ett dylikt event. I år har vi mellan 15-20 ekipage i tävlingsheaten i tre olika klasser.
Ang road/modsport så faller merparten av Alforna på fyrdörrarsregeln där också. Finns en del ekipage som skulle kunna dubblera i SPVM, men det är ju mestadels fyrdörrars sedaner... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Dubblering är ju strösslet på toppen av körsbäret på bakelsen. Låt oss få till botten och smörkrämen först
![]() |
||||
Re:
Vi skall arrangera tävlingar med racebilar. Ternström har väl vad jag vet aldrig arrangerat några tävlingar. Han är mkt duktig på det han gör, men tävlingar tror jag inte. Om någon utomstående skulle stå för arrangemanget så skulle det vara Skoghag. Många som har skrivit i tråden tycker att det skall vara slamaram på en gång, Karuseller till barnen, flyplans uppvisning mm. Om detta skall bli ngt mer än snack på nätet, så bör man nog starta i liten skala. Vi sysslar med alla med klubbracing och det skall man inte glömma bort. Vill man ha karuseller och flygplansuppvisningar och gridgirls så får man vända sig till proffsen i STCC/TTA . PCSR har under ca 10 årstid arrangerat sina egna tävlingar, med egna Tävlingsledare, egna domare, egna tekniker, egna tidtagare mm. Med detta sagt så menar jag att man inte skall göra allt så svårt. PCSR körde i somras tillsammans med SPVM och det gick alldels utmärkt. Alltså bara 1 klubb till som skall integreras. Detta ska inte vara helt omöjligt att genomföra om alla klubbar kan komma överens samt att man ex kan vara lite flexibla som ex dispanser för 4 dörrarsbilar i roadsport /modsport. Svårigheten är nog de olika klubbarnas reglemente att tolkas av domare, tävlingsledare samt tekniker, men om dessa personer har stöd av ex personer ifrån resp klubb under ex besiktning osv så går det nog |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5381 besök totalt |