| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Svensk Klubbracingweekend?
|
<< 1, 2 5388 besök totalt |
|
Vitsen att skapa ett "säkert" event är att slippa gnota med ekonomiska osäkerheter etc före och efter.
Att fixa ihop en tävling i i princip rätt enkelt om man kan se till att fylla asfalten (alla heat 15+ bilar och betalande heat hela dagarna). SPVM kör ingen av funktionerna internt, det är en extremt slimmad promotorförening. Tidtagare, tävlingsledning, tekniker, funktionärer, räddning, toalettpapper (vi pratar Mantorp här), etc köps in (i de fall vi inte lyckas delta i redan färdiga event (SSM Falkenberg Classic) eller samköra med arrangerande klubb (som SSK)). Om eventet är så säkert att en eventmakare kan lockas ta i det (och naturligtvis i sin tur köpa in det som behövs) så kan klubbar/förarföreningar koncentrera sig på att få dit de tävlande (motionärer kan lockas fram av andra organisationer). 150 fullbetalande bilar är rätt lagom att sikta på för tre dagar på Mantorp (8 heat, alla nära banlicensmax, är ännu bättre naturligtvis). Men det är väldigt snart dags att pussla ihop kalendern för 2013 (vet inte om RaceSam har börjat sina möten än), och det är inget lätt pussel. |
||
|
Re:
Och vad föll det på då?
Jag hoppas verkligen att alla inblandade i de olika klubbarna kan se förbi sin egen lilla snäva värld och se att det kan gynna alla inblandade att arbeta tillsammans mot något som har potential att bli minst lika bra som Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp. (Jo, jag vet att BMW Cup förare är bortskämda med "subventionerade" startavgifter...) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
|
Re:
Låt det bara bli ett racingevent då.. Trackdays för gatbilsåkare finns det mycket utav även utanför det egna märket.. |
||
|
Som sagt idén är inte ny men den är fortfarande bra.
Jag tror i primärt på en klubbracingdag/helg dvs bara ren tävlingsverksamhet på banan. I alla första året. Blir något lyckat/uppskattat kan fundera på hur det kan det utvecklas. På banträffsidan finns redan blandade/öppna arrangemang medans det är sämre på racingsidan. Jag tror det enklare om bara skall lägga pusslet om alla bitar passar i varandra. Tävlingsbilar går ju i princip blanda som man vill även det inte lämpligt. Man lär ju av se andras lösningar så det komma fram nya bra idéer också. Bara genom att man träffas. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Eftersom det inte finns obegränsat med helger under sommarsäsongen så prioriterar jag bort att åka iväg och titta på bilar mot att åka på träffar där jag får köra, en kombination av racing och trackday hade ju varit riktigt kul.
_________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
|
Har länge tyckt att SSK och SPVM skulle köra några tävlingar ihop, det skulle bli riktigt intressanta startfält,då kanske vi kunde få åka Mantorp ochså, saknar den banan =) Säg sen att man skulle köra ihop på Raceweek, där pratar vi roliga startfält om norrmännen dyker upp. Tyvärr sätter väl det här med sportbil stopp för att det skulle funka.
_________________ Peter Inerud |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Svensk Klubbracingweekend?
|
<< 1, 2 5388 besök totalt |