Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 1.8T -96 Das RennSport
<<   1, 2, 3, 4   >>
37198 besök totalt
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

Henrik Eldholm skrev:
När jag hade den och vägde den april 2006 vägde den 1040kg med mig i förarstolen.

Så den är inte SÅ tung som man kan tro


Oj sedär.. Sen men 12 kg på plåt skärm så lär den bli betydligt lättare när det är gjutet i fiber.. 980 kg borde man ju få ner den i iaf.. Jag är ju en ganska liten räka :P

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192





Så såg vikten ut när jag vägde den. Men jag hade nog fasen fel i att det var med mig i för jag har kort på när det står 1112kg på totalten och det stämmer 1040+ min vikt blir 1112kg.

_________________
Henrik Eldholm
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Å härligt med en exakt vikt på pulkan..

Jahadu. Då bör den som den står ligga på rätt exakt 1100 med mig i. Sen blir den ju som sagt några kilo lättare med tiden här

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Sprang över lite grejor som underlättar bygget!




_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare


Lånar lite shiftlight signal till vår revlights som hamnar i ratten.


Modifiera hylsa till att plocka bort mellandiffen. Långt in satt den!



Hemma på kvällskvisten och sprättar lite för att få in panelen där Revlights och dylikt hamnar.

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Lite mer update såhär frammåt kvällskvisten..

Rumpan börjar få sin slutgiltliga form.. Lite osäker på den enorma diffusorn. Blir nog något mindre och lägre. Vi får se lite hur det utvecklas

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Re:

ChriMa_Motorsport skrev:
Hittade en mycket bra bild på det aero paketet som vi tänkt kopiera och anpassa efter bilen och reglementet..



Blir kanon det där....men lyssna med Stanley(MSLS) vad som gäller med reglementet vad gäller aero.....utstickande "vassa" hörn går FETT bort tyvärr knappt kanterna på vingens endplates får vara skarpa

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

Roxnäs skrev:
ChriMa_Motorsport skrev:
Hittade en mycket bra bild på det aero paketet som vi tänkt kopiera och anpassa efter bilen och reglementet..



Blir kanon det där....men lyssna med Stanley(MSLS) vad som gäller med reglementet vad gäller aero.....utstickande "vassa" hörn går FETT bort tyvärr knappt kanterna på vingens endplates får vara skarpa



Om man läser i reglementet så står det ju att det inte får sticka ut vassa kanter. Sen är det ju såklart en tolkningsfråga om hur vassa kanterna får vara. Men runda av hörnen på Canardsen bak samt diffusorn så borde det ju inte vara några större problem. Men som sagt helt klart värt att kolla upp.

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Lite mer update pågång här.. Gjort färdigt vingens infästning på bakluckan. Den sitter inte riktigt i "friluft" så att säga men vi får testa lite och se hur det känns. Trial and error.

Sen är det lite mer design på bakspoilern som diskuteras hårt. Finns många olika tankar här om vad som är effektivt och vad som är estetiskt korrekt :P

Här kommer lite bilder på detta projekt med Canards och doningar. Finns även vissa tankar till lite annan design på bilen. Därav de sporadiskt vita delarna.





Här kommer 3 bilder på hur det blir med vingens placering




_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Satan va fet den ser ut bakifrån! kör på stor diffusor

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

_aero skrev:
Satan va fet den ser ut bakifrån! kör på stor diffusor


Ja den blev... Grov... Grövre än vad vi trodde när vi började gjuta.. Ja alltså det blir nog den stora. Borde ge nån effekt tillsammans med plant golv och diffusor fram. Vi har inte räknat så mycket utan tänker mest logiskt och estetiskt..

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Uppdatering....


Så blir Canardsen. Den sista ska få en liten kantbit också..

Motorn ska provmonteras och testas. Sen plockas ner och byggas om.. Fick lite dille i huvudet som involverar kolfiber och insuget..

En S-line grill från A4 lyckades vi hitta på lagret. Det förhöjer utseendet tycker vi..

Bilen kommer som sagt få en touch av S1 ornas striping..

Invändigt så slutar det nog såhär inför 2013.

Lite översikt..

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Lite dåligt med jobb på bilen just nu. Vi står mitt i en flytt plus att jag ligger och väntar på operation i vecka. Så då jagar jag delar istället..

Behöver ett kopplingskit till en sexvexlad TT låda alternativt A3 låda sexväxlad. Kittet måste innehålla svänghjul.

Någon som har liggande bättre begagnat eller vet ett bra nytt som kan rekomenderas. Inga 20 000:- kopplingar utan även här måste det hållas i de stackars slantarna. Väldigt tacksam för svar.

Sen vidare till lite frågor om diffusorn. Vad bygger ni er diffusor i för material. Lurade lite på glasfiber men vet inte riktigt. Blir ju typ 30 lager väv samt att den kommer ju förmodlihen hasa i kurbs och liknande och gå sönder jämt.

Likadant bromssetupen. 330 mm med 8 kolvsok fram. Bak då? Org A3 sitter där nu. Borde man modifiera så man får på S3 frambromsarns som jag har liggandes bak? Är det lönt?

Sista frågan just nu. R-däck har vi på torrt. Vad har ni för rekomendationer på däck i wet race?

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

ChriMa_Motorsport skrev:
...
Sista frågan just nu. R-däck har vi på torrt. Vad har ni för rekomendationer på däck i wet race?


Vi diskuterade det lite här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1155629#1155629

_________________
Magnus Thomé
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Re:

ChriMa_Motorsport skrev:
Lite dåligt med jobb på bilen just nu. Vi står mitt i en flytt plus att jag ligger och väntar på operation i vecka. Så då jagar jag delar istället..

Behöver ett kopplingskit till en sexvexlad TT låda alternativt A3 låda sexväxlad. Kittet måste innehålla svänghjul.

Någon som har liggande bättre begagnat eller vet ett bra nytt som kan rekomenderas. Inga 20 000:- kopplingar utan även här måste det hållas i de stackars slantarna. Väldigt tacksam för svar.

Sen vidare till lite frågor om diffusorn. Vad bygger ni er diffusor i för material. Lurade lite på glasfiber men vet inte riktigt. Blir ju typ 30 lager väv samt att den kommer ju förmodlihen hasa i kurbs och liknande och gå sönder jämt.

Likadant bromssetupen. 330 mm med 8 kolvsok fram. Bak då? Org A3 sitter där nu. Borde man modifiera så man får på S3 frambromsarns som jag har liggandes bak? Är det lönt?

Sista frågan just nu. R-däck har vi på torrt. Vad har ni för rekomendationer på däck i wet race?

Borde räcka gott och väl med orginal bakbroms....du vill inte ha för mycket bakbroms, då kommer du bara låsa upp bak...INTE BRA!!!
Viktigt med frambromsarna..... 8-kolvs ok säger du, har ni bromsservo/huvudbromscylinder eller separat cylinder fram/bak? Om orginal bromssystem är kvar VIKTIGT att oken är anpassade för systemet annars kan det bli fel balans samt att belägg kan slitas onödigt mycket om kolvar inte är anpassade för systemet.
Belägg är dyrt, speciellt i långlopp.
Om orginal system är kvar i bilen rekommenderar jag en installation av bromsreducering annars bromsvåg.

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Magnus: ja det var väl lite så resonemanget gick internt hos oss också. Sen slog det mig att min goda vän stoffe fsktiskt jobbar på Däckproffsen/michelin på deras "race" avdelning. Han bekräftade teorin som diskuterades i tråden. OT: fick du mitt mail här om dagen?

Roxnäs: Nej det är ju ganska otrevligt om det plötsligt låser upp bak. Sen å andra sidan så pratas det om att det ska varabalans mellan fram och bak. Någon försäljare till bromsar sa till mig för ett tag sedan att har du 330 fram så ska du ha 330 bak. Känns för mig väldigt överdimensionerat. Kanske mest försäljarsnack?

Vi har inget bromsservo (funderar dock starkt på att montera ett) och systemet är eftermonterat och reduceringsventil till bakbromsarna. Hur menar du med att systemet ska vara anpassat till bromsarna? Hur anpassar jag det, med reducering alt bromsvåg?


PS. Nu finns vi på facebook dessutom! Www.facebook.com/chrimamotorsportracing. In och gilla!

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Ang. koppling så köpte jag ett Helix kit av Stacke för några år sen till min TDI. "lätt" svänghjul och mycket fin aluminiumtryckplatta och 6 pucks sinter. Det har vart aldeles utmärkt med runt 450nm. Har för mig det kostade 10-12000kr.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

Theo skrev:
Ang. koppling så köpte jag ett Helix kit av Stacke för några år sen till min TDI. "lätt" svänghjul och mycket fin aluminiumtryckplatta och 6 pucks sinter. Det har vart aldeles utmärkt med runt 450nm. Har för mig det kostade 10-12000kr.


Låter ju helt klart värt att titta närmre på.

Är det någon som vet vad orginalkopplingen orkar med? Men med tanke på vad man hört om svänghjulet ska man kanske lugna sina förhoppningar

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
E34 RRT
finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 45



helt i min smak!! blir ju fiint detta!

_________________
Niklas Ekholm

Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Re:

ChriMa_Motorsport skrev:
Theo skrev:
Ang. koppling så köpte jag ett Helix kit av Stacke för några år sen till min TDI. "lätt" svänghjul och mycket fin aluminiumtryckplatta och 6 pucks sinter. Det har vart aldeles utmärkt med runt 450nm. Har för mig det kostade 10-12000kr.


Låter ju helt klart värt att titta närmre på.

Är det någon som vet vad orginalkopplingen orkar med? Men med tanke på vad man hört om svänghjulet ska man kanske lugna sina förhoppningar


Har samma motor i min Golf mk2:a och vad jag har läst orkar bara kopplingen med 250hk. Sen börjar den slira vid fullgas starter med r-däck eller slicks.

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Re:

Henke_HJCC skrev:
ChriMa_Motorsport skrev:
Theo skrev:
Ang. koppling så köpte jag ett Helix kit av Stacke för några år sen till min TDI. "lätt" svänghjul och mycket fin aluminiumtryckplatta och 6 pucks sinter. Det har vart aldeles utmärkt med runt 450nm. Har för mig det kostade 10-12000kr.


Låter ju helt klart värt att titta närmre på.

Är det någon som vet vad orginalkopplingen orkar med? Men med tanke på vad man hört om svänghjulet ska man kanske lugna sina förhoppningar


Har samma motor i min Golf mk2:a och vad jag har läst orkar bara kopplingen med 250hk. Sen börjar den slira vid fullgas starter med r-däck eller slicks.



Ajdå. Det låter ju sådär. Får nog helt enkelt bli så att man får öppna plånkan och investera... Doh!

Söker även ett wire gasspjäll till VAG 1.8T motorerna. Har ni nåt kära vänner så hör av er

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 1.8T -96 Das RennSport
<<   1, 2, 3, 4   >>
37198 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande