Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konregler och heattider?
3339 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Konregler och heattider?

Såg för första gången på en film från timeattack (Rudskogen).
Jag har inte intresserat mig för TA eftersom jag trodde det var mycket väntetid.

Men jag såg nu i filmen att man kör mer än en bil på banan samtidigt, hur är det möjligt?
Vad gör man om någon flyttar på en kon?
Rödflagg?
Är tidstillägg straffsatsen för orsakande bil?

Hur många bilar är på banan samtidigt?
Jag hittade att ett heat är 10 min i SBF:s regler.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Konregler och heattider?

Nillet skrev:
Såg för första gången på en film från timeattack (Rudskogen).
Jag har inte intresserat mig för TA eftersom jag trodde det var mycket väntetid.

Men jag såg nu i filmen att man kör mer än en bil på banan samtidigt, hur är det möjligt?
Vad gör man om någon flyttar på en kon?
Rödflagg?
Är tidstillägg straffsatsen för orsakande bil?

Hur många bilar är på banan samtidigt?
Jag hittade att ett heat är 10 min i SBF:s regler.

När man vet ordningen snabbast till långsammaste bil på ett ungefär så kan man släppa ut dem i den ordningen så du får ett "utdragande" fält. BMWSC som kört det här i tre år praktiserar detta och släpper ut bilarna tajtare då. Det tar många varv innan en enda omkörning sker. Med Timeattack.nu i fredags där jag var med och körde så var det även där väldigt få omkörningar. Och när det väl blir omkörning så praktiseras snäll gatbils släppa-förbi thumbs up Kul att kunna tävla utan att oroa sig alls för close racing med den markant högre risken för incidenter där thumbs up

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare
OK, så det är omkörningar också...

Men vad händer när man kör på en kon, rödflagg och sedan får en funktionär ställa tillbaka till den?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Beror på hur mycket den flyttat sig. Bara lite, då kör man på och blir banan lite snabbare pga det så blir den ju det för alla. Så man får inte sova om det händer

Om den flyttar sig så mycket så att det blir tossigt att köra så flaggas det av.

BMWSC kör med 5 sekunders påslag på din registrerade bästa tid så om man tar en kon så är man i princip ute ur matchen. Hård konsekvens men bra så att man håller sig från konerna. Timeattack har också bestraffning förstås men minns inte exakt.

------------------

Med Timeattack.nu så har man först fri träning, sen ett kvalpass på 15 minuter. Och till slut final på 15 minuter. Alla pass inklusive träningen med konhindren som de står under tävlingen. Club och Pro kör alltid på separata pass (Pro utan konhinder)

Med BMWSC kör man ju vanliga gatbilspass hela dagen. Tävlingen är 15 minuter och det är enda gången man kör banan med konhinder, ingen kan alltså träna banan innan. Pang på rödbetan Vi har iof kört två kolla-banan varv innan tävlingen.

Hur SWR Motorsport kör vet jag inte än. Ska åka på deras time attack i Oktober så då vet jag mer

Göteborg
Här sen Mar 2012

Re:

Magnus Thomé skrev:
Beror på hur mycket den flyttat sig. Bara lite, då kör man på och blir banan lite snabbare pga det så blir den ju det för alla. Så man får inte sova om det händer

Om den flyttar sig så mycket så att det blir tossigt att köra så flaggas det av.

BMWSC kör med 5 sekunders påslag på din registrerade bästa tid så om man tar en kon så är man i princip ute ur matchen. Hård konsekvens men bra så att man håller sig från konerna. Timeattack har också bestraffning förstås men minns inte exakt.

------------------

Med Timeattack.nu så har man först fri träning, sen ett kvalpass på 15 minuter. Och till slut final på 15 minuter. Alla pass inklusive träningen med konhindren som de står under tävlingen. Club och Pro kör alltid på separata pass (Pro utan konhinder)

Med BMWSC kör man ju vanliga gatbilspass hela dagen. Tävlingen är 15 minuter och det är enda gången man kör banan med konhinder, ingen kan alltså träna banan innan. Pang på rödbetan Vi har iof kört två kolla-banan varv innan tävlingen.

Hur SWR Motorsport kör vet jag inte än. Ska åka på deras time attack i Oktober så då vet jag mer

Vad gäller bestraffningen inom Timeattack.nu om du/ni/jag kör på en kona så stryks tiden från det varvet.

www.Timeattack.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Konregler och heattider?
3339 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande