Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes CE55 AMG Turbo -93 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (58020 totalt) |
Joråsåatte, ska man kanske äntligen få komma ut och köra bana igen?
Jag byggde på en Mercedes-diesel tidigare som tyvärr aldrig blev färdig. Motorn hamnade istället i en skogsbil och där hade jag roligt ganska länge. Nu är det dags igen dock. Garanterat inte det hetaste bygget på rejsa, men hör och häpna, pulkan funkar även på vintern! Bilen är en E-klass coupé, närmare bestämt en 230CE från 1993. Ordentlig släde med klen motor och mycket komfort. Målet detta kalenderår är att ha en körbar bil för att känna på receptet lite. Ett par körtillfällen under hösten hoppas jag på. Det som är ordnat hittills: E55 V8-motor med ViPEC V88 datasprut 6vxl manuell låda (planen ändrad, blir annan låda än den jag har) LSD-diff 345mm frambromsar & 300mm bak med Carbotech belägg. ABS'en sitter kvar med större huvudbromscylinder. Brabus krängningshämmare fram och bak. Alubussningar i chassiet och lite nya stag för att kunna justera vinklar är på g. Sen lite andra förebyggande småsaker som nya hjullager och styrstag mm runt om. Och kanske några andra godsaker som jag glömt eller helt enkelt struntat i att berätta nu... _________________ John Edvardsson |
||
Yes, yes and mera YES! När du tröttnar på den där har jag första tjing på att handla!
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
|
||
Dessutom en Tilton koppling. Sitter inte på vilken Merca som helst. Ge oss mera!!! _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Ge er mera? Vafalls, ni har redan fått mer än något annat forum
Ligger borta på jobb och har tydligen varit dålig med kameran så det är inte så mkt jag kan ge er just nu. Ändrade lite i första inlägget Prövade med en bunt olika fälgar, däribland detta helgerån, Rota-fälgar på en Mercedes. Snyggt tyckte jag, men valet föll till slut på AMG 17" fälgar, den minsta dimensionen som går på med 345mm bromsar. 2mm frigång för bromsoken fram, precis lagom tight. 17" då blir det billigare med däck = mer åktid. Köpte 8st 17" = mycket åka innan däckmaskin krävs Och 4st 16" = sladda billigt med stil. _________________ John Edvardsson |
||
Ska den kunna köras igenom SBP utan att de får en hjärtattack? Använder du en BMW-låda? Om inte, vilken låda passar ihop med M113?
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Mercedes-låda. Växellådorna från M112 V6'orna passar bolt on. Om de håller eller inte, det återstår att se.. Byggt ihop ett eget spakställ av lite BMW-prylar. Samma dag som bilen besiktades lyftes gamla motorn ur. Det bör gå att registrera (som ombyggt fordon) med V8, men med just denna AMG-motor är det nog omöjligt. Lilla 430-motorn borde gå, och därefter är det ingen skillnad på motorerna rent utseendemässigt så att säga.. Kruxet jag är orolig för - rätta mig väldigt gärna om jag har fel - om jag ska byta motor så måste nya motorns orginal styrsystem användas. Stämmer det så är jag duktigt rökt.. Är det fördel eller nackdel att jag planerat att köra med E85? _________________ John Edvardsson |
||
Har läst att med e85 så får man byta sprut,iom att det räknas som miljöförbättring.Finns säkert folk här som kan detta bättre.Fränt med en Merca som lekbil,tillhör ju inte vanligheterna precis.Det blir en iaf Lycka till!
Ps,rotafälgen var så fel så det blev rätt,synd du inte valde den Ds _________________ Andreas Nilsson |
||
Jo, som ombyggt fordon med E85 så går det bra att byta motorstyrning, bara du klarar avgasvärdena för en kattad bil (och har lambdareglering etc. förstås).
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nämen vad trevligt! Stort tack! Hur blir det med effektangivelsen då? Samma mängd bränsle blir lägre effekt, och det kanske man kan nyttja. Största motorn i här karossen (dock 4dörrars då) har 326hk. Denna motor är har angiven effekt 354hk. Omöjlig ekvation, eller finns det kanske en chans att regga med denna motor till och med? Tack för värdefull info! _________________ John Edvardsson |
||
AMG gjorde en 6-liters M119-variant på 380hk i w124-karossen. Plus ett par AMG E 60 på 399hk. Som egentligen är på lite mer effekt än så. Kod "957 - AMG Technology Package" så det är en fabriksoption (jag tror förövrigt att en och annan 500E hade mer än angivna 326. Porsche bytte ju ut k-jetroniclocket till en modernare luftmassemätare ex.vis. Jag ägde en 500E som gjorde 0-100 på strax över 5 sekunder, inte 6.5. Verklig toppfart var dessutom 286 på plan mark).
Jag satt faktiskt o drömde om att någon gång bygga en 500CE då jag har en otroligt ful o rostig 420E med bra papper (står bara w124, inte vilken modell) som kanske kunde få bli en 2-dörrars 420CE. Sen när den motorn går sönder kanske en M119.970 istf en m119.971 hittar dit _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Oroa dig inte för det du jag delar verkstad med en däck-nasare så blir suget för stort så plockar jag en uppsättning från lagret. Typ dom här kanske? Bakbromsarna. 300mm ventilerade. Orginalbelägg bak det blev Carbotech xp8'or fram. Vi får se om man behöver Carbotech i bak också, det återstår att se. Stålomspunnet runt om i alla fall, pressat med banjo-anslutningar. Observera den trådsmala krängningshämmaren Bara bytt fram än så länge, den bakre ligger på hyllan. Första försöket med avgaspoff'et. Blev ganska bra tycker jag. Detta system kommer nog användas om det blir besiktning, men då läggs nog dit en till ljuddämpare och en ordentligt bra kat. Bara en magnaflowdämpare nu. Svetsade egen kardan. Stora hardyn på lådan + den behövde förlängas 3cm. Gjorde en hylsa som kyldes/värmdes innuti kardanen och sen svetsades mot en svarvad kant. Länge sen jag tig'ade så det blev väl inte 100% igt precis. Men det blir en bra mall för en riktig kardanbyggare senare. _________________ John Edvardsson |
||
Normalt sett räknar man ju effektökning från just din bil, dvs max 20% ökning (är det en 300E på vadå, 180 hk, blir det alltså max 180x1,2=216 hk), eller 15 kW/100 kg tjänstevikt (oftast mer).
Ska du utnyttja högsta effekten som bilen såldes med krävs i praktiken intyg från tillverkaren (Mercedes) som säger att du får ha samma effekt i din bil... Så att regga med 354-hästarsmotor lär bli svårt. Visserligen kan väl byte av styrsystem och bränsle sänka effekten med kanske 5% men det räcker ju inte långt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Den här pulkan väger ca 1500kg, än så länge är den helt olättad. 15kW/100kg skulle då vara ungefär 300hk.
Var det inte snack om att ändra till 20kW/100kg, eller var det en myt som ryktades? Ställer givetvis högre krav på resten av bygget, men finns laglig körning inom räckhåll så är det kanske värt att satsa. Edit: Det borde väl stå på miljoner ställen på rejsa om det vore så.. *dyker i trådar* Edit2: 20kW/100kg verkar gälla amatörbyggt fordon? 354hk kräver då minst 1730kg = vikta minst 250kg, kanske lite väl att ta i. Lilla V8'an, 279hk innebär då en vikt på 1390kg vilket är rimligt. Regga med lilla V8'an och E85 it is. _________________ John Edvardsson |
||
Jag ringer dig i eftermiddag.. För övrigt hittade jag gammalt Gopro-material från iskörning i vintras, så jag klippte ihop en liten enkel film åt er.. http://www.youtube.com/watch?v=UTmUm _________________ John Edvardsson |
||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
Det verkar hända ganska lite om man ser till tråden, men verkligheten säger lite annorlunda i alla fall. =)
Sen insåg jag att jag inte lagt upp någon motorbil så här får ni en ifrån juli tror jag det är, precis när jag stoppat ner motorn. Det ser i och för sig nästan likadant ut nu sånär som lite bättre ordning på kablar + kylare. Så nästan likadant. _________________ John Edvardsson |
||
Today was a good day.
Hejdå Koni låtsasväghållning. Hej H&R Motorsport Nürburgring-prylar. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ John Edvardsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes CE55 AMG Turbo -93 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (58020 totalt) |