Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konhinders vara eller inte vara under tävling utan bur/båge
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (12035 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Detta med koner förstör allt... Man kan ju inte jämföra sig alls tillfälle för tillfälle

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Varför i hela friden kör man med chikaner??????????????????????????

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Re:

Supramannen skrev:
Detta med koner förstör allt... Man kan ju inte jämföra sig alls tillfälle för tillfälle

Fast inga koner i Proklassen

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Re:

erikjakan skrev:

För att få ner hastigheten

Då det är tävling och går igenom SBF så får det väll bara vara en viss hastighet.
Sedan har ju inte vanliga gatbilar samma säkerhet som en tävlingbil (läsbur)

Men detta kan Timeattack.nu säkert svara bättre på än jag hehe

Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:

Sbf påhitt

Man får köra bana på ban träffar och ta tid men när det kommer till timeattack i BMW anda kalkat mini cup och även detta är det konor som gäller

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Re:

Supramannen skrev:
erikjakan skrev:

Sbf påhitt

Man får köra bana på ban träffar och ta tid men när det kommer till timeattack i BMW anda kalkat mini cup och även detta är det konor som gäller

Du får väll igentligen inte ta tid på banträffar

Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Antonicracing skrev:
Supramannen skrev:
erikjakan skrev:

Sbf påhitt

Du får väll igentligen inte ta tid på banträffar

Jo det får man, är bara på tex BMW gatbils träffar och Porsche är man har försäkringsbolag i ryggen detta gäller. På allt annat är det okey och upp till dig själv

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Det låter heeeeeeeelt galet om nån mot förmodan skulle fråga mig, snacka om att döda sporten, Bra jobbat SBF haha

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Re:

erikjakan skrev:
Det låter heeeeeeeelt galet om nån mot förmodan skulle fråga mig, snacka om att döda sporten, Bra jobbat SBF haha

Ändå blir det fler och fler deltagare och många bygger till nästa år
thumbs up thumbs up

Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:

Folk verkar tycka det är okey, men jag tycker det förstör massa och hoppas dom förstår detta.. Vad är skillnaden att ha en pf box i på en Grc träff. Och köra med en transponder på en timeattack träff

Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Supramannen skrev:
Folk verkar tycka det är okey, men jag tycker det förstör massa och hoppas dom förstår detta.. Vad är skillnaden att ha en pf box i på en Grc träff. Och köra med en transponder på en timeattack träff

Skillnaden är att tidtagning via transponder kan betraktas som officiell tidtagning, till skillnad från egen tidtagning via box, mobilen osv.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Antonicracing skrev:
erikjakan skrev:

Ändå blir det fler och fler deltagare och många bygger till nästa år
thumbs up thumbs up

Ja det är väl kul.

Men det känns galet larvigt att man ska hålla på med chikaner, strunt.

Man kan köra en 1000hk volvo 740 på valfri banträff men på en riktig tävling, där man är själv på banan, där får man inte hålla stumt på rakan

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:

Skillnaden är att tidtagning via transponder kan betraktas som officiell tidtagning, till skillnad från egen tidtagning via box, mobilen osv.

Sett ur försäkringsbolagens synvinkel (edit: bilförsäkring med tillägg som täcker vagnskada vid bankörning) så tror jag inte det spelar någon roll om det är transponder eller box/mobil. Försäkringen gäller inte vid tävlinsliknande förhållanden, vilket fb anser att det är om tidtagning förekommer (eventuellt undantag för mini cup?).

Vet inte hur SBF ser på tidtagning? Tidtagning=tävling?

Att SBF inte godkänner tävling med höga hastigheter utan godkänd säkerhetsutrustning är väl inte så konstigt? Sen tycker säkert en del att det är tråkigt med chikaner på trackdaypassen som det var igår men tidtagningen var väl igång på samtliga pass?

Ett annat alternativ skulle kanske vara att endast tillåta ekipage med godkänd säkerhetsutrustning och skippa chikanerna hela dagen? Misstänker att startfältet hade blivit lite väl tunnt då?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är väl självklart att man ska ha begränsningar i hastighet för bilar utan säkerhetsutrustning !!

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Om man bortser från alla andra argument för och emot konor så gjorde jag en intressant och inte speciellt angenäm upptäkt.

Första trackdaypasset ut så blev mina bromsar duktigt varma (inte fade men ändå), pga dessa konor så fick bromsarna aldrig en suck att kylas av, det var gas och broms hela tiden. Vad är säkerheten i detta?

Tror fler med mig upplevde det samma...

Körde bilen med samma broms set up på Gotland ring 2dagar i sommar (fulla 30min pass i maxtempo) utan att komma i närheten av den värme som jag byggde i bromsarna igår.

På passet jag körde på eftermiddagen fick jag anpassa körstilen och släppa av mkt tidigare och börja motorbromsa inför konpartierna för att förhidra att bygga samma värme igen.

Vad skulle krävas för att ta bort konorna? Båge (halvbur som i spvm)?

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Fredrik Nyström skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:

Sett ur försäkringsbolagens synvinkel (vagnskada vid bankörning) så tror jag inte det spelar någon roll om det är transponder eller box/mobil. Försäkringen gäller inte vid tävlinsliknande förhållanden, vilket fb anser att det är om tidtagning förekommer (eventuellt undantag för mini cup?).

Vet inte hur SBF ser på tidtagning? Tidtagning=tävling?
Att SBF inte godkänner tävling med höga hastigheter utan godkänd skyddsutrustning är väl inte så konstigt? Sen tycker säkert en del att det är tråkigt med chikaner på trackdaypassen som det var igår men tidtagningen var väl igång på samtliga pass?

Ett annat alternativ skulle kanske vara att endast tillåta ekipage med godkänd skyddsutrustning och skippa chikanerna hela dagen? Misstänker att startfältet hade blivit lite väl tunnt då?

Håller med Fredrik i stort.
Har nog inget direkt med försäkringsbolagen (bilförsäkringen) att göra utan främst licensförsäkringen.
Trackdays som använder SBF brukar väl nyttja "prova bilsport" och då är bl.a officiell tidtagning inte ok, inte heller "extrema bilar" (definition?).

Trackday/bankörning är en sak, tävling är helt enkelt något annat. Om nu TA tävlingsmoment körs inom SBF och SBF ställer vissa krav för att ge ok till arrangemanget så får man väl som deltagare antingen acceptera situationen med konor osv eller; a) anpassa bil och utrustning; b) stå över eller; c) söka sig till annat arrangemang?

TheMicke_J
Södertälje
Här sen Aug 2012

Re:

ButterflyRacing skrev:
Det är väl självklart att man ska ha begränsningar i hastighet för bilar utan säkerhetsutrustning !!

Detta kändes som enda inlägget värt att kommentera. Ingen verkade vilja läsa Antons mycket bra svar i övrigt. Vill man köra fortare ställs lite högre krav på säkerhet, annars håller man hastigheten nere.

Var 20+ som körde i de begränsade klasserna, vet inte vad man ska tycka om att någon som inte varit ett enda event för deras talan om vad som är kul, "tar död på sporten" och dylikt.

I övrigt tycker jag att vi är ON TOPIC här, dvs prat om träffen och feedback om det.
Starta gärna en ny tråd om ni inte gillar SBF's säkerhetskrav. Simpel forum etikett som alla kan. Eller?

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:

HUr menar du då, vanliga banträffar har man inget, ingen säkerhet alls eller ambuslanser eller nått, och då får man hålla fult

TheMicke_J
Södertälje
Här sen Aug 2012

Ah! Bra att det poängterades. Vi kör med ambulans V A R J E event om det så varit tvunget att tas en från Stockholm. Det är en principsak, även fast kostnaden är hög- men de som gnäller på att vi valt ha det så samt följer SBF kan säkerligen hitta massor av event som passar dom bättre.

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Supramannen skrev:
ButterflyRacing skrev:

HUr menar du då, vanliga banträffar har man inget, ingen säkerhet alls eller ambuslanser eller nått, och då får man hålla fult

Vi har ingen begränsning när vi åker runt uthusen hemma hos oss heller....och då har vi inte ens byxor och kalsonger på oss.....

Ppå 90% av alla banträffar i swe är det okey med tidtagning för vanliga bilar på vanliga banträffa roch inga konor behövs, inte på några slc träffar under SMA men så fort SBF ska med in i leken ska det in med konor

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Supramannen skrev:
.............inte på några slc träffar under SMA men så fort SBF ska med in i leken ska det in med konor

Ska du tävla med SLC måste du ha säkerhet.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Konhinders vara eller inte vara under tävling utan bur/båge
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (12035 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande