| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjälp mig välja budgeträser...
|
4175 besök totalt |
|
Hejsan. Jag har i ett par år sagt att till nästa säsong ska jag ha en ändamålsanpassad leksak till våra banträffar. M5an är dock fortfarande kvar. Men nu så har jag typ bestämmt mig att den ska bort om jag nu klarar av att sälja den. Jag tycker ju så mycket om bilen. Till frågan. Då budgeten kommer vara kraftigt begränsad så blir det ingen M-bil tyvärr. Tankarna går ju mot en 328. Frågan är ju vilken sorts 328a. E36, E46, coupe, sedan, touring? Det där med karossvariant beror nog helt på vad man hittar når det är köpedags. Det jag behöver hjälp med är lite för och nackdelar med e36 jämfört med e46. Primässigt skiljer det ju inte så jättemycket. E46 är ju lite mordernare och snyggare(?). E36an kan ju ganska smidigt få mer kraft. Finns liknanade motortrim till E46an? Det är nog enklare att hitta en passande bromsad diff till E36an. Vad har ni för för och nackdelar med E36 mot E46? Hjälp mig på rätt väg så jag slipper va i vägen för er med M5an en säsong till. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Roligt att du har beslutat dig för att komma ur garderoben!
Jag hade satsat på en E36 328, grymt med bil för små pengar, det finns delar och kunskap i massor överallt om dessa. Ett sätt att komma lite billigare undan är att köpa något påbörjat projekt som säljaren tröttnat på. Skall man börja från scratch och köra på ordentligt sticker det snabbt iväg i pengar. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Hade jag haft orken att "börja om" med en ny bil hade jag valt så nytt budgeten tillåter.
E36 i all ära, men t.o.m E46 är en gammal bil idag. Konstruktionsmässigt skiljer dock inte mycket mellan de båda. Den enda nackdelen jag kan komma på som E46 har gentemot E36 är väl tillgången till bromsade differentialer där Drexler, Quaife och kanske några andra är de enda som har "plug'n'play-prylar. De är tyvärr ganska dyra, men alternativ finns om man kan hantera vinkelslip och svets...
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
Mina tankar och drömmar hade väl egentligen fastnat vid en e46 touring men som ni säger så är ju e36 ett bättre val. I stort sett samma konstruktion, billigare uppdateringar, mer kunskap och större utbud i min prisklass.
Tanken med bilen är att ska det va ska det va ordentligt. Så helrensad med åtminstånde halvbur är planen. Det där med cupen är ju så klart nått man vill prova på nån gång men först måste jag ju lära mig köra riktig banbil. Budgeten lär ju inte tillåta att allt är klart på en gång utan det är bit för bit utveckling av bilen som gäller. Som mitt sparkonto utvecklas just nu så är det max 30000kr som finns för bilköp kanske lite mer om det är ett påbörjat projekt. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
|
Jag kan bidra med mina egna erfarenheter så här långt.. Köpte en e36 för kaffepengar i slutet av förra året, tanken var att köpa en lite sunkig bil och pengarna jag sparade på att svetsa och spackla ihop den själv skulle kunna gå till lite roliga uppgraderingar istället. Så långt heller ekvationen men har man inte så mycket tid att vara i garaget (som jag) så är det rastlöst att slipa spackel när man bara vill ut på banan. Gör inte som jag är mitt tips!
Lägg några kronor mer på att få en hyfsat fin kaross.
_________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||
|
Välj en bil som är frisk i de komponenter du inte tänker byta ut.
En bil med fin kaross men inredning söndertuggad av en hund är billig men det spelar ju ingen roll för dig då den ändå ska rensas. Det som jag anser viktigast i detta fall är Frisk grund kaross. (lösa delar som skärmar dörrar huvar går ju att byta) Frisk drivlina (detta går ju givetvis att byta men kostar en slant) Kan även rekomendera brosans bromsuppgradering till E46 330 skivor & ok fram Lämpliga & "billiga" uppdateringar på en 328 xyz chassi från kinnby 20mm m3 krängare bak camberstag bak 330 ok & skivor fram M50 insug M3E36 grenrör Omkopplad krängare fram till fjäderbenet Minst nya orginalbussningar i bakvagnen Bakre delrinbussning till länkarmarna fram Mindre batteri Plastrutor M20 svänghjul & startmotor Lätta,lätta,lätta,lätta,lätta,lätta,lätta,lätta _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Precis. Det är ju värt några kronor mer att få en bil som är fräsch undertill och i trösklar osv. För det där med rostlagning vill jag inte syssla med.
De första uppdateringarna är ju chassi, krängare, belägg, bromskyl.rdäck, stol. Bussningar fram svarvar jag själv. Bromsad diff med lite kvickare utv. så fort som möjligt. Senare uppdatering M50-insug, M3-avgas, camberstag, 330-bromsar och en liten båge kanske. Allt beror ju på hur mycket pengar som trillar in på banåkarkontot. Men helt klart är det en E36a jag ska ha. Karosstyp får vi se sen..... _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
|
Re:
låter bra med E36. spara ihop några kronor till och köp min touring, den är hyffsat färdig för cupen...
_________________ Martin Skoog |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
4175 besök totalt |