| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Konhinders vara eller inte vara under tävling utan bur/båge
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (12035 totalt) |
|
Re:
"En naturlig fortsättning på det spår man håller" måste väl ändå vara en överdrift när vi pratar om ett spår som går rakt fram
Hur man än sätter koner brukar resultatet bli att man gasar sig runt sista konen/konparet på tvåans växel och med bakhjulsdrift och mycket effekt kan det lätt bli ett kast. Och risken att få ett ställ mitt på en raksträcka med räcken runtom måste väl bedömas som farligare än om man hade hållit ett rakt spår. Men visst, utan koner blir det högre hastighet inför en kurva och det har sin risk. Men jag undrar hur många singelolyckor (inte en vanlig avåkning) som har hänt på grund av för hög fart inför en kurva? Man blir fortfarande inte av med övriga risker som tex för hög fart genom kurvan och för aggressiv fart ut ur kurvan. Och dessa känns som minst lika farliga. Men jag förstår samtidigt problematiken. Det finns inget enkelt sätt att begränsa riskerna förutom att sätta en 20 mm restriktor på motorn och 175 breda högprofilsdäck
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Re:
Exakt din beskrivning med tvåans växel och fullt spett är ju hur man måste åka om man ska sätta en bra tid. Därför oerhört viktigt att sista hindret inte tvingar ut en onödigt nära bankanten. Ju mer asfalt man har att tappa iväg bilen på desto mer hinner farten gå ner innan asfalten tar slut. Och det ska hemskt gärna vara fritt på sidorna bredvid banan precis vid, och en lämplig bit efter, den sista konen. Men det är ju klurigt. Man kan tvinga ner farten ännu längre ner för att minska risken (hur långt man far iväg) om man tappar bilen i hindret. Men baksidan på det är att det kan lätt bli ett väldigt yxigt tajt hinder med större risk att tappa bilen - om än i lägre fart. Tvärtom kan man göra ett mjukt öppnande hinder som går att flyta igenom snabbare men det har ju sin baksida också. Rent allmänt så ska man förstås inte göra nypande hinder hursomhelst. Självklart förstås. Ett öppnande är betydligt säkrare oberoende fart. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Hur ska jag uttrycka mig tydligare? Om du tex normalt glider ut till höger så bör rimligen början av konpartiet anpassas till detta, och inte ställas "onaturligt" så att bilen måste kastas om till motsatt sida för att hamna rätt. Det ska finnas ett flyt i körningen (trots koner).
Vinterdäck för hundan
Eller plocka bort konerna, och tvinga alla att köra med halv/helbur i Pro/Pro Mod. Fast då försvinner instegsklassen Club, och den enkelhet som erbjuds dessa, vilket vore synd. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
|
Re:
Konterrorist
Rör inte min kona
_________________ BMW MC-klubben |
||||||
|
Re:
Grejen är att på tvåan kanske du har 80kmt när du ställer på och kanske tappar bilen. Innan du är i räcket har du minskat farten kanske 30-50kmt vilket innebär att du träffar räcket med ca:30-50kmt vilket de flesta tål. Händer nått på rakan i +150kmt behöver det bara hända en gång för att någon ska dö eller bli alvarligt skadad. Det händer inte ofta men har hänt och kommer att hända igen. Har set flera mindre incidenter i +150kmt som de två jag berättar om här gick bra trots allt. 1. Sviesta, en bil på rakan åker kanske 140kmt och håller vänster och artigt släpper förbi en bil till höger och råkar komma utanför bankanten. Asfaltkanten är lite hög och bilen spårar till får kast, far rätt over banan på tvären ner på andra sidan i den "nya kurvan" som tur är när den träffar asfaltkanten viker sig både fram och bakvagnsupphängningen i stället för att bilen börjar rulla, den stannar halft på sidan. Detta är en standardbil och stolfästen är trasiga hela karossen krokig och de i bilen mörbultade och ont överallt men klarade sig tack vare att de inte träffade nått. när de träffade kanten kanske det gick i 70-80kmt. 2. Lestrups krach på STCC racet på Falkenberg för nått år sedan ksanske i 150-170kmt. De ska varva en förare och kör om på varsin sida. Den varvade ser bara den ena och de tatchar varandra. Lestrups bil studsar först in i depåmuren och sen över banan och in i staketet på andra sidan men i bra vinkel typ 30grader. Kaross bur mm. bara skrot, Lestrup hade ont överallt men inget alvarligt. Då satt han i en bil med all säkerhet du kan tänka dig. Så ja det händer. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Finns ju en film när en bil åker av på kinnekulle in i räcket på höger sida efter depåutfarten.
Det var en rejäl smäll. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Undrar bara om man verkligen tycker det är en fara med bilkörning i bil utan säkerhetsbur så att det måste regleras till en Max toppfart på 120kmt... varför följer man inte det då inom SBF när man skrivit en utrycklig regel om det?
Och borde inte all bilkörning utan säkerhetsbur ha samma regler då? dvs borde inte all trackday verksamhet inom sbf ha samma regler? |
||||||
|
Re:
Det är väl där grunden till problemet är. Man har vant sig vid dessa helt oreglerade trackdays:en med full fart och inga krav på säkerhet i bilarna. När det sen kommer krav att bara de bilar med säkerhet får köra fullt så höjjer man på ögonbrynen och tycker det är märkligt, det är inget konstigt krav i mina ögon. Att reglerna inte följs är ju självklart, de är inte rimliga precis som du tidigare skrev. Rimliga krav följs och orimliga följs inte. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
Håller med bägge, kan låta tråkigt men en smula realism är av nöden, har faktiskt ganska svårt att förstå jämförelsen med att man får göra si eller så på en trackday jämfört med ett tävlingsformat som tex TA. Känns som man då missförstått grundidén att trackday är en form av förarutveckling och inte ett tävlingsformat. Boll i luften Är det rätt att överhuvudtaget köra utan fartbegränsade åtgärder om skyddsutrustning/båge/bur saknas? Bara för att trackdays hittills har varit fritt fram behöver det ju inte vara rätt? Kanske krävs koner även på trackdays? Räcken är ju lika hårda alla dagar i veckan, eller hur? Många gånger blir det dessutom lätt parodiskt när det satsas 100 000-tals kronor på motorer och sedan kanske ytterliggare 30 000:- på ett par coilovers men sedan klagas på att skyddskläder för kanske 10 000:- är för dyrt och därmed begränsande.
Varför bara 120km/h? Min gissning är ganska enkel, tror det helt enkelt har att göra med högsta maxhastighet på svensk motorväg. Försvarbart från SBF sida med argumentation att bilar utan skyddsutrustning får framföras i 120km/h på våra vägar. Sen kan man ju fundera på inkonsekvensen med att samma bilar kan spetta på fullt utan problem med betydligt högre farter än 120 km/h om de kör annat SBF reglemente, tex EDPS.
|
||||||
|
Re:
Jag skulle säga att det beror mycket på hur folk beter sig på banan. Om alla följer tydliga regler i syfte att minimera risker så anser jag att det visst går att köra utan konor. Visa hänsyn, kör med marginal, var när och hur omkörningar får göras, undvik stora hastighetsskillnader vid omkörning osv... BMWSC har tydliga regler på sina träffar. Edit: Jag tycker det var ett bra beslut av timeattack.nu att placera ut konor på trackdaypassen. Hela eventet är ju väldigt tävlingsinriktat. De ekipage som tävlade i club-klasserna körde väl även på trackdaypassen? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Lite av skillanden mellan trackday & tävlig är väl just det att man kör med mindre marginaler när det blir dax för tävling därmed ökar man riknivån & möjligheten att något ska gå snett ökar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Jo, det ligger en del i det. Men, jag har haft samma diskussion inom annan motorsport av mer rak karaktär. Åsikten kommer ofta från folk som tävlar aktivt och är så att säga "inne i" sporten. En stor skillnad för många (de som kör bilen på gata) är ändå att investeringarna i motor, väghållning etc. är något som man använder "jämt". Overall, skor, handskar, hjälm, underkläder är ju inget man drar på sig när man ska köpa glass ;-) På samma sätt kan installation av en bur/båge begränsa bilens möjlighet att användas på gata. Vet man att man ska satsa på racing är det självklart att man ska investera i allt detta men för den som vill kunna prova på racing är det av enormt stort värde att kunna testa, utan att lägga för stora summor på investeringar som man kanske inte använder. Men då får man ju också köpa att med lägre säkerhet i bilen får man köra långsammare. Alltså tycker jag att det är viktigt att man ser till att det finns klasser där man kan få prova på med enklare regler. För egen del kör jag hellre med konhinder och hastighetsbegränsning än inte alls... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
+1 Tävlingsmomentet gör mer än man tror vad det gäller risktagande och "satsande". Det har jag märkt både hos mig själv och hos andra vid olika tillfällen. Jag upplever stor skillnad mellan när man kör själv och tar tid på trackday och man kör mot andra (konbana t.ex.). De körningar jag har varit på där folk har kört av och liknande incidenter har inträffat i störst utsträckning har varit just konbana där det har varit tävling och officiell tidtagning. Men "konmotståndarna" här i tråden kanske redan kör med extremt små marginaler på trackdays och finner tävlingsmomentet mot den egna tidtagningen som tillräckligt sporrande för att inte märka skillnad? _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
|
Re:
+1 _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Att man måste begränsa framfarten på bilar utan säkerhet köper jag men konorna på TA del 1 på kullen var ju inte så lyckat om man är ute efter säkerhet.
Första gången jag snurrat på kullen och varit nära räcket, hade tredje konraden vart åt andra hållet hade det funnits gott om plats att snurra på. en tanke bara om det nu ska vara lite säkerhet med konor. summa: släng inte bara upp konor utan tänk till och sätt dem så bra som möjligt, jag vill inte smeka räcken bara för "max 120" regeln. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
Saxat av Thome
"Personligen tycker jag att det vore bättre om reglerna uppdateras till hur man verkligen gör. Det är alltid jobbigt när det nedskrivna ska användas som riktlinjer trots att de är uttalade som absoluta regler och det istället är praxis som är det egentliga regelverket. Nu är det inte enda gången SBF kör med diff mellan skrivna regler och praxis. Men just i det här fallet så har det varit en nödvändig väg - som jag ser det - för att kunna komma igång över huvud taget. Att med sunt förnuft utveckla möjligheten med Time Attack med bilar utan bur/båge" Ifrågasätter inte att man inte tillåter full fräs utan bur, safty first som man säger. Utan jag tycker bara det är lustigt att man kallar det regler. Regler följer man eller packar och åker hem Fortfarande så anser jag att sätta en toppfart på en tävling är bracketvarning. Och att man själva sen säger "mellan raderna" att äh strunta i de där max 120 km/h. Det står bara inskrivet för att det ser bra ut, är inte proffsigt av några som lyder direkt under RF :-) Men som du säger vill man köra under SBF och de säger konor, så har man konor helt enkelt. Enklare kan det inte bli. Det om detta punkt :-) _________________ Joakim Gustafsson |
||||||
|
Jag kanske missar något, men för att SBF sätter upp ett regleverk kan man väl inte fälla dom för att det inte följs? Det borde väl vara upp till arrangören att se till så att gällade regler efterlevs?
Hastighetsbegräningar används inom Folkrace och Konbana redan, där är det 80km/h som gäller.
Det jag undrar är vad som händer vid en olycka, där hastigheten inte hållts under 120km/h som föreskrivna regler säger? Kommer försäkringbolagen betala sjukhusräkningar eller liknanade? Rättsfall pga olyckor med personskador är väl det sista vi vill ha. Sämre PR för motorsporten kan vara svårt att hitta. (självklart så är ju personskadan i sig värre, men det argumentet verkar inte alltid fungera på alla...) |
||||||
|
Re:
Jag kör exakt likadant om jag tävlar (i slalom, Time attack eller loggar tider) jämfört med om jag kör vanlig track day helt utan tidtagning. Däremot kör jag sämre när jag har en jämnsnabb kompis bakom mig på en vanlig track day
Men jag tror att det finns en hel del som tänjer gränserna längre just när tider ska slås. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Konhinders vara eller inte vara under tävling utan bur/båge
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (12035 totalt) |