| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bygg världens sämsta banbil! Träna världens sämsta förare!
|
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (10923 totalt) |
|
Oavsett om man utgår från en framhjuldriven eller bakhjulsdriven bil (hoppas vi slipper diskussioner om vilket är sämst av fwd, awd eller rwd, såväl som vad som är sämst av McP och femlänk, märkesdiskussioner o s v.) så försöker man ju klura ut hur man ska förbättra väggrepp eller handling när man optimerar för bankörning. Men om man vänder på det och frågar sig vad man skulle modifiera för att göra bilen riktigt jävla hopplös? Dels är det lite kul att tänka så, men destruktiva tankar kan faktiskt ibland leda fram till något konstruktivt. Slitna delar är lite för enkelt för att platsa som lösning, tycker jag, men det kan ju gärna tjäna som inspiration. Panhardstaaget gick av/lossnade på min Volvo 145, t ex, går det att göra körupplevelsen ännu sämre? Går det att hitta på en sämre däcksuppbyggnad än 100-profils diagonaldäck? Vilken skrämmande/tråkig upplevelse tror du man får av din modifikation?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Re: Bygg världens sämsta banbil!
Det låter som det är en drifting bil du är ute efter? Där ska det ju inte hålla i ett dugg utan sladda och kasa hit och dit utan att komma dit man vill. Däcks uppbyggnad vadå det går ändå sönder. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
|
Re: Bygg världens sämsta banbil!
--- _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Börja med att förbättra styrningen så den inte stör din upplevelse (helst ingen känsla alls). Lite tröghet i systemet gör det nog ännu bättre, så man kan styra lite i förväg, men helst inte jätteförutsägbart
Snörstyrning som på en lådbil kanske (understött med fötterna)? Men det är ju skoj på ett annat vis.
|
||
|
Ratten kan vara extremt liten, kanske i form av en förkromad kätting som på 80 tals roddar.
Ett högt chassie som är helt slut brukar vara härligt, varför inte en standard förarstol helt nersutten och som endast sitter på plats med ett par buntband så man vet inte riktigt när det släpper men släpper gör det. Någon sorts lagg på på gaspedalens uppsläpp upplevde jag tidigare i somras, istället för att släppa av tryckte bilen på en extra sekund efter uppsläppet vilket var intressant på bana, speciellt i kombination med överladdning. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
För att optimera dålig väghållning bör man naturligtvis ha pendelaxel bak.
Ändring av både spårvidd och camber vid fjädring förstör all typ av vägkänsla. Naturligtvis ska fjädringen vara altför mjuk och långslagig. Bara då får man en känsla av att hela bakvagnen viks under bilen vid kraftig kurvtagning. Finns flera exempel på tillverkare som använt denna lösning. Simca är en av dom. Har för mig att Merca hade denna typ av lösning en gång i tiden också.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
|
Tänk att jänkarna redan tänkt på detta och sammanfattat allt i en enda bil:
Hopplös styrning, hjulupphänging som i sin tur är upphängd i gele(sjukt obehagligt om man inte är van med den känslan), stenhårda däck med mjuka däckssidor. Kombinera detta med hög vikt och en helsoffa i skinn i framsätet och du har en riktig vinnare
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Vill minnas att jag läst någonstans att man i tidernas begynnelse hängde på vikter på axlarna för att få hjulen att bibehålla markkontakten, dvs ökade den ofjädrade vikten.
Det negativa med denna typ av applikation är ju att man dock riskerar att sänka tyngdpunkten på bilen vilket i detta sammanhang måste räknas som högst olämpligt... Tar man dessutom helt bort stötdämparna så kan man nog se fram emot en bil som hoppar fram på vägen. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
|
jättetjocka spacer fram så och liten ratt så den rycker och liter så man knappt orkar hålla i ratten om man kör i en grop eller på curbs. Fel kugstång så inre leden inte sitter nära fjädringens inre led med massor av bumpster till det så är bilen oduglig att köra.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Re:
Para det med stel axel eller de-Dion fram så blir det nog extra läbbigt... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Crown Vic/Lincoln är ju ganska hopplös som banracing bil men knappast sämre än valfri Dodge Van.
När det gäller dålig väghållning så borde den ideala kombinationen vara framhjulsdriven bil med torsionsfjädring fram och stel bakaxel. Förspänner man torsison stavarna för mycket så kommer framvagnen att kicka ut vid minsta ojämhet i vägbanan och bli helt livsfarlig att köra. Självklart bör bilen också ha styrsnäcka från valfri cheva mellan 1965-1995. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
|
En styrväxel som inte sitter fast utan rör sig oberäkneligt när viss kraft sätts an. Det är "intressant" vet jag av egen erfarenhet av en räserbil.
Annars, vad gör man för att få bilen oberäknelig? Jag kan nog ta massa nackdelar bara de är konsekventa. Riktigt billiga däck brukar väl räcka för att bilen ska bli både otydlig och inkonsekvent i både sitt uppträdande och kommunicerande. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
"Rätt byggd" skulle detta kunna vara den idealiska budgetracern
dvs inte om man är ute efter snabbaste tid runt banan, men för att med en liten budget kunna få maximal körupplevelse med fyrhjulsdrift runt apex mm
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
|
Ha en gaspedal med inbyggt motstånd, allra helst variabelt, som gör att det verkligen inte händer något när du trycker på den, sen inget och och inget och inget och sen plötsligt håller du nästan stumt. Kopplat till lite mer hästar än chassit klarar av kommer det ge intressanta utgångar och efterslängar.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
|
||
|
|
||
|
Min MB 450 SLC lär platsa in bra i denna kategorin. Stor, tung med ca 1600kg och en trött stor V8a på 4,5L på ca 220hk.
Något säger mig att denna är mer modiferad än klistermärkerna.
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Re:
Just det! Styrväxeln kan vara upphängd i någon form av oljestötdämpare, så den glider omkring lite medan man styr och sen inte åker tillbaka till samma läge. Sen skulle sista biten av rattaxeln kunna vara fjädrande så det sviktar mycket och ratten går att böja lite uppåt och neråt. Om man sedan tejpar in hela ratten med någon gammal eltejp med dåligt klister, så kommer tejpen att börja lossna och klibba medan man kör. Irriterande och svårt att få bort kletet från händerna sen. |
||
|
# Kraftigt ojämn viktfördelning, gärna både fram/bak och höger/vänster och förstås ingen cornerweight så den beter sig olika i höger/vänstersvängar.
# Vek kaross som rör sig nästan lika mycket som fjädringen. # En del bilar har olika hårda bussningar i bakvagnen för att skapa passiv medstyrning, om man monterar dessa på fel platser borde det kunna bli intressant. # Mycket "stiction" i stötdämparna och kärvande leder i hjulupphängningen. # Motsägelsefull setup. Statisk understyrning mha fjädrar/krängningshämmare/hjulvinklar och mycket överstyrning genom dämparinställningarna (eller tvärtom). Även blandning mellan hård krängningshämmare/mjuk fjäder och tvärt om fram och bak kan knappast vara någon fördel. # Värmekänsliga stötdämpare som tydligt ändrar karaktär efter en stunds körning när oljan blir varm. # Svårdoserade bromsar med överkänslig bromskraftsförstärkare som alltid slår till full broms även om man bara bromsar lite eftersom man gjorde en hastig pedalrörelse (har för mig att detta finns i modernare bilar för att forskning har visat att många inte har bromsat fullt vid kollision)
Så var det på en Honda Legend -89 mina föräldrar hade. Det var lite klet i spjällhuset som gjorde att spjället klibbade fast i stängt läge när bilen hade stått en stund så när man försökte gasa satt pedalen fast och släppte sedan tvärt. Med 2,7 l V6 med bra bottendrag så blev det "ganska" ryckigt ett par gånger innan jag fattade vad som var fel och kunde fixa det. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (10923 totalt) |