Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
976 besök totalt |
Audis R8:or överlägsna i Le Mans förtest
Nyhetsmail Audisport.nu 2004-04-26 24H LE MANS: Audis R8:or stod i en klass för sig i det i det traditionella förtestet inför 24-timmars på Le Mans den 12-13 juni, trots de nya reglerna med smalare vingar. Audis skotske stjärnförare Allan McNish var överlägset snabbast och tog pole position med en bättre tid än förra året, 3 min 32.615 sek på den 13.650 km långa banan. De andra tre Audiförarna tog andra, tredje och fjärde startplats i det 52 bilar starka fältet. ________________________________________ _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
Jag var där och kan intyga att det var en enorm fart på Audisarna! Däremot var det rätt bra fart på de övriga också så det kan bli ett bra race i sommar.
![]() _________________ 911SC -82 |
Hur gick bentley detta året då?
Någon som vet? De vann väl överlägset förra året? om jag inte missminner mig var väl både etta o tvåa bentley med bla kristensson i första kärran...? EDIT: ![]() ![]() |
Dags att reda ut lite grejer alltså...
![]() ![]() Bentley hade en treårsplan för sin Le Mans-satsning där en vinst tredje året var målet. 2003 vann man sålunda men inte så enormt stort som de ville påskina, två-tre varvs marginal till R8:orna. De ledde visserligen hela loppet igenom men de kunde aldrig slappna av då de hade Audisarna i bakhasorna. 2003 var också sista året i deras satsning så i år ställer man inte upp. Angående klasserna så körde Bentley i LMGTP och Audi i LMP900. I princip var det samma spec (minsta vikt 900 kg t ex) men med den skillnaden att LMGTP hade tak, smalare däck men i gengäld större restriktorer på motorn. Bägge klasserna hade likvärdig chans att ta hem totalsegern. För att förvirra lite extra så har ACo gjort om prototypreglerna till i år: Istället för LMP900, LMGTP, LMP675 har gjorts om till LMP1 och LMP2. I grunden är specifikationerna på bilarna desamma som förr men LMP900 och LMGTP slås ihop till LMP1 och skillnaden i däckbredd och restriktorstorlek tas bort. Den mindre prototypklassen, LMP675, döps om till LMP2 och minsta vikt höjs till 750 kg mot 675 kg tidigare. De största skillnaderna i LMP1/LMP2-reglementet mot det gamla är främst aerodynamiska med bl a venturitunnlar för att förhindra nya flygturer. Men det är ju naturligtvis fler förändringar än så. GT-klassreglerna är oförändrade i år men till nästa år så ska FIA och ACo försöka komma överrens om gemensamma regler för FIA GT, ALMS/LMES och Le Mans. Om Stephan Ratel får som han vill så kan det komme en ny GT1-klass... ![]() Sådärja, då tror jag att jag fått med grunderna... _________________ 911SC -82 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
976 besök totalt |