| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bygg världens sämsta banbil! Träna världens sämsta förare!
|
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (10923 totalt) |
|
Tycker att få saker förstör så mycket som riktigt dåliga bromsar. Så länge de är konsekvent dåliga så fungerar det även om man får bromsa tidigt. Men när de är riktigt opålitliga så är det inte kul att komma längs rakan på Mantorp i 200+ och fundera på om det kommer att bromsa bra eller inte alls.
Riktigt dålig bromsbalans är också ett bra sätt att få en riktigt dålig banbil, ordentligt mycket bakbroms så man låser bakhjulen först gör bilen ordentligt spännande under inbromsning. Idealt trumbromsar, med gammal dålig bromsvätska och en bromsbalans som ligger långt bak borde göra susen. Kombinerar man det med en glapp styrning, en motor med svårdoserad gaspedal och ett chassie som växlar mellan under och överstyrning så är det nog inte så roligt. Speciellt inte om man sitter i en skinnsoffa och halkar runt. En annan aspekt är riktigt dålig säkerhet, gärna en bränsletank framför framrutan så man får 60l bränsle i knät när man sätter den i däcksbarriären. Öht brist på feedback och ett outförsäjbart beteende är utmärkande för en riktigt dålig banbil. Finns bilar i denna kategorin som presterar alla varvtider. Det mesta går dock att ordna till men det kräver olika mycket pengar och tid beroende på bilens grundförutsättningar. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Kuggstång har ju nämnts tidigare, en glapp styrsnäcka (som på Volvo amazon/140) parat med en sliten styrkardanknut som jag hade på R5'an ger en totalupplevelse i vägkänslan från ratten
Motorns arbetsområde bör ligga högt uppe i varvregistret, gärna fett på lågfart så att man får schysst ljud vid avslag. Luft i bromshydrauliken är extra plus
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re: Bygg världens sämsta banbil!
Nja... Drifting bilar har egentligen riktigt bra väghållning. Dom kasar ju inte runt av sig själva, du måste KÖRA dom på sladd. Byter du till en något mjukare fjädrings setup och minskar scrubben fram (många kör med feta spacers = mycke scrub för att kunna ha mer styrvinkel) så har du en väldigt potent banbil! Jag hade nog i syfte att få en bil som beter sig konstigt satsat på negativ (blir de va? :S innerhjulet styr Mindre än ytterhjulet) ackerman, mycke positiv camber och högprofilsdäck med ~1-1.2kg varmtryck. Gärna i kombo med ganska rejäl toe out bak och den styrning som redan nämnts, dvs snäcka fastsatt i typ oljedämpare med felkonstruerad styrkardanknut och 14 rattvarv mellan ändlägena och ganska liten styrvinkel. Varför inte en motor som är EXTREMT på/av också. Minsta lilla man petar på gasen så vrålar de till nått enormt, och så fort man släpper gasen är motorbromsen som om man pallnitar med värmda F1 bromsar. 122x10mm trumbromsar runt om utan bromsservo och en totalvikt på 1500kg+. Jag hade då Inte velat köra den bilen
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Kan inte riktigt hålla med dig. Vi körde nått som hette drivers open på tidigt 90 tal, det var nått man körde med vanliga bilar, en klubb kunde arangera det på lämpligt ställe, tex en grusväg eller en asfaltsplan. Det var ett handikappsystem med vikt och effekt inräknat med tiden. Vi hade en knixig bana på ett industriområde, en del var bla 5 st tunnor utställda som 5an på en tärning, det gick ut på att passera en tunna, runda den i mitten, passera nästa, runda den i mitten o.s.v tills alla passerats och sen vidare i banan. Etta i tävlingen kom en VW Polo med 60 hk, tvåa var en Dodge van !!! _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
Re:
Låter nästan som Bugatti Type 251. Vet inte om det är sant, men det sägs att en av förarna valde att bryta ett lopp för att bilen kändes så osäker/instabil. _________________ /David Söderblom |
||||
|
Re:
Fast en Fiat 600 är helt underbar _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Skitbilar kan ha sin charm och behöver inte inte vara jättedåliga ur körhänseende (med det går ju att förbättra med råden i tråden).
Men styrkänsla och distinkta pedaler var kanske inte första prioritet när det konstruerades jättebilliga småbilar i Europas ruiner efter kriget.
Edit: Hittade en förbättrad Lloyd som borde vara speciell upplevelse runt tex en konbana
|
||||
|
Re:
Något får mig att tänka på när jag läser din beskrivning.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Re: Bygg världens sämsta banbil!
En bil med dåligt grepp är ingen bra driftingbil.. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
|
En grej jag tänkt på är att bygga in spel i övre länkarna där det är möjligt. I McP-fallet är det i fjäderbenslagringen, dubbla A-armar spel i övre A-länken. Detta skulle man kunna utnyttja till att camber går från negativ till positiv när sidokrafterna blir tillräckligt stora. Kan man lägga övergången vid dryga 90% av tillgängligt grepp borde det bli spännande!
Jacking i dämpare... extrem rebound-dämpning och minsta möjliga bump så att fjädringen drar ihop sig (hysteres), gör att fjädringsvägen minskar mer desto ojämnare underlaget är. Det fina är ju att fjädringsvägen försvinner lite oberäkneligt och kan vara helt borta när den behövs som bäst! Upp-jacking är nog också riktigt dåligt, men kanske mer förutsägbart? En del nyare bilar (att:Stenis? ) har lite veka servopumpar (eller om det är mjukvarubegränsningar) som gör att servoverkan försvinner om man gör snabba styrurslag. Denna effekt borde kunna förfinas/förfulas ytterligare?
@Niklas F m fl: Kontraproduktiva förarbeteenden är nog också riktigt kul, så kör på föralldel! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Avsaknad av stötdämpare (eller slutkörda) kan ge rätt intressant beteende också.
http://www.youtube.com/watch?v=5Mr-U _________________ /David Söderblom |
||||
|
har provat att köra ~50m och en kurva med sisådär 5cm toeout fram och någon cm glapp på "rattaxel-kardanknut-gummileden" till styrväxeln och kan lätt konstatera att det räcker så.
det finns inte en chans i värden att manövrera en bil med de totalt oförutsägbara styregenskaperna runt en bana i mer än 5km/h! bilen kunde sticka väldigt tvärt åt något håll, sedan var det ett halvvarv på ratten innan glappen i gummilänken gjorde att man kunde rätta till kursen - bara för att känna bilen sticka lika tvärt åt andra hållet... _________________ Ola Gustavsson |
||||
|
Kan sammanfatta hittills att "oberäknelig" är en bra egenskap.
Många inkl jag själv har gått på den linjen. Jag känner dock att jag bara kommit på rätt förutsägbara oberäkneligheter.
Kanske inte sånt outtömligt trådämne som jag trodde, så jag för in förarbeteenden i topic också!
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Enorma fötter alternativt skosulor som sticker ut och fastnar i alla pedaler samtidigt.
Skidvantar av tummodell. Lite skadat balanssinne för att skapa åksjuka och yrsel. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Bygg världens sämsta banbil! Träna världens sämsta förare!
|
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (10923 totalt) |