Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 68855 besök totalt |
Re:
Helt klart måste jag träna bromsteknik. Det värsta är att man blir fegare med åldern, det är ju kanske ingen tillgång för sånna övningar ![]()
Nej ingen fading under inkörningen. Hmm, är beläggen rökta? Tänker nog sätta dem bak när jag fått tag på fyrkolvare dit. Sedan blir det nya belägg fram med korrekt inkörning. _________________ Jocke Rydell |
||||
Jag är bara lekman jämfört med Per Stacke, men jag gissar att du just har kört in dina XP10 om du kände nån sorts fade på banan.. Om de nu liknar XP8 i uppbyggnad.
Gjorde själv "misstaget" för ett antal år sen med mina första Carbotech, och bromsade för snällt på inkörningen. Blev lite chockad/sur när de sen verkade fada på Kinnekulle. Varefter de aldrig mer fadade visade det sig! |
||||
Jaha, här har det inte blivit så mycket åka av sedan Mantorp i Juli. En slalom är allt som blivit av. Desto mer har hänt på bromssidan och det gick till ungefär såhär. Hittade 4 kolvsok bak från en 968 hos Sanden. Eftersom oken är monterade bakom skivan på 968:an och framför skivan på 964:an så byttes plats på "bryggrör" och nipplar. Egentligen tänkte jag peta i Carbotech belägg bak och vara nöjd så men så råkade jag åka förbi Levin Racing som lockade med nya BIG RED framok och där spårade allt ur.
Det slutade med nya framok, 964 turbo skivor fram, 964 RS skivor bak och Carbotech belägg fram (använder de jag köpte till gamla frambromsarna till bak bromsarna). Bakoken behövde lite yttre kärlek så de fick bli röda för att matcha framoken. Kommer att plocka bort reducerventilen till bakbromsarna för att få bättre balans mellan fram och bakaxel. Bakbromsarna är monterade och framoken väntar på adaptrar. Nästa helg blir det revansch på Mantorp och det ska bli sjuukt spännande att se vilken skillnad det här gör. Ingen uppdatering utan bilder såklart. Bakoken som de såg ut vid leverans. ![]() Här är allt samlat innan montering. ![]() Gamla beläggen i nya oken. Lite lätt skillnad. Först fram. ![]() Sedan bak. ![]() Skillnad mellan 2 kolvsoken och 4 kolvsoken. ![]() ![]() En liten före och efter studie. ![]() ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
Tjena Pelle. De är garagelackade med Auto K:s bromoksfärg köpt på Mekonomen. Jag använde den på mina befintliga ok (fast svart då) och den har hållit riktigt bra. De har gått 2 säsonger och mina bromsar har varit minst sagt varma. Det mekaniska skicket var bra och Peter Sanden hade bytt plåtar och slipat bort oxiden på oket bakom plåtarna. Jag plockade ändå bort dem inför lacken då det var lättare än att maskera. Dessutom ska det vara en uppgraderad version som kom -92 med bättre tätningar. Damskydden såg som nya ut.
_________________ Jocke Rydell |
||||
Jag han inte klart ikväll heller då jag upptäckte att det behövs längre bultar och nya bromsrör, men en bit han jag och lite bilder blev det också.
Först en bild på ok och skiva monterat för att se så oket centrerade över skivan. Fick plocka bort plåten bakom skivan då den var för liten. ![]() Gav mig sedan på reducerventilen. Istället för att plocka bort den så tömde jag den på innehållet. Allt för att slippa bryta för mycket i rören när de ska ihop. Så här ser ventilen ut ![]() Och det här plockade jag bort. ![]() En liten jämförelse mellan beläggen. Överst: 964 C2 90-91 bak. Mitten: 964 C2 fram, C4 fram och bak. Nederst: Big red ![]() Imorrn ska jag ha tag på de sista grejorna och förhoppningsvis kunna testa. _________________ Jocke Rydell |
||||
Är sugen på att lackera mina ok röda också även om mina framok inte är big red.
Har ju big red belägg i så det är ju nästan rätt. Bak har jag org ok, men det är ju 4-kolvs för min är en 93:a. _________________ Tobias Bengtsson Porsche 964 Carrera 2 - 1993 Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990 Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld) |
||||
Ofjädrad vikt Jocke.......;o) Har du byggt riktig bromskylning? På räsern har jag satt dit originalbromsar och sparar 12 kg ofjädrad vikt jämfört med GT3 bromsar.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Jodå bromskylningen är fixad till i år. Det där med ofjädrad vikt. Jag är med på att det är bra men resonerar såhär. Eftersom bilen är rätt tung (1475 kg med full tank och mig i) och jag bromsar som en tant (tidigt och mjäkigt) bygger jag värme. Den marginal jag får med större bromsar känns viktigare än att hjulen rör sig som nätta ballerinor. Sedan tycker jag inte mina Carbotech XP-10 har samma bett och känsla som blå Pagid jag hade på förra bilen. Möjligtvis blir det byte till nästa år även om de är lååångt ifrån slut.
Ser också att jag borde uppdatera tråden med det som blev gjort under vintern. Det kommer när jag orkar. _________________ Jocke Rydell |
||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Tack för tipset. Tolkar dock texten som att den är trasig, jag provar att laga min i vinter. _________________ Jocke Rydell |
||||
Dags för en uppdatering tror jag.
Efter uppdateringen av bromssystemet kändes det nästan som jag var i mål men det saknades det där sista. Känslan i min pedal var inte helt hundra och efter att ha läst på om ordentligt så togs beslut att byta huvudbromscylinder. Jag gillade inte den långa pedalvägen som blev efter byte till ok med större kolvarea plus att jag hade en viss fördröjning i bromsverkan. Sagt och gjort. Bolt on (nåja) lösningen för 964 C2 med vacuumservo är att byta till huvudbromscylinder och servo från 993 C2, då går man från 20,64 mm till 23,81 mm kolvdiameter. Ny cylinder och begagnat servo inhandlades liksom nya rör och några slangar. När gamla systemet var nerplockat hittade jag anledningen till den slöa reaktionen på pedaltrampet. Läckage i huvudcylindern vilket medfört att bromsvätska kommer in i servot. Nu klipper den till direkt och det är en sådär härligt fast känsla i pedalen. 964 till vänster och 993 till höger. ![]() 964 uppe och 993 nere. ![]() Originalservo på plats. Det är rätt gott om utrymme. ![]() Ny slang och nya rör. ![]() Grejorna på plats. Tillsammans med nya krängningshämmare från H&R är det tight som tusan men det går. På 993:an är rördragningen till och kring styrservot lite annorlunda så där är det inte lika trångt. ![]() Nytt för 2013 var också krängningshämmare från H&R. Dessa är ställbara och jag satte dem på mjukt bak och hårt fram. Monterades med nya droplinks från Tarret Racing men det var bara bolt on bak. Fram måste den vara böjd för att smita runt fjäderbenet så där är fortfarande original monterat. Ny lösning inför 2014 ska till. Resultatet blev i alla fall betydligt mindre krängning och nu är chassit precis som jag vill ha det. Tyvärr har mindre krängning också fått mig att sakna en diffbroms ännu mer ![]() Bakre krängaren monterad. Gummiskydd över ledlagret på droplinken för att få lite livslängd också. ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
Fortsättning på 2013 års arbete med bilen.
Upptäckte att fett kastats ut från drivknutsdamaskerna och en genomgång påbörjades. Jag plockade ner allt och gjorde rent, bytte fett och satte på nya damasker. Passade också på att byta packboxar i lådan. Tråkigt jobb men skönt att ha gjort. Nya grejor i väntan på montering. ![]() Påbörjat grisjobb. ![]() Rent och snyggt. ![]() ![]() Klart för montering på bilen. ![]() Skitigt är bara förnamnet ![]() ![]() Ny packbox på plats. ![]() Klart, nu ska bara drivaxeln på plats. Riktig rengöring får bli när motor och låda åker ner. ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
Även ett chip och ett tomt rör istället för katalysatorn hittade plats. Inga dramatiska skillnader i effekt märktes men däremot blev ljudet som det ska, lagom köttigt och med sköna smällar vid gasavdrag
![]() Till utsidan blev det en frontläpp från Ruf. Lagom diskret och gör troligtvis ingen skillnad i downforce men snygg är den. Original. ![]() ![]() Ruf. ![]() ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
Till sist så åkte också AC anläggningen ut. Visst kan det vara skönt med AC om den funkar men att hålla en 22 år gammal AC vid liv känns inte prioriterat så den fick åka ut. Det som återstår är dock att plocka ur förångaren som sitter inne i fläktpaketet, den brukar vara igensatt och det är ingen vidare fart på luften som fortfarande måste passera där.
Här är allt utom förångare. ![]() Fästet för kompressorn kapades för att slippa den fula plattan och få ett renare motorutrymme. ![]() ![]() ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
Hur gick säsongen då?
Började banåkandet med licenskurs på Kinnekulle. Tillsammans med en hel drös 964 galningar så blev det en superkul dag. Jag har haft lite svårt för kullen men efter denna dag så är jag fast. Mycket körning och tillsammans med en bra instruktör så hittar jag runt nu. Mot slutet av dagen började regnet och jag avslutade med en snurrning strax innan bron. Den gick över gräset och slutade på asfalten mellan "banhalvorna", puh. Läskigt men lärorikt. Sedan blev det Mantorp och Gelleråsen med PCS. Mantorp är kul på sitt sätt men Gelleråsen som jag inte kört på 2 år är nog favoritbanan. Under Mantorpkörningen började framhjulslagren låta mer och mer ![]() Provade även på kvällskörningarna på Eskilstuna motorstadion. Det var roligare än väntat på den lille banan och en skön blandning motordårar fanns också. När det gäller chassi och bromsar är jag i princip klar. Troligtvis kommer jag byta belägg från Carbotech till Pagid då jag tycker de har det där sista bettet jag söker. Bilen klar för säsongen 2013. ![]() 964:or redo för Kinnekulle. ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
Inför denna säsong så blir det halvbur, bälten och RS dörrsidor.
Det började med ett erbjudande om bälten som inte gick att motstå. Då saknades bara något att fästa dem i så halvbur stod på tur. Heigo som har blivit någon typ av standard i dessa bilar kändes lite för dyr. 9500:- för den enklare varianten gjorde att den valdes bort. Hittade en schysst clubsportbåge hos DP Motorsport (ni vet de som gjorde de där hemska bilarna på -80 talet) och den är väl förhoppningsvis på väg till mig inom någon vecka. RS dörrsidor hade jag egentligen inte tänkt men när tillfället dyker upp så varför inte. Har inga egna bilder på prylarna men så här ser de ut. ![]() ![]() _________________ Jocke Rydell |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 68855 besök totalt |