Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Snabbaste konceptet för banåka?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4803 totalt)
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314


Trådstartare
Snabbaste konceptet för banåka?

Rent hypotetiskt: om inga reglementen fanns, hur skulle då en banbil se ut om man vill vara
snabbast runt en viss bana?

Vilka hjulupphängningar? Stor vridig motor eller högvarvigt som på en F1:a. Hur breda, höga,
låga däck? Skulle den påminna om de sportvagnsprototyper vi t.ex. ser på Le Man idag?
Monocoque eller rörram?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Rörliga vingar!


Nej nej, inte flaxa med dom alltså...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Magnus Thomé skrev:
Rörliga vingar!


Nej nej, inte flaxa med dom alltså...

http://www.chittythemusical.co.uk/images/wallpapers/may2003/800x600/wp . . . .

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Re: Snabbaste konceptet för banåka?

Jet skrev:
Rent hypotetiskt: om inga reglementen fanns, hur skulle då en banbil se ut om man vill vara
snabbast runt en viss bana?


Jag tror "aktivt allt" nog beskriver hur det skulle se ut....

Aktiva: vingar, hjulvinklar, dämpare, mm mm datorer som sköter om det mesta....

Undrar hur mycket effekt som kan hanteras på bana, drygt 2000hk?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Min gissning är:

"Aktivt allt", venturitunnlar, pannkaksmotor för lägsta tyngdpunkt (B12:a typ 3.6 Liter), högvarvig som fan, sequential gearbox, 4wd, rubbet i kolfiber, alu, titan och inconel, mittmotor, inga bekvämligheter, sekventiell överladdning kompressor/turbo, utseende - hel kaross, dimensioner och mått - se F1 fast något större.

Vikt ~ 800kg + förare om budgeten är i princip obegränsad och med ca 1500 någorlunda driftsäkra hästar...

prislapp? fråga inte ens..

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Eftersom det var hypotetiskt...

Med hjälp av spårstyrning kan man få så höga sidokrafter att man tuppar av. Tycker ni det är fusk så kan jag väl få föreslå att man kan ha en jetmotor med sidodysor som aktiveras i kurvorna.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Nisse Classon skrev:
Eftersom det var hypotetiskt...

Med hjälp av spårstyrning kan man få så höga sidokrafter att man tuppar av. Tycker ni det är fusk så kan jag väl få föreslå att man kan ha en jetmotor med sidodysor som aktiveras i kurvorna.


Tänker du på bilbana med magnet i botten... var liksom inget roligt längre när man inte måste köra på ställ

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Skippa föraren och kör från depån. Då är det inga problem att ladda 8-9G i kurvorna och byta förare mitt på rakan.
Nästa steg är att köra i simulator utan verklighetsförankring. Det gäller bara att rendrera trovärdiga TV-bilder

Rent hypotetiskt alltså

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

oj vad vi spårade ur fort...

F'låt för mitt bidrag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



NiklasFalk skrev:
Skippa föraren och kör från depån. Då är det inga problem att ladda 8-9G i kurvorna och byta förare mitt på rakan.
Nästa steg är att köra i simulator utan verklighetsförankring. Det gäller bara att rendrera trovärdiga TV-bilder

Rent hypotetiskt alltså


Ja lägg ned F1 och TV-sänd rejsa.nu GT-serie.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Nisse Classon skrev:
Eftersom det var hypotetiskt...

Med hjälp av spårstyrning kan man få så höga sidokrafter att man tuppar av. Tycker ni det är fusk så kan jag väl få föreslå att man kan ha en jetmotor med sidodysor som aktiveras i kurvorna.


fanns ju F1 bil me 600cc sugfläktmotor som sög den ner mot marken..

har för mig att den bara kördes 1 gång och det på Anderstorp.. ( men jag kan ha totalfel oxså.. )

_________________
MackeMaehlum
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
fanns ju F1 bil me 600cc sugfläktmotor som sög den ner mot marken..

har för mig att den bara kördes 1 gång och det på Anderstorp.. ( men jag kan ha totalfel oxså..


Chapparrall i amerikanska CanAm serien på slutet av 60- början av 70-talet hade en bil med fläkt som drevs av en tvåtakts rotaxmotor. Vann aldrig, men blev förbjuden.

Brabham hade fläkt på Anderstorp -78 i F1, driven från motorns vevaxel. Den vann och blev sedan förbjuden.

Messerschmitd idag...

_________________
Johan Rådlund
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag tänkte mig att jetstrålen skulle hålla emot i sidled, inte skapa ett sug. Däcken behöver ju på så sett endast ta upp acc och retardationskrafter, vilket borde vara ganska gynnsamt. Förresten skulle man ju kunna sätta ett utblås bakåt och ett framåt också. Även ett uppåt för att hålla ner fordonet.
Hmmm....

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Jag tänkte mig att jetstrålen skulle hålla emot i sidled,



Hmmm. Styrraketer som på en rymdfarkost?



Måste man nödvändigtvis ha fyra hjul? Varför inte tre?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314


Trådstartare
Cobolt skrev:
4wd,

...Snipp. Snipp....

prislapp? fråga inte ens..


4-krafs eller ej. Där om tvistar de lärda. Men det beror kanske på vilken bana man ska vara snabbast på.


Pris? Värdsliga ting

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Vi har skrivit om detta innan men i korthet:

1) Begränsningen är enbart förarens G-tålighet

2) Recept
- Aktiv hjulupphägning + aktiv camber, individell hjulstyrning, aktiv fördelning av balans (alltid optimal, camber, slip-vinkel och balans
- Fläktgenererad downforce med kjolavtätning + ställbara multielementsvingar, avlastning mot ofjädrad vikt.
- minimal frontyta med optimal aerodynamik, bredare än en F1:a, ungefär samma längd
- skippa alla säkerhetskrav, bygg lätt istället (vi pratar 600kg)
- fyrhjulsdrift, större fälgar än F1, bredare hela slicks än f1
- turbo på lagom stor maskin typ 3 liters, plocka ut ca 2000 hk

Något kan väl bygga en modell i någon simulator så testkör vi!

Tänk på att man med en modern racebil(typ F1) KAN komma upp i 4.5G !!! Med mängder av restriktioner.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

porschedriver skrev:
- skippa alla säkerhetskrav, bygg lätt istället

Det kostar att ligga på topp....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314


Trådstartare
porschedriver skrev:
Vi har skrivit om detta innan men i korthet:



Letade utan att hitta.


porschedriver skrev:

1) Begränsningen är enbart förarens G-tålighet




Upp åt en 10 G går det väl rätt bra, gärna utan G-dräkt som Saabtestföraren som
satte J39:an på Långholmen.

Undrar just vad Pikes peaksaaben skulle göra runt t.ex. Mantorp? Med rätt set-up och
lite mindre bakvinge. Den är ju trots allt rätt så "ordinär" i sin konstruktion.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jet skrev:

Upp åt en 10 G går det väl rätt bra, gärna utan G-dräkt som Saabtestföraren som
satte J39:an på Långholmen.



Kroppen klarar av mindre G i sidled än i andra riktningar.

http://myweb.tiscali.co.uk/montecarlo/aeromedical/ch4.htm

för er som vill veta allt.

Sedan kan man säkert tänja på gränserna med huvudstöd, G-dräkter (varför inte förarstol som roterar så att G-belstning blir optimalt.

Men varför ha en förare??? med Positioneringsteknik, telemetri etc så kan man ju lika gärna köra bilen utan förare. Den kommer ju ändå vara helt drive by wire så att man alltid gasar perfekt (0% spinn), bromsar perfekt (100% bromskraft) vid exakt rätt tidpunkt och position.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Jet skrev:


4-krafs eller ej. Där om tvistar de lärda. Men det beror kanske på vilken bana man ska vara snabbast på.



Handlar också om hur mycket effekt du har, har du så pass mycket att du utan problem kan ta drivlineförlusterna och inte heller behöver bry dig om bränsleekonomi etc så tror jag det blir 4wd (awd)?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Cobolt skrev:
Jet skrev:


4-krafs eller ej. Där om tvistar de lärda. Men det beror kanske på vilken bana man ska vara snabbast på.



Handlar också om hur mycket effekt du har, har du så pass mycket att du utan problem kan ta drivlineförlusterna och inte heller behöver bry dig om bränsleekonomi etc så tror jag det blir 4wd (awd)?



Utan begränsande reglementen finns det inget annat att välja på än 4WD om man vill ha det optimalt.
Problemet kommer alltid vara att att få ner effekten utan att tappa för mycket sidgrepp.4 hjul=dubbelt så mycket effektöverföring som 2 drivande hjul (nåja nästan, men eftersom vi ändå bygger vår optimalbil med kontinuerlig varierande kraftfördelning mellan de fyra hjulen så hamnar vi rätt nära optimum)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Snabbaste konceptet för banåka?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande