| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsbalansen är totalt kass
|
14 besök senaste veckan (2652 totalt) |
|
Har en Toyota MR2 med en annan maskin som är rakställd och sitter längre fram så tyngdpunkten är lite framflyttad. Monterade nya bromsok ifrån Brembo, 4 kolvs som sitter på nyare Evo bilarna ifrån Mitsubishi fram på bilen ihop med Ferodo 3000 belägg. Det borde ju bromsa mera fram då, men vad jag har läst så ska det vara lättare att låsa upp dom mindre oken (bak) när man uppgraderar enbart fram pga. att det krävs mindre mängd flyttad vätska för att låsa dom små fram.. men att dom naturligtvis inte tål det lika många gånger pga värmen osv. Men så fort jag trampar till på bromsen så låser man framhjulen oavsett hastighet, det bromsar inte alls hårt. Testade igår att montera bakoken ifrån Evo 8-9 (nya) ihop med ett par brembo standard belägg bak pga. att ferrodo beläggen var för tjocka (ska fixa senare). Testade igen, i alla möjliga hastigheter och det bromsar knappt men man låser ändå hjulen fram direkt.. efter ett tiotal inbromsningar så kände jag på bakbromsarna och skivorna var endast lite ljumna så det bromsar knappt där alls. Vad är felet? Har luftat en massa gånger.. Vet att det skulle ha varit liknande fyrkolvsok bak också och jag ska montera ferrodo bak också men det borde ju bromsa nånting bak iallafall för dom ska ju fungera ihop med varandra, med enkel huvudcylinder. Går ju heller inte att montera bromsvåg på bakre kretsen, det bromsar ju redan för lite där, men det kanske går lika bra att ha den fram? _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||||
|
Mellan tummen och pekfingret så är det ju bara några enstaka procent man skruvar på en "riktig" bromsvåg för att få markant förändrad balans, så det låter som om du ligger långt bort... Kan vara svårt att fixa utan att även byta oken bak till något med bättre matchad kolvarea.
Finns det några reduceringsventiler i systemet? Många bilar har något sådant bak original. Kan vara värt ett försök att plocka bort i så fall. Annars är ju en "riktig" bromsvåg - dvs mekanisk med dubbla huvudcylindrar - smidig på så sätt att man enkelt kan byta huvudcylindrar för att ändra utväxlingen, om det inte räcker att skruva på själva vågen. Finns ju även lösningar som man sätter på andra sidan servoklockan om man vill köra servo. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Jo en bromsvåg är säkert lösningen men det känns som något är helt galet eftersom Evon som bromsarna kommer ifrån har dom oken fram och bak och en enkel huvudcylinder men den har helt andra viktförhållanden så det kan inte bli optimalt precis men det bromsar ju inte alls bak..
Kan bara hitta ett enkelt T kors där bak, det kommer en ledning ifrån huvudcylindern som blir till två längst bak och går ut till bakoken. _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||||
|
Nej, men oken kommer ifrån samma bil så dom hör ihop men det kan bli lite fel när min är lättare fram men det borde iaf bromsa bak, men kanske lite för dåligt men det käns som att det inte alls bromsar.
_________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||||
|
Hur är din huvudcylinder i förhållande till Mitsubishins?
För att få "samma" statiska balans som Evon räcker det inte att ta de oken, du måste även ha en huvudcylinder med samma mått (samma kolvarea/diameter som Evons, i båda kretsarna). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Ja...precis. Det viktiga är att oken passar ihop med huvudcylindern, inte att dom hör till samma bil. Sedan innehåller beskrivningen så mycket felaktigheter att det är svårt att sortera ut något. En bromsvåg är en mekanisk våg som sitter mellan bromspedalen och huvudcylindrarna. En ställbar reduseringsventil är en ventil som stryper en av kretsarna. (Jag skulle inte vilja ha en redusering på framkretsen.) En huvudcylinder är int en "enkelcylinder" Det är två cylindrar som sitter på rad, istället för bredvid varandra som det gör på tex en racebil. Att det inte bromsar...men hjulen låser sig är ju lite kaka på kaka. Att det skulle bromsa mer med dessa ok är ju inte heller sant. Det kan ju inte bromsa mer än att hjulen står still. Det är bromsarna som får hjulen att stanna. Du har total obalans mellan fram och bak (och eventuellt något problem i chassit som försämrar friktionen mellan däck och underlag). Obalansen kan bero på fel storleksförhållande mellan cylindern fram/bak. Det kan även bero på en trasig huvudcylinder. Kolla vad EVOn har för cylinderstorlekar och jämför med det du har. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re: Bromsbalansen är totalt kass
Detta har inget med storleken på oken och bromsbeläggen att göra. Det är storleken på kolvarna som påverkar kraften. Alltså......diametern på huvudcylindern/cylindrarna måste harmonera med diametern på kolvarna i oken. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
nu så kommer ni väl att strypa mig, men på min cheva..
som är den enda bil jag haft isär huvudcylindern på, ser bromskraften bak ut att vara fjäderbelastad, jag har dock aldrig behövt fundera närmare på exakt hur huvudbromscylindern funkar internt, bara bytt tätningar o satt ihop igen. Men är den fjäderbelastad på alla bilar så skulle man väl kunna spänna upp den fjädern, för att få ökad bromskraft bak. _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
Näää.... ..... det sitter en fjäder för att inte kolven ska fastna i botten.
Överföringen av kraften sker via bromsvätskan i den andra cylinderdelen. Alltså....när båda delarna av cylindern är ok, trycker pedalen på den bakre kolven. När cylindern närmast pedalen får tryck, skjuter den den bortre kolven med sig. Skulle man få läckage på en krets, trycks fjädern till den kretsen ihop, tills det blir en mekanisk överföring av kraften. Dvs. om ena kretsen är borta, kommer pedalen ta långt ner. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Okej, tycker ändå att dom borde bromsa lika hårt i förhållande till varandra med en annan huvudcylinder, bara annan känsla och slaglängd i pedalen för att flytta en viss mängd vätska men det är säkert fel tänkt utav mig. På evon är huvudcylindern 17/16" alltså 27mm och den som används till dom bromsarna nu är 15/16" alltså ca 23.8mm. Det finns bla. cylindrar ifrån Toyota Supra som är bolt on på min och mäter 1". Men frågan är hur stor skillnaden är på 23.8mm och 25.4mm om den mindre ändå inte bottnar. Resten är jag med på... var bara ett förtydligande utav dom obefintliga bakbromsarna, att den låser hjulen direkt nu. Om det bara ska bromsa fram så skulle chassiet behöva vara mjukare men om det kommer igång bak också så tror jag att det ger sig när viktförflyttningen blir större under inbromsningarna, den sätter sig inte alls nu.
_________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||||
|
Re:
Det finns enkla Exel-blad att fylla i...så man ser vilka krafter man får med olika cyl-dimensioner. Jag har inte tid att pilla med det just nu.....men någon annan kanske kan hjälpa till. Det ligger något i ditt resonemang, att det borde bromsa endå, eftersom det inte är jättestor skilnad på diametern. Men....är du säker på att det är samma diameter i båda delarna i cylindern. Det är ganska vanligt att det är olika. Har du hård och fin pedal ? Är det någon ABS som spökar till det ? Det kan vara mycket svårt att få ur all luft i h-cyl och abs-enheter. Är det riktig fart på vätskan, när du luftar bak ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Att det känns som frambromsarna låser upp direkt kan ju vara att förhållandet mellan kolvstorlekarna är så stor att dy behöver så lite kraft för att låsa upp att du inte får någon känsla i pedalen. Liten huvudcylinger och stora cylindrar i bromsoket.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Ska testa mera imorgon så jag återkommer efter det, bilen har inget Abs system.
Ett team i Sverige som åker långlopp med dom hade org huvudcylinder ihop med framok ifrån Toyota supra och wilwood 4 kolvars och båda är liknande mina, ihop med original bak. Har testat både original och brembo 2 kolvs bak men det bromsar inte. Har luftat på gamla vanliga viset, trampa - släppa nippel- dra åt osv _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||||
|
Nu tycker jag du ska se till att få dit en större huvudcylinder eftersom jag tror att det är en grund till felet (jag har besiktat så många bilar med konstiga bromsfenomen där byte till "rätt" dimension löst saken), men det KAN ju vara något fel på bakre kretsen också.
Men, det är ju så att om framhjulen låser direkt så hinner du inte få upp värme bak, man fortsätter ju liksom inte bromsa då... Anyway, fel som jag har sett på bilar jag besiktat som givit låg bromsverkan (förutom fel hydraulisk balans då): - belägg som är "stekta", alltså totalt överhettade, de kan bli porösa och då bromsar de inte bra - glaserade skivor eller skivor som inte rengjorts före montering - felaktigt monterade ok (inte parallella med skivan, så de flexar när man bromsar) Ett sätt att testa om en krets "fungerar" är att tillfälligt blockera den andra. Svetstänger på bromsslangarna är effektivt men man riskerar förstås skada slangarna... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Tack för hjälpen
Okej, jag tänkte åka till bilprovningen och kolla bakbromsarna om dom släpper in bilen. Brukar använda svetstänger annars men vet inte hur det går på stålomspunna. Beläggen är helt nya, och jag ska montera likadana ferrodo belägg bak i helgen. _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
14 besök senaste veckan (2652 totalt) |