Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 - Ny bil på ingång... | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 7 besök senaste veckan (130061 totalt) |
Skrivs ju inte så mycket här, får mer använda det som en dagbok till bilen
Har tyvärr inte hunnit med så mycket åka som jag tänkt. Varit och kört på Kinnekulle med bmwsc tidigare i sommras och totalt förstört vänster framdäck. Tur att jag hade ett gäng 245or liggandes Gick enligt mitt tycke PRECIS att få på 245or fram på 9" bakfälgar... ser gärna att skärmkanten överlever om man råkar köra i ett stort gupp med mycket rattutslag Så med dessa bar det av till 5100's körning på Mantorp i fredags, känns som att man börjar få upp tempot en del och inte är 100% nybörjare längre. Fast med det så blev det sjävklart så att bromsarna gick lite väl varma.... Kändes läskigt att efter att ha "provbromsat" ,lite extra tidigit inför mjölby, upptäcka att pedalen mer eller mindre var kvar där jag lämnade den när det var dags att bromsa det sista Så nu har det både beställts och levererats nya saker, gick på 23h att få hem sakerna Blev som ni ser performance friction 08, lite ordentliga slangar och Motul brf660. Tänkte även ge mig på att försöka med någon form utav bromskylning, tanken just nu är att bora ett hål i bromsskivan och där montera en rörstump som det sedan ska ledas en flexslang fram till kylkanelen i framspoilern. Klurar lite på just monteringen utav slangen vid luftintaget, letat en del på nätet utan att hitta något bra... någon som kan berätta hur ni gjort, gärna bilder Som avslutning så kan jag berätta att bmw håller mkt hög kvalite, lyckades söla ner bilen lite under genom kombinationen mörker, mötande lastbil och död grävling. |
||||
Jag antar att du menar att du skall borra ett hål i lämplig storlek i bromsskölden som sitter fast i hjulupphängningen ? För att borra i bromsskivan kommer INTE att fungera... Finns flera bra bromsskölda på marknaden med färdig anslutning till t.ex. flexslang för övrigt... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Kika på hur bromssköldarna med slangstos ser ut hos Turner Motorsport och hos Millway.
Det är lite knökigt att dra slangen om man vill kunna köra med fulla rattutslag men det går. På min bil så löper slangarna längs bärarmarna där de går igenom en fastsatt kort kort rörstump som har aningens större diamter. Så slangen hålls på plats vid bärarmen men kan löpa lite fram och tillbaka längsledes. Vet att de flesta satt fast slangarna helt fix på bärarmarna, det funkar det med Har tyvärr inga foton. _________________ Magnus Thomé |
||||
Nu har jag visserligen en Z3 M coupe men så här gjorde jag.
Gick till biltema och köpte tre avgasmuffar i lämplig storlek. Kapade den ena i två och svetsade de två delarna på hö resp vä bromssköld Tog de resterande två avgasmuffarna och "kopplade in" dem i flödet ifrån original bromskylningskanaler i fronten. Skruvade fast dem och tätade med silikon runt. Köpte slang och kapade i rätt längd och monterade. La mig under och kollade vi max styrutslag var det tog i och satte fast med buntband runt krängare och bärarmar. Total kost runt 300 kr //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||
Exakt sådant tips jag var ute efter! Kändes som att det måste finnas billigare sätt att leda luft till bromsarna än att köpa raceprylar för 3000:- Tack för hjälpen. (ursäkta för lite trådkapning) _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Bromsteknik ger också mycket.
Jag kan bromsa slut (överhetta) mina bromsar på 3 varv om jag inte tänker mig för. Då kör jag m3e46 skivor + ok och pfc belägg fram + bromskylning på detta. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Det är alltid grejerna det är fel på _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
hehe ja ibland är det det, ibland inte _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Har tittat och tror nog jag ska kunna en liknande lösning, billigare också... allt behöver ju inte vara i kolfiber Var till biltema och köpte 3" flexslang http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilres Vad har du för tum på flexslangen Magnus? Det där med att leda den genom ett rör för att få den att sitta fast, men ändå inte , lät som en mycket bra idee. Bamsefar > självklart menar jag sköldarna och inte skivorna Erikjakan > blir precis samma recept för mig, 08'or fram och bak, bromstekniken förstår jag har mycket att göra med hur snabbt bromsarna överhettas. Kan erkänna att jag VET hur man ska bromsa men gör det INTE eftersom jag nu senast visst att jag inte hade den nyaste bromsvätskan och inte dom bästa bromsarna så åkte jag omkring och var rädd för att dom skulle överhettas och därför "provbromsade" en gång innan det var dags att stå på bromsen.... hur denna onda cirkel sen slutade är jag säker på att du kan gissa dig till |
||||
Alla verkar köra med 3" och jag gissar jag har det osså EDIT: För att få det lite tjusigt så skaffade jag två rundade basportsrör på hifi-kit. Slangarna sitter på rören bakom gallret i fronten. Ungefär men inte exakt såna här: _________________ Magnus Thomé |
||||
tjusigt! Kommer köra lite mer flashigt jag Men något sorts galler måste jag ordna också... aja löser sig säkert imorgon, rekryterat kompetent personal till att fixa då jag anser mig själv vara mer teoretisk än praktisk (tummen mitt i näven) Fan vad du verkar sladda nuförtiden föresten, känns som det är den ända sorts bilder jag sett på din csl senaste månaderna |
||||
Hehe, tänkte inte på det, annars är det ju så lätt att kortet blir suddigt utav fotografens skakiga flyttarjagmigintesnartblirjagöverkörd nerviga händer och armar |
||||
Bifogar en länk från M3forum där jag hade en tråd om bromskylning
Finns lite bilder där bla. http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?p=1064645760 Jag har ingen "tratt" fram, utan har lett in slangarna bredvid dimljusen, via 2st 30graders avloppsböjar biltema . Sågade alltså hål i sidan av original luftintag som går till hjulhuset och trädde in halva delen av avloppsböjen där... Jag skulle rek. att sätta en stos i hjulhuset, så du lätt kan byta den delen av slangen Det går nämligen rätt hårt åt den. Inte helt lätt att förklara utan bilder, hoppas du får lite ideér från länken ovan Tack för tipset om flexslang på biltema _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
Tack för tipsen! om jag förstod dom rätt menar du att jag ska ha en slang som går från "luftintaget" och in till länkarmen (den slangen borde ju inte röra sig något?), och sen göra så att slangen ,som kommer röra sig, lätt kan ytas när den slits/nöts sönder? Lät smart aja morgondagen visar hur det går |
||||
För min del blev det detta hopplock efter en del tips från Rka (Erik).
Bromskylning vid skiva: C/f backingplate från Turner 3" slangar från Bimmerworld Stosar/övergångar: Bimmerworld Luftintag i spoilern: C/f brake ducts från Bimmerworld Dyrt? Nja, mycket pengar, men sparade tid och en del svordomar jämfört med att uppfinna själv - tid är en bristvara med tre småbarn hemma... Jag hoppade över det där med nät till luftintagen. Stosarna är smidiga som Erik säger, men ska du av med plastsjoket under motorn för att mecka med något är det mycket pill för att komma åt slangklämmorna till de inre slangarna på "baksidan" av stosarna. Mina yttre slangar ser fortfarande OK ut - har klätt dem med silvertape så att inte däcken ruggar upp dem vid fulla rattutslag. Slangarna är buntbandade i krängningshämmarna för att gå så fritt som möjligt. Eventuellt blir det till att klä dem med typ alu-flexslang från Biltema när vintermecket snart är igång. Edit: Denna sida innehåller en del bra tips för den som går gör-det-själv vägen: http://www.biodan.org/cooling.html _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Många fina förslag på bromskylning. Biltemas slang-kit borde det gå att göra något vettig av. Håller helt med om att många befintliga system är hutlöst dyra.
Vill dock höja en varningens finger i samband med denna lösning: Att kyla ena sidan av skivan är inte optimalt. Då blir den kallare och skivan slår sig. Kylningen ska in i centrum på skivan så luften leds ut genom dess ventilationsribbor. Själv gjorde jag så här: Har dock bara 2" slang vilket kan anses lite tunt. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Förstår din teori bakom resonemanget men har väldigt svårt att tro att det blir så i praktiken. Med tanke på hur mycket skivan snurrar under t ex ett varv på banan, så känns det inte troligt att "ena sidan kyls". //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||
Vet inte hur "illa" detta är i praktiken, men det avråds generellt. Vad jag menar med ena sidan är alltså att all luft kommer på skivans insidan. Skivan kommer då (iaf i teori) att bli som en talrik.
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 - Ny bil på ingång... | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 7 besök senaste veckan (130061 totalt) |