Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (99912 totalt) |
Man säger ju att slutresultatet inte blir bättre än det man gjuter av och att man ska vara noggrann, men vad spelar det för roll om man måste våldta formen för att få av den.
Det är samma sak varje gång, trots att jag använder släppmedel, man börjar mkt försiktigt, men till slut ger man upp och slår in stora träkilar tills man har grejerna på marken igen. Nu har jag i alla fall en avgjutning, även om den måste reparerars en hel del. Det positiva är att den typ inte väger något alls... ![]() /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Tomten kom tidigt i år...
Jag måste ha varit riktigt snäll i år, för nyss tittade Tomten förbi med specialbyggda dämpare bak åt mig! ![]() Dessutom fick jag loss bakpartiet ur formen, så nu är bilen bara några tag med vinkelslipen från att bli ännu lättare... ![]() /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Looking good...
För att slippa halvt slå ihjäl avgjutningen och formen ska man göra delningar. Det är super enkelt att göra dom. Plasta på någon plan yta (ex. plåtskiva) och lägg typ 2x300gr matta. Sen skär dom i strimmor. Limma på dom med ex smält lim. För att täta 100% mot originalet använd någon typ av lera (biltemas är bra). Kan garantera dig att du slipper massa huvudvärk då ![]() _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Re:
Du får gärna beskriva mer av det där! Jag har hittills varit "besatt" av tanken att ha en front och en akter, och inga lösa delar. MEN Dels tar formarna enorm plats att lagra, om jag har sönder en skärm så kommer det vara onödigt att bygga om hela delen, och dels så är det mycket svårare att gjuta. SÅ Jag är nog beredd att ge upp tanken på att bara ha en sammansatt del, jag kommer ju ändå inte ens kunna ta med mig den typen av reservdelar till banan... /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Medans mina PCSR vänner som bäst förbereder sig för Finlandsracet, så har jag i vart fall fått av preseningen och börjat grovkapa och slipa till alla nya delar. Inte helt lätt med en 1.5-åring och en 2.5- åring som också vill vara med och slipa, men ser väl inte helt kört ut att hinna med lite racing framåt hösten...
![]() Nytt bakskinn, ny baklucka, ny vinge, nya stötdämpare mm /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Då hann jag med lite racing i år i alla fall.
PCSR Anderstorp ![]() Race 1 http://youtu.be/d37-wCohVBU Resultat http://www.amigoolive.com/event/241 Extremt mycket körning med 3 st 30min träningar i regn under förmiddagen, och en eftermiddag med sol med 20 min kval och 2 race. Fick tanka upp bilen 2 gånger under dagen... Inga lysande resultat, men rattrosten efter över ett års vila är i alla fall borta. /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Redo för final med PCSR på Mantorp
Nybesiktigad, kompressor monterad och därmed (över)laddad för finalhelg... ![]() /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Är inte vinklen på vingen lite fel? Ser rätt ut på bilden när den inte är lackad och helt tokfel på anderstorp?
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Re:
Jag har gjort en del mätningar på downforce kontra drag, så det är inte så helt fel som det ser ut... Hade kanske varit bra med lite mer vinkel i regnet, men det var träning så jag meckade inte med just det då. Allt handlar ju om vindens attackvinkel mot vingen över bakluckan. Faktum är att jag får downforce ända upp till 7 grader åt "fel håll" /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Re:
Kan det vara så att det är endplatsen som lurar ögat? Intressanta mätningar. Jag ställde min vinge horisontellt på Anderstorp men upplevde också att jag fortfarande hade bra tryck på baken. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Ja endplatesen luras. Borde skära dessa enligt vågrätt=ingen downforce...
MEN Det jag inte labbat med, är vilken vinkel som ger snabbast varvtid. Kanske mest relevant, men desto svårare... /Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Re:
Man gör dom justerbara naturligtvis. Så kan man alltid ställa dom vågrätt oavsett attackvinkel. ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Det blir inte alltid som man tänkt sig...
Märker att ryggen är minst sagt konstig när jag ska försöka klämma mig ner i bilen för att köra upp på släpet i går. Kommer hem och lyckas med en sista ansträngning lasta in lite verktyg i bilen. Vaknar 4:00 utvilad och extremt sugen på att äntligen få tävla med överladdning. MEN Klarar inte av att ta mig ur sängen pga värsta ryggskottet. Tar mig till trappan efter massa tandagnisslan, och fastnar igen. Inser att om inte värktabletter tar fort, så är det kört... Nu sitter jag hemma och ser att någon annan fått min transponder. Fy fan, vilket antiklimax. Som tur är har vi race imorgon också, så nu är det vila och massage som gäller. Nya tag imorgon... /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Säsongen avslutad
Kom istället iväg på söndagen för att köra säsongens sista race i lunchpausen på PCS klubbträff. Stel men inte värre än att jag kom in i dragbilen. Riktigt roligt att vara där och träffa alla man känner, och få sparka lite däck. Problemet blev då istället racet då man får chansa på kalltrycket, och värma som en tok under 2 varv och hoppas att det blir bra. Däcksparkandet visade sig inte heller värma däck så bra som man kan tro... Fick starta sist då jag inte hade något resultat från lördagen, men det såg jag mer som en möjlighet än ett problem. Är inte alls med i slutställningen då jag varken tävlat något att tala om under året, eller stannat i samma klass. Starten gick, och det jag tidigare lidit av med för tung bil, var nu äntligen kompencerat med mer effekt istället. Fan vad underbart, men så förädiskt. Blev riktigt slarvig på att verkligen ligga på ända in i sväng och ut, då jag ändå visste att jag kunde köra om på nästa raksträcka. Dock lite roligt trots allt. Men säg den glädje som varar för evigt. Efter 9 varv och ett antal omkörningar, så får jag teknisk flagg pga rök. Inne i depå konstaterar jag att vevhusventilationen läcker olja på grenröret och agerar rökmaskin. Om det är ett allvarligare fel bakom eller inte vet jag inte än, då jag inte kontrollerat mer. Vi får se. Lite video så länge det varade: http://www.youtube.com/watch?v=fK78MZiZFNQ&feature=share&list=UUFIl0B07eNaDyKSix7uDFMg7 Just det, väl på prisutdelningen visade det sig att de andra i klass 8D brutit tidigare, så en klasseger i avslutningen precis som förra året... /Henrik Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Nu är det i konstaterat att motorn är frisk, och jag har lyckats locka fram 467 hk på hjulen som bäst.
![]() Jag har också labbat vidare med att försöka förstå varför jag får så mycket olja i vevhusventilationen. Det jag vet, är att min accusump jobbar frenetiskt pga att trycket är under 3 bar (har lampa som indikerar detta). Slutsatsen är att de höga G-krafterna, gör att oljan inte hinner tillbaka till tråget. Framför allt efter start och mål kombinationen på Mantorp. Först ca 7 sek med 1.3G och sen raskt över till 7 sek med 1.2G. Med 90deg V8 hamnar nog oljan kvar i kamhus och runt cylinderväggarna. ![]() Oljekapaciteten på pumpen är gissningsvis ca 60lit/min, vilket då räcker för att tömma tråget på 7 sek. När väl nivån är under oljereturen från cyklonen, så strömmar vevhusluft ut både bakvägen och rätt väg, tills oljan kommer tillbaka och då sprayar ut. När jag stänger returen, försvinner problemen. SÅ Enda riktiga lösningen är torrsump. Pumpen har jag nu: ![]() Inspiration från andra som gjort samma sak har jag: ![]() En byggare som kommer och lämnar offert på ett dubbelgarage har jag, så vad kan gå fel... /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Vevaxel
Hej Henrik! Jag gillar dina torrsumpideer och det ska bli kul att följa :-) Jag undrar var du lämnat in (Eller har du gjort det själv???) och hur mycket det kostar att få vevaxel borrad med de "nödvändiga" oljekanalerna till cylinder 2/6? /Jonas _________________ Jonas Hermansson |
||||
Re: Vevaxel
Jag gjorde detta hos Rolf Berglunds bilteknik i Karlstad. Jag passade faktiskt på att borra 2st vevar när jag ändå höll på, så att jag har en till i reserv... http://www.rbb.se/ Vi hade så mycket affärer ihop, så jag minns inte vad det kostar för just borrningen. Ring honom. /Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Re:
Reglerna säger: "Ingen del av bilen får vidröra marken då hjulen på ena sidan alt. ena axeln tömts på luft. Bilens absolut lägsta punkt, hjulen undantagna, skall befinna sig minst 75 millimeter från vägbanan, mätt när som helst under träning eller tävling utan förare. Bogseröglor" Nu när du snart ska tävla får du läsa på: http://www.porschesportscup.se/PorscheClubs/pc_pcsracingsweden/pc_main.nsf/web/8D8301AF0DDB7BBFC125768E0035673B För det ska du väl? /Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (99912 totalt) |