Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 21 besök senaste veckan (38540 totalt) |
När skulle en oljeläckande bil vara vållande för en singelolycka i vanlig trafik?
![]() Bara för att man kan anse "vållande" ur banåkaperspektiv så ska man inte förvänta sig att försäkringsbolagen räknar så om man nu vill ha det till trafikförsäkringsliknande former. Hur det blir med ersättningskrav för oljeutsläpp kan man fundera över, kanske kan det tolkas som skada på egendom? ![]() |
||||
Re:
Nej det skulle nog inte hända ![]() Men håll med om att det finns en svår vållandebedömningsfråga som kan spela in om man får egna skador ersatta om en annan bil kan anses vara vållande. Men det ska nog till övertydliga förlopp för att inte bli att man får stå för det själv. Försäkringsbolagen brukar ju ofta luta åt att båda gjort fel. Men säg att du blir påkörd bakifrån. Kan nog finnas några varianter där du borde få ersättning för egna bilen då. EDIT: Kom just på den där eländiga massolyckan förra året som berodde på urusel skyltning inför 30-begränsning pga arbete. Om man där klarade att inte köra in i något alls och sen fick en bil i rumpan ![]() _________________ ![]() |
||||
Förra året hade jag en olycka där jag körde i vätska från annan okänd bil. Jag var altså inte vållande men vi visste inte vem som var skyldig. I detta fallet betalade mitt försäkringsbolag för skadan, med de nya förytsättningarna hade jag inte fått en enda krona i ersättning.
_________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||
Re:
Är det inte ett typiskt fall där trafikförsäkringsföreningen ska gå in och ersätta? Man vet att ett trafikförsäkringspliktigt fordon har varit inblandat, men kan inte identifiera det... Typfall, påkörd på parkeringsplats av någon som inte är kvar. _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
För mig med Motorcykel så gäller endast Trafikförsäkringen.
Under alla andra delar Brand, Glas, Vagnskada, Egendom, Bärgning osv står detta: Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av motorcykeln inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg för sådan användning som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning. Räcker det? |
||||
Re:
Jag pratade med min kontakt på LF och han ska försöka gräva fram villkoren på papper till mig på torsdag. men generellt är det så enkelt att den här försäkringen gör att vagnskadedelen gäller även när du kör på bana. Så voltar du med bilen så täcker försäkringen det. ![]() ![]() _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||
Jag har fått villkoren och i korta drag så säger dem att det helt enkelt är så att ordinarie försäkring gäller även vid bankörning. I normalfallet, utan den här tilläggsförsäkringen, så gäller inte den normala försäkringen på bana men det gör den nu.
Kravet för att kunna teckna den är att man har bostad och det aktuella fordonet försäkrat hos LF Östgöta. Det står inget om att försäkringen inte skulle gälla på någon speciell plats utan den gäller på alla banor. _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||
_________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||
https://secure.moris.co.uk/
Någon som provat det där? Går ju att välja enkel trackday, modell på bil och även att man kommer från Sverige? _________________ Jimmy Mäkinen |
||||
Ett scenario som jag funderat över den senaste tiden är om någon kör in i mig och dem "döms"(utreds precis allt som händer?) som vållande. Har jag någon form av "garanti" på att dem blir skyldiga att betala mina skador eller det är rena lotteriet? För vad jag förstår det som så gäller min trafikförsäkring men inget utöver det.
_________________ Martin Nymberg |
||||
Re:
Har du hört något speciellt som gör att du ställer frågan? För så länge nordslingan klassas som allmän väg under turistkörningen så gäller trafikförsäkringen, den kan försäkringsbolagen inte avtala bort (hur mycket de än hade velat). BMW Original Försäkring bekräftade detta senast i juni enligt tidigare inlägg här i tråden:
_________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Något off-topic men lite intressant ändå.
Stämmer det att medlemskap i ADAC innebär fritt vipkort hos Bongard? Alltså att bärgningen är kostnadsfri? Isåfall kan någon berätta vad ett sådant medlemsskap kostar och ger för andra fördelat? ADACS hemsa finns såklart bara på tyska ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
|
||||
Det jag kan läsa ut är att de ersätter bärgningskostnader upp till 200 EUR. Jag kan inte se att det skulle vara skillnad om man är utlänning eller inte, bara man är med i ADAC.
Dock funderar jag på om t.ex. Falck EuroAssist och liknande försäkringar man kan teckna skulle kunna vara användbara om de inte har någon friskrivningsklausul för Ringen (för räddningsmomentet i ens egna delkaskoförsäkring är ju bortavtalad). Dock har väl Bongard monopol på att bärga på Ringen till skillnad från ute på andra vägar så det kanske faller på den punkten. Vad handlar det om för kostnader att bli bärgad på Ringen ni som har testat? _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Jag har inte testat men tror det handlar om 150-300 euro beroende på vardag eller helg, sen känns det ju knepigt om man skulle ringa sitt eget bolag vid behov av bärgning från banan, det finns ju inte redigt utrymme för det.
Isåfall om man kunde uppvisa att man hade giltig bärgning till Bongard och att dom sedan fakturerade men ärligt talat tror jag inte dom är ett dugg intresserade av den lösningen utan det är cash som gäller. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Om det kostar 150-300 EUR kan det ju vara värt med ADAC-medlemskap för 44 EUR per år för Bongard är ju anslutna till ADAC (står ju ADAC på bärgningsbilarna).
_________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 21 besök senaste veckan (38540 totalt) |