Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Importbil i Plus
1, 2   >>
8513 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Importbil i Plus

Någon som har sett inslaget i Plus?

Jag trodde som killen i filmen att skruvade mätare var något som gjordes på 80- och 90-talet.
Men enligt den rutinerade polisen är mer eller mindre varje importbil skruvad.
Vad är er erfarenhet?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Länk> http://www.svtplay.se/plus

EDit: Bilhandlaren i fråga > http://bilomax2.se/

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Foten i klaveret? Jajjemensan! Handlaren var inte så smidig över telefon...
Det är alltid lätt att vara efterklok, men en vanlig sökning hos trafikverket hade gett väldigt tydliga varningssignaler rätt tidigt. En bil vandrar inte handlare-köpare-samma handlare-annan köpare på nån månad utan anledning.

Polisen var nog lite yrkesskadad, men man skall alltid göra sin läxa idag. Vem man än handlar med.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Tråd som bilägaren startat på Autopower:

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=248761&sida=1

Finns trådar på Flashback också, men tyvärr inte lika sakliga och sansade

...och hur mycket är omdömet värt på Rejta, när vem som helst kan gå in och ge toppbetyg (även om det är genomsynligt, så går många enbart efter ett missvisande genomsnitt )

http://www.rejta.se/omdome/939165/bilomax+kb

Finns ett liknande företag i Jönköping, vars utbud vid uppstarten nästan enbart bestod i skruvade importbilar. Behöver jag säga att jag inte satt min fot där sen dess...

Kungälv
Här sen Feb 2003

Det är tyvärr inte bara importbilar som är skruvade i mätaren. När en kompis skulle köpa bil för ett antal år sen beställde han besiktningsprotokoll från några år tillbaka på bilarna han var intresserad av. Det visade sig att 7 av 8 bilar hade "justerade" mätare. I just det fallet var det halvgamla Audi och BMW men det kan nog vara vilket märke som helst.
Det gäller att hitta rätt säljare och göra lite egna undersökningar! Plus att försöka använda det sunda förnuftet. Fast man kan ju bli lurad ändå tyvärr.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Men var det inte ett uppdrag granskning för några år sen om lite bilskojeri, där en svensk mätarskruvarkonsult var med. De jagade nån Audi A8 som var skrotad i Tyskland men återuppstått i Sverige (där ett enkelt samtal till Tyskland visade hur det stod till).
Det är lika enkelt att skruva mätare i Sverige som överallt annars (varför skulle vi har tummen mitt i handen med just det).
Bilprovningen kan bara konstatera den nya lägre värdet, det finns inget fångstnät.
Men jag fick iaf en fråga när jag reggade in med 970 mil på mätaren på en 6 år gammal bil...

Mätarhus går ju sönder ibland så det finns ju en legetim anledning till att kunna justera (om man vill att den nya mätaren ska visa sanningen).

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Det här är ju både intressant och upprörande, men vad har diskussionen att göra med banåka?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

FredrikÅ skrev:
Det här är ju både intressant och upprörande, men vad har diskussionen att göra med banåka?

Du lär behöva ett fordon för att åka bana, och köpa en lågmilare för att slippa vissa problem och få en extrem långmilare kan ge huvudvärk.

Problemet är väl att många svenssons (och anderssons och...) går på miltal som en säkerhet istället för att bedöma aktuellt skick och servicehistorik. En gammal taxi behöver inte vara dålig, men har en del delar som säkert inte bytts och är lite mer slitna men har säkert inte varit med om många kallstarter

Stockholm
Här sen Jul 2010

Är det lagligt att byta Mätarhuset? Min ena bil har fortf mph, men jag har inte vågat byta för det kommer bli lägre siffror efteråt...

Mer ontopic så är väl skicket på bilen viktigare än miltalet?

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Tobias Nyström skrev:
Är det lagligt att byta Mätarhuset? Min ena bil har fortf mph, men jag har inte vågat byta för det kommer bli lägre siffror efteråt...

Mer ontopic så är väl skicket på bilen viktigare än miltalet?

Visst är det lagligt att byta mätarhuset, jag tror inte ens det är olagligt att skruva mätaren, det som isåfall är olagligt är att sälja bilen och medvetet dölja att man skruvat mätaren men jag vet inte ens det faktiskt.

Låter du tex BMW byta mätarhus till dig så dokumenteras och intygas den faktiska mätarställningen samt så brukade iallafall tidigare en liten röd diod i mätarhuset indikera att det inte är original mätarhus som sitter där.

Men som Fredrik antyder är detta kanske nåt för off topic?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Vet en som köpte en importerad Subaru, körde och var glad sålde den igen efter ett par år med relativt få mil och bilen var fin. Nya ägaren fick motorras tror jag det var och började rota och hittade att mätaren var skruvad före tidigare ägare men han vart stämd och det vart en massa hallå. Han klarade sig tack vare att det kunde bevisas att mätaren var skruvad före innan han ägde den och han hade annons eller om det var skrivet på kvittot mätarställning som bevisade att han med blivit lurad.

Det är klassat som bedrägeri om man byter mätaren och inte dokumenterat på något tydligt sätt. I servicebok eller liknande. Skruvade mätare är bedrägeri!
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Björn skrev:

Det är klassat som bedrägeri om man byter mätaren och inte dokumenterat på något tydligt sätt. I servicebok eller liknande. Skruvade mätare är bedrägeri!

Vid en ev. försäljning måhända men det är inte att utföra det som är det olagliga gissar jag utan att inte tala om det.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Känns som om denna tråd inte är rejsarelaterad tyvärr

Platsar i den obefintliga delen "Skruvad standardbil" och vilka snubbar inne på detta forum saknar kunskap om detta som har pågått i alla tider av begbilhandel

Synd att den första "curlinggenerationen" känner sig kränkt av gamla bluffgrejer............

Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Angående skruvade mätare..
Jag hade en Golf för ca 10-15 år sen där folien bakom mätarhusen brann upp och instrumentklustret byttes ut. Då blev mätaren nollställd och Din Bil i Helsingborg skruvade inte fram den av nån anledning. Detta antecknades dock i serviceboken då det byttes i samband med att bilen servades.
Bilen såldes nåt år senare och den nya ägaren hade bilen i 2-3år när den sen såldes igen så hade den en helt annan mätarställning...

Om man går in på bilregistret och kollar bilen så står det följande:
Vägmätarställning, km:210450, med tanke på att bilen hade gått över 20000mil när jag sålde den 2001... märkligt.

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008

Nya sbp reglerna är väl att mätaren inte får ha lägre värde än den hade senaste besiktningen?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

steffe skrev:

Platsar i den obefintliga delen "Skruvad standardbil" och vilka snubbar inne på detta forum saknar kunskap om detta som har pågått i alla tider av begbilhandel

Synd att den första "curlinggenerationen" känner sig kränkt av gamla bluffgrejer............

Håller absolut med om att det är ett gränsfall. Men vi måste ju köpa bilar för att köra bana med så det kan väl få vara kvar så länge det inte drar iväg till en diskussion om inköp av rena bruksbilar

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
steffe skrev:

Håller absolut med om att det är ett gränsfall. Men vi måste ju köpa bilar för att köra bana med så det kan väl få vara kvar så länge det inte drar iväg till en diskussion om inköp av rena bruksbilar
thumbs up Skruvade timmätare och redigerade vagnsböcker får komma in också mao

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
Björn skrev:

Vid en ev. försäljning måhända men det är inte att utföra det som är det olagliga gissar jag utan att inte tala om det.

Tror nog att det indirekt är det, varför skulle du skruva mätaren om du inte ska lura någon? Byta mätare är ju en annan sak.

Det är därför många handlare skriver mätastälning XXXXkm då står det bara vad mätaren står på inte vad bilen gått.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Googlar och får en intressant träff, förvisso 4 år gammal artikel

http://www.privataaffarer.se/bil/lagligt-andra-bilens-matar-81483

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
C

Här sen Feb 2003

Det enda som är bedrägligt är om man säljer en bil med skruvad mätare, man som säljare vet om detta och inte sköter sig enligt sin upplysningsplikt vid försäljning. Dvs vet man om att mätaren är skruvad är man ålag att upplysa om detta vid försäljning. Precis som gäller om andra saker på foronet så som fel (glapp spindelled) eller begynnande fel (missljud som uppstår ibland). Gäller även "dålda fel" tex om någon kopplat in airbaglampan eller ABSlampan till tex oljetryckslampan.

Så skruva mätare eller tex byta mätare är inga problem, bara man berättar detta vid föräljning.

Således jättebra att ställa frågan när man ska köpa, gärna ringa tidigare ägare så långt tillbaka man kommer och även begära ut protokoll från carspect, sbp, apluss, opus eller vilka nu som besiktigat bilen.

Klippt från en bra avhandling i frågan:

2.3.1 Säljarens upplysningsplikt
Säljaren har en s.k. upplysningsplikt gentemot köparen enligt 16 § 3st 2p KKL. Säljaren måste lämna alla upplysningar som berör varans beskaffenhet eller användning som han känner till eller borde känt till och som köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om, under förutsättningar att underlåtenheten kan antas inverkat på köpet. Om säljaren inte uppfyller detta anses varan felaktig.13
Att underlåtenhet bör ha avsett väsenligt förhållande är inga krav som konsumentköplagen ställer. Säljaren skall upplysa köparen om mindre betydelsefulla fel. Upplysningsplikten omfattar upplysning om fel som har att gör med bilens användning och egenskaper. Framförallt bör säljaren vara tillräckligt informerad om bilen innan försäljning för att inte undanhålla information som köparen bör eller borde få reda på vid köpet.
Samtidigt som säljaren har en upplysningsplikt mot köparen, har köparen också en undersökningsplikt. Givetvis ligger det både i säljarens samt köparen intresse att informera om samt bli informerad om eventuella defekter som bilen kan vara behäftad med.
Högsta domstolen har ett fall NJA 2001 s. 155 som handlar om en segelbåt " Contrast 400 " som R köpt av Ö för ungefär 1 100 00 kr. Båten var tillverkad i Polen. R yrkade prisavdrag på cirka 250 000 för att båten marknadsfördes som svensktillverkad och förvärvades därför av R i tro om att den varit byggd i Sverige. HD uttalade i sin dom bl.a. att utgångspunkten för felbedömning är köparens förväntningar rörande varans kvalité och egenskaper. I fallet var det frågan om varans tillverkningsställe som R inte kunnat förutsätta. Alla tidigare tillverkade exemplar hade tillverkats i Skandinavien och denna båt var den första att tillverkas i Polen. Därför hade inte R någon anledning att förutse detta. Ö uppfyllde därför inte sin upplysningsplikt eftersom den förmodligen hade påverkat priset med en sänkning. På så vis ansågs båten vara felaktig och vid bedömning fick R rätt till avdrag med cirka 140 000.14

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=185 . . . .

JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Bara för att klargöra varför jag lade upp tråden är att många här på rejsa kanske just har en importbil. Jag har inte stenkoll, men det finns ju inte onödigt många svensksålda t.ex Lotus, supra, porsche, bmw av lite lite snabbare modell. Så då tänkte jag att det kunde vara intressant att se vad ni hade för erfarenheter kring detta. Och med dem erfarenheterna kunde vi tillsammans lära oss något nytt. Så är det för mig i nästan varje tråd jag läser på rejsa, och det är det jag verkligen gillar med det här forumet, att jag får lära mig. Men jag hoppas och tror att någon trevlig moderator redigera eller stänger om det skulle spåra ur.
/Jonas

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Allmänt banåkaforum
Importbil i Plus
1, 2   >>
8513 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande