Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Problem med engelska mått på ramstålet?
4405 besök totalt
ReD DeviL
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Tänkte börja bygga en Super Seven replica, beställde boken och tittade igenom den..
*för övrigt verkar boken vara riktigt bra* (How to build your own sportscar.......)

Någon mer som använt den?

Problemet var iallafall att när jag såg listan på dom olika stålrören jag behövde så såg jag ett mått/typ som jag aldrig hört talas om.. "swg"

står såhär i boken:
--------------------------------------------
RHS (rectangular hollow section)
16swg steel (1in x 1in/25mm x 25mm)

RHS 16swg steel (3/4in x 3/4in/19mm x 19mm)

osv.
--------------------------------------------

står på sid. 37 i boken

Jag gissar på att 16swg är en typ av stål, ungefär som sömnlösa stålrör.. Men vad är det på svenska? Någon som kan förklara det för mig så blir jag riktigt glad..

Tack för hjälpen på förhand!

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Swg ar ett tjockleksmatt 16swg => 1"/16=25.4mm/16=1,5875mm alltsa ~1,5mm... Enkelt!

MGB GT 1967
Citera
ReD DeviL
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Swg ar ett tjockleksmatt 16swg => 1"/16=25.4mm/16=1,5875mm alltsa ~1,5mm... Enkelt!

Tackar!

Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

om du har tänkt att gatregistera din locost så bör du kolla med din SFRo-besiktningsman. Vissa vill att man bygger ramen i 2 mm material.... bara ett tips !

ReD DeviL
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Per Wackt skrev:
om du har tänkt att gatregistera din locost så bör du kolla med din SFRo-besiktningsman. Vissa vill att man bygger ramen i 2 mm material.... bara ett tips !

Jag har beställt boken SFRo:s bygghandbok, hoppas allt står där.. Jag undrade mest vad swg stod för då jag inte hade någon aning, kanske var något annat än tjockleken...

Tänkte gatregga min locost så SFRos regler e ett måste..
tackar för tipset!

Undrar iof. en liten annan sak oxå när jag ändå är igång... Får man "trimma ner" en motor? funderar på att sätta in en Nissan 200sx motor, men den har 170 hk original, men tänkte då sätta på restriktorer och mappa den till 100hk om det e möjligt. Vet ni hur SFRo/BSP ser på det?

Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Mitt tips är att gå in på www.locostsverige.com och läs i forumet. Där finns massvis med info om vad man ska tänka på när man bygger seven.

Men för att svara på din direkta fråga så är det olika. Det är upp till besiktningsmannen på sbp. Han godkänner ev effekt intyg. Man kan väl säga generellt att det verkar va rätt svårt att få igenom strypning. Man går på motornummret när man bestämmer effekten. Här måste du alltså prata med den station där du har tänkt regbesikta bilen.

ReD DeviL
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Per Wackt skrev:
Mitt tips är att gå in på www.locostsverige.com och läs i forumet. Där finns massvis med info om vad man ska tänka på när man bygger seven.

Men för att svara på din direkta fråga så är det olika. Det är upp till besiktningsmannen på sbp. Han godkänner ev effekt intyg. Man kan väl säga generellt att det verkar va rätt svårt att få igenom strypning. Man går på motornummret när man bestämmer effekten. Här måste du alltså prata med den station där du har tänkt regbesikta bilen.

ok.. tackar för sidan, hade inte hittat den innan...

Kan man inte skaffa bromspapper eller va det heter på den då?

Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

ReD DeviL skrev:
Kan man inte skaffa bromspapper eller va det heter på den då?

Alla besiktningsmän godkänner inte det...

ReD DeviL
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
va irreterande.. Kan dom inte ha samma regler för alla så man slipper bry sig om sånt

Edit: Något som inte stämmer.. Regbesiktningen görs ju av SFRo, dom har ju bl.a. godkänt megabusan som garanterat har mer än 15Kw/100kg, men dom har då restriktorer på den så den klarar det måttet. SBP gör väll inga regbesiktningar längre? och har du blivit godkänd av SFRo och fått en godkänd regbesiktning så kollar väll inte SBP sen sålänge du följer regbesiktningspapprena vid besiktningen?

Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

ReD DeviL skrev:
va irreterande.. Kan dom inte ha samma regler för alla så man slipper bry sig om sånt

Edit: Något som inte stämmer.. Regbesiktningen görs ju av SFRo, dom har ju bl.a. godkänt megabusan som garanterat har mer än 15Kw/100kg, men dom har då restriktorer på den så den klarar det måttet. SBP gör väll inga regbesiktningar längre? och har du blivit godkänd av SFRo och fått en godkänd regbesiktning så kollar väll inte SBP sen sålänge du följer regbesiktningspapprena vid besiktningen?

Regbesiktningen görs inte av SFRo. SFRo gör två besiktningar en byggesiktning och en slutbesiktning. När dom är klara så kan du åka till Svensk bilprovning och göra en vanlig regbesiktning och det är där som motoreffekten godkänns. Men som sagt gå in på locostsverige och läs... där finns massor om just detta ämne...

75anders
Kristinehamn
Här sen Maj 2004

Mats Friberg skrev:

Njaa! Enligt mina källor står swg för standard wire gauge och är ett nummer på en viss tråd som är totalt frikopplat från några metriska (eller andra suspekta) mått. Jag har en tabell som jag har hittat på nätet där 16swg motsvarar 2.075 mm.

JÄVLA BRITTER

Anders

Trollhättan
Här sen Nov 2002

ReD DeviL skrev:
Undrar iof. en liten annan sak oxå när jag ändå är igång... Får man "trimma ner" en motor? funderar på att sätta in en Nissan 200sx motor, men den har 170 hk original, men tänkte då sätta på restriktorer och mappa den till 100hk om det e möjligt. Vet ni hur SFRo/BSP ser på det?

Har för mig att det vanligtvis inte går att göra så. I vissa fall godkänner dom en strypning om den är "permanent" dvs att den inte enkelt kan göras ogjord, och dessutom gäller inte motorns avgascertifiering om man ändrar mjukvaran...

Antar att therealpinto kommer och tar oss (amatörer) i örat snart

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

jag vet att gustav aka therealpinto sagt att han skulle vilja köra bilen i ostrypt läge oxså ifallatt strypningen utav misstag "trillar av" så han kan bedömma hur bilen skulle klara av den eventuella kraften...

dock kan detta givet variera från SFRokille till SFRokille...

4405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande