Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vågiga R888 - nu med lite allmänt om olika slitagebilder
<<   1, 2
9305 besök totalt
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278



Samma grovlek som min H&R krängare alltså, frågan då blir ju material och utväxling hos hämmaren. Nu är ju min kärra förmodligen lättare vilket också påverkar krängning och totalt slitage på däcken.

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Magnus Thomé skrev:
Butterfly, lite nyfiken på din kunskap. Tidigare i tråden skrev du att du undrade var allt om nära-noll-toe kom ifrån och för egen del så är det för att få däcken att även hålla alla gatmil trots 3 - 3,5 grad camber.

Men! Jag har problem med ytterskuldreslitage på framdäcken (MPSC på M3'an) och börjar tröttna lite på att flytta däck mellan fram o bak (bak är slitaget mer okej över däcksbredden) och ofta komma på att göra det lite för sent så corden kan hinna titta fram på ytterskuldran trots massa mönsterdjup på resten av däcket. Just idag är jag lite extra less eftersom jag i lördags tänkte "jag skiftar fram o bak efter lunch" och då var det försent Fan vad den här hobbyn kostar pengar.

Det är ju originalchassi på CSL'en - det är lite lägre och lite styvare än en vanlig M3 men det kränger ju en hel del... Problemet som jag uppfattar det (vilket ju kan vara fel!) är att bilen inte kan hålla hjulvinklarna i schack när det svänger ordentligt, inte i närheten så bra som tex en Porsche gör, de håller alla däcken i backen på ett betydligt "snyggare" och därmed för däcken snällare sätt.

Är jag ute och cyklar?
Tips på vad jag ska göra med hjulvinklar? (eller är det enda möjliga att sänka lite, grövre kränghämmare/fjärdar, dvs är det den enda rätta vägen? ..... eller funkar kanske något annat däck bättre i det här scenariot? på förra M3an provade jag många olika däck och man fick verkligen väldigt olika resultat i slitagebild)


Jag tror det ligger mycket i vad Pär hänvisar till.
Vi har aldrig haft problem med slitning på utsidan på vår banbil. Den är också "ganska mjuk".
När jag krokade ihop med en bil på ett race, slog det ut toe till 11-12 mm och då gick däcken slut på insidan.
Vi åker normalt ca 5 mm ut och har ca 4 grader camper på 200 tw gatdäck

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag tror det ligger mycket i vad Pär hänvisar till.
Vi har aldrig haft problem med slitning på utsidan på vår banbil. Den är också "ganska mjuk".
När jag krokade ihop med en bil på ett race, slog det ut toe till 11-12 mm och då gick däcken slut på insidan.
Vi åker normalt ca 5 mm ut och har ca 4 grader camper på 200 tw gatdäck

Att ha "rullningsneutrala" vinklar, gäller det både framvagn och bakvagn ?

Jag har i flera säsonger kört med 0 mm i toe, både fram och bak, i tron att det spar däck.

Har ca. med 3 - 3,5 graders camber både fram o bak.
Skulle mina framdäck hålla bättre om jag ställde "toe ut" 2-4 mm totalt i framvagn?

Skall jag ha toe ut även i bakvagn? -> Det känn spontant som mindre lyckad för bakvagnens stabiltet.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3008



Blir det verkligen så extremt slitage av lite toe out? Det visade sig att min bruksbil hade 10.5mm toe out vid inköpet och det slet verkligen galet med däck. Tummen pekfingret så slet det ner ett par halvfräsha däck till corden på 400mil. Efter att jag hade justerat till runt 1mm toe out på 15" fälgen så upplever jag inget problem med däckslitage längre. Då kör jag runt 3000mil per år till och från jobbet.

På Renaulten kör jag 2mm toe out på 15" fälgen men upplever inte att det sliter däck. Den sliter däremot mycket däck på insidan men det tror jag beror mer på drygt 2 grader negativ camber, avsaknad av diffbroms och lite väl mycket gas i utgången av kurvorna.

Kan förstår att man inte vill ha toe out på en bruksbil som rullar ett par tusen mil per år men på en banbil som rullar några hundra gatmil så borde väl slitaget vara försumbart i förhållande till slitaget på banorna?

Toe out i bakvagn är i min värld en mycket dålig ide då bilen blir överstyrd och instabil.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Andreas Millbro skrev:
...men på en banbil som rullar några hundra gatmil...


Jag kör klart över hundra banmil + runt 1500 gatmil per säsong... Så det är en svår kompromiss.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Toe måste man väl egentligen relatera till camber för att det ska bli någon logik i det? När man lutar ner hjulet så jobbar ju däcket som om det vore koniskt - och därmed vill det svänga lite åt det håll det lutar. Går säkert att räkna på, men jag vet inte hur mycket däckets konstruktion påverkar... Att döma av era siffror och vad jag kör på Westfielden så blir det storleksordning 1 mm toe per grad camber för att få det rullningsneutralt.

Kör jag 0 toe fram (dvs uppmätt - inte rullningsneutralt) på Westfielden så blir den bara tungstyrd på vägen, och vill knappt svänga förrän man vrider lite extra på ratten. Dessutom inträder ett annat fenomen: Bilen kastar sig hit och dit på ojämnt underlag; när trycket hamnar på höger fram så svänger den vänster och tvärt om. (Förvärras antagligen ytterligare av att jag kör rejält rollstyvt fram och mjukt bak för att få lite driv.) Måste alltså till några mm toe-out (uppmätt) om bilen ska uppföra sig vettigt, både på väg och bana.

Vad beträffar övriga frågeställningar har jag nog inte mycket att tillföra... Visst märks det att vinklarna inte är optimala slitagemässigt på vägen, men jag kör ju inte mycket mer än till och från banorna. Toe ställer man om på någon enstaka minut - men som sagt, den vill helst ha "rätt" toe i alla lägen ändå, så jag kör samma alltid. Sedan kostar inte däck i de dimensionerna några större pengar i vilket fall!

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1796



Re:

Benci skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag tror det ligger mycket i vad Pär hänvisar till.
Vi har aldrig haft problem med slitning på utsidan på vår banbil. Den är också "ganska mjuk".
När jag krokade ihop med en bil på ett race, slog det ut toe till 11-12 mm och då gick däcken slut på insidan.
Vi åker normalt ca 5 mm ut och har ca 4 grader camper på 200 tw gatdäck

Att ha "rullningsneutrala" vinklar, gäller det både framvagn och bakvagn ?

Jag har i flera säsonger kört med 0 mm i toe, både fram och bak, i tron att det spar däck.

Har ca. med 3 - 3,5 graders camber både fram o bak.
Skulle mina framdäck hålla bättre om jag ställde "toe ut" 2-4 mm totalt i framvagn?

Skall jag ha toe ut även i bakvagn? -> Det känn spontant som mindre lyckad för bakvagnens stabiltet.


Har du noll toe bak? har inte du haft problem med att du tappar bakvagnen.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Toe in eller toe out är ju beroende av om man har FWD eller RWD också... "Målet" är ju att få så neutral vinkel som möjligt, oavsett om hjulet är drivet, eller driver.

När jag läste fordonsteknik, en gång i världen när bilarna var lite enklare konstruerade, så hade nästan samtliga bilar 0 mm toe in/ut bak, av den enkla anledningen att dom flesta hade stel axel bak, och fram var det vanligaste 1-2mm toe in på RWD och 1-3mm toe out på FWD.

Diagonaldäck var fortfarande "standardutförande", så det har ju hänt en del sen dess

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det finns så många fler samband än bara camber och toe.

Camber beror på caster...och caster beror på hur själva spindeln är uppbyggd.
Så det går inte att jämföra olika konstruktioner och dess vinklar, från bil till bil.

Som vanligt kommer jag inte ge mej in i casterdikussioner....men likväl måste man börja i de fasta vinklarna i geometrin.

Rullningsneutrala vinklar är ett nytt begrepp för mej....men jag ser att det är det vi har hamnat på när vi är nöjda.

En BMW har ganska agresiva vinklar...och en Volvo 240 har tama vinklar i framvagnen.
Båda är MC-Person....men går inte att gemföra inställningsmessigt.

Hurvida det ska vara toe in eller ut bak...har jag ingen direkt åsikt om.
Men det måste ju också bero hur resten ser ut...och om det driver eller inte.
Om man tittar på hur tex vissa JTCC-bilar var inställda...så förstår man att det inte hade något med idealiska vinklar att göra...utan att uppnå ett syfte utifrån ett given utgångspunkt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Re:

Babbe skrev:
Benci skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag tror det ligger mycket i vad Pär hänvisar till.
Vi har aldrig haft problem med slitning på utsidan på vår banbil. Den är också "ganska mjuk".
När jag krokade ihop med en bil på ett race, slog det ut toe till 11-12 mm och då gick däcken slut på insidan.
Vi åker normalt ca 5 mm ut och har ca 4 grader camper på 200 tw gatdäck

Att ha "rullningsneutrala" vinklar, gäller det både framvagn och bakvagn ?

Jag har i flera säsonger kört med 0 mm i toe, både fram och bak, i tron att det spar däck.

Har ca. med 3 - 3,5 graders camber både fram o bak.
Skulle mina framdäck hålla bättre om jag ställde "toe ut" 2-4 mm totalt i framvagn?

Skall jag ha toe ut även i bakvagn? -> Det känn spontant som mindre lyckad för bakvagnens stabiltet.


Har du noll toe bak? har inte du haft problem med att du tappar bakvagnen.

Nja, snarare så roterar bilen lagom nu.

Däremot så skulle jag vilja ha bättre "traction" ut ur kurvorna.
Så om det är "toe ut i framvagn" som är en den felande pusselbiten så vill jag testa det.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



När det gäller toe och caster så säger en av de bästa raceingenjörerna i vårt land att det sällan påverkar vare sig varvtider eller däcktempraturer om man inte går till så extrema siffror att bilen slutar fungera. Det påverkar mest känslan i instyrning och stabilitet rakt fram (sidvind och spårning) samt kan lura andra vinklar om de är fel.

Ställa ett däck med mycket negativ camber toe out sliter ännu mer på däcket vid gatkörning.

Det är vad jag fått fram. Kan ha fel men det är ovanligt
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Björn skrev:
Ställa ett däck med mycket negativ camber toe out sliter ännu mer på däcket vid gatkörning.

...................Kan ha fel men det är ovanligt


Ja...det är stor risk att du har det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1585


Trådstartare
Jag hade tappat bort denna tråden, efter kontrollmätning och lite bändande i bakvagnen har jag kommit fram till att jag hade toe-in på ca 3 mm och trötta bärarmsbussningar vilket bör ge ännu mer toe-in vid gaspådrag. Det har troligen gett med sig lite vid körning, jag tyckte den blev lite mer nervös i bakvagnen efter ett antal varv.

Så högst troligt blir det bättre med friska bussningar och lite justering så det snarare är lite toe-out istället som jag läst på skall passa modellen. Och någon grad negativ camber till.

Efter att ha ökar caster och spårvidd i framvagnen känns den mycket bättre i instyrningen och tendensen har blivit att den är lite överstyrd så jag får lägga lite krut på bakvagnen för att få lite bättre fäste, det kan bli lite bredare däck bak med men till nästa säsong tänkte jag testa att få ordning på balansen utan att öka bak.

_________________
VW Golf Alltrack -20
Citera
Däck för banåka
Vågiga R888 - nu med lite allmänt om olika slitagebilder
<<   1, 2
9305 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande