Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2 9305 besök totalt |
Samma grovlek som min H&R krängare alltså, frågan då blir ju material och utväxling hos hämmaren. Nu är ju min kärra förmodligen lättare vilket också påverkar krängning och totalt slitage på däcken.
_________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||||
Re:
Jag tror det ligger mycket i vad Pär hänvisar till. Vi har aldrig haft problem med slitning på utsidan på vår banbil. Den är också "ganska mjuk". När jag krokade ihop med en bil på ett race, slog det ut toe till 11-12 mm och då gick däcken slut på insidan. Vi åker normalt ca 5 mm ut och har ca 4 grader camper på 200 tw gatdäck _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Att ha "rullningsneutrala" vinklar, gäller det både framvagn och bakvagn ? Jag har i flera säsonger kört med 0 mm i toe, både fram och bak, i tron att det spar däck. Har ca. med 3 - 3,5 graders camber både fram o bak. Skulle mina framdäck hålla bättre om jag ställde "toe ut" 2-4 mm totalt i framvagn? Skall jag ha toe ut även i bakvagn? -> Det känn spontant som mindre lyckad för bakvagnens stabiltet. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Blir det verkligen så extremt slitage av lite toe out? Det visade sig att min bruksbil hade 10.5mm toe out vid inköpet och det slet verkligen galet med däck. Tummen pekfingret så slet det ner ett par halvfräsha däck till corden på 400mil. Efter att jag hade justerat till runt 1mm toe out på 15" fälgen så upplever jag inget problem med däckslitage längre. Då kör jag runt 3000mil per år till och från jobbet.
På Renaulten kör jag 2mm toe out på 15" fälgen men upplever inte att det sliter däck. Den sliter däremot mycket däck på insidan men det tror jag beror mer på drygt 2 grader negativ camber, avsaknad av diffbroms och lite väl mycket gas i utgången av kurvorna. Kan förstår att man inte vill ha toe out på en bruksbil som rullar ett par tusen mil per år men på en banbil som rullar några hundra gatmil så borde väl slitaget vara försumbart i förhållande till slitaget på banorna? Toe out i bakvagn är i min värld en mycket dålig ide då bilen blir överstyrd och instabil. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Toe måste man väl egentligen relatera till camber för att det ska bli någon logik i det? När man lutar ner hjulet så jobbar ju däcket som om det vore koniskt - och därmed vill det svänga lite åt det håll det lutar. Går säkert att räkna på, men jag vet inte hur mycket däckets konstruktion påverkar... Att döma av era siffror och vad jag kör på Westfielden så blir det storleksordning 1 mm toe per grad camber för att få det rullningsneutralt.
Kör jag 0 toe fram (dvs uppmätt - inte rullningsneutralt) på Westfielden så blir den bara tungstyrd på vägen, och vill knappt svänga förrän man vrider lite extra på ratten. Dessutom inträder ett annat fenomen: Bilen kastar sig hit och dit på ojämnt underlag; när trycket hamnar på höger fram så svänger den vänster och tvärt om. (Förvärras antagligen ytterligare av att jag kör rejält rollstyvt fram och mjukt bak för att få lite driv.) Måste alltså till några mm toe-out (uppmätt) om bilen ska uppföra sig vettigt, både på väg och bana. Vad beträffar övriga frågeställningar har jag nog inte mycket att tillföra... Visst märks det att vinklarna inte är optimala slitagemässigt på vägen, men jag kör ju inte mycket mer än till och från banorna. Toe ställer man om på någon enstaka minut - men som sagt, den vill helst ha "rätt" toe i alla lägen ändå, så jag kör samma alltid. Sedan kostar inte däck i de dimensionerna några större pengar i vilket fall! ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Re:
Har du noll toe bak? har inte du haft problem med att du tappar bakvagnen. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Toe in eller toe out är ju beroende av om man har FWD eller RWD också... "Målet" är ju att få så neutral vinkel som möjligt, oavsett om hjulet är drivet, eller driver.
När jag läste fordonsteknik, en gång i världen när bilarna var lite enklare konstruerade, så hade nästan samtliga bilar 0 mm toe in/ut bak, av den enkla anledningen att dom flesta hade stel axel bak, och fram var det vanligaste 1-2mm toe in på RWD och 1-3mm toe out på FWD. Diagonaldäck var fortfarande "standardutförande", så det har ju hänt en del sen dess ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||
Det finns så många fler samband än bara camber och toe.
Camber beror på caster...och caster beror på hur själva spindeln är uppbyggd. Så det går inte att jämföra olika konstruktioner och dess vinklar, från bil till bil. Som vanligt kommer jag inte ge mej in i casterdikussioner....men likväl måste man börja i de fasta vinklarna i geometrin. Rullningsneutrala vinklar är ett nytt begrepp för mej....men jag ser att det är det vi har hamnat på när vi är nöjda. En BMW har ganska agresiva vinklar...och en Volvo 240 har tama vinklar i framvagnen. Båda är MC-Person....men går inte att gemföra inställningsmessigt. Hurvida det ska vara toe in eller ut bak...har jag ingen direkt åsikt om. Men det måste ju också bero hur resten ser ut...och om det driver eller inte. Om man tittar på hur tex vissa JTCC-bilar var inställda...så förstår man att det inte hade något med idealiska vinklar att göra...utan att uppnå ett syfte utifrån ett given utgångspunkt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Nja, snarare så roterar bilen lagom nu. Däremot så skulle jag vilja ha bättre "traction" ut ur kurvorna. Så om det är "toe ut i framvagn" som är en den felande pusselbiten så vill jag testa det. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
När det gäller toe och caster så säger en av de bästa raceingenjörerna i vårt land att det sällan påverkar vare sig varvtider eller däcktempraturer om man inte går till så extrema siffror att bilen slutar fungera. Det påverkar mest känslan i instyrning och stabilitet rakt fram (sidvind och spårning) samt kan lura andra vinklar om de är fel.
Ställa ett däck med mycket negativ camber toe out sliter ännu mer på däcket vid gatkörning. Det är vad jag fått fram. Kan ha fel men det är ovanligt ![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Re:
Ja...det är stor risk att du har det. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag hade tappat bort denna tråden, efter kontrollmätning och lite bändande i bakvagnen har jag kommit fram till att jag hade toe-in på ca 3 mm och trötta bärarmsbussningar vilket bör ge ännu mer toe-in vid gaspådrag. Det har troligen gett med sig lite vid körning, jag tyckte den blev lite mer nervös i bakvagnen efter ett antal varv.
Så högst troligt blir det bättre med friska bussningar och lite justering så det snarare är lite toe-out istället som jag läst på skall passa modellen. Och någon grad negativ camber till. Efter att ha ökar caster och spårvidd i framvagnen känns den mycket bättre i instyrningen och tendensen har blivit att den är lite överstyrd så jag får lägga lite krut på bakvagnen för att få lite bättre fäste, det kan bli lite bredare däck bak med men till nästa säsong tänkte jag testa att få ordning på balansen utan att öka bak. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2 9305 besök totalt |