Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 23484 besök totalt |
Säkerhetsutrustning
Nån som noterat att de bilar som kör trackdays mm har betyldigt mer prestanda än för några år sen? Även bromsar och väghållning brukar vara bättre numera. Men när det går fel, då händer mycket mer! Såg bilder på en bil som rullat i helgen... Föraren hade änglavakt och klarade sej tydligen utan några skador denna gång. Stora summor läggs på bilarna, men inte allför sällan så är personskyddet original. Reglerna för gatkörning hindrar dessutom moderna bilar att vara säkra på bana. Kan sånt lösas? Hur bör man prioritera skydd? Tex använda en stol som hindrar huvudet att kastas i sidled? Bättre bälten? Nåt som fungerar som bur i nyare bilar? _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||||
De flesta gör väl så att bilens inredning ser ut på ett sätt när det ska köras på bana och ett annat sätt när det ska besiktas..
Med en svetsad bur är det ju lite kinkigare men vill man ta det steget så får man helt enkelt regga om bilen med bur. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Är det så?
Kör alltså de flesta med tillräcklig säkerhet på trackdays och "allmänhetens körning"? Min känsla var att många inte tänker på vad som kan hända och lägger dom sista pengarna på en extra mappning istället för säkerhetsutrustning? Jag har gärna fel! Men om jag har rätt så vore det bra att fundera på i vilken ordning man ska höja säkerheten. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||||
Bland de svenskar som regelbundet åker till Ringen är det som jag uppfattar det enormt mycket vanligare med bur eller båge i bilen. På Ringen är risken klart större för markant högre krockvåld än på de svenska banorna. Men det gör ju tyvärr inte att risken för en redig olycka på svensk bana är obefintlig.
_________________ ![]() |
||||||
Ringen är väl lite av ett specialfall, avåkningszonerna är ju inte riktigt i klass med vad man normalt ser på banor
![]() Men nog är det ju så att det för många är häftigare med nån extra hästkraft än en ny stol som håller kropp&knopp på plats om något skulle gå snett. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Säkerhet är viktigt!
Jag håller med om att folk som kör trackdays borde lägga lite mer av "trimpengarna" på säkerhet istället. dock har ju nyare bilar mycket bättre inbyggd säkerhet ifrån början, än äldre bilar. Själv kommer jag bygga ny trackdaysbil här framöver, minimum blir riktigt stol, halvbur och 6p bälte. trots att det nästan aldrig finns krav på det. Vad är det för olycka du hänvisar till? Jag har inte hört ett ord om några personskador under trackdays i sverige det tre senaste åren jag hållt på. |
||||||
Säkerhetsmässigt så sitter jag MYCKET hellre i min bruksbil än i min 924T (om jag hade haft bur) vid en räckessmäll. Det snackas ofta om bur eller icke bur, men bilen i fråga måste ju ha LÅNGT mycket mer påverkan.
Men moderna bilar är ju trista att köra så jag kommer harva vidare i min gamla veteranare ett tag till ![]() Säkerhet brukar ju oftast innebära motsatsen till bruksvärde, eftersom många använder sina trackdaybilar till annat än bana så har vi ju ett problem. Dessutom är det ju trevligt att kunna besiktiga sin bil. Men visst, du har ju en poäng med att folk lägger jäkligt mycket på "speedparts" och säkerheten kommer i 3e hand ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
![]() Sträckta nackmuskler som bör undersökas på sjukhus är det vanligaste jag skrivit anmälan för. Nån (Civicförare för evigheter sen) har fått lyftas ut med helikopter men kunde lämna sjukhus samma dag (också befarad nackskada). Rent generellt så är ju skaderisken (när nåt händer) densamma vid trackdays som vid träning/tävling. Hastigheten är densamma (om inte större) och räcken och murar står precis på samma ställen. Vad som händer vid trackdays och tävling skiljer lite (inte så ofta bilar tippar runt pga hjul mot hjul på trackdays) men frekvensen av stora saker är nog jämförbar (bil som far in i stillastående saker). Det finns moderna karosser där kupéutrymmet påstås klara FIAs krav utan bur, så visst har det hänt en del sen 70-talet. Bur i vardagsbil är inte bara problem vid bes. Det är rätt skönt att inte känna oro i trafiken när man kör utan hjälm (rörlobotomering är ingé skoj, även om röret är paddat), ta min avatar som exempel på mindre lysande setup. Har bilen dessutom krockgardiner etc så är bur en rejält jobbig och definitiv återvändsgränd. |
||||||
Personligen kör jag helt orginal men min bil är inte så snabb. Vid krock mot räcke och liknande är den ganska säker men börjar det rulla är det inte många bilar som håller, speciellt inte om man träffar ett räcke eller nått med taket. Skulle gärna ha en enkel rullbur av något slag, gärna demonterbar enkelt, sittastillstol och 6p-bälte.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Det är svårt att diskutera detta då bilarna idag (och egentligen sedan början av 2000 talet) är rejält mycket bättre säkerhetsmässigt. Jag sitter alla gånger hällre i våran orörda två år gamla Focus RS500 och smäller med ett räcke på ringen än i en 3-serie från 199x med bur, hjälm, 6p bälte och stol.
Däremot skulle jag säga tvärtom om jag skulle träffa på ett träd med sidan före i skogen på allmänna vägen eller på rallysträckan. Bana är i de flestas ögon mycket säkrare än allmänna vägen, och i många av situationerna kan jag faktiskt hålla med. Träd är fan livsfarliga, mötande sovande förare í bil på 70 väg likaså. På bana står Amco åt rätt håll, för det mesta uträknat och beprövat. Hastighetsnersättande hinder så som sand osv är oxå svårt att hitta på gatan. Sedan har vi den andra aspekten, det går oftare fortare på banan, oftare ligger man nära grännsen osv.. Så hur 17 ska man tänka? Sunt förnuft säger att en Focus från 2010, 1M eller en Golf GTI 2010 med alla gardiner, luftpåsar, säkerhetsceller med HSS stål osv har långt högre säkerhet än tex en Civic 1990 med helbur. De första är ju faktiskt utbeprövade och uträknade för miljontals kr för att vara säkra och skonsamma mot de som är i och utanför bilen. Så sunda förnuftet kanske kan säga att man ska försöka få upp sin lite äldre bils säkerhetnivå till dagens bilars säkerhetsnivå? Och iochmed att man då måste köra på fullbur måste ta med resten? Bur är ju iallafall enl min mening = minst hjälm, stol och 4-6p bälte så man inte blir skadad av buren. Sedan har vi ett annat problem, som även de nyare bilarna kan råka ut för, och det är att någon sitter fast i en krockad bil på bana och det börjar brinna. Nu är det jäkligt ovanligt men temperaturerna på avgassystem och bromsar är ju av förklarliga skäl väldigt mycket högre på bana än på gata så det borde vara vanligare vid olyckor på bana än på gata att det börjar brinna. Så då säger mitt sunda förnuft att brandhemmande eller ej brännbar skyddsutrustning borde användas för personerna. Så, vad har jag kommit fram i diskutionen med mig själv då? Nästan ny eller ny bil = bur överflödig, således även stol och 4-6p bälte. Men som tex jag och frun kör, riktig hjälm, balaklava, riktiga hanskar, riktiga skor, riktig overall. Lite äldre bil: lägg på bur, stol och 4-6p bälte. Låter det förnuftigt? mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
Mjaha, det här blev en diskussion om bur?
Tror nog att vi kan säga att vi är överens om att en nyare bil bör tåla mer rullning och därmed slippa buren, men att tex Rollan definitivt behöver bur. Men sen då? En ny bil behöver inte en stol som hindrar nacken att knäckas vid tidigare nämnda rullning? Jag är inte övertygad ännu... Det som händer med kroppen under rullning, speciellt med en hjälm som ökar huvudets tyngd, är... mycket. Syftet är en mer rimlig total skyddsnivå för alla som nu kör en "standardbil" med standardstol och trepunktsbälte. Intressant är ju åxå att bur upplevs som en fara på gatan. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||||
Re:
Samuel syftar ganska säkert på en redig rullning på Kinnekulle häromdagen som tack o lov inte resulterade i några personskador alls. En hel del tur i oturen helt klart. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||||
vilken sorts hjälm spelar ju med in,
frågar man sma försäkringsbolag så ska det enbart vara en godkänd hjälm, men det säga inte VILKET godkänande det ska ha, Bilsport/fia hjälm, MC-Hjälm mm, Logiskt kan man åka med en CE godkänd bygghjälm från bilteam för 49:- ju bara för att den är ce-godkänd, för det enda som sägs är att den ska vara godkänd, och ja det är skillnad på en MC hjälm i bil och en riktigt Bilsport/hjälm i bil |
||||||
Re:
Aj faen det var ju Mårten! Sist han körde satt jag instruktör, just på kullen, och då tog körde han det lungt och fint. Skönt att läsa att han är ok iaf! |
||||||
Man kan ju vrida och vända på frågan om alla som kör track days ska ha godkänd brandtålig raceoverall, underställ och balaklava jämfört med som idag heltäckande bomullsklädsel och handskar. Den dagen en olycka med allvarlig personskada pga brand händer så lär det kravet komma på plats fort. Men om man rotar runt i det svåra som heter riskanalys så är det ju inte helt solklart var man bör lägga miniminivån idag? Eller? Att vi oundvikligt rör oss på en gråskala av säkerhet, inget är svartvitt, gör det svårt.
Hur ser risken ut att bensin kommer in i förarutrymmet i en nyare bil? Hur ser risken ut att bensin kommer in i förarutrymmet i en äldre bil med rensad inredning och originaltank? _________________ ![]() |
||||||
Re:
Att köpa en bra hjälm tycker jag är ett verkligt grundkrav. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Miatorna har en liten dold risk som kan öka om man moddar utan eftertanke. Avgassystemet kan vid fel värma tanken underifrån. Vid extremt övertryck kan påfyllningsslangen lossna och därifrån är det fritt fram för bensinen att rinna fram till ryggen på föraren... Detta har inte hänt än i Sverige, men det var nära på Anderstorp i år (brand i en avgashängare precis under tanken). |
||||||
Re:
Exakt så har jag misstänkt att det är. Dvs man bör eventuellt överväga raceoverall, balaklava osv för de som kör rensade bilar som inte har säkerhetstank? Personligen ser jag det som ett inte alls orealistiskt krav att införa. _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 23484 besök totalt |