| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Film: STCS -Knutstorp banträff..!
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (9341 totalt) |
|
Ja, det kan ju kanske tänkas se roligt ut..
Eller nått..
Är det ingen som har i åtanke på att det går att justera effekten till ändamålet..? och sen att däck som jag körde på är kännt hala gatdäck..????!!!! Jag har kikat på filmen nu och tiderna ligger som väntat på 1.13-1.14... /R _________________ Robert Uhr. |
||||||||
|
Med tanke på fästet i däcken,, =hjulsläpp ut på rakor mm och konbanan + det allmänt slöa tempo och den lunga icke agressiva tempo som jag hade där så tycker jag 1.13 får anses vara okey,, eftersom det är en SAAB och ingen BMW också...
Film finns där-->>>>>>>> http://ftp.nordictuning.com/src/movi _________________ Robert Uhr. |
||||||||
|
Jag ser fortfarande inte grejen med det hela. Visst, bilen är säkert riktigt styv och välbyggd, men varför då åka med så mycket effekt och dessutom gatdäck om du, som du säger, kan göra motorn körbar och uppenbarligen åka på däck med bättre fäste? Har man lagt ner så extremt mycket pengar på en bil och sedan åker på gatdäck och skruvar upp laddtrycket så mycket som möjligt när du sedan plockar ut den på bana? Jag menar, du utnyttjar ju då förmodligen inte bilens potential på långa vägar.
Till och med jag med mina ynkliga 136 hästar i min 25.000-kronorsbil tycker att det är svårt att åka på gatdäck. Dock inte för att jag har för mycket effekt utan för att de väldigt lätt överhettar. Jag försöker att inte vara alltför negativ, utan är bara väldigt nyfiken. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Raktframåkat körs samtidigt som klubbens slalomcup genomförs på annan del av banan, så det handlar mer om valfrihet. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||||||
|
Jag tycker iofs att Robert får göra som han vill med sin bil. Endel gillar effekt och endel väghållning. Fast förr eller senare kommer man upptäcka att det är det senare som är viktigast.
Vad du åker med för däck? |
||||||||
Jamen jag har inte valt att köra på dom nu tydligen sämsta R-däck som tillverkats....!! Fick dom ju bara för att testa på...! Sen kan du ju inte få förstå hela grejen med det hela om du inte vill,, du tycker alltså att effekten ska vara så potionerad så at man kan hålla precis full gas runt hela banan..?? Jag sa till brorsan innan han sett på filmen att det kommer se ut att gå mycket saktare än det egetnligen gör... Ta då o gämför mot den M3 med bra R-däck som hade kört på 1.13 runt.. Jag antar att det är Magnus T som kört..?! Ta då och kika på filmen o säg om den inte har större kapacitet än att klara 1.13 runt..?!!! Med bättre däck får jag fäste ut på långa rakan,, kanske inte på3:an men på 4:an,, med bättre däck understyr bilen inte så in i H-Vete redan i de slöa farterna som med Dunlop däcken,, med bättre däck går det fort runt..! Men jag förstår inte vad det är du inte förstår..? Att jag har mycket effekt eller.? Låg kg/hk..? och så extremt mycket pengar ligger inte i bilen,, vem har sagt det..????? 100:- är mycket för dom som inte har dom..!!! Jag fattar inte att du inte fattar....
/R _________________ Robert Uhr. |
||||||||
|
Jag skulle också vilja tillägga att det är föredömligt av SAAB-klubben att sätta upp en kon-chikan innan NGK ifall man har deltagare som är ovana vid banan och/eller körning därpå.
NGK är lurigt för de som känner "bockarna bruse", för de förare som inte vet att de finns där är det riktigt lurigt. Speciellt med lite mjukare std.-bilar. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
Håller med där...! _________________ Robert Uhr. |
||||||||
Missförstå mig rätt nu. Jag försöker bara förstå mig på bygget. Inget ont menat alls.
Jag menar inte att man skall kunna åka med fullgas runt hela varvet, men lite mer körbarhet vore kanske att föredra i mina ögon, men det är självklart upp till dig själv. Lägg gärna upp en film sedan när du åker på riktiga däck och har justerat så bilen går på sitt maximum. Det skall bli intressant att se vad bilen har för potential!
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
|
Tycker att det är lite väl mycket klagomål på bilmärket Saab. Det må vara så att framhjulsdrift inte är det optimala på bana och att man kanske inte ska jämföra Saabs prestanda med BMW:s men det kanske beror på att BMW under lång tid skapat bilar med betydligt fler hästkrafter än Saab. När det sen kommer en seriös person som R.Uhr och försöker att bygga en banbil i det mer extrema slaget så ska man väl uppmuntra det!? Jag anser att det är bilintresset som ska föra oss samman, vad man sen har för bilmärke spelar mindre roll. För övrigt så brukar jag vara även på STCS träffar och det är alltid lika intressant.
.. Och jag tänkter fortsätta att åka dit.
|
||||||||
De är de verkligen inte!!! Det är mycket bra däck som ligger i ett område mellan de bästa high end gatdäcken och r-däck. Dunlop själva vill inte kalla dem rdäck. Men iom att de har såpass styva sidor och tål bankörning klart bättre än även de bästa gatdäcken så tycker jag de kvalar in. Men som alltid måste man ju välja rätt verktyg för rätt användingsområde! Så du ska inte klaga på däcken utan den som hade på förslag att du skulle ha dem på din "lätt trimmade" (hehe) bil till bankörning på Knutan....
(borde åkt ner med BMWSC förra helgen men då hade jag precis kommit hem från Nürburgring med JohanN så....) Sen tror många att jag är så förbenat snabb på bana... det är jag inte! Men jag är ganska bra, precis som många andra i tex BMWSC (där några dessutom är snabbare)
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
Nehej,, jag får väl omformulera mig då,, de duger helt enkelt inte åt min bil med allt därtill...! OK..?
okey.. Hörs... /R _________________ Robert Uhr. |
||||||||
Vet inte vad du menar för M3:a. Men både jag och Fredric körde med varsin M3E30 (olättade) med 195hk+chip och sportsystem nu i helgen som va, och båda låg på 1.12 blankt ganska stadigt när det va fritt. Gick säkert snabbare nåt varv också. Man vet ju inte vilka varv det är folk mätt.
|
||||||||
Det var väl någon i denna tråd som nämnt något om en,,,, nä, det var på STCS som jag såg det.... Var det alltså några som mätt upp 1.12 på er..?? Ja, 1.12 låter väl okey,, men jag tror unte ni hade någon konbana att bromsa ner o smyga igenom..
/R _________________ Robert Uhr. |
||||||||
Borde nog funka bra på gatan på din bil Men på bana med den effekt du har krävs mer kompromisslösa ban-rdäck.
Alltid kul o höra hur det går för dig o bilen! _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
Nä några koner såg jag inte till. Men å andra sidan. Hade du haft 195hk och schysst väghållnig hade du inte behövt bromsa ner vid konerna.
|
||||||||
mnja,, jag har både schysst väghållning och 195hp /liter då alltså så.....
_________________ Robert Uhr. |
||||||||
I STCS chikan så kan man nästan ta fikapaus. Det är bara att bromsa ner till nästan noll, svänga skarpt vänster och sedan börja om med acceleration. Så denna chikan tar mycket tid från ett öppet banvarv. Jag körde på ca 1.18 med chikanen när jag hade min 9000Aero med i stort sett endast chassie uppgraderingar. _________________
|
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Film: STCS -Knutstorp banträff..!
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (9341 totalt) |