Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 52294 besök totalt |
Meyle Heavy Duty bärarmar
Handbromskit, handbromsbackar, bakre bromssköldar och en massa nya självlåsande muttrar kom från Schmiedmann idag. Fick även leverans av Meyle Heavy Duty bärarmar. Tips! Muttrar till båda kullederna ingår, vilket jag inte kunde se enligt informationen på deras hemsida, dock visar bilden med muttrar. Nu har jag dubbla uppsättningar muttrar. Även dessa blir rostskyddade av ett lager linolja. ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
Ytan när linoljan torkat
Kompletterar tidigare bildserie med bild 4, längst till höger. Slutfinish efter att linoljan nästan torkat i 10-dagar. Himla nöjd med resultatet! Nu återstår att se hur motståndskraftig den är mot värme och fysisk nötning. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
|
||
Re:
Roligt att du gillar resultatet. ![]() Jag applicerade ett tunt lager linoljan med pensel, sedan lät jag delarna torka i 10 dagar. När de legat på tork i ca 1 dygn så tog jag en trasa och torkade av de ställen där det var överflöd av linolja för att slippa ställen med för tjocka skikt. Delarna kan gärna torka i direkt solljus men undvik att de blir blöta av regn. Mina delar torkade jag i växthuset, varmt och skyddat från regn. Rostiga delar har jag kört i elektrolys och sedan med roterande stålborste innan linoljan applicerades. Nya delar torkades rena och torra för att sedan få ett lager av linolja. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
Bussningar veck!
Igår så pressades alla bussningar ur från delarna som utgör hjulupphängningen. Ska lacka visa delar och köra visa delar i elektrolysen innan nya bussningar pressas i. Även medbringarflänsnaven pressade jag bort för att kunna byta bromssköldarna till fräscha nya. Fråga: Hur ser/känner jag om bakhjulslagren är OK eller inte? _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
Har fått hjälp att svetsa fast Turner Motorsport E36 Front Subframe Reinforcement Kit.
Snart dags att lacka framvagsbalken med mattsvart hammarlack. Börjar sakta men säkert gå åt rätt håll = montering av delar. ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
Hjulupphängning lackad och nya bussningar på plats
Pressade i nya bussningar på alla ställen i den nylackade och linoljade hjulupphängningen i helgen, blev kanon. Bara bakhjullager kvar att pressa i innan ihopmonteringen tar vid. Hinner jag till Gelleråsen? ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
Re:
Ska greja i helgen så det är bara komma förbi och störa! ![]()
_________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
|
||
Re:
Fram: Millway exentrisk bärarmsbussning delrin. Bak: Millway silentblock Alu. Millway ställbara bärarmsbussningar 4st. Har även Millway diffbussning som monteras när jag fixat bromsad diff. Tänkte även köpa och byta krängningshämmarbussningarna till Strongflex som verkar vettiga för priset.
_________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
Blindmuttrar (M8 blind rivet nut (nutsert))
Har monterat blindmuttrar (nutsert) i framvagnsbalken till krysstagets främre fästpunkt. ![]() Det gick smidigt även utan specialverktyg genom att följa någon av dessa två lathundar: http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/101-Projects-66-X-Brace/101-Projects-66-X-Brace.htm http://www.understeer.com/xbrace.shtml _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
Re:
Om det vore så väl! ![]() Listan är lång innan komplett fram- och bakvagn är på plats igen. Och så Murphy på det... BMW har levererat fel o-ringar/dammtätningar till oken, den förstärkta framvagnsbalken måste justerat lite för att kunna montera motorfästet m.m. Helger som inte alltid kan utnyttjas till att meka. Nog med ursäkter! ![]() ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
![]() Bussningar bakre fästet framaxeln. Ska nog borra ett hål genom hållaren in i bussningen för att hålla den på plats. Kanske skulle montera en smörjnippel in till hålet där bärarmen är lagrad för att slippa gnissel. Tips på hur jag går tillväga? ![]() Silentblockbussning i alu. ![]() ![]() Bärarmar bak klara för montering. Pressade i medbringare och drivaxel idag. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
Framvagnsbalk monterad!
Statusuppdatering så att tråden blir levande. Framvagnsbalken monterad i karossen och bärarmarna monterade i balken. Spindeln på höger sida monterad. Ska montera främre bärarmarnas bakre bussningar efter jag fixerat bussningarna med en skruv i hållaren. I behov av ett kontaktstycke till impulsgivaren för ABS:en innan jag monterar vänster spindel. Igår levererades de nya bromsrep.satserna (dammtätningar och o-ringar) till alla ok. Nytt mål att få åka 6 okt. Om jag ansöker om året racinglicens nu hinner papperexcersisen mala klart på en vecka? Vad kontrolleras på bilen/föraren vid gatbilskörning på BMWSC-träffar? _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
Re: Framvagnsbalk monterad!
heltäckande klädsel, handskar,hjälp, att den är besiktigad,skattad o försäkrad, utöver detta gör vi en okulär besiktning av bilen, belysning, batteri, bälte, däck mm mm. Inga konstigheter. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Nyrenoverade bromsok!
Nyrenoverade bromsok! Blev som nya med linolja, nya kolvar och renoveringssats. Har även monterat mässingsbussningar. ![]() ![]() ![]() Har jag monterat topplagringen korrekt? Höger i bilden är mot fronten. ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 52294 besök totalt |