| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
44 besök idag (1190790 totalt) |
|
Om det är McPeston-ben så är det ju ingen större belastning på leden i den riktningen. Länkarmen följer bara med upp och ner, och ska bara hålla styr på spindeln horisontellt. Kan dock tänka mig att det på en tung bil kan få för sig att lossna och glappa upp sig... Kanske så att länkarmen är för klen för hårdare passning, så att det stod mellan grövre gods och att svetsa?
När man bygger dubbla länkarmar så är det ju däremot (oftast) så att bilen bokstavligen hänger i dessa lederna, eftersom stötdämpare/fjäder ligger på undre länkarmen istället för spindeln. Denna leden är ju dock fortfarande rätt i det läget - kanten tar fjäderkraften, så att det inte hänger enbart i presspassningen. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Re:
Jag ser inte det du egentligen ville ta upp, utan bara detta. Tack! Snart bär det av till blästring med karossen (underrede, golv och torpedvägg). Har haft en hel del vånda inför detta. Tänk om de klantar till det, tänk om hela karossen ser ut som en banan när den är klar, tänk om de tappar bort den? Ja, jag blir lite nipprig ibland när jag lämnar bort arbete.
Funderar på att tenna svetsskarvarna som är på de ytorna där det är meningen att blank fin färg ska landa. Överarbete, eller ska jag go for it? tennspackla kan väl inte vara så himla svårt att lära sig tycker jag? Jag tänker mig att man kan pyssla med det lite parallellt medan man tex bygger bur eller nåt. |
||||||||
|
Re:
Jag minns dock när en kamrat skulle tenna en skarv i tröskeln på sin Buick Riviera. Tennet hade ingen som helst lust att hänga kvar på plåten. Svårigheten var väl att det blev för lättflytande och droppade på honom. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
Därför är det ju smidigt med en karossvagga
Var köper man tenn och flussmedel egentligen? Verktygsboden verkar ha. Något annat ställe också? |
||||||||
|
Re:
Tenn-spackling är skitkul...och något man ska lära sig. Köp ett gasmunstycke som ser ut som en dusch....så underlättara det betydligt. Försök även att få tag i en böjd panarfil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
En sån här?
Används till att återställa karossens naturliga kontur genom att höja eller sänka den defekta ytan. Bra till mindre skador. Bra till mindre skador? Min bil kan väl ändå inte betraktas som en mindre skada?
|
||||||||
|
Precis en sån!
Och duschmunstycke ska ses som självklart, det underlättar nåt enormt! Sen om man vill, så går det alldeles utmärkt att slipa tennspackel med en vanlig oscillerande slipmaskin, men det kanske jag inte ska berätta?
_________________ Robin Bergdahl Mercedes C230 Sport Kompressor |
||||||||
|
Dom funkar säkert jättebra, men vi klarade oss galant utan såna när jag utbildade mig inom tennspackling i alla fall, 2007 om jag inte missminner mig helt. En böjd rasp och en oscillerande maskin med 80/120 papper räcker gött
_________________ Robin Bergdahl Mercedes C230 Sport Kompressor |
||||||||
|
Sådär!
Spatlar, tenn och flussmedel inhandlat! Och fyra stycken pallbockar också. Precis, jag äger i dagsläget inga pallbockar, trots min titel.
Verktygsboden, fyra stycken tretons;
Fantastiskt. Känns liksom som en helt ny era det här Pontiacen ska hamna på pallbockar efter att ha hängt ett par år i vagga! Enormt stort steg framåt med andra ord.
|
||||||||
|
Re:
Skall inte räserbilar vara lätta???
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
|
Re:
Det finns en som är som en halvrund fil.....och böjd som en banan. Jag hittar ingen just nu, men dom är oslagbara. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Min bil väger för närvarande 265kg. Vad väger din?
Nåt sånt ja...
|
||||||||
|
Skärmkanterna skulle ju fixas till innan blästringen också. Tanken var först att göra dem i glasfiber och plasta dit efteråt, men rädslan för sprickor i framtiden gjorde att jag tvingade mig till en plåtlösning istället.
70-talshjulen är betydligt större i diameter och eftersom karossen är sänkt sisådär 12cm blev det väldigt mycket luft på sidorna av hjulet och inget i ovankant. Sidorna flyttades därför in ca 5cm och skärmkanten höjdes 3cm.
Eftersom jag inte har tillgång till någon fancy krymp- och sträckmaskin kapades helt enkelt två bitar till som TIGades samman. TIG-svets blir mjukt och fint, så även om plåten slog sig något var det enkelt att rikta upp den sen.
Därefter punktades den nya skärmkanten fast på bilen. För att få den i linje med karossen fästes ett vinkeljärn längs med skärmen.
Därefter tejpades en mall med hjälp av silvertejp. Silvertejpmallen lades sedan ut på en valsad plåt. De stora grabbarna använder dubbelkrökt plåt som de gjort via nåt snajsigt engelskt hjul. Jag har dock inte den förmånen heller, men faktum är att Pontiacens originalskärmkanter var enkelkrökt plåt, inte dubbelkrökt. Win win med andra ord.
Första klippningen känns det alltid psykiskt bäst att spara en centimeter runt om för att kunna korrigera något, men faktum är att plåtbiten passade oförskämt bra och det var bara att renklippa den. Därefter punktades den fast och satt så ett par månader.
Svetsen syns inte öht efter slipning. innerkanten, som skymtar uppe i vänstra hörnet, syns lite mer. Har inte riktigt lärt mig göra snygga avslut på konkava ytor än.
Lite svårt att se pga alla färgerna, men här kan man få en liten fingervisning om att skärmkanten följer hjulet betydligt bättre.
Överlag är det mycket fix inför blästringen just nu; Skärmspegelbytet tog en evighet, men i slutändan blev det riktigt bra. Krävs inte många gram spackeln för att få den där fogen slät! Riktning av ena tröskellådan som var 7mm intryckt visade sig behöva något fler fästpunkter för draghammaren än planerat dock Men i slutändan blev det bara någon millimeter under vad som kan anses som "rakt".
Bagageutrymmet är också färdigt. Hålet skall rymma tanken och i hålet skymtar även röret till panhardinfästningen. Det mesta är färdiglagat nu. Underbar tillfredställelse och veta att det inte är många gram rost på karossen just nu. |
||||||||
|
Just det ja. Det blev ju någon tråd om motorfästen i skruva-forumet också. Jag botaniserade lite i biltemas utbud och hittade en lämplig bussning från någon BMW;
vilket blir så här i slutändan;
Känns för närvarande ganska funktionellt. Blir antagligen så när det blir dags för motorfästebygge. |
||||||||
|
Re:
Ska det inte vara "man kommer långt med vanliga handverktyg om det är någon annan som håller i dem"
Ser finfint ut det där. Dock så kommer det som en chock att Kung Pallbock inte har haft några pallbockar Jag anar en skandal, att inte Aftonbladet tar upp det här på minst ett uppslag förvånar mig.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||
|
Re:
Tack för alla glada tillrop! Ricky - ja, det är ju planen som sagt.
Just den erfarenheten har inte jag, men jag brukar också gilla att omge mig med inkompetenta personer för att själv framstå som bra
Håller på att titta lite på elsystemet för närvarande också, men dras med lite ångest över hur jag ska göra det. Det gamla systemet är inte lönt att återanvända då alla kablar var skarvade på tre, fyra ställen och endast utsorterat på vissa lokala ställen. Så - elsystem... Rita kabelschema - tråkigt. Klippa och skarva kablar - sjukt tråkigt. Tänka så att elsystemet blir rätt - extremt tråkigt. Koppla reläer (och koppla rätt) - jag kräks
Ha ett snyggt och driftsäkert elsystem - något jag gärna hade velat ha.
Så, då blev ju frågan vilka genvägar man kan ta för att dels snabba upp det samt göra det roligare. För mig är det själva reläkopplandet (och tänkandet som det involverar) där det sannolikt brister. Eller i alla fall tar onödigt lång tid. Därför var planen att köpa en sån här låda;
En liten låda som man kopplar alla sina knappar och inputs till, och alla sina outputs till. Sen programmerar man logiken via en dator och vips så startar bilen. Enkelt och lite pryligt vilket gör det hela roligare.
Dessutom följer det ju med en massa bonusar, tex strömkontrollera bränslepumpen och varna eller stäng ner den när den börjar bli sliten och därmed drar för mycket ström? Inga problem. Släck alla onödiga kraftkällor när startmotorn är aktiv? Inga problem. Låt vattenpumpen gå 35 sekunder efter att motorn stängts av om temperaturen är över 85grader? Yes, det fixar boxen. 12000 spänn bara... som hittat.
12000:- får man ju mycket för, så frågan är om man inte kunde hitta en snabb och smidig lösning för mindre pengar? Av en slump hittade jag en annan kille som bygger reläkort på nätet;
135 dollar för ett kort och två hade räckt gott och väl för hela min bil. Det är ju nästan som ovanstående magiska box, fast utan alla fancy funktioner. Men någon annan har i alla fall gjort det värsta jobbet och då är det bara att koppla in sladdarna där de ska vara. Och så finns det klart Biltema;
20:- need I say more?
Frågan är vad som går enklast och är snabbast? Egentligen skulle ju detta vara ett budgetbygge (och är fortfarande) och då kanske det är lite svårmotiverat att lägga 10% av budgeten på en låda stor som en CD-skiva. Å andra sidan - kan den spara mig tre veckors kvällsmeck så är det ju lätt värt pengarna. El... fy fan. Jag önskar mig en mekanisk bil nästa gång. |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
44 besök idag (1190790 totalt) |