Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13, 14, 15   >>
152 besök senaste veckan (142340 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Ser bra ut Fredrik! Allt det du gör känns bekant på något sätt

Lite återkoppling kring airbags, glöm INTE att koppla bort sensorerna, det är två stycken och de sitter med två skruv precis innanför insteget till dörren (mellan tröskeln och stolen, typ)

Varför, jo jag luskade vidare kring min lilla incident på Gotland. Alltså när någon av mina icke existerande Airbags "utlöste" efter lite curbs. Det har ni visat sig att har Airbagdatorn utlöst är den förbrukad felkoderna går inte att nolla... Känns sådär kul att köpa en ny för att man varit klantig och inte kopplat ur sensorerna... Varför måste jag ha en Airbag ECU alls frågar sig säkert vissa, jag har juinga airbags ändå? Jo dom scannar ju OBDn på besiktningen och då är jag körd iom flekoden thumbs down

Hittade en firma i UK som kan göra en reset på ECUn så jag skickar den nästa vecka, men det är ju helt klart 6-700kr som jag gärna sluppit lägga ut.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Dignell skrev:

Hittade en firma i UK som kan göra en reset på ECUn så jag skickar den nästa vecka, men det är ju helt klart 6-700kr som jag gärna sluppit lägga ut.

Kollat på eBay eller forum i England efter en ny airbag ECU? Min bruksbil felkodade på Airbag-ECU:n, en ny från tillverkaren var 7500kr, en beggad från eBay inkl frakt 268kr. Funkar kalas

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
Ser bra ut Fredrik! Allt det du gör känns bekant på något sätt

Som vi sa i försvarsmakten när jag jobbade där "Repetition är kunskapens moder"
Sen tror jag att du egentligen syftade på att du känner igen dig på vissa delar

Dignell skrev:

Lite återkoppling kring airbags, glöm INTE att koppla bort sensorerna, det är två stycken och de sitter med två skruv precis innanför insteget till dörren (mellan tröskeln och stolen, typ)

Är det bara att koppla ur eller behövs det motstånd och doningar? Är det de enda sensorerna eller är det en sensor/airbag? I sådana fall var hittar man den till passagerar airbagen under instrumentpanelen.

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

Figgz skrev:
Dignell skrev:

Kollat på eBay eller forum i England efter en ny airbag ECU? Min bruksbil felkodade på Airbag-ECU:n, en ny från tillverkaren var 7500kr, en beggad från eBay inkl frakt 268kr. Funkar kalas

Ja det är där jag har kollat, finns för tillfället ingen med rätt ArtNr samt att det inte finns några garantier för att den är helt ok när man väl får den. De tog £45 för att fixa den inc frakt till Sverige vilket jag tycker är helt ok, sen lär det väl kosta skjortan att skicka den med posten men det är en annan historia.

Fredrik Hård skrev:
Är det bara att koppla ur eller behövs det motstånd och doningar? Är det de enda sensorerna eller är det en sensor/airbag? I sådana fall var hittar man den till passagerar airbagen under instrumentpanelen.

Det bör bara vara att koppla ur dom och koppla i igen vid besiktning, lampan kommer nog lysa när dom är urkopplade men det är ju skitsamma. Efter vad jag hört är det bara dom två, men helt säker är jag inte.

Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008

Tror inte att du behöver oroa dig över ODB-kollen då din bil, liksom min, är modellår 01 enligt Transportstyrelsen. Det är först modellår 02 och framåt som råkar ut för den.

EDIT: Bryr de sig verkligen om en airbagfelkod? Det verkar enligt Bilprovningens hemsida som att det enda de bryr sig om är miljörelaterade felkoder. Länk
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Emil Sällberg skrev:

EDIT: Bryr de sig verkligen om en airbagfelkod? Det verkar enligt Bilprovningens hemsida som att det enda de bryr sig om är miljörelaterade felkoder. Länk

Sedan nån gång i februari, ja. Står även på Bilprovningens hemsida. Lyser lampan blir det en direkt 2a, får de ingen kontakt med airbagdatorn (om bilen är 02 eller nyare så det blir OBD-koll) så blir det också 2a.

Sorry för OT, men lite relevant till ämnet Clio + bankörning + airbags

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008

Re:

Figgz skrev:
Emil Sällberg skrev:

Sedan nån gång i februari, ja. Står även på Bilprovningens hemsida. Lyser lampan blir det en direkt 2a, får de ingen kontakt med airbagdatorn (om bilen är 02 eller nyare så det blir OBD-koll) så blir det också 2a.

Ah, jag måste ha missat det. Tack för infon. Oavsett, lugnt för Fredriks del.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Emil Sällberg skrev:
Figgz skrev:
Emil Sällberg skrev:

Ah, jag måste ha missat det. Tack för infon. Oavsett, lugnt för Fredriks del.

Förhoppningsvis klarar jag mig så länge lampan är släckt, planen är ju dock att allt skall funka när det är dags för besiktning.

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Hjulinställning

Då pekar hjulen rätt även på denna kärra.

Toe
VF -0,06 HF -0,07
VB -0,02 HB +0,08

Camber
VF -3,13 HF -3,18
VB -2,32 HB -2,35

Kanske skall chimsa vänster bak för toe, men det avvaktar jag med. Toe fram var uppåt väggarna när jag kom dit. Det gick knappt att läsa av med instrumenten så en grovjustering fick göras först.
Nöjd med cambervinklarna, det blev lite bättre än vad det var på den förra

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Banpremiär nr 2

I lördags blev det ett kort pass på 10 varv på halvtorrt underlag. Bilen kändes bra, mindre understyrning än vad det var på den förra. Varför är svårt att säga. Jag hade R-däck för första gången och vet inte hur det påverkar. Camber vinklarna blev lite aggressivare på den här vilket sannolikt påverkar detta.
Tyvärr var gav ett hjullager upp. Trots det är jag mycket nöjd med premiären.

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re: Banpremiär nr 2

Fredrik Hård skrev:
I lördags blev det ett kort pass på 10 varv på halvtorrt underlag. Bilen kändes bra, mindre understyrning än vad det var på den förra. Varför är svårt att säga. Jag hade R-däck för första gången och vet inte hur det påverkar. Camber vinklarna blev lite aggressivare på den här vilket sannolikt påverkar detta.
Tyvärr var gav ett hjullager upp. Trots det är jag mycket nöjd med premiären.

Verkligen kul att du är tillbaka på banan. Cambern och däcken gör att understyrningen minskar

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Här har det varit tyst!

Jobb, vänner och andra fritidsaktiviteter har stulit min tid ett tag, men nu har det hänt lite. Har en veckas semester som planeras varvas med slag på liten vit boll och körning på Gotland Ring. Båda aktiviteterna är ju lite väderberoende så vi får se! DDetta är "min" vecka då frugan jobbar, hon har haft sin lekvecka

Jag fick ett hjullagerras som jag har fixat, passade även på att göra lite annat oxå när bilen ändå var på pallbockarna.
- Polyuretan bussningar på bärarmarna, främre krängningshämmare samt bakre växellådsfäste.
- Nya stift
- Nytt luftfilter (K-tec)
- Främre hjullager, bytte på båda sidor i förebyggande syfte
- Nya spindelleder (förebyggande, såg rejält slitna ut.)
- Pinnbultar till hjulen.

Vissa jobb var enkla medans vissa visade sig kräva stort tålamod.

Det började med hjullagren, axeltapps muttrarna bara vägrade lossna. Har ingen gassvets att tillgå så jag kunde inte värma ordentligt men provade med gasolvärmare. Det hela slutade med ett böjt skaft, ett avbrutet skaft och ett besök vid lokala verkstan. De senare besegrade muttrarna.

Byta bussningar låter hyggligt enkelt, det är det också 8 av 10 bussningar var bara att genomföra, skruva, pressa ur gamla och sen i med nya och återmontera. thumbs up

2 bussningar var rena helvetet, ut på nätet och leta tips och möts av texter som "this was the worst job I ever done on the car", "wish I didn't tried this by myself, should have left the car too a garage!

Denna klammer skall ihop så att det går att få igenom bulten. Trångt, svårt att komma åt samt att när man väl får ett bra grepp och klämmer ihop det så drar det snett och hålen kommer inte emot varandra i höjdled. Lösningen blev en längre bult som fördes in bakifrån.

Till slut blev det klart, det enda som återstår är att få fatt på en momentnyckel som orkar med momentet på muttrarna till drivaxeltappen, men det skall bara var formalia

Hmm, kom på en grej till som återstår. Clio har fyra hjulbultar per hjul, om man då vill ha pinnbultar och muttrar till alla hjulen bör man beställa 16 st och inte 12 Fick hem paketet från Millway och packade upp, insåg att det saknades 1 uppsättning och skulle precis kontakta dem för att meddela att de missat. Som tur var kollade jag beställningen innan och insåg att jag bara beställt 12... Verkar som om semester är välbehövligt

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Heja Fredrik, bra vecka!

Ang. momentetnyckel... ingen exakt vetenskap men du väger kring 80kg... så det ger vid en meter från bulten ca 80kg, om du hänger där alltså Är momentet mer eller mindre minskar du eller ökar du anståndet till bulten. Enkel eller hur!?
Mvh/Niva

Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Niva skrev:
Heja Fredrik, bra vecka!

Ang. momentetnyckel... ingen exakt vetenskap men du väger kring 80kg... så det ger vid en meter från bulten ca 80kg, om du hänger där alltså Är momentet mer eller mindre minskar du eller ökar du anståndet till bulten. Enkel eller hur!?
Mvh/Niva

Jag har gått upp nägra kilon sen vi sågs sist, så korta stänger finns det inte
Skämt åsido, tack för tipset. Har dock en nyckel på G så jag förlitar mig på den nu.

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
2 dagar på banan

Det har varit lite stiltje här ett tag. Sommaren har prioriterats på annat än bilen och körning (det är nog en felaktig prioritering)

I helgen var det körning i alla fall efter en del felsökande av märkligt ljud från framvagnen. Det visade sig vara camberjusteringsbultarna som inte höll måttet. I med originalbultar och sen göra hjulinställning så var vi fit for fight.

På fredagen 16:20 stod äntligen bilen klar, då hade Niva anlänt till ön med sin polare Per. Hem och lasta och sen lite mat och rekapitulera de senaste 15 åren (det var ett tag sedan vi sågs) över ett glas vin.

Lördag morgon rullar vi mot banan. På färden upp hann jag med ett samtal till farsan, i Lärbro var vi färdigpratade och suget ökade alltmer. När man kör igenom Nordkalk så är det svårt att hålla de lagliga 50 km/h då det suger i gastarmen rejält. Snirklar sig upp genom skogen och kör in på depåområdet, en hel del ekipage är redan på plats, någon enstaka bil är redan ute på banan vilket inte underlättar suget.
Lasta ur, skriva in sig, hälsa på depågrannar, spana in övriga i depån lite snabbt sen är det dags att fokusera på sitt. Dra hjulbultar, kontrollera lufttryck, kolla att bilen är tom en extra gång, personlig utrustning och sen kolla kameror och loggutrustning. Niva och Per är redan klara och rullar ut. Jag kommer ut någon minut senare.

Första passet går i hyggligt lugnt tempo, lyssna, känn efter, sug in stämning, lyssna på elaka motorer som passerar efter ett par varv in och kontrollera hjulbultar och lufttryck igen.

Sen blev det totalt 65 varv under lördagen. Ett par riktigt bra pass med jämna tider och ett nytt PB på 1:40.29. Försökte hänga på Niva i hans Rx7:a men det var riktigt svettigt, tror han klämde in ett varv på 1:35 vilket är sjukt bra. Jag kom ifatt men det berodde på att han fick lite trafik framför sig.

Söndagen blev något kortare då vi kom upp strax innan 12, Niva behövde nya bromsbackar bak och vi fick invänta att Mekonomen öppnade klockan 10.00 innan vi kom iväg från Visby. Väl uppe på banan var det lika bra väder som på söndagen men det var färre ekipage i depån, undrar om lördagens middag påverkade...

Mina bromsbackar fram tog slut och jag skulle skifta till de original (trodde jag) som jag hade med mig i reserv, det visade sig vara originalbeläggen som satt på och de som var med i reserv mina Ferdodo DS 2500. Det förklarar den mattning som jag kunde uppleva i bland under lördagen, efter 20 min på pallbock var bilen återigen i skick. Ut på ett pass som skulle bli det längsta under helgen ~30 min och 16 varv som resulterade i en liten putsning av PB till 1:40.28.

Efter det gick musten ur mig och då Niva och Per skulle med båten klockan 4 packade vi ihop runt 2 tiden, tyvärr blev det lite tight så jag hann inte med att säga tack och bock till de som var kvar.
37 varv blev det totalt på söndagen. 103 under helgen

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Superkul att träffas, är så avis att du bor på GR/Gotland. Att streck köra ner och upp var en enkel match efter kickarna man få av att "rejsa". Tror att du och jag sporrade varandra till att ta i lite mer Båda i "Silverpilar".
Blev några skalper för oss båda under helgen

Ler hela tiden man tittar på filmen. Hade vid tillfället ca 1kg/hk mer då jag hade coach LP i bilen. Han fick även hänga med på en avåkning. Tror det var något varv efter att du gått in i depå. Har du några fler filmer att lägga upp vore kul

Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Niva skrev:
Superkul att träffas, är så avis att du bor på GR/Gotland. Att streck köra ner och upp var en enkel match efter kickarna man få av att "rejsa". Tror att du och jag sporrade varandra till att ta i lite mer Båda i "Silverpilar".
Blev några skalper för oss båda under helgen

Ler hela tiden man tittar på filmen. Hade vid tillfället ca 1kg/hk mer då jag hade coach LP i bilen. Han fick även hänga med på en avåkning. Tror det var något varv efter att du gått in i depå. Har du några fler filmer att lägga upp vore kul

Kul som fan , det finns fördelar med att bo på ön... Kan konstatera att mina bästa tider under helgen sattes när jag jagade någon eller försökte hålla undan, svårt att få till riktig attack när man är ute själv. Min virtuella tid är klart under de tider jag presterat vilket visar att jag är för ojämn i olika partier. Skall analysera mer runt det i Circuit Tool, men jag är ju novis på det så jag vet inte om jag blir klokare.

Fler filmer kommer inom kort i en biltråd nära dig!

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Här kommer lite fler filmer från helgen.

Session 2 2012-10-06 Varv 19-25

Session 3 2012-10-06 Varv 26-31

Session 4 2012-10-06 Varv 33-41

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

sugen man blir, men inte har du väl trummor på clion

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

volymmannen skrev:
sugen man blir, men inte har du väl trummor på clion

Jaja, bromsbelägg då

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Mera film

Hamnade bakom Volvo C30 T5, ville inte vara för aggressiv och sticka in nosen så det blev ett drygt varv bakom. På slutet kommer jag även ifatt en Porsche 997 GT3 på avkylningsvarv. Är en annan film på G med Porschen.

Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13, 14, 15   >>
152 besök senaste veckan (142340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande