Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?
1, 2, 3, 4   >>
10882 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Om en långsammare bil håller ett vitt spår in i en kurva och en snabbare bil går in snävt på insidan....alltså dom kör bredvid varandra genom stora delar av kurvan.

I slutet av kurvan bestämmer sig föraren i ytterspår att tangera kurben på insidan.....där bilen på insidan redan finns.
Vem kör då på vem ? (jag pratar tävling och inte bandagar)

Bilen på insidan har ingenstanns att ta vägen, utom att styra upp på kurben och gränsla den...men den platsen räcker inte och det smäller.

Jag hamnar ibland i dessa situationer (på insidan) och är helt övertygad om att det finns gott om plats, ända tills bilen på utsidan skär av min väg.
I depån senare, blir jag anklagad att ha T-bone motståndaren för att dom är i vägen..... och kallad för både det ena och andra.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: Två bilar går in/ut gämsides i kurva...Vem kör på vem ?

ButterflyRacing skrev:
Om en långsammare bil håller ett vitt spår in i en kurva och en snabbare bil går in snävt på insidan....alltså dom kör bredvid varandra genom stora delar av kurvan.

I slutet av kurvan bestämmer sig föraren i ytterspår att tangera kurben på insidan.....där bilen på insidan redan finns.

Bilen på insidan har ingenstanns att ta vägen, utom att styra upp på kurben och gränsla den...men den platsen räcker inte och det smäller.

Jag hamnar ibland i dessa situationer (på insidan) och är helt övertygad om att det finns gott om plats, ända tills bilen på utsidan skär av min väg.
I depån senare, blir jag anklagad att ha T-bone motståndaren för att dom är i vägen..... och kallad för både det ena och andra.

Jag håller 100% på dig här Håkan.
Om det går till som du skriver och du inte sticker in nosen när dan andra föraren redan är helt intecknad, typ maxfart (för sin bil) och du dyker på insidan under bron på kullen, då har andra föraren att välja på att krocka eller räcket...
Men det låter som du snarare menar kvarnkurvan, parisern eller mjölby eller liknande?

BMW 330i -05
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

En bana är vanligtvis 10m bred, om du kör på kurbs så är det ju minst 8 m vägbana kvar för den andre att köra på, hur har varit motivering låtit från den andre föraren förutom den andres ev personlighetsbeskriving av dig i vredesmod?

edit* Vilken kurva/kurvkombination pratar vi om?

GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Pratar man med dom som varit inblandade så är det alldrig någon av dom som har gjort fel.
Det finns alltid två sidor att se på just det där händelseförloppet....det finns massor av exempel på just sånna incidenter men ingen har gjort något fel.

Mvh Mikael

Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: Två bilar går in/ut jämsides i kurva...Vem kör på vem ?

MaZ skrev:
Jag håller 100% på dig här Håkan.
Om det går till som du skriver och du inte sticker in nosen när dan andra föraren redan är helt intecknad, typ maxfart (för sin bil) och du dyker på insidan under bron på kullen, då har andra föraren att välja på att krocka eller räcket...
Men det låter som du snarare menar kvarnkurvan, parisern eller mjölby eller liknande?

Ja...det är i snäva kurvor med mycket broms innan, som man hamnar i dessa situationer.
Det senaste fallet är svängen efter rakan på Korta Mantorp. (om den kurvan inte har ett namn...vil jag döpa den till "Idioten"

Just denna gång, gick jag ur bilen vid förarbytet och bad det andra teamet om ursäkt....för jag kunde faktisk ha väntat lite att köra om.
Under tiden jag var vid det andra teamet....hade dom en gubbe som stod ivägen för våran bil när den skulle ut, som vägrade flytta på sig.
Jag blir så jävla trött på sånt här...så jag funderar på att sluta åka.
Lika trött blir jag på mej själv...när jag går tillbaka och ber dom fara åt h*****e.
Jag kunde ha väntad där oxå......

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Magnus Bengtsson skrev:
En bana är vanligtvis 10m bred, om du kör på kurbs så är det ju minst 8 m vägbana kvar för den andre att köra på........

Ja precis. Det blir en ganska hård smäll om man kommer från yttern och viker in på en bil som redan är där.

Magnus Bengtsson skrev:
........hur har varit motivering låtit från den andre föraren förutom den andres ev personlighetsbeskriving av dig i vredesmod?

Ungefär så här.....

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Har lite svårt att förstå hur man skulle få för sig att tangera innercurbsen om man är medveten om att man har en bil på insidan?
Antingen är man inte medveten om bilen eller så förutsätter man att bilen ska flytta sig, dvs kör troligen efter de gamla reglerna, uppe vid dörren mm.

OM man inte är medveten om bilen kan det naturligtvis bero på sen dykning, så man kan ju inte automatisk bedöma vems fel det är utan att ha sett situationen.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Är man bredvid & har spåret är det ju den som byter spår som ska ha koll.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

Som vanligt är det upplevelsen av det hela som gör att det blir lite hetsigt ibland. Det är inte alltid en gemensam syn på hur saker inträffar...
Lättaste sättet att visa hur det gick till, är med kameror.Fyra billiga backkameror och ett enkelt fyraportars usb-videokort duger gott att plugga i en dator, dvs under hundra dollar exlusive datorn. Då täcker man det mesta som inträffar?
Kan kanske vara kul att efteråt titta på för att lära sej lite om de övriga val man åxå gör?

GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Just det där att ha spåret är det många som använder....och sen vad som är rätt eller fel är ju välldigt svårt säga när man inte har sett situationen. Det jag tror inte fungerar riktigt i sånna här situationer är att den som blir ikappbromsad inte uppfattar att det kan komma en bil på innern.

Norrköping
Här sen Okt 2005

Det är likadant om vi alla ser en situation som den här på film så tycker vi inte likadant änndå... eller hur

Så det här är alltid lika svårt att bedömma

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Utifrån din beskrivning så har du ju kommit in tidigt och har rätt till att få plats. Men om man är kinkig så blir nog ändå svaret "det beror på". För det är ju en gråzon hur sent/tidigt du kom in bredvid den andra bilen liksom plus massa smålirsparametrar som var exakt sidledes, längsledes, färdriktingsvinkel osv som kan påverka vad som är okej. IMHO alltså.

Video är klockrent. Gärna från alla bilar. Även de bakom thumbs up

PS: Bra kommentar på "det beror på" liksom:

MaZ skrev:
...och du inte sticker in nosen när dan andra föraren redan är helt intecknad, typ maxfart (för sin bil) och du dyker på insidan under bron på kullen, då har andra föraren att välja på att krocka eller räcket...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Ska man vara kinkig så beror det på vilka regler man kör efter. FIAs drivers conduct är ju rätt välmanglat (men ändå svårförstått), alla har ansvar att lämna plats.
Men hur andra organisationer väljer att ha reglerna är ju upp till dem.
Jag antar att SLC är inblandat här och då har jag dålig koll på vilka regler som gällde just då (inte FIAs iaf).

Gällande liknande situationer så har jag blivit uttryckt i slutet av kvarnkurvan efter att ha kört sidebyside hela kurvan. Där behöver man ju inte vara ute vid yttercurbsen när man kör ensam... (jodå, motparten tog på sig den incidenten).

Gällande video så kan det visa mycket men även missa en hel del (det blir lite strutfotboll). Mastkamera eller annan kamera utifrån är bättre.

2 webkameror per postering vore extremt bra att ha i efterhand.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
I det aktuella fallet, kasade en framhjulsdriven bil in i kurvan låååångt ut.....påbromsad och helt snedställda hjul.
Jag smyger på insidan precis vid kanten...med 600 watt extrajus.
Så att det var en överraskning att jag var i närheten är inte så trolig.
Det spår han tog ut ur kurvan är inte heller självskrivet. Dom flesta åker längre ut mot muren.

Det är väldigt svårt att se något när man har flera hundra watt extraljus runt sig.....men det är ju lika för alla....oavsett om man blir upphunnen...eller pricis har kört om.

Men för att ta det i ett större perspektiv än just denna gång.
Jag pratar långlopp med blandat förarmatrial och det måste vi mer rutinerade ta hänsyn till.
Men hela ansvaret kan ju inte ligga på oss som kommer ikapp.....medans dom långsamma ska ta vilket spår som helst.

Dykningar på insidan i ingången är skillnad. Där måste man komma längre än bara jämsides för attvara säker i långlopp.
De problem som uppstår där....är oftast för att förarna har en stor skillnad på spåret in i kurvan, då en bil skär från yttern....då en annan går in mycket snävt.
Men som sagt...det är en annan sak.

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Vad som hände på banan är en sak, det går oftast fort och situationer hinner kanske inte alltid bedömmas till 100%, det skulle vara, inte lättare, men mer rätt, att uttala sig om om den andra föraren också fick ge sin sida av saken.

Det jag reagerar mest på är ditt finstilta, att någon i teamet har tagit rätten i egen sak och hindrar en bil i depån. Straff ska utses av tävlingsledningen, inte de medtävlande. Ty vi är alltid partiska.

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Jag har en liten teori här:

Den enda incident med en annan bil på banan som jag ens har varit i närheten av (jag bratar nu iofs bankörning inte tävling, men förklarar strax varför jag ändå tycker det är relevant) var under ett bankörningspass med SLC på Knutstorp och liknar det du beskriver. SLC hade alltså träning varvat med bankörning för gatbilar, men även på gatbilspassen var det OK att lufta rejsbilarna.

Jag ligger med Speedstern (gatbil) bakom en SLC-rejsbil i någon lägre klass och vet att jag är snabbare i kurvorna med Speedstern, så i slutet på start och målrakan tar jag innerspår, bromsar ifatt, kommer upp jämsides och kör om längs kurvans innerkant, halvägs genom kurvan ser jag i periferin hur bilen utanför mig dyker ner mot min förardörr men tydligen upptäcker han mig precis i tid, så kontakt undveks.

För mig så känns det helt uppenbart att han hade inte en aning om att jag var där och blev helt överraskad av att någon körde om honom på innern i den situationen, han förväntade sig helt enkelt inte att någon kunde köra snabbare än honom där. Så slutsatsen från min sida är att personer som sätter sig i en tävlingsbil, blir ibland lite för fokuserade på sig själva, glömmer omgivningen och har svårt att tro att någon annan kör snabbare (annat än på rakorna) eftersom de kör ju själva så fort det bara går...

Det är väl som med all sport, personer med lite för mycket tävlingsinstinkt får tunnelseende och tappar ofta vett, etikett och hänsyn utan att de själva inser det och då händer saker och andra medtävlare kommer i kläm. Det blir extra vanligt under tävlingar efter som de drar till sig just personer med mycket tävlingsinstinkt.

Incidenter av det där slaget är ju förresten vanliga när man kör hyrkart också, speciellt med personer som har passerat nybörjarfasen, börjar bli snabba och i situationen inte tror att någon annan kan vara ännu snabbare.

Jag tänker inte ta mer ställning (än jag redan gjort) till vem som har rätt i ditt fall, men det skulle inte förvåna mig om det är så att du överraskade den andra föraren med ditt spårval och att du kunde köra så fort där, så han visste helt enkelt inte att du var där. Det är en förklaring, men jag tycker nog att det är upp till alla att ha bättre uppsikt runt omkring sig och faktiskt vara bättre förberedda på, och faktiskt föreställa sig det oväntade. Det skulle öka säkerheten mer än något annat.

Sen är det ju, oavsett vem som gjorde fel på banan, helt fel av någon i det andra teamet att utdela straff på eget bevåg genom att hindra er i depån. Sånt tycker jag att tävlingsledningen borde straffa riktigt hårt för att visa vem det är som ska sköta både dömandet och utdelning av bestraffningar.

Norrköping
Här sen Okt 2005

Re:

meldert skrev:
Jag har en liten teori här:

Den enda incident med en annan bil på banan som jag ens har varit i närheten av (jag bratar nu iofs bankörning inte tävling, men förklarar strax varför jag ändå tycker det är relevant) var under ett bankörningspass med SLC på Knutstorp och liknar det du beskriver. SLC hade alltså träning varvat med bankörning för gatbilar, men även på gatbilspassen var det OK att lufta rejsbilarna.

Jag ligger med Speedstern (gatbil) bakom en SLC-rejsbil i någon lägre klass och vet att jag är snabbare i kurvorna med Speedstern, så i slutet på start och målrakan tar jag innerspår, bromsar ifatt, kommer upp jämsides och kör om längs kurvans innerkant, halvägs genom kurvan ser jag i periferin hur bilen utanför mig dyker ner mot min förardörr men tydligen upptäcker han mig precis i tid, så kontakt undveks.

För mig så känns det helt uppenbart att han hade inte en aning om att jag var där och blev helt överraskad av att någon körde om honom på innern i den situationen, han förväntade sig helt enkelt inte att någon kunde köra snabbare än honom där. Så slutsatsen från min sida är att personer som sätter sig i en tävlingsbil, blir ibland lite för fokuserade på sig själva, glömmer omgivningen och har svårt att tro att någon annan kör snabbare (annat än på rakorna) eftersom de kör ju själva så fort det bara går...

Det är väl som med all sport, personer med lite för mycket tävlingsinstinkt får tunnelseende och tappar ofta vett, etikett och hänsyn utan att de själva inser det och då händer saker och andra medtävlare kommer i kläm. Det blir extra vanligt under tävlingar efter som de drar till sig just personer med mycket tävlingsinstinkt.

Incidenter av det där slaget är ju förresten vanliga när man kör hyrkart också, speciellt med personer som har passerat nybörjarfasen, börjar bli snabba och i situationen inte tror att någon annan kan vara ännu snabbare.

Jag tänker inte ta mer ställning (än jag redan gjort) till vem som har rätt i ditt fall, men det skulle inte förvåna mig om det är så att du överraskade den andra föraren med ditt spårval och att du kunde köra så fort där, så han visste helt enkelt inte att du var där. Det är en förklaring, men jag tycker nog att det är upp till alla att ha bättre uppsikt runt omkring sig och faktiskt vara bättre förberedda på, och faktiskt föreställa sig det oväntade. Det skulle öka säkerheten mer än något annat.

Sen är det ju, oavsett vem som gjorde fel på banan, helt fel av någon i det andra teamet att utdela straff på eget bevåg genom att hindra er i depån. Sånt tycker jag att tävlingsledningen borde straffa riktigt hårt för att visa vem det är som ska sköta både dömandet och utdelning av bestraffningar.

Det är precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg....han blev säker välldigt överraskad att få dig på insidan...men visst vi måste alla försöka att hålla bättre uppsikt omkring oss....som jag tror och har sett så är det just vid dom här situationerna som det blir mest tokigt.

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

ButterflyRacing skrev:

Tänker du på något sånt här?

Jag kan ju bara berätta hur jag tänkte...
Det var först gången på Anderstorp för mig, och jag tror att det var i första racet dessutom. Så jag hade börjat hitta runt, men hade väl inte spårval helt klart för mig och i den kurvan så höll jag mer eller mindre samma spår jag kör i videon under de två första racen. Så när vi kom ikapp Peugoten och Anders passerade och den höll ut långt på ytterspår så tänkte jag: "Vad snällt, han håller undan och jag kan ta det spår jag brukar". Nåja, sen fick jag en överraskning...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

meldert skrev:
.

För mig så känns det helt uppenbart att han hade inte en aning om att jag var där och blev helt överraskad av att någon körde om honom på innern i den situationen

Undrar vad man har backspeglar till när man tävlar så har man ju lika mycket koll bakåt som framåt
har man inte det har definitivt nått att träna på.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Marcus Gustafsson skrev:
Det var först gången på Anderstorp för mig, och jag tror att det var i första racet dessutom. Så jag hade börjat hitta runt, men hade väl inte spårval helt klart för mig och i den kurvan så höll jag mer eller mindre samma spår jag kör i videon under de två första racen. Så när vi kom ikapp Peugoten och Anders passerade och den höll ut långt på ytterspår så tänkte jag: "Vad snällt, han håller undan och jag kan ta det spår jag brukar". Nåja, sen fick jag en överraskning...

Han hade verkligen noll koll

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Michael Bäck skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Han hade verkligen noll koll

+1

JAG har svårt att få detta till att vara något annat än Peggans fel.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
10882 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande