Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17 >> 42 besök senaste veckan (79275 totalt) |
hehe... såååå fel alltså... >
![]() ![]() ![]() ![]() nu var jag ju tvungen o visa hur jag tänkt med luftkanalen... Man kanske kan få lite inputs när raggarbilen ändå är uppe på diskussion.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() detta är inte skalenligt, men den övre vinkeln kommer hållas så låg som möjligt för att undvika turbulens i allt för stor utsträckning.. Den genomskinliga pillemojjen är kylaren... Ska skiljeväggen för bromsintaget gå ända ut eller ska den kanske börja längre in? EDIT: har inte lärt mig programmet så bra än, därav de lustiga ljussättningarna... ![]() |
||||
Ja nu är det ju inte ditt fel att ngn konstruerade bilen på det sättet... ![]() ![]() ![]() |
||||
när någon lyckas konstruera en tidsmaskin får jag väl ta bilen tillbaka till 74 och visa GM hur man SKA bygga den! ![]() fast det blir ju inge kul, då kommer ju alla att ha en likadan ![]() |
||||
Det spelar nog inte så jättestor roll, men för att vara på den säkra sidan är det nog bra att låta de gå ganska långt ut. OM det t.ex. skulle strömma väldigt lätt genom kylaren, vilket det inte gör, så skulle det annars kunna leda till viss trycksänkning vid inloppshålen till bromskylningen. Med en avskiljningsplåt delar man upp problemet, även om förlusterna teoretiskt kanske blir lite större, men det har ingen praktisk betydelse. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Anders Y, som ju kan detta område 10 ggr bättre än jag har ju redan rett ut aerodynamiktankarna.
![]() Det var en snygg 3D ritning du gjorde. Det skulle man ju själv lära sig (bara för att det är kul att kunna...) om Aerodynamik-kursen kan väl sägas att det var en del i det sponsorskap vårt SLC-team har av en västsvensk biltillverkare med rötter flygindustrin. ![]() Vill man läsa mer om ämnet, kan jag rekommendera Chalmers SLC-teams kompedium i ämnet. Klart tillämpart, även för oss glada amatörer. Boken Competiotion Car Downforce (Haynes) är också en bra läro- och inspirationskälla. Lidström som tyckte det "ekade" ![]() Brukar snarare annars testa brottgränser på ventilskaft, än arerodynamiska läsningar på teamets bilar ![]() Hihi, nu lär jag få något spännande i retur från flygstadens studentlyor.... ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Hihi ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Johan håller käften och Bosse kan räkna med att jag returnerar... Ska bara klura lite till ![]() ![]() |
||||
http://w1.704.comhem.se/~u70412699/
Allt ska lackas/poleras samt att motorn ska ju plockas ner borras etc! Så det är ju inte klart på långa vägar. Komentarer är välkomna ![]() MVH PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Riktigt grymt bygge... hade varit roligt om man kunde göra ett besök när man flyttat till Linköping!
![]() Min ena bror har en Amazon 59:a med 3700 mil på mätaren .. Och en ägare innan .. (en gammal man som inte är i livet idag.) Jag har ytbehandlat flera detaljer i motorrummet så som tanklock huvlås och andra metalldetaljer.. de ser nya ut nu.. =) (Elförzinkning och gulkromatering e grejor det). Plenumet ser litet ut.. men du har ju å andra sidan långa rör ner till toppen .. så det går väl jämt ut ![]() Finns det bra firmor för motorarbeten i Linköping? .. Måste få ett block borrat och o-ringat.. Mvh |
||||
Vad har du gjort åt chassit? MKT snyggt svetsjobb på insuget!! ![]() Är det dubbla inlopp i turbon? om det är det så, sitter inte premiär rören lite knasigt? 1-4, 2-3, borde väl sitta i samma turbo "inlopp". ![]() ![]() Nu vill vi se MASSOR med fler byggbilder!!! ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Ska inte förekomma Pelle, men jag kan säga att mkt av era frågor kan besvaras med platsbrist...i den högre skolan. Det är riiiktigt trångt!
Erneland: Har du ngn formel/tumregel för hur stort plenum man bör använda? Både för turbo och för sug vore intressant. Vet att jag fått nga formler av Göran M innan, men... |
||||
Jag vet att 02-folk längre upp i vårt avlånga land kör med mellan 5-7 liters plenum. Även jag kommer att satsa på ett stort plenum. Man måste även tänka på intercoolerns volym för det är ju denna volym + rören och plenumet som ska fyllas. Rent fysikaliskt kan man kan beräkna tiden med t=V/F*2
t= tiden V= volymen av allt efter turbon (kubikmeter) F= Flödet mätt i kubikmeter 2:an kommer från förhållandet eller rättare sagt skillnaden mellan flödet vid laddtryck och när bilen körs lugnt alltså utan ladd. ![]() Plenumet ska se till att dela luften mellan cylindrarna. Med ett stort plenum tar det ju som sagt tid att fylla detta med luft. När insugningsventilerna är öppna går luften genom inloppskanalerna med mycket hög hastighet, när sedan ventilerna stänger så fortsätter den kvarvarande luften med äckligt hög hastighet att ta sig genom inloppet. När luften avstannar hastigt bakom ventilen övergår rörelseenergin till en tryckökning vilket gör att man även kan förse cylindern med luft även efter nedre dödläge. Man utnyttjar tröghet för att fylla cylindrarna men om inte tryckökningen kommer att bli tillräcklig (trycket i cylindern överskrider det i inloppskanalen), vilket kan ske på låga varvtal kommer istället en del av luften i cylindern att ta sig tillbaka ut i insuget och därmed sänka fyllnadsgraden. Allt detta leder till en oscillering av luften i plenumet. Luften i plenumet kommer att oscillera med en viss frekvens och om man lägger dessa rätt kan man uppnå en tryckökning i slutet av insugningsfasen som bidrar till en ökning av fyllnadsgraden vid ett visst varvtal. Detta sätt att konstruera ett plenum kallas i turbokretsar för Helmholtzresonator. :read2: Frekvensen ges av uttrycket: r=(vl/2(pi))rotenur(A/LV) Där r är resonans frekvensen (Hz). vl är ljudets hastighet i gasen (m/s), dvs. i luft under rådande omständigheter, men tänk på att luftens hastighet varierar beroende på temperatur (men däremot ej genom tryck). A är arean av röret fram till plenumet från trycksidan L är dess längd (m), alltså turbo-plenum. V är resonansvolymen, dvs. volymen av plenum och inloppskanaler. Den tryckökning som kommer att uppstå ska verka då kolven har varit nere i nedre dödläge och sedan vänt och börjat gå emot gasen, dvs. börjat på kompressionstakten, om man lägger in det på så sätt kommer resonansen att hjälpa den fyllning som sker på grund av tröghet. Är frekvensen felberäknad så kommer fyllning av förbränningsrummet att ske i fel takt vilket gör att man ofta måste testa olika plenum. Min motor kommer att utvecklas enligt denna principen och jag kommer att ha ganska trånga rör mellan kompressor och plenum för att så liten volym som möjligt ska gå åt för att fylla dessa. Däremot så är jag mycket övertygad om att plenumet skall vara stort (frekvensen är lite överkurs) och därigenom fylla de s.k. runners som går från plenum till toppen, så homogent som möjligt. Hoppas att detta är till någon hjälp .. ![]() Vill du ha en lathund som behandlar turbo så kan jag skicka en. |
||||
Tack Erneland, även om jag är fullt medveten om teorierna. Men de kan inte upprepas nog många gånger.
Frågan är då om just dessa räkningar är överförbara på en sugmaskin som min egen? Måste leta lite helt enkelt efter lite formler som jag "litar" på. om ngn ![]() ![]() |
||||
tack tack! Det fins firmor i Lkpg som kan göra Billiga och bra jobb. Oringning fixar nog en polare till mig han har o-ringat mitt block! Slå en signal när du är i närheten så är dte bara att du dyker upp i garaget! finns en del roliga byggen där. tele 0704 32 37 70 Mitt plenum är nog OK tror jag! Som jag fått det förklarat för mig av en mycket kunnig person, så är det så att på ett turbo bygge så räcker det att man tar till plenum så att den luften som man vill kan passera! Det är tydligen mer viktigt på en sugmotor! Pelle// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Mitt chassi är inte så mycket gjort med, men det ska bli nya A-armar fram etc som Andreas Lidström ska hjälpa mig med ![]() Det som är gjort nu är som följer. Fram: Bilstein dämpare/Sellholms fjädrar lite småjusterade ![]() Bak: Nya stag övre /undre ställbart med uniballs,Bilstein dämpare/orginal fjädrar som kapats. Sedan så är det på g att montera ett Willwood pedalställ med bromsvåg, V70R bromsar fram / 240 bak, ska köpa ett par bra belägg så får det duga till det jag ska ha bilen till. 1031 axel med 4:88 utväxling ska bytas till 4:10. Bmw M3 växellåda dogleg. Audi sportQ tryckplatta 740 Nm med 4 pucks sinter Det är inte dubbla inlopp i turbon, jag har valt ett A/R 53 på avgassidan för att få ett så snabbt spolupp som möjligt, får se om det funkar jag tror nog att får klättra upp någon storlek om jag ska få ut max ur snurran. Finns lite mer bilder på bilen på www.straffe.nu MVH PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Bilder på mitt plenum och grenrör mm
Plenum http://medlem.spray.se/lofagt/Opelgt Grenrör http://medlem.spray.se/lofagt/Opelgt Opel GT http://www.zatzy.com/showthread.php?t=161802&page=1 MVH lofa ![]() |
||||
![]() ![]() Verkar som du behärskar det engelska hjulet! ![]() Ska bli kul att se det färdiga resultatet. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
_________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() Min andra tanke var: Hur kommer din respons att vara med denna T-Netics 61:a? Har du räknar på insugslängden- eller har du erfarenheter av denna kombination av insug/avgas/turbostorlek? Keep up the good work! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17 >> 42 besök senaste veckan (79275 totalt) |