| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Film: STCS -Knutstorp banträff..!
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (9341 totalt) |
Det borde ju betyda ca 1.11 - 1.13 nånting då utan chikan? Med en SAAB 9000? I så fall är jag imponerad
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
Hmmm. då borde jag med lite bättre däck kunna ta mig runt på 1.05-1.07 då..?!
/R _________________ Robert Uhr. |
||||||||
Är din bil säkerhetsutustad enligt SBF så är det ju faktiskt är rätt enkelt att reda ut, kom på ngn tisdagsträning eller ännu bättre något av Hyllinge MS klubbtävlingar. På tävlingarna kör vi med transponder så då man få sina tider på en utskrift. Kör du på 1.07 så kommer du att vara bland de snabbaste i klassen special A (som även jag kör i) _________________ Pär Hylander |
||||||||
okey, dock är den ej SBF-bes,, men jag kan få den bes rätt lätt som många andra gör..
1.07 klarar den.. Det sätter jag min vänstra.. Och högra hand på.! _________________ Robert Uhr. |
||||||||
Du behöver inte vagnbok (allts SBF-bes), det räcker att bilen uppfyller kraven. (och i praktiken *tror* jag man kan slira lite på en del smågrejor om man har det viktigaste, bur t.ex). Personlig skyddsutrustning behöver man oxo. I Bankalendern ovan ser du när det är, tror första klubbtävlingen är 16 maj. _________________ Pär Hylander |
||||||||
okey.. det låter ju mycket intressant..! Drar ner den 15:e,, till Emmaboda,, dra ett par repor , byter däck och åker sen vidare till Knutan..
Men är det tävling,, alltså riktigt tävling eller menar du tidsträning ensam på banan..?? /R _________________ Robert Uhr. |
||||||||
Det är "riktig" tävling (fast på klubbnivå). Fick inbjudan häromdagen (se länk nedan) 2 friträningar och 1 tidsträning och ett race på 10 varv. Körs en hel del olika klasser, dels formelbilar, dels körs Volvo orignal Cup och dels en en DM serie. Din bil går i klass Special, special A om jag minns rätt. Prata med Hyllinge MS först, behöver antagligen/kanske bli medlem osv. Mer info på: http://www.hyllingems.nu/index.asp?S _________________ Pär Hylander |
||||||||
Tack.. Jag har bet medlavg nu.. Men sen är ju frågan om jag kommer igenom deras besiktning... :/ Den klarar ju en FIA besikning förutom att jag ej har någon vajer ute vid huven för att slå av huvudströmmen och en godkännd 30lit tank som ej kommer klara ett datum besiktning då den gick ut för ett tag sen..
_________________ Robert Uhr. |
||||||||
Sluta ät nu då så du får i dig bilen din tills den 16:e...
Skoja lite,, nä,, jag ska inte hålla på o va dryg nu,, jag bara är rätt säker på att det är möjligt.. Har ju som sagt kört på 1.13 med missat växling på rakan och konbana på baksidan,, gat R-däck som brann upp efter två hyffsade varv mm.. Så jag tippar på en sådan tid.. Nått sånt..
Hörs.. _________________ Robert Uhr. |
||||||||
Vajer hinner du ju fixa, det är ju en halv månad kvar! osäker vad som gäller med tankblåsorna, vissa FIA-regler med datumgräns behöver ju inte uppfyllas för våra lokala tävlingar, tror bla det är så med bältena. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Jo, en 9000Aero är ganska underskattade som prestandabil. Lite chassie uppgraderingar och den funkar fint med originalspis, (ca 225Hk & 350Nm). Där av är det kul att äga en sådan. Min morbror som tog tiderna med stoppur på mig hävdar att jag körde på 1.17 tider som bäst & han som gammal rejs putte var imponerad. Detta var på STCS Knutstorpträff 2002, 2003 så regnade det så då gick det inte att sätta bra tider, runt 1.30 . Killen som köpte min bil körde nu för första gången med den på bana under STCS träffen den 24/4-04. Jag klockade hans varv och som oerfaren SAAB 9000 Aero chaffis så körde han på låga 1.21 tider när varven var någerlunda fria från trafik. När jag körde 2002 hade bilen EBC GS belägg & dessa vet ju alla här att dem har sina nackdelar på en tung bil. Så med bättre bromsar & däck så hade tiderna troligen blivit än bättre. Sen om man haft diff.broms till växellådan så hade man inte spunnit med ett hjul i varje kurva. Vad chikanen tar i tid är svårt och uppskatta då jag inte kört några fria varv, men då den är i Svackan så har man ju hunnit få upp ganska bra fart som man får bromsa bort helt för att börja om med acceleration upp på NGK-krönet så där går många sköna sekunder tillspillo. So, Never underestimate the power of a SAAB. _________________
|
||||||||
|
Återigen kan jag se att några anser att bara för att det står något "simplare" på bakluckan så går det inte att svänga fort med dessa bilar.
Robert-> Jag tycker att du hanterar "påhoppen" på ett bra sätt! Låt dig inte provoceras! om ni har missat det så finns det ju faktiskt SAAB:ar (t.ex. en som sponsras av ett betalkort) som kör skjortan av många "ädlare" märken på bana. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
_________________ --VVTS-- |
||||||||
Man kan undra vem som sitter på fördomar?
Slutskrivet för mig.. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||||
Måste nog säga att jag håller med Johan... Jag är BMW-freak (För det är dom som indirekt får kritit här av dig Nisse. Jag vet om båda märkenas för och nackdelar vid dethär laget. Har man sysslat med racing seriöst, vilket bla Johan, Uhr och många till gjort i denna tråden, vet man att aldrig underskatta ngt märke. Inte "ens" en Fiat Tipo Turbo, en gammal Bubbla eller en Saab för den delen. "Problemet" dyker väl upp när det ska drömmas/tänkas/uppskattas/spekuleras om tiderna man KAN/SKA sätta... De flesta här åker först, medelar tid sen...om man ens gör det. Det är för att det är kul man kör i första hand på banträffar. Vi som tävlar kör om saken istället för att drömma... Sen kan man med lite erfarenhet uppskatta ganska väl om ngn är väldigt långt ute och cyklar i spekulationer om just varvtider. Man har efter nga år ganska bra koll på hur fort specifika modeller "brukar" åka med ett visst måtta av modifieringar. |
||||||||
|
Jag satt länge och grunnade på hur jag skulle formulera mig. Tro mig!
Kanske har missuppfattat lite, men jag tycker att tonen ofta låg farligt nära gränsen. Jag minns en annan tråd där Robert fick en hel del emot sig och ville inte att vi skulle hamna där igen. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
oki Nisse, bra det. Men nga direkta "märkespåhopp" kan jag inte läsa här faktiskt, förutom Fredrics då kanske. Men det kanske var internskämt så det glömmer vi. Däremot har jag läst i en rad inlägg från erkännt snabba piloter med STooOOR erfarenhet av banåka, inte sällan från rena tävlingserier, med olika modeller, som varit lite kritiska till en del varvtidsspekulerande av mindre vetenskaplig art. (Här avser jag inte Robert, som skött detta snyggt, då jag tror hans bil ska under 1.10 med en bit om han bara får på sulor med lite bett i.) Men att ta ifrån ngn rätten att utrycka en, välgrundad, åsikt för att han i dina ögon åker "ett finare märke" (dina ord) känns inte kul för mig iaf. Självransakan och objektivitet var ordet, vilket vi höll ganska länge i denna tråden enligt mig. |
||||||||
|
Jag ber om ursäkt för att jag kanske uttryckte mig klumpigt och hoppas att det inte går några ute i landet som inte vill vara med på rejsa bara för detta. Det finns ju "några" personer här förutom jag som kan vara värda att tjafsa med.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Film: STCS -Knutstorp banträff..!
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (9341 totalt) |
