Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xsara VTS -99 Le Fromage Moisi: Au Revoir! | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (30234 totalt) |
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
nja Frankofil är kanske att ta i ÄN Det jag inser är att det skal bli skoj att prova något annat. Felhjulsdrivet,franskt och fyrcylindrigt, alla fel samtidigt liksom
Igår hade jag en lång trevlig chatstund med föregående ägare och fick en massa matnyttig info om bilen. Jag fick och höra delar av historien om när bilen importerades till sverige då det var han och brodern till denna tidigare ägare som var nere och hämtade bilen. Det som framkommit hittills är följande Bytt i Sverige vad jag vet, mer kommer nog: Kylare Drivaxel Givare (instrumentklustret flippade) Tändspole (bilen gick orent) Tröskellådor bytta Generator Det jag vet är gjort med bilen i tuningsyfte än så länge är följande Någon form av förbättrad stereo med andra högtalare, enhet o slutsteg, 17x8.5 Brockfälgar Valsade skärmkanter Coilovers Modifierad bakvagn (antagligen sänkt/mer camber via torsionstavarna) Öppet luftfilter Någon form av modifiering av motorn, jag citerar "den varvar både sjukt snabbt och högt" Här får vi väl se, Zoddri här på rejsa eller annan VTS nisse får väl agera jämförelse. Mer info kommer förhoppningsvis Edit: mer info idag Generator bytt av senaste ägaren båda tröskellådorna bytta dock ej lackade så det skall åtgärdas asap. fläkten går på högvarv (klassiker på dessa) Nya strålkastare Rostfritt avgas ex sista dämparen som begränsar ljudet så den går att besiktiga. Bromsarna vidgjorda (nya belägg fram visade det sig) Helrekondad in och utvändigt i samband med avställningen Lite slitet på förarstolens yttre sida Mindre bula fram på huven Dock inget stort. KN Öppet luftfilter har ersatt något udda som satt där förut. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Det som är gjort på bilen är från min sida bara gissningar och en del 3:e handsuppgifter, om det finns något dokumenterat om detta så kommer det att synas här i tråden. Klart är att något är gjort med bakvagnen för att få den lite mer som dom vill /hur det nu var) _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Just valsade skärmkanter borde vara en standarduppgradering, sjukt trångt där i hjulhusen och min är inte ens sänkt..
Satte 1.33.00 på Åmseles SS-kopia med r-däck men annars standardbil. Där har du en referenspunkt att börja med :P _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
låter som en vettig tid dock har jag en annan referens högre upp i tråden Gällande full fart på kupéfläkten, har du erfarenhet av det? Hörde om någon Berlingokontakt som går bra att använda. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Ringen vore intressant att besöka jo Nångång så.. Nångång.. Angående fläkten så är det nån kopplig i vredet som brukar krångla. Finns skrivet en hel del om det på citroenakuten.com _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Pics! Jag har nya Peugeot sport 25.5mm torsionstavar som passar din bakaxel om du känner för att uppgradera _________________ Simon Hedström |
||||
Tror nog du kan bli nöjd med Cittran. Tycka vad man vill om fransk kvalitet men bygga körglada bilar kan dem, när de är på det humöret. Minns med glädje min 205 GTI även om den hade sina brister... Bl.a. riktigt fint stegad låda, den gjorde nästan 70 blås på ettan och sedan låg resten tätt, tätt. Nu har jag ju inte kört allt som finns men detta är en av de mest körglada bilar jag kört/haft trots att den var i princip helt original. Låt oss hoppas att det går att fylla på motorolja vintertid på Cittran utan dammsugare...
|
||||
Det är i dagsläget inget att ta bild på, så här såg den ut igår på lite avstånd. Kaos är det kanske inte men där finns en del akut och en hel del mindre akut. Med andra ord som det brukar med franska bilar.
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Det blev en liten stund i garaget idag
Protesterande blinker var primära målet att försöka åtgärda. Eftersom samtliga blinkers fungerade via varningsblinkers fokuserade jag på spaken. plockade ner grejorna, av med spaken och rengjorde både kontaktytorna ordentligt med oxidrens sedan lackade jag dom med oxidskydd. Efter det så testade jag blinkersen och döm om min förvåning när det blinkade! Nästa sak jag kikade på var hjulbultar/spacers där bak, idag är det breda spacers för att få plats med sommar fälgar på 8.5" Spacern är bultad i navet och sedan fäster man fälgen i spacern. Ett par gängor i spacern på höger/vänster sida är defekta och bultarna greppar inte tillräckligt. Är det vanligt att fästa fälgen i en spacer av auminium?, jag tycker det känns så himla mjukt. Min tanke är att skaffa längre bultar och bulta genom spacern in i navet, det borde väl funka? Jag konstaterade idag att cambern bak är så pass seriös så att det funkade inte utan spacern, vinterhjulen låg an i övre delen, däremot plockade jag bort en extra spacer som låg bakom den breda, detta var gissningsvis biltemas och den var väldigt tunn kanske 2mm, allt sånt mög skall väck för att rena bort lite vibrationer osv. Konkret fråga: Visst borde det gå lika bra att dra längre hjulbultar rakt igenom spacern istället för att först bulta spacern i navet och sedan fälgen i spacern? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Skulle tipsa dig om att låta montera stålinsatser i aluadaptern.
Av en händelse har jag ett par set med M12x1.25 till salu :-) Du kan ju ta med i samband med rejsa jubelfest... _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xsara VTS -99 Le Fromage Moisi: Au Revoir! | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (30234 totalt) |