Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-05-02 Järfälla - Rotax | 1, 2 >> 12641 besök totalt |
RBC-Generalen och Peter Gutniak testade min Rotax idag på Järfälla och det med den äran. Det gick imponerande fort.
Som en referens så var dagens snabbaste Rotax-tid visst 40.3, vilket sattes av någon som är erkänt snabb och har tävlat sen barnsben. Gutniak smällde till med 40.96 redan i andra passet. Nu vet jag inte hur det är med vikten, men karten väger ca 83 kg, så det kan inte vara så jättemycket underviktat? Skall vara minst 165 kg totalvikt. Varje 10 kg sägs göra ca 0.4 s. Den ende av de drygt dussintal "amatörer"(inte kört tävlingskart förut) som testat min kart och varit snabbare än mig. Jag körde 41.19. Generalen tror jag kom strax under 42, 41.9 eller nåt sånt, om jag inte missminner mig? också det en väldigt bra nybörjartid. Näst bäst av alla som testat. (Alx och Fredrik - SLC har också varit snabbare än mig, men de har ju tävlat i kart så det räknas inte, även om det väl var 5 resp. 20 år sedan) om Peter satsar på det här så skulle jag absolut gissa på topplaceringar i Rotax Max Challange. Här lite bildstudie på Generalen: _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Synd att man var utkommenderad till landet utan dator så jag missade att komma....
|
||||||
Är väl ett riktigt grepp om han ska in i en högersväng nästa eller?...skjuta ifrån sig kringlan med vänstern _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Det kanske kommer fler tillfällen. Peter verkade klart sugen och kan nog tänkas dela med någon, så det är bara att slå till. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Det där generalsgreppet behålls nog oavsett kurva. Eller hur, Lars? Det funkar ju uppenbarligen bra, men jag har aldrig sett det förut. 5-över-sju. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
En av Nickes (sonen) kartingkompisar har brottats med ett sån't där 5översju grepp ett tag. Det greppet har väl funkat sådär om man ska vara ärlig. Det är nog bättre i längden att hålla t.ex. kvart i tre. (Ett par tiondelar till att kapa med schysst fattning kanske. Kan nog bli farligt fort det där till slut.) |
||||||
Tänkte om han nyss bytt tag för o svänga...gör själv likadant ibland när det är skarpa hörn som ska passeras _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Nja... tror nog inte det. Om jag inte ser fel så är kortet taget en liten bit ut på långa rakan. (Stämmer det AndersY?) Dessutom så vrider man så lite på ratten i en kart att standardrattfattningen funkar bra i alla lägen. Att ratten hålls så där knasigt i detta fallet har nog någon annan orsak. Fort gick det ju i alla fall. |
||||||
Jo, det stämmer. Får se om jag får till nån film nån gång, så kan man se att man vrider inte mer än kanske 10 grader på ratten. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Här är en film ifrån i torsdags, så länge:
ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/ayt/o _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.......! Anders, ett JÄTTETACK för en alldeles fantastiskt rolig söndagsmorgon. Vilket grepp! Vilken känsla! Här har vi just anlänt till banan och Anders lastar kärran med prylar. The man, the myth, the legend.... Anders värmer upp karten och kollar så allt lirar schysst. Det ser ut att gå grymt fort! Generalen har tagit plats med ett stort leende på läpparna, och det leendet behöll han resten av förmiddagen... Vad jag tyckte om provturen tror jag uttrycktes rätt klart längre upp i inlägget... Så här ser en flång ny kart av samma typ ut. Läcker som en....som en....ehhh....flång ny kart såklart!!! Tack Anders, återigen! Det här gav mersmak... |
||||||
Jaå då hade jag fel då _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Superkul att se film från Järfälla. Där har man ju lagt några varv... Junior kikade också på filmen. Han hade naturligtvis lite synpunkter på ditt spårval. (Ni får väl snacka om det vid tillfälle.) Snorungarna åker väl annorlunda spår med sina kartar kan man tro. |
||||||
De é lugnt... Du får väl prova nångång... |
||||||
hyrkarten jag körde idag sist, hade inga bakbromsar, så då fick man göra fullt rattutslag in i kurvorna
för att få ner farten kör jag yamahan så är det precis som Anders säger, typ 10grader man styr. Anders : vet du vad det är för skillnad i varvtid på yamaha o rotax / S2000 på den där banan? 2-3sek snabbare? edit: hittade yamaha tid för järfälla (42,469 s) , men ingen rotax / S2000 yamahan är en jämfört med ICC 36,980 s <-- _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||
Ja, typ 2-3 sek mot Yamaha. Sport 2000 verkar gå lite fortare i år, men jag kan tänka mig att varvrekordet för Rotax är 39 nåt och kanske mitten 38 för Sport 2000 när de fick köra på de snabba Vega-däcken. Idag tror jag det skiljde 0.7 s mellan snabbaste Rotax och Sport2000, 39.6 mot 40.3.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Här är två filmstudier av Generalen resp. Peter G.;
ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/ayt/o ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/ayt/o _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Här är en hjälmkamerafilm igen, men från idag. Eller förnedrings-TV Blir omkörd av några ICC, ICA, Sport2000 och även en Rotax. ICC:n kommer med en väldig fart i slutet på rakan.
ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/ayt/o _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Blev lite förvånad när man klev in i fiket på Järfälla banan och det första man får se e' RBC eliten stå och hänga vid disken. Var tvungen och skotta morgongruset ur ögonen och se mig omkring för att konstatera att det inte var Racetown jag åkt till
Han inte se så mycket av eran körning. Hade fullt upp med att skruva på Martins kart, men det lilla jag såg av Gutniaks åk det var . Några flera pass och lite finlir på bromspunkterna så hade det gått riktigt fort tror jag _________________ S tefan Ir lander |
||||||
Eftersnack 2004-05-02 Järfälla - Rotax | 1, 2 >> 12641 besök totalt |