Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hej ny på bana med lite frågr !
1, 2   >>
2224 besök totalt
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
hej ny på bana med lite frågr !

Hej på er...

börjar med att presentera mig.
Linus som de står i singnaturen är då mitt namn
och kör en honda crx turbo.

Var med hondaklubben o körde bana för första gången o
körde bana för första gången i mitt liv. Och kan säga att
jag blev mer än biten av de. något roligare på fyra hjul får
man lete länge efter.

så kommer nu satsa på bana istället för strippen som de var tänkt från början.
som ni säckert förstår så är då min bil ganska orginal i väghållning o bromsar
medan motorn är konverterad från en sugis till överladdat, alltså en väldigt dålig
kombination på bana

då till min fråga:

vad rekomenderar ni då för "nybörjar kit" på dämpare o fjädrar till
"rimliga" pengar (de jag gärna vill ha är iallafall hårdhets ställbara dämpare)
kan oxå tilläga att bilen enbart kommer att vara en "leksak" o ingen bruksbil .

bromsarna vet jag redan vad jag ska "hänga" på så de är bestämt

hoppas nu någon vill hjälpa mig ....

MVH Linus

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



hej snowguy, å välkommen hit, trevligt med fler skåningar!

Du skulle ju alltid kunna kolla med stötdämparexperten (länk på framsidan) de har rejsa-rabatt på gula koni, som nog kunde passa ändamålet väl.

En liten fråga också, vad är det för turbo du hängt i din CRX, jättestor ketchup turbo eller?

Vågar jag förresten fråga vad det är för bromsar du ska ha?

Vad kör du på för däck, det är möjligen ännu viktigare än dämpare/fjädrar och bromsar...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
turbon är en t3a (TB0384) från en sierra cossi.
får fult ladd vid 3200v villket är 0,45 när jag kör "strippen" så är de 0,6 i ladd
och vikt färdigtankad o med mig i 970kg..

bromsarna jag ska använda mig av är större orginal bromsar som flera andra kör med
alltså preludbromsar då detta är ett väldigt prisvärt alternativ (ca 6000.-)

däcken vet jag inte än tänkte köpa ett uppsät R-däck men tanken var att det skulle
vara typ till nästa sesong... kannske ska tänka om o köpa riktiga däck först ????

kör med orginal dämpare o en sänkningsfjäder från COBRA just nu med Yokohama A539
däck villket jag är förvånad över då jag inte trode de var sådant bet i dom (inte gämfört med r-däck men för att vara ett gat däck i den prisklassen)....

men ska jag köra däck före dämpare då ??
bromsarna kommer jag att byta rätt omgående då dom är så pas billiga =)

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Magnus Thomé (forumägaren) förespråkar visserligen att man lär sig köra på gatdäck först, något jag tror kan vara klokt visserligen, han har väl erfarenhet om inte annat.

Men jag tycker i alla fall att det kanske kan vara en bra idé och se om du kan få tag på vettiga redan uppslitna däck (folk har ju tendens att byta när det är kanske 2mm kvar) och köra med dessa på bana (jag körde slut på mina gatdäck på 3 banträffar förra säsongen). Då det kan bli kostsamt med helt nya däck om du tänker köra mycket på bana.

Jo prelude bromsarna verkar vettiga, jag antar att du redan pratat en del med Scotte, han borde ju kunna hjälpa till med däckval och så annars ska du köra med standardbelägg eller värre sort?

Angående däck före dämpare, så är det nog viktigare att ha bra däck, men om du nu ska köra på gatdäck detta året och du har råd att uppgradera dämpare så är det väl inte fel... vi får hoppas herr Thomé läser denna tråd och kan ge vettiga argument för att köra på gatdäck i början, de var väldigt övertygande, jag minns dem inte bara

_________________
Pontus Fyhr
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
jepp själv klart har man läst o sökt massor
nu under dagen man varit hemma !

belägen vet jag inte riktigt än men lägst blir de ju
honda orginal o inte någon billigare kopia.

hoppas oxå (foromsägaren) kommer in i tråden då
jag egentligen har 1000 frågor =)

M Linus

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Välkommen till banåkafördärvet... hehe!

Min motivering till att köra på bra gatdäck istället för rdäck i början är att man tvingas lite att lära rätt från början.

Har man en någorlunda accsnabb bil + rdäck så kan man lätt hamna i ett beteende att köra väldigt långt från gränsen i vissa delar av kurvan och sen ta sig runt banan snabbt ändå tack vare acc o massivt grepp. Det kan vara nyttigt att inte ha så mycket grepp så att man tvingas lära sig ta sig igenom broms/turn-in utan att understyra, att balansera genom kurvan och att öva på att modulera & få ner kraften i backen tidigt i svängen osv för att ta med sig fart. Jag tycker fortfarande att det är lätt att jag själv hamnar i "fel" beteende...

En frisk bil och lättkörda och konsekventa däck är dock det absolut viktigaste tycker jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
så vad borde jag satsa på"först då ?

dämpare istället för däck o då köra denna sesong med
gatdäck o nästa sesong på r-däck när man lärt sig köra
något bättre....

vad rekomendrar ni för dämpare då ??
har fått rekomendationen att vällja gula koni me ställbar hårdhet
och en sänknings fjäder på de..
går på runt 5-7k.- beroende på fjädrar...

M Linus

ps: tackar även för välkommnandet =)

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag tycker Pontus förslag var kanon, snacka med någon trevlig gummigubbe om beggade kvalitetsdäck mot monteringskostnad och en tårta eller nåt...

Sen hänger det mycket på om dina dämpare är 100% shyssta och om de lirar väl med sänkfjädrarna som du har på. Finns säkert Hondakunniga med bra ideer!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Magnus Thomé skrev:


En frisk bil och lättkörda och konsekventa däck är dock det absolut viktigaste tycker jag.


Jupp

Träning av föraren ger betydligt mer än en dyr bil. Bankörning är ingenting man lär sig över en natt och tom efter flera års körning snappar man alltid upp något nytt.
Lägg pengarna på vettiga gatdäck och bra bromsar. Orginal bromsar håller sällan bankörning (porsche undantaget oftast). Man behöver inga jätte skivor och ok utan bra belägg, bra vätska och kylning så funkar dom allra flesta org bromsarna alldeles utmärkt.
Även om orginal bilar som regel är för mjuka så är balansen ok, man kan ställa till det rejält med att börja pilla med dom där superhäftiga fjädrarna osv. Balansen i bilen är mycket viktig och en sån enkel grej som att förändra lite hjulvinklar har mycket stor betydelse.

Börja inte med att ta tid sedan utan kör för att det är kul och pressa inte. Det finns många tråkiga exempel där man har en fruktansvärd övertro på sitt rattvridande som kan få riktigt tråkiga konsekvenser.
Farten kommer med träningen

Slå mig inte nu om det här lät tråkigt

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
för vill jag säga att de är kul att folk "orkar" engagera
sig i min förmodligen vanliga fråga =)

bromsar blir de i villket fal som då orginalet tillock med är för litet på gatan =)
blir varma JÄTTE fort (väldigt små).

sen blir de lite kylnings slangar mot bromsarna...

då har jag kommit fram till de att jag
ett behöver en oljekylare =)
två bättre däck
tre större bromsar
o sist nya dämpare (då orginalet ite är vaken helt slut eller 100%iga men dom jobbar rätt bra tillsammans med fjädrarna än så länge.
bilen är oxå uppstagad med över o under fjäderbenstag fram o bak
så den är rätt styv i karossen (märkte skilnad direkt jag fått på dessa, allting svarade mycket bättre)

M Linus

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Racingbelägg kostar dubbelt så mycket, och är MINST fem gånger så bra som standardbelägg.

Billiga med andra ord.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Sattsa på gula Koni + HR = prisvärt eller varför inte KW coilovers 8-9k
CRX'n är lätt i baken, och när du har slängt ut baksätet osv dessutom så blir det ju ännu värre. Så mer vikt bak.

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



ice skrev:
Racingbelägg kostar dubbelt så mycket, och är MINST fem gånger så bra som standardbelägg.

Billiga med andra ord.


ptjaa... på en ren busbil håller jag med, men min bil, som körs 97% på gata var PFC97 inte någon hit
visst de greppar fint både kalla och varma men de slits illa kvickt vid gatkörning.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



Fyhr skrev:
ice skrev:
Racingbelägg kostar dubbelt så mycket, och är MINST fem gånger så bra som standardbelägg.

Billiga med andra ord.


ptjaa... på en ren busbil håller jag med, men min bil, som körs 97% på gata var PFC97 inte någon hit
visst de greppar fint både kalla och varma men de slits illa kvickt vid gatkörning.


kör med dubbla uppsättningar, är ju inte sååååå jobbigt o byta när man ska till banan
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Anders Jeppsson skrev:

kör med dubbla uppsättningar, är ju inte sååååå jobbigt o byta när man ska till banan


visserligen.. nu kommer det inte va något stort problem i framtiden då mina bruksbilsdagar är ganska räknade (pendlar just nu 6 mil enkel resa till jobbet, samma till skolan innan). Jag kommer cykla till skolan i framtiden

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



Fyhr skrev:
Anders Jeppsson skrev:

kör med dubbla uppsättningar, är ju inte sååååå jobbigt o byta när man ska till banan


visserligen.. nu kommer det inte va något stort problem i framtiden då mina bruksbilsdagar är ganska räknade (pendlar just nu 6 mil enkel resa till jobbet, samma till skolan innan). Jag kommer cykla till skolan i framtiden


och byta subban mot en jänk hoppas "vi" på!!
Citera
LinusE
Skåne-land
Här sen Maj 2004
Inlägg: 397


Trådstartare
oke men vad ska jag köpa för klossar då ??

något som ni rekomenderar !
vet som sakt mycket lite om detta så där av alla "duma" frågor

_________________
Linus Eriksson

Honda Nörd !
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Anders Jeppsson skrev:

och byta subban mot en jänk hoppas "vi" på!!


joo bytas ska den, håller inte ekonomiskt annars... Om det blir jänk får vi väl se, väntar på en provtur i nån gammal rosthög, så får vi se sen

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



Fyhr skrev:
Anders Jeppsson skrev:

och byta subban mot en jänk hoppas "vi" på!!


joo bytas ska den, håller inte ekonomiskt annars... Om det blir jänk får vi väl se, väntar på en provtur i nån gammal rosthög, så får vi se sen


med den tonen blir det nog snarare släpas bakom 'rosthögen' än att få åka i den!



Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Snowguy skrev:
oke men vad ska jag köpa för klossar då ??

något som ni rekomenderar !
vet som sakt mycket lite om detta så där av alla "duma" frågor



Sök lite på forumet så får du ett hum om vad som funkar. På en såpass lätt bil bör det finnas en hel del fabrikat o modeller som funkar (med stora tunga så blir utbudet mindre). Glöm inte en tåligare bromsvätska.

Kolla lite på Hondaforumet vad för belägg som finns till just din bil o så osså...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Snowguy skrev:
oke men vad ska jag köpa för klossar då ??

något som ni rekomenderar !
vet som sakt mycket lite om detta så där av alla "duma" frågor

Bromsbelägg har det diskuterats en hel del här på Rejsa.nu.
Det brukar för det mesta sluta med att det finns två typer kvar, som vi inte lyckas att utröna vilken som är bäst.
De två typerna är Performance Friction PFC97 och Ferodo DS3000.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
hej ny på bana med lite frågr !
1, 2   >>
2224 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande