Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säkerhetsutrustning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
23484 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1299



Smart av mig där. Eskilstuna - och då är Trendab närmast? Har Trendab Simpson hjälmar också? Eller Sellholm kanske?

Hur är det nu, du som har koll, kommer man få köra integralhjälm i bil med tak nu iom HNRS eller?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Trendab har OMP hjälmar, Sellholm har Stilo, båda säljer Hybrid-skydd.

Rätten att köra med integralhjälm i Sverige är inte helt självklar, det beror på vilken serie/klass/bilsportgren du kör.

SevenEight skrev:
Smart av mig där. Eskilstuna - och då är Trendab närmast? Har Trendab Simpson hjälmar också? Eller Sellholm kanske?

Hur är det nu, du som har koll, kommer man få köra integralhjälm i bil med tak nu iom HNRS eller?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5853



Re:

Är det inte vilken typ av licens man har som styr, nationell eller internationell

JP Simpson skrev:
Rätten att köra med integralhjälm i Sverige är inte helt självklar, det beror på vilken serie/klass/bilsportgren du kör.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

super7 skrev:
Är det inte vilken typ av licens man har som styr, nationell eller internationell

JP Simpson skrev:
Rätten att köra med integralhjälm i Sverige är inte helt självklar, det beror på vilken serie/klass/bilsportgren du kör.



njae, det var väl en nödlösning som tillkom efter att någon (racingutskott) lovat någon förare i stcc att åka integral som även motivlackats då tillkom den tolkningen trots att det var förbjudet för övrigt i sverige då det var påbud med peltor.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1299



Var kan man testa Simpson hjälmar då?

VEM ska man ringa för att få ett svar på om man får ha integral eller inte? Kommer köra modsport fö.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Björnes skrev:
super7 skrev:
Är det inte vilken typ av licens man har som styr, nationell eller internationell

JP Simpson skrev:
Rätten att köra med integralhjälm i Sverige är inte helt självklar, det beror på vilken serie/klass/bilsportgren du kör.



njae, det var väl en nödlösning som tillkom efter att någon (racingutskott) lovat någon förare i stcc att åka integral som även motivlackats då tillkom den tolkningen trots att det var förbjudet för övrigt i sverige då det var påbud med peltor.


1995-97 när vi åkte historiskt EM- i Sverige, var man tvungen att ha internationellt godkänd hjälm i EM och nationell hjälm i RHK-deltävlingen. Intressant på fria träningen när både EM och nat. klass körde samtidigt.
Vilken mössa skulle man då ha? bägge gick inte att ha på samtidigt
Blev den nationella hjälmen i bägge fallen, efter lite diskuterande med teknikerna

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

SevenEight skrev:
Var kan man testa Simpson hjälmar då?

VEM ska man ringa för att få ett svar på om man får ha integral eller inte? Kommer köra modsport fö.


Kontakta tekniske chefen på SBF. www.sbf.se för kontaktuppgifter, så bör du få ett svar att luta dig emot.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Jag håller på att bena i det, det är många som undrar vad som gäller i Sverige. Jag vet vad som gäller enligt FIA och SBF följer det... Men i praktiken är det ingen som följer FIA:s regelverk så vi får se vad SBF kommer fram till. Återkommer när jag fått svar.

SevenEight skrev:
Var kan man testa Simpson hjälmar då?

VEM ska man ringa för att få ett svar på om man får ha integral eller inte? Kommer köra modsport fö.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Idag borde rimligen det vara ok om man vill ha en integralhjälm i täckt bil, rent logiskt.
När man förbjöd det för många år sedan var det med bakgrund av wiplash riskerna, som man (nog helt korrekt) bedömde ökade ju tyngre hjälm man hade på huvudet. Integralhjälmen var och är ju tyngre än jetjälmen både då och nu.
Men med det obligatoriska kravet på HNRS, borde ju det argumentet minska i betydelse?
Kan man tycka iaf. Jag blir onekligen lite oroad om/när SBF inte kan ge ett rakt besked till utövarna i detta.
Man ska väl inte behöva vara importör eller specialist på säkerhetssystem för att få ett korrekt svar från förbundet i frågan?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Bosse L skrev:
Idag borde rimligen det vara ok om man vill ha en integralhjälm i täckt bil, rent logiskt.
När man förbjöd det för många år sedan var det med bakgrund av wiplash riskerna, som man (nog helt korrekt) bedömde ökade ju tyngre hjälm man hade på huvudet. Integralhjälmen var och är ju tyngre än jetjälmen både då och nu.
Men med det obligatoriska kravet på HNRS, borde ju det argumentet minska i betydelse?
Kan man tycka iaf. Jag blir onekligen lite oroad om/när SBF inte kan ge ett rakt besked till utövarna i detta.
Man ska väl inte behöva vara importör eller specialist på säkerhetssystem för att få ett korrekt svar från förbundet i frågan?


Begränsningen är kanske inte vikt i första hand numera (iom HRNS kravet) utan att man skall kunna ta av hjälmen när man sitter fastspänd. Går inte det så får det bli öppen hjälm av det skälet istället.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Begränsningen är kanske inte vikt i första hand numera (iom HRNS kravet) utan att man skall kunna ta av hjälmen när man sitter fastspänd. Går inte det så får det bli öppen hjälm av det skälet istället.
Fram med sågen och gör lite Guernybubblor i taken nu

Hur är det med "extraktionssystemen", dels de med luftblåsa i hjälmen och balaklava med hundöron (har sett en sån från Stand21 på AutoSport i vintras)?
De underlättar ju, men om taket är i vägen så blir ju nacken påverkad vid avtagning av hjälmen oavsett.

Edit:



_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Helt klart ett moment 22, där man prioriterar räddningens arbetsuppgifter framför den som kör bilen.
-om man använder integralhjälm är risken för skadade andningsvägar minimal. Alltså kan man ta av hjälmen när föraren ligger utanför bilen på ryggbrädan och är stabiliserad.
-om man använder öppen hjälm är risken för skadade andningsvägar och ögon maximal. Man kan konstatera skadorna direkt genom visuell besiktning, men man behöver inte ta av hjälmen förrän föraren ligger på ryggbräda och är stabiliserad.

Jag anser att det skall vara upp till föraren att avgöra om han eller hon vill ha integral eller öppen hjälm.


Magnus Bengtsson skrev:
Bosse L skrev:
Idag borde rimligen det vara ok om man vill ha en integralhjälm i täckt bil, rent logiskt.
När man förbjöd det för många år sedan var det med bakgrund av wiplash riskerna, som man (nog helt korrekt) bedömde ökade ju tyngre hjälm man hade på huvudet. Integralhjälmen var och är ju tyngre än jetjälmen både då och nu.
Men med det obligatoriska kravet på HNRS, borde ju det argumentet minska i betydelse?
Kan man tycka iaf. Jag blir onekligen lite oroad om/när SBF inte kan ge ett rakt besked till utövarna i detta.
Man ska väl inte behöva vara importör eller specialist på säkerhetssystem för att få ett korrekt svar från förbundet i frågan?


Begränsningen är kanske inte vikt i första hand numera (iom HRNS kravet) utan att man skall kunna ta av hjälmen när man sitter fastspänd. Går inte det så får det bli öppen hjälm av det skälet istället.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Here we go again...

http://www.sbf.se/2012/11/29/forlangd-anvandningstid-for-personlig-utr . . . .

Jag tolkar det som att äldre kläder, stol, bälte är ok under -13 och -14, bara man använder HNRS?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Märklig kombo, med tanke på att HANS är designat för att användas med HANS-stol och HANS-bälte...
Blir bara Hybriden man kan använda då med vettigt säkerhetsfunktion...
Fattar inte hur dom tänker, förstår dom inte hur systemen hänger ihop?!

TPR skrev:
Here we go again...

http://www.sbf.se/2012/11/29/forlangd-anvandningstid-for-personlig-utr . . . .

Jag tolkar det som att äldre kläder, stol, bälte är ok under -13 och -14, bara man använder HNRS?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640



Vad betyder " där distrikt är tillståndsgivare" ?


/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Benny Steen skrev:
Vad betyder " där distrikt är tillståndsgivare" ?


/B


Nationella tävlingar utan mästerskapsstatus..... t.ex Mellansvenska Långlopps serien...

till skillnad från Mästerskapstävlingar som måste söka tillstånd från SBF centralt, typ STCC

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



Re:

Benny Steen skrev:
Vad betyder " där distrikt är tillståndsgivare" ?


/B
Träning och Lokal tävling åtminsone, Nationella vet jag inte (svårt att läsa ut ur RA, men det kan ju vara delat. SBF är ju lite mästerskapskåta när de skriver regler)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det kan innebära att Nationella tävlingar är farliga och man måste ha ett fungerande system för sin säkerhet, att man i lokala tävlingar kan åka med FHR men inte behöver rätt bälten eller stol för att FHR-skyddet skall ge det skydd det är utvecklat för att ge...lokala tävlingar är ofarliga.
..säger bara att när inte höger handen vet vad vänster han gör brukar det hända konstiga saker...

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203



FIAs regler för FHR gäller ju fortfarande (kompletta utgår jag från).
Att ålder på bälte (som måste vara märkt rätt för att få användas med FHR) och ålder på stol (som även den måste fungera med FHR, men ingen kollar förmodligen noga) kan bortses från (skick före märkning) är ju samma som förut.
Att kunna fortsätta med kläder enligt FIA1986 känns som en eftergift för att få tyst på de som inte vill ändra nåt. Det blev ju redan en tvåårs förlängning efter rabalder, ska man nu förlänga återigen...
Då kan jag ju lappa ihop mina gamla håliga och fransiga ISO-handskar och spara på FIA2000-handskarna ännu längre.

Komplett FHR i samtliga klasser (inom racing då) och samtliga aktiviteter (test, träning, lokal tävling, Nationell tävling, mästerskap etc) 2013, det verkar det inte vara nån tvekan om.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478



Postade detta i en annan tråd. Tyvärr har ingen hjälpt mig tolka SBF's text än, så kanske den passar bättre här

Tack Jan för en bra säkerhetsgenomgång i går på Sturup

Kort fråga. Jag kollade upp olika alternativ igår kväll.

Om man följer SBF regelbok står följande om användande av FHR:

"Montering och användande av "HANS-utrustning" ska överensstämma med anvisningar i FIA
HANS Guide.
OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler."


Om man går in på FIA's hemsida täcker lista 29 och 36 vilka FHR som är godkända och lista 41 vilka hjälmar som är godkända i kombination med FHR. Ska jag tolka det som att trots att en Snell 2010 godkänd hjälm är Ok enligt SBF så är den inte godkänd vid användande tillsammans med ett FIA godkänt FHR om den inte finns med i lista 41?

Jag funderade på ett hybridskydd i kombination med en Bandit Carbon Bandit, men detta är ingen godkänd kombo i så fall?

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Säkerhetsutrustning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
23484 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande