Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 23484 besök totalt |
Smart av mig där. Eskilstuna - och då är Trendab närmast? Har Trendab Simpson hjälmar också? Eller Sellholm kanske?
Hur är det nu, du som har koll, kommer man få köra integralhjälm i bil med tak nu iom HNRS eller? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Re:
Trendab har OMP hjälmar, Sellholm har Stilo, båda säljer Hybrid-skydd. Rätten att köra med integralhjälm i Sverige är inte helt självklar, det beror på vilken serie/klass/bilsportgren du kör.
|
||||||
Re:
Är det inte vilken typ av licens man har som styr, nationell eller internationell
_________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
njae, det var väl en nödlösning som tillkom efter att någon (racingutskott) lovat någon förare i stcc att åka integral som även motivlackats då tillkom den tolkningen trots att det var förbjudet för övrigt i sverige då det var påbud med peltor. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Re:
1995-97 när vi åkte historiskt EM- i Sverige, var man tvungen att ha internationellt godkänd hjälm i EM och nationell hjälm i RHK-deltävlingen. Intressant på fria träningen när både EM och nat. klass körde samtidigt. Vilken mössa skulle man då ha? bägge gick inte att ha på samtidigt ![]() Blev den nationella hjälmen i bägge fallen, efter lite diskuterande med teknikerna ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Kontakta tekniske chefen på SBF. www.sbf.se för kontaktuppgifter, så bör du få ett svar att luta dig emot. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Jag håller på att bena i det, det är många som undrar vad som gäller i Sverige. Jag vet vad som gäller enligt FIA och SBF följer det... Men i praktiken är det ingen som följer FIA:s regelverk så vi får se vad SBF kommer fram till. Återkommer när jag fått svar.
|
||||||
Idag borde rimligen det vara ok om man vill ha en integralhjälm i täckt bil, rent logiskt.
När man förbjöd det för många år sedan var det med bakgrund av wiplash riskerna, som man (nog helt korrekt) bedömde ökade ju tyngre hjälm man hade på huvudet. Integralhjälmen var och är ju tyngre än jetjälmen både då och nu. Men med det obligatoriska kravet på HNRS, borde ju det argumentet minska i betydelse? Kan man tycka iaf. Jag blir onekligen lite oroad om/när SBF inte kan ge ett rakt besked till utövarna i detta. Man ska väl inte behöva vara importör eller specialist på säkerhetssystem för att få ett korrekt svar från förbundet i frågan? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Begränsningen är kanske inte vikt i första hand numera (iom HRNS kravet) utan att man skall kunna ta av hjälmen när man sitter fastspänd. Går inte det så får det bli öppen hjälm av det skälet istället. |
||||||
Re:
![]() Hur är det med "extraktionssystemen", dels de med luftblåsa i hjälmen och balaklava med hundöron (har sett en sån från Stand21 på AutoSport i vintras)? De underlättar ju, men om taket är i vägen så blir ju nacken påverkad vid avtagning av hjälmen oavsett. Edit: |
||||||
Re:
Helt klart ett moment 22, där man prioriterar räddningens arbetsuppgifter framför den som kör bilen. -om man använder integralhjälm är risken för skadade andningsvägar minimal. Alltså kan man ta av hjälmen när föraren ligger utanför bilen på ryggbrädan och är stabiliserad. -om man använder öppen hjälm är risken för skadade andningsvägar och ögon maximal. Man kan konstatera skadorna direkt genom visuell besiktning, men man behöver inte ta av hjälmen förrän föraren ligger på ryggbräda och är stabiliserad. Jag anser att det skall vara upp till föraren att avgöra om han eller hon vill ha integral eller öppen hjälm.
|
||||||
Here we go again...
http://www.sbf.se/2012/11/29/forlang Jag tolkar det som att äldre kläder, stol, bälte är ok under -13 och -14, bara man använder HNRS? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
Märklig kombo, med tanke på att HANS är designat för att användas med HANS-stol och HANS-bälte... Blir bara Hybriden man kan använda då med vettigt säkerhetsfunktion... Fattar inte hur dom tänker, förstår dom inte hur systemen hänger ihop?!
|
||||||
Re:
Nationella tävlingar utan mästerskapsstatus..... t.ex Mellansvenska Långlopps serien... till skillnad från Mästerskapstävlingar som måste söka tillstånd från SBF centralt, typ STCC |
||||||
Re:
|
||||||
Det kan innebära att Nationella tävlingar är farliga och man måste ha ett fungerande system för sin säkerhet, att man i lokala tävlingar kan åka med FHR men inte behöver rätt bälten eller stol för att FHR-skyddet skall ge det skydd det är utvecklat för att ge...lokala tävlingar är ofarliga.
..säger bara att när inte höger handen vet vad vänster han gör brukar det hända konstiga saker... |
||||||
FIAs regler för FHR gäller ju fortfarande (kompletta utgår jag från).
Att ålder på bälte (som måste vara märkt rätt för att få användas med FHR) och ålder på stol (som även den måste fungera med FHR, men ingen kollar förmodligen noga) kan bortses från (skick före märkning) är ju samma som förut. Att kunna fortsätta med kläder enligt FIA1986 känns som en eftergift för att få tyst på de som inte vill ändra nåt. Det blev ju redan en tvåårs förlängning efter rabalder, ska man nu förlänga återigen... Då kan jag ju lappa ihop mina gamla håliga och fransiga ISO-handskar och spara på FIA2000-handskarna ännu längre. Komplett FHR i samtliga klasser (inom racing då) och samtliga aktiviteter (test, träning, lokal tävling, Nationell tävling, mästerskap etc) 2013, det verkar det inte vara nån tvekan om. |
||||||
Postade detta i en annan tråd. Tyvärr har ingen hjälpt mig tolka SBF's text än, så kanske den passar bättre här
![]() Tack Jan för en bra säkerhetsgenomgång i går på Sturup Kort fråga. Jag kollade upp olika alternativ igår kväll. Om man följer SBF regelbok står följande om användande av FHR: "Montering och användande av "HANS-utrustning" ska överensstämma med anvisningar i FIA HANS Guide. OBS. Vid användande av FHR-system gäller FIA:s regler." Om man går in på FIA's hemsida täcker lista 29 och 36 vilka FHR som är godkända och lista 41 vilka hjälmar som är godkända i kombination med FHR. Ska jag tolka det som att trots att en Snell 2010 godkänd hjälm är Ok enligt SBF så är den inte godkänd vid användande tillsammans med ett FIA godkänt FHR om den inte finns med i lista 41? Jag funderade på ett hybridskydd i kombination med en Bandit Carbon Bandit, men detta är ingen godkänd kombo i så fall? ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 23484 besök totalt |