Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 30494 besök totalt |
Re:
Inte alltid det blir som man tror, bilen behöver kärlke innan det är ens o tänka på någon aktivitet på det svarta och det kommer bara att bli en gång eller så för skojs skull. Lite färg på trösklarna hade dock behövts då förgående ägare svetsat upp dom men bara grundmålat.. ![]() Mögelosten har iallafall passerat ett mandomsprov idag, bilen kördes ToR till dom mörkaste skogana mellan Ljungby och Växjö i helgen och det skedde bara ett par incidenter. 1. Bilen tvärdog mitt på motorvägen, becksvart,ösregn och omkörning av lastbil, lösningen var att vrida om nyckeln då jag råkat komma åt den med knäet :-) 2, på kvällen efter att jag hade tankat stog jag stilla ett tag, när jag körde iväg noterade jag att kylvätsketempen stigit ordentligt från 80 till knappt 100, jag litar inte för fem öre på instrumentet men just vattentempen är jag lite känslig för, lösningen var att köra vidare så stabiliserade den sig kvickt, får kika och se vad som går att hitta om detta. Känner mig inte SÅ orolig i frågan. Om jag inte sagt det redan så har jag fått min nytillverkade ebay diodbrygga (260:-) som skall bytas i dagarna. Bryggan kommer med stor sannolikhet att möjliggöra andra farter på fläkten än full fart, den går inte ens att stänga av idag. några skruvar och ett par kontakter, skall vara mkt enkelt att byta så en helkväll mer bör det inte ta mig att fixa ![]() En klassisk Citroën slogan är "Créative technologie". en mer passande hade väl varit "Technologie créative"? Au revoir! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Uttalet bör vara "Technologie kräkative" när man skruvar och svär på franska saker ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Re:
*Bah* Ni är bara avundsjuka att ni inte har kommit på det fransoserna kommer på trots att ni är mer på lyran. ![]() Iofs har jag svärit mer på min activa än päronens Saabar men det beror nog mest på att fransoserna har varit extra kreativa med acitvan. Men den är dubbelt så kreativ än en vanlig Xantia. D v s mer än dubbelt så kreativ som en vanlig Saabingenjör. ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Som Lillen säger man är aldrig göralösa med en Cittra, jag instämmer :-) Någon annan sa att mina två bästa kompisar i vinter heter Multimeter och Kontaktspray
![]() Plockade ner kupéfläkten idag för att byta en diodbrygga så att man kan variera hastigheten på fläkten och inte bara köra fullt ös. Sagt och gjort men det blev ju bara sämre, stendöd fläkt med nyinköpta diodbryggan, Hittade en gammal som jag testmonterade och vips var det igång. För säkerthets skull gjorde jag om proceduren med den nya bryggan men icke sa nicke. Frågan är om det ens är lönt att reklamera på Ebay, ett par hundringar kostade skiten, nåja vi ser vad dom säger. Det slutade iallafall med en fungerande fläkt vilket var gött. I övrigt inget gjort, jo bilen blev dammsugad och fick lite spolarvätska samt en kontroll av kylarvätskan. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Jaha och det innebär? Sen finns det oavsett tillverkningsland olika kvalitetsnivåer. Att kvaliteten är långt ifrån med tex BMW eller Audi på Chassie/Inredning/elektronik är uppenbart då min compact som ändå är en liten BMW känns väldigt mkt mer rejäl och pålitlig. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Tror bara inte folk har den uppfatningen, dom tror att hela bilen är tillverkade av franska delar som bara skall vara skit, hade compacten och cittran samma nypris ?? visst finns det olika kvalitetsnivåer undrar bara hur fransmännen gjorde när dom ringde till Tyskland och beställde delar? kan ni skicka det sämsta ni har eller gör något billigt det skall sitta på en fransk bil. Nu vet jag inte hur cittra är ihopbygda utan jag är insnöad på ett annat fransk märke och det är väldigt sällan jag blivit arg för att det är dumt konstruerat, mycket bil för pengarna (eftersom alla tror dom är skit) och väldigt billiga delar och lätt skruvat när det väl går sönder (det gör alla bilar) är en av anledningarna till att jag åker franskt. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Mina uppfattningar baseras i stora drag på vad denna bilen levererat och inte impar den speciellt på mig. Jämförelsen med Compacten var just av den anledningen att den var enkel att jämföra med då jag känner den väldigt väl, den kanske var väldigt orättvis vad vet jag.
Lättmekat? Ja kanske det jag har inte full koll, reservdelarna verkar iallafall billiga och ett par saker gillar jag med bilen. Jag är övertygad om att det finns massor med fördomar om alla möjliga bilar och det var lite därför jag köpte Cittran trots att typ 102 % av mina vänner starkt avrådde mig. Frågan har ställt om jag hade köpte den om jag fick backa tiden och det tror jag inte, kanske mest beroende på att säljaren hade en lite väl skönmålad bild av skicket ![]() Nåja jag o Mögelosten är ett team nu och vi umgås varje dag! dagen till ära har jag införskaffat en identisk förarstol men i stället för som säljaren sa "lite sliten i sidan" som sedan var ett stort hål på en kvadratdecimeter och ett ryggstöd som går att rucka en dec i sidled så har den nya stolen bara en pyttereva, med några timmars kärlek går det säkert att få den lite fräschare oxå då den befunnits sig på en skrot och är lite skitig. Jag köpte även ett instrumentkluster från samma bil För att folk som inte kör franskt skall få lite inblick i deras "kvaliteér" bjuder jag på lite info om mitt instrumentkluster Hatighetsmätaren: visar 30km/h för mycket konstant varvräknaren: visar 300 rpm för mycket konstant Tempmätaren för kylvatten: Lever sitt eget liv ibland senast idag poppa den upp till max en sekund vilket fick STOP lampan att tändas. Tankmätaren: funkar som oftast men ibland flippar den och visar fullt oavsett innehåll Oljemängdenindikatorn (rolig funktion) visar halvfull ibland och tom ibland Batterivarningslampan: lyser ibland när man stängt av bilen, vet inte vad det betyder.. Ett par lampor i klustret lyser inte Som en broder (som jobbat med att meka cittra) sa, din bästa vän i vinter blir Multimetern och kontaktspray. Det ligger lite i detta påstående skulle jag vilja säga. Att bilen även har en del andra "kvalitéer" går säkert att räkna ut och jag tänkte inte rabbla dom här för jag gråter inte för det. Jag betar av en del saker efterhand och försöker njuta av bilen för vad den är, en udda fransk framhjulsdriven bil med 4 cylindrar och lite sportambitioner! Jag avslutar med ett gammalt ordspråk: ce qui ne tue on renforce une! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
True frensh! Eller nåt stavningskontrollen funkar mindre bra en sen fredag kväll..
Min småfranska är i samma liga varnar för överhettning redan vid kallstart... Charmigt är det ! Je sui on baguette _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Re:
Lika troligt som att din bil blir klar innan världens undergång Kristian! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Var är gilla knappen när man behöver den! Underbar kommentar Johan! ![]() _________________ Johannes Werger Bmw M3 e30 -88 såld Renault Clio 1.8 16v "cup" -92 Mazda miata -95 |
||||
Re:
Det är väl satt till 12/12/12 ??? det hinner jag nog inte te, men te Jul så . hehe _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Pojkar, lär er en sak, en mögelost slänger man inte för att den är möglig.
Bilen lever vidare, den är verkligen fransk och vissa dagar är den extra fransk. Här om dagen tyckte den att vi skulle leka leken " jag dippar så att bilen stannar när man släpper gasen, nästa gång jag starta bilen gick den utmärkt. Bilen tål inte riktigt att köras i köer och dylikt då går den lite varm, inte för varm men tempen stigen en hel del. Vattenpump eller vad kan det tänkas vara tro? Ett original avgassystem hade gjort under för komforten och en höjning litegrand, typ en decimeter runt om hade varit perfekt. Inte min favvobil precis men den har sina trevliga stunder. Vi får se vad som händer i framtiden med mögelosten. Olja och filter väntar hemma i garaget så det skall fixas inom kort, lådan skall oxå få lite ny olja. i övrigt inget akut att ordna. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Lycka till......
![]() Har kört vts i 5 papp+ ett antal timmar. Med mycket varierande fel så kan jag väl säga att den är rolig för dom kaffepengarna ett ex kostar idag. Det vi hade problem med var att den var lite lömsk med fästet i bakvagnen om man fegade i blött väglag (24h winterhell Mantorp). Men det går nog att lösa om man köper lite bättre väghållningsdelar. Det finns 6växlat med diffbroms på peggabilarna som ska gå att montera utan ombyggnad.. _________________ Mikael Brandstedt |
||||
Re:
diffbroms orginal finns det ingen peugeot med BE3/6 låda (6växlad) som standard vad jag hört. däremot går det ju alltid att köpa sig en från te.x quaife! men den 6växlade lådan e riktigt trevlig. sitter orginal i 306 Gti _________________ Emil Jönsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 30494 besök totalt |