Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bakvagns frågor
1, 2, 3   >>
21663 besök totalt
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
bakvagns frågor

jag håller på att bygga en porsche med mitt motor och jag har börjat rota i bakvagnen!

det jag har kommit fram till är att om jag ska köra med porsche grejor blir det turbo bärarmar och coilovers vilket inte är billigt! så då har jag börjat funderar på andra bakvagnar (om man ändå lägger utt pengar så kan man ju gör det rätt från början)
den som genast kom upp i mitt huvud var porsche 993ans bakvagn [se bilden nedan för]!

den känns som en bra lösning om det inte varit för priset! så jag undrar om ni vet några bakvagnar som har dubbla a armar som man kan köpa billigt!? eller ska jag bygga min egen bakvagn?

eller kom med andra bra tips hur jag ska få till en bra bakvagn! gärna billigare än typ 25000kr då det verkar som man får ge det för en 993 bakvagn

Forshaga
Här sen Dec 2002

Kanske lite kontroversiellt..........men varför inte kolla lite på Jaguar.
Problemet är väl att få fast bromsoken, inne vid växellådan.

Ett annat alternativ är Corvette......men Jaggan är billigare.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: bakvagns frågor

Det du bör ha tag på är upprights som passar. A-armar är inte så bökigt att svetsa ihop själv. Poängen med egna A-armar är att du kan välja geometrin rätt fritt samt anpassa till den övriga karossen så spårvidd mm blir rätt. Den vägen skulle i vart fall jag gå. Jag gjöt mina egna upprights, med det är nog bökigare än tillrådigt. Du kan se det på http://hem.passagen.se/hemipanter/

Göran Malmberg

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
hm ok men upprights från 993 backvagnen och bygga egna a armar?

då får jag ju fästen för bromsar som jag vill ha osv

eller vad tycker ni?

Bromma
Här sen Feb 2003

jonnystrand skrev:
hm ok men upprights från 993 backvagnen och bygga egna a armar?

då får jag ju fästen för bromsar som jag vill ha osv

eller vad tycker ni?

Det är ju alltid tillverkningsmässiga problem med t,ex hur spindellederna ser ut och ifall fästen på de nya A-armarna går lätt att få till. Eller om första delen på de gamla armarna går att använda. Detta är saker jag inte kan svara på eftersom jag inte vet hur det hela inkl bilen ser ut.

Vi börjar ju inte från ett blankt papper utan vi har ett par upprights och en bil att ta hänsyn till. Ju mer man tillåter sig att tillverka, ju mindre avkall på funktion kan man göra. Men det ställer även högre krav på den som bygger och tar längre tid. Men det är det alltid värt i mina ögon. Jag använder "det som finns" när det ligger mycket nära det jag vill åt. Annars får man ändå göra om alltihop eftersom man ändå aldrig blev riktigt nöjd.

Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Nov 2002

Hur du än vrider på problemet är det billigaste och enklaste att montera turbons bananer. Näst enklast och billigast är att ta en 993 bakvagn.

Allt annat som existerar i färdig form (Jagga, Corvette, Amazon, Nissan Micra, Opel Astra, Cobra osv.) är för dåligt till det du ska ha det till och bygga eget tittar du på minst dubbla priset av en 993 bakvagn. Tips: om 10 år när du vill sälja bilen finns det INGEN som vill ha en 911 med corvette-bakvagn om de inte får den gratis. Jag lovar.

Personligen tycker jag 25.000:- för en 993-bak var billigt om allt på bilden ingår. Vad var det nu en original 993 GT2:a kostade...?

/ Jonas Jarlmark
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jonas Jarlmark skrev:

Personligen tycker jag 25.000:- för en 993-bak var billigt om allt på bilden ingår. Vad var det nu en original 993 GT2:a kostade...?

/ Jonas Jarlmark

Passar 993 rakt på en 911? I så fall är det ett bra alternativ. Det jag far efter är att ofta när man ska försöka få nått att passa, så får man i princip ännu mer jobb än om man gjort det rätt från början.
och de flesta hjulupphangningar man försöker hitta för förenklingen, är inte ens lämpliga för den biltyp-användning man har.
Göran Malmberg

Malmö
Här sen Maj 2003

Göran Malmberg skrev:
Jonas Jarlmark skrev:

/ Jonas Jarlmark

Passar 993 rakt på en 911? I så fall är det ett bra alternativ. Det jag far efter är att ofta när man ska försöka få nått att passa, så får man i princip ännu mer jobb än om man gjort det rätt från början.
och de flesta hjulupphangningar man försöker hitta för förenklingen, är inte ens lämpliga för den biltyp-användning man har.
Göran Malmberg

Well the man got a pretty big hole in his car anyway, so.....

...och 993bakvagnen är jädrans schysst. Ingår allt på bilden så är 25 papp inte fel!!! tänk bara vad hubbar, spindlar, ok etc. kostar. I jämförelse så är ju äldre bananarmar ett j_a smäck....

EDIT: Däremot passar ju en hel del trevliga saker som drivaxlar, ok etc. bolt on på vxllåda. Eftersom hela bakvagnen sitter i en subframe är det rätt "enkelt" att skapa nya fästpunkter.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
jo det går bra att byta till 993 bakvagnen! pratat och sett bilder på en som har gjort det!(han som jag köpte min porsche av) man måste bygga egna fästen osv men genom att hella bakvagnen sitter i en stor klump så blir det ju lätare än om man ska bygga allt själv

hm det kanse blir billigas i alla fall då att bygga med 993 bakvagn eller? plus att det stämmer ju med karossen då gt2an bygger på 993!(den model jag kopierar)

nån som har erfarenhet av 993 bakvagnen gämför med andra bakvagnar ?

ska beskriva bilen lite!

bygger på en 911 -73 ränsad från det mästa!
med fulbur och delar av buren ingår i ramen också se bild

motorn kommer från eb audi s2a lådan är en audi 200 låda (mitt motor placering av motorn) se bild

fram vagnen kommer att vara e porsche orginal med upp flytade spindlar nu från början

uttsidan ska se utt som en porsche 993 gt2 så spårvid och osv vill jag ha samma eller liknade

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jonas Jarlmark skrev:

Allt annat som existerar i färdig form (Jagga, Corvette, Amazon, Nissan Micra, Opel Astra, Cobra osv.) är för dåligt / Jonas Jarlmark

Jaha......då är man avfärdad av en "Guru".........och du har väl räknat och ritar på Jagga och Corvette....så du kan gjämföra det med Amazon och Micra.........och hur fan kom Cobran in i detta.........

FARÅT HELVETE..

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hey, Butter-man, läs det hela som: "För dåligt för att sitta i en kopia av en Porsche 993 GT2."

Säkert inte för dåligt för att sitta på just en Jagga, corvette, Micra osv. Jagga axeln var en fantastiskt bra lösning för 40 år sedan. Sen råkade utvecklingen gå framåt. Har tyvärr haft två jaggor med den "fantastiska" bakaxeln, och ja, den är snäppet bättre än en stel axel med bladfjädring men nej, den är mil ifrån en 993 bakvagn. Cobran dök upp som exempel på bilar där man försöker trycka massor med effekt genom något som var bra när Greta Garbo var vacker, dvs. i förrgår. Micran och Astman kom med som ytterligare exempel på för billiga lösningar som inte fyller kraven, fast de är lite tydligare än jaggan och corvetten.

Jag är verkligen ledsen om Weissachs utvecklingstempo stör dig. 993:ans bakvagn är relativt ok, men 996:ans är bättre (men dyrare). Om man dessutom tar en bakvagn från tex en 993 GT2 i banversion får man länkarna justerbara och kan minska bumpsteeren som finns inlagd för att stabilisera på Autobahn.

och se inte dig som person som avfärdad, bara idéen om att trockla in 40 år gammal teknik i en kopia av en bil som var riktigt konkurenskraftig för fem år sedan. Ungefär som att bygga en M3-kopia och möka dit en bakaxel från en Amazon.

Meningen var inte att uppröra herrn såååå mycket, bara lite lagom. Helvetet tänker jag inte fara till, men däremot hem. För att äta.

/ Jonas Jarlmark
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tror alla fattar att en Porsche bakvagn av senare modell är bättre än en äldre konstruktion.

Men vem var det som ville ha en gammal Turboupphängning...??.....snacka om Hedenhös.

Tråden gällde dessutom.."hur får jag en vettig bakvagn, utan att lägga ut 25 000:-"

Jag har inte haft de ekononiska möjligheterna att köpa nytt.........så jag har tagit gammalt skit och fått bra fart på det.
Den enda som jag , väghålningsmässigt, tog stryk av, i sportvagnsserien -88, var Örnulf.....och Lasse Jönson. Resten höll jag jämna steg med....och jag åkte betydligt fortare än tex. Staffan Kaiser efter chikanen på Falkenberg.....och en sån som Koit Werte kom aldrig i närheten.....så vi ska nog inte dömma ut gammalt skt.
Att du inte vet var godbitarna sitter....som man nästan får gratis, kan ju inte jag rå för. Men det ska mycket till innan jag tar skit ifrån någon som bara kan köpa det dyraste....och läsa i böcker vad andra räknat ut.

Jag läser oftast det du skriver........men tro för all del inte att "Guru" gör att du är allvetande.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jonas Jarlmark skrev:

Jag är verkligen ledsen om Weissachs utvecklingstempo stör dig. 993:ans bakvagn är relativt ok, men 996:ans är bättre (men dyrare). Om man dessutom tar en bakvagn från tex en 993 GT2 i banversion får man länkarna justerbara och kan minska bumpsteeren som finns inlagd för att stabilisera på Autobahn.

Det är ju fantastiskt att Porsce har löst bumpsteerproblemet ,på tjugohundratalet, och att dom är så avanserade så dom är justerbara.... ........vilket Jagga hade 1967.......

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Jag anser att man bör bygga egen bakvagn och ta hubbarna från en välkänd och stryktålig modell så man inte måste jaga efter udda drivaxlar, lager etc.

Gärna så att man kopierar någon Seven lösning som man vet pallar för mycket stryk och tillåter justerbarhet.

Lite räknande och research kan kosta dig små summor samtidigt som du slipper köpa en 993 bakvagn.

och nej jag har inget emot 993 heller.

Butterfly: Qvarnis gjorde 7:47 BTG med hedenhös bakvagn, kanske dags att omvärdera Turbons chassi litegrann?.

Forshaga
Här sen Dec 2002

kid skrev:
.

Butterfly: Qvarnis gjorde 7:47 BTG med hedenhös bakvagn, kanske dags att omvärdera Turbons chassi litegrann?.

Ja....det hade han aldrig klarat med en annan bakvagn.

Men allvarligt..........det är ju det jag menar. Man måste inte köpa det senaste.......bara för att Porsche kommit på något som tex Jaguar viste 1967.

Jag vill inte påstå att Jaguar är den bästa bakvagnen.........inte ens den näst bästa.

Anmärkningen ang Turbo skrotet....var att den ansågs som bättre........

Qvarnis prestation bottnar nog i något helt annat..........och en massa "jävlar anamma"

Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
gt2 kopia tja med en audi motor så blir nog inte värdet det som kommer att vara det jag funderar på när jag väljer bakvagn men jag vill bygga en bra bil som jag kan smiska runt på banor och ha roligt med (ska gå på gatan också bör tillägas)

och jag känner nog att det är lite mycke att bygga en helt egen bakvagn just nu då jag har huvudet fult av tankar och ider om allt annat på bilen! men om det är enda sättet att bygga en vetig bakvagn för rimliga pengar så får jag börja rota i det!

hm det finns ju bilar som går ricktigt bra med orginal porsche turbo bakvagn(typ 70-80 talare).
men hur mycke bätre är en ricktig modern bakvagn med dubbla a armar och bra geometri om man gämför? (är det värt pengarna)

om jag väljer att köra med porsche 930 bakvagn så måste jag köpa 2st bannaner(bakvagns armar)
plus coilovers till det då jag inte kan kör med toristionsstavar(stavning?) och lite mer problem med motorn då jag måste flyta på start motorn i så fall!
pengar typ 10000kr för bannanerna (kan ha fel om priserna ) plus 2st coilover dämpare typ 4000-10000kr
och lite mer tid/pengar på bygga om startmotorns placering

det vicktiga är inte att det är en porsche bakvagn eller inte det vicktiga är att den är bra!
varför 993ans bakvagn har varit i mina tankar är för att det skulle vara relativft enkelt att montera plus att jag har fåt för mig att den funkar relativt bra! men den är lite dyr för mig igentligen

gärna lite för och nackdelar med hemma byggt mott köpa orginal grejor. hur mycke jobb ligger det bakom en vetig hemma bygd bakvagn? räcknat i pengar och tid ni som byggt eget

Forshaga
Här sen Dec 2002

Snikvariant nr 3.

Gå ut på någon myr.....och leta rätt på en Folkabuss med fyrledad bakvagn.
Ta drivaxlar och spindlar. Drivaxlarna är samma som Porsche
Kolla om matrialet i spindlarna är svetsbart.
om svetsbart...kapa bort allt, så du bara har ett "rör" med tätningar och hjullager.
om ej svetsbart...svarva ett nytt "rör".

om du har tillgång till den bakvagn du har på bild........mät allt......och gör en ritning.
Har du inte tillgång till den......kanske du känner någon som har en GTD 40 replika..??

Bygg en spindel runt "röret" i 3mm stålplåt.......gör egna "uniballs" av gamla sönderkapade P-ändar, modell grövre, som du sätter nylonbussningar i.

undre bärarmen måste vara stadig och så bred som möjligt inne vid växellådan, bygg i hydralrör med krysförstärkning.

Det är en del jobb........men kostar bara några hundra.

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Tack för den mycket sakliga kritiken Butterfly. Du verkar vara en farbror med koll på läget. Jag får väl gå och köpa mig det dyraste jag kan hitta och läsa en bok om vad andra har gjort, istället för att posta inlägg här.

/ Jonas Jarlmark
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

jonnystrand skrev:

motorn kommer från eb audi s2a lådan är en audi 200 låda (mitt motor placering av motorn)

Finns det några roligare utväxlingar till en Audi 200-låda? Jag funderar på en sån låda, men för en motor som varvar 8000 rpm och skall köras på bana så skulle det vara roligare med en mer tätstegad låda samt annan utväxling - känns onödigt med en toppfart på 300. Är lådan till en framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven 200? På skroten verkar det mest finnas till fyrhjulsdrivna. De framhjulsdrivna har oftast automat, verkar det som.

#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jonas Jarlmark skrev:

Meningen var inte att uppröra herrn såååå mycket, bara lite lagom.

Jonas Jarlmark skrev:
Tack för den mycket sakliga kritiken Butterfly

Det är ju upp till dej, vad du ska göra med din tid.........men jag tror din kunskap räcker, utan att du ska nedvärdera andras.
och självklart var den inte särskilt saklig......utan ett svar på ett osakligt påhopp.
Det passar sig inte, att använda sin gurustatus att hacka på andra.

om du håller dej till det du kan.......så kan jag tipsa om godtagbara lösningar som är nästan gratis.
För rätt vad det är, så är det någon som fattar värdet i vad jag säger.......och bygger en riktig dräpare av grejor som andra tycker är skrot.

Frågeställarna/läsarna är fullt kapabla till att ta sina egna beslut.
(och var fanns du och din kunskap, när jag körde fast i fjäderfrekvenserna..??)

Forumet har från början varit ett ställe där man kan diskutera olika lösningar av problem......utan att bli påhoppad, för att man inte följer mittfåran.

Jag tycker det är bättre att bygga tex. en billig bakvagn på sin bil.....och med den SAMLADE kunskapen, göra den så bra som möjligt.
För prio nr 1 är ju att komma ut och köra.
Sedan samlar man på sig delar......så man kan modifiera bilen senare.

För mej får alla bygga med vad dom vill..........men jag delar med mej av mina erfarenheter........och det är fritt att göra vad man vill med informationen.

Så nästa gång du känner för att avreagera dej........så välj gjärna mej........men ta konsekvensen.
Annars kan du skriva ett PM och påpeka mina brister.....så ska jag ta det till mej.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Jag säger det igen...

Får du med spindlar, ok, etc så är 25 smacks inte alls fel! Du får något beprövat som håller, vxllåda, fälgar, bromsar, allt passar rätt av utan att man behöver tillverka adaptrar. etc.

om du bygger eget (och inte budget) så räkna ut vad länkhuvuden kostar för alla bärarmarna! Sedan brukar enligt min erfarenhet hemmabyggena bli dyrare än man tänkt sig ändå.

Anledningen till att man fått bananarmarna att fungera hyffsat på 911or heter styv, styvare styvast fjädring.

Ett tips för att få ännu bättre geometri med 993 bakvagnen är att sätta de nya fästena högre upp i karossen än original 993, då sänker du karossen (och TP) utan att geometrin kajkar ur som vid en vanlig sänkning.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
bakvagns frågor
1, 2, 3   >>
21663 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande