Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (5776 totalt) |
Racing handskar för Suede ratt?
Vet inte riktigt i vilken forumdel detta passar in bäst. Har läst att Suede rattar inte gillar handsvett, olja och grejer så funderar över racing handskar. Nu kör jag bara racingsimulatorer så det har känts allmänt overkill. Men T500RS ratten jag har nu har en hel del Torque och jag vill ju gärna att ratten ska hållas i så gott skick som möjligt. Suede handskar ska tydligen va vägen att gå för maximalt grepp. Det blir inte så mycket så det nästan suger fast för drifting ex? Vart hittar man prisvärda racinghandskar med bra hållbarhet. Inomhusbruk så behöver inte va brandsäkra eller något sådant överflödigt och det ska gå att pilla på knapparna på min F1 ratt utan alltför mycket meck. _________________ Pär Öqvist |
||||
Enkla montagehanskar i bomull med greppnoppor borde fungera fint (greppet borde räcka och du skyddar ratten från svettiga händer).
tex http://www.stenklader.se/arbetshands Racinghandskar på inomhus blir onödigt varmt, men kombinera med hjälm med intercom för ljud och multiplayerkommunikation kanske? Det borde hjälpa att komma "in the zone" ![]() |
||||
Montagehandskar tror jag är en enkel och bra lösning.
Yngste sonen brukar dra på sig sin kartingsuite och nöta i en timme eller två på Nördslingan eller Le Mans. Ska det vara, så ska det vara. Har hänt att han dragit upp värmen i rummet också, så att det ska kännas lite också. Bra mental träning för en racer också... ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
kom just på att golfhandskar har äckligt skönt grepp. Frågan är bara hur länge de håller. Lär bli svettigt också med den superpassform de ger. Är ju äkta läder ändå även om de har ventilationshål.
Köpt hem en del montörhandskar. De känns väl lite sladdriga överlag så det är väl golf eller cykelhandskar man får gå efter om inte dessa duger. Testar nu någon extra tunn av nylon från biltema. Prasslar rätt mycket men grepp får man i alla fall och flexar inte lika mycket som ejendals tegera och dylika varianter. _________________ Pär Öqvist |
||||
Mocka mot mocka, skinn mot skinn. Köp handskar med mocka i greppet om du är orolig för att skada din mockaratt. Kartinghanskar, folkracehanskar eller ej längre godkända rally/racinghanskar som reas ut.
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Jag brukar köra gokart och annat med ett par handskar från Jula för 99 pengar. http://www.jula.se/montagehandskar-903195. Funkar kanon och har grymt bra grepp.
Annars kör jag med ett par Alpinestars Tech-1 ZX. Simracing inkluderat. :looki: ![]() _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||
Re:
De racing handskar jag hittat är tjocka flamsäkra och bökiga som dina och det får det ju absolut inte va. Vill inte tappa för mycket känsla jämfört med att köra utan då man ju ändå kör med force feedback i ratten. Det ska inte va stötdämpande för fem öre utan så nära barhänt med sugproppar man kan komma. Gärna så smidiga att det går att skriva på tangentbord med dem. Var på Clasohlson och Biltema. 0-1 Ejendal vs Biltemas alster av de jag testat. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arb De fuskskinnhandskar de hade var för sladdriga och korvar sig lite i handflatan lätt. bomullsvantarna än mer. Golfhandskar är där jag nog ser störst potential. Dem är det sinnessjuk bra känsla och grepp i och inget korv någonstans men priset är väl hållbarhet. Mina golfhandskar håller inte många dagar på rangen men det är ett specifikt ställe jag nöter ner dem på så simracing är nog lindrigare. Blir måhända varmt fort. Sedan finns det månne cykelhandskar. Cykelbutiken nära mig hade inga i mocka dock vilket inte är så konstigt. Gillar inte vatten ![]() _________________ Pär Öqvist |
||||
en tanke bara, från en som inte använder simulator.
Om ni vill simulera riktig bilsport, varför kör ni då inte med riktiga handskar? Ett av problemen är just att man inte får 100% feeling med de lite tjockare FIA handskarna, å det är ju simulering vi pratar om, så varför inte simulera den riktiga känslan/problematiken? :-) |
||||
Du bor i Umeå du har inga tunna fina begade till salu eller vet var de finns? Tragiskt utbud på Intersport och Stadium. Tegs Cykel och Motor hade lite cykelhandskar i alla fall.
Jag kör simracing för att jag tycker det är jäkligt kul och har inte råd med verklig racing. Det är en hobby i sig. Att få sämre känsla och grepp pga säkerhetsskäl känns bara oerhört onödigt. Bättre köra larger then life i det här fallet. Speciellt när vi inte har några G-krafter utan gärna försöker få lite av den varan via force feedbacken i ratten då. Finns de som kör utan också. När det gäller fysiken så eftersträvar jag ju något som känns absolut äkta och serier som ger kul racing. Det jag skulle vilja ha från verklig racing är främst G-krafter och nu möter jag min skapare och fullödigt synfält. Occulus rift är möjligen en hjälm man kunde tänkas ha på sig. Immersionen kan ge fantastiskt mycket av den här varan så visst det kan kännas skönt nördigt köra med skor och handskar ex men jag behöver inte det för att komma in i det hela. Men sedan ska man ju prestera också. Lätt man åker dit på inställningar som låter en få bättre kontroll och åka snabbare. Bättre känsla ger bättre kontroll helt enkelt. Racing skor har man kört med ibland men bara på vissa pedalset där jag funnit de vara en fördel. Annars ger de ju mest bara fotsvett. _________________ Pär Öqvist |
||||
Re:
En del WRC-förare har ett knep som du kanske kan använda. För att få maximal-känsla besiktar dom med riktiga bil-handskar, sen kör dom med tunna skid-handskar (längdåkning), kolla rull-skidhandskar, dom är extremt tunna.
|
||||
Re:
Golfhandskar får man utslag av. Har jag hört............................ _________________ Jocke Glaés |
||||
Re:
Nackdelen är ju att handskarna slits ganska fort på en "dator" ratt mot vid vanlig körning. så tyvärr kostar det mer än det smakar denna gång också. körde med de handskar jag fick när jag fyllde 16 och de slets fortare än de jag kört med nu i 5 år på riktigt ![]() _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Re:
Kör inte i något F1 stekugn liknande alltså? Svettas mer med simracing än vanlig eller använder du dem bara mer ![]() Blev att man köpte på sig ett par löparhandskar. Får vi se hur de håller men hittade ett par som satt som ett smäck och knappt kändes. Ger inget extra grepp visserligen ska väl andas dugligt förhoppningsvis. Man verkar inte kunna få allt ![]() _________________ Pär Öqvist |
||||
Du har ju JPs rejsshop i byn.. Han med Dragrace Vipern. Simpson shoppen.. Laitis säljer ju även Sparcoprylar.. Stegade in där och de tog hem en ratt åt mig
![]() _________________ Jonathan Danell Kör svart E34 touring och svart E30 touring med plast från www.specialsvarv.se |
||||
Re:
Oj det hade jag ingen aning om alls ![]() Har de rattar som man kan pilla på i affärn också? _________________ Pär Öqvist |
||||
Re:
Kolla 7 poster upp i den här tråden! ![]() ![]() ![]() //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Äntligen fått på ratten och kört några dagar.
Av de handskar jag införskaffat tycker jag mig få bäst grepp handske dylik denna http://produkter.scanfast.se/product Finns väl inga oljor där som kan vara skadligt för mockan? _________________ Pär Öqvist |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (5776 totalt) |