Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3050 besök totalt |
mantorp längre förr?
Har mantorp varit längre förr? Tittar man på flygfotot så ser man att det ser ut att vara en lång del av banan som inte används längre. Som en förlängning vid hårnålen. Det är iofs ett bra ställe för camping ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Var inte du med på slalomen på Mantorp......den kördes på gammla delen.
Jag vet inte mär den stängdes av......men så länge jag hållit på.......sedan -79 så har den inte varit öppen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Vad lustigt. Jag satt och funderade på just detta igår kväll och bestämde mig för att jag skulle ställa frågan här på rejsa om när man tog bort den delen. Kurvan kallas väl "Rom-kurvan" om jag inte minns fel?
Det hade ju känts helt rätt att få köra hela banan, precis så som den var tänkt från början! Man är ju lite bakåtsträvare. om jag förstått det hela rätt så ligger väl Jocke Bonnier bakom bansträckningen. Stämmer detta? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Det är väl av säkerhetsskäl som Romkurvan är avstängd antar jag?
Hörde något från speakern på Ferrari weekend om att det skulle kosta någon miljon eller så o fixa till den,är ju ingen direkt avåkningszon där utan träd o andra grönsaker.... Det bör gå undan rätt bra på rakan innan inbromsningen längst ned i böjen ![]() A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Det här kortet är från EM tävlingar 1970, jag har kort från 72 på samma ställe, men när banan kortades ner minns jag inte.
![]() Backen ner innan kurvan var det snabbaste delen av banan på den tiden. ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Jag har testat Rom-kurvan! Dock, ganska ofrivilligt - bromsade på mig i ingången till hårnålen ("början" respektive "slutet" av Rom-kurvan, innan vänstern till start och mål rakan) i blötan. Tycker att det är lite synd att den är stängd, men förstår att det är av säkerhetsskäl...
_________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
Schysst bild! Formelbilarna var fräckare förr! Mer bilder från den gamla goda tiden tack!
![]() Att köra hela sträckningen skulle helt klart passa min bil bättre än den "hårnål" man kör idag. RX-7:ans tveksamma bakvagnsgeometri gillar inte långsamma tvära kurvor. > ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Nix där var jag inte med... vad var det för evenemang? men jag har tältat där ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Jag pratade med fotograf B-Å Liljevind under RHK finalen på Mantorp i helgen och under samtalet kom vi in på Rom-kurvan. B-Å trodde sig minnas att det sista loppet som slingan användes var ett F2 lopp 1981. Fast han var inte säker...
Alla de gamla uvarna i FVee var rörande överens om att det var det var en otroligt häftig slinga, just med tanke på hur fort det gick. Ingen verkar gilla svängen så som den är nu! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Ett litet trådlyft på snart 10 år!
![]() Är det "bara" brist på en rejäl avåkningszon i den kurvan som hindrar? Är det så stora pengar att slänga ut lite sand ![]() Hade varit kul med lite längre banor i Sverige, tror det hade gjort ganska mycket för känslan i STCC. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||
Anledningen är berget som första fotot är taget ifrån, sen är det nu mer massa träd. Vet att 81 eller 82 på F2 började de köra utan romkurvan och "hårnålen" kallades då F2 kurvan då den tillkom för att klara säkerheten. F2 förarna själva kallade den garageporten.....
Edit: F3 åkarna på den tiden sa att de hade ca:200kmt när de skulle bromsa innan depåkurvan! Det var även säkerhetsproblem där då risken var stor att de hamnade på dragracerakan om det hände något. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3050 besök totalt |