Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (31860 totalt) |
Re:
e34 är ju bara en förväxt e30. Inget att stäva efter. Men....det går ju att åka fort med e30... ![]() Jag har en hög med e34-bakvagnar som är 1,5 meter hög... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
E36 då?
Även Mercedes har väl vettiga delade axlar. 190 kunde kanske vara något? Jag har sett E39-bakvagnar som smalnats av men det är rätt mycket jobb. Hur mycket plats har du mellan skärmkanterna? När det gäller 960/x90 bakvagn så har jag sett varianter på hur de längsgående stagen gjorts om för att bli lite kompaktare. Men det har varit i Cobrabyggen, där har man ju nästan ryggen mot bakhjulen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Nu svär jag kanske i kyrkan, men jag upplever E36 som en sävlig bil i jämförelse med E30 och mer eller mindre ovilliga att byta riktning. För mig är de lite som Porsche 924/944 där man har en massa vikt i vardera ände så att de blir tröga i reaktionen och inte speciellt underhållande. Praktiskt i långa kurvor i hög fart, men jag vill ha kul även när det svänger en hel del.
En Cobra har väl något kortare hjulbas än en Calibra. Hur mycket motor lastar de Volvo-axlarna med? Jag kanske borde mäta hur brett det är där bak. Den kanske inte gör sig med "Can-Ambreddning"... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Anledningen till att E30n känns sävlig, är inte bara för att den inte har något grepp med sin bakvagnskontrukiton jämfort med E36?
![]() Fast, McPerson med för lite camber fram och sänkt E30-bakvagn med för mycket camber/toe-in sliter ju däcken rätt jämt om man roterar. Sedan känns det som att KISS är bra tänk. Vilken bakvagn finns det mest grejer till? _________________ ![]() |
||||
Det har suttit enklare Cheva smallblock i Cobrorna, typ 305 eller 350 TBI. En drivaxel har visst gått av.
Det är helt rätt att tänka på vilka bakvagnar det finns delar till. Talar för BMW igen alltså. Eller en stel axel i trelänk/torque arm ;-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Gustaf, Mest delar finns det väl till Ford 9"... Eftersom jag inte tänkt lätta bilen så kanske det funkar med en stel axel och dessutom borde man inte lika enkelt kunna hamna helgalet med geometrin. Får väl göra en inköpslista: Saab 900 turbo 94-98 för att få en motor BMW 328 att sno lådan ifrån Volvo 240 att plocka bakvagn från Framvagn? Visste väl det var nåt jag glömt. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Jaha. Ska man korrekturläsa innan man postar. ![]() Jag menade att skriva "Anledningen till att E30n inte känns sävlig"... _________________ ![]() |
||||
Finns det fler som säljer "framvagns-kit" än Art Morrison?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Det verkar bli 240-bakaxel. En gammal granne hade visst en bil som stod och skräpade. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Verkar synd att inte försöka få i en 'modern' konstruktion. Har inte calibran modern konstruktion från början, leta upp delarna från något avsomnat projekt och byt själva diffklumpen till valfri bmw eller något med diffbroms? _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Om inte annat kan jag montera 240-upphängningen "så länge". _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Idag bar det av ner till bebyggelsen i utkanten av Svenarum för att köpa mig en liten julklapp. ERnsT här på forumet hade pm:at mig att han hade överskott på motorer så det var anledningen till att jag åkte en bit för att få tag i en maskin.
Det är viktigt att allt står stadigt när man fraktar saker ![]() Millimeterprecision för att få in paketet ![]() Jodå, det gick att lägga in spisen ![]() Suddigt, men trots allt nära sitt nya hem ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det är inte utan att man blir sugen på att beställa en amerikansk framvagn. Vet dock inte om de går att beställa hit.
||||
Igår var jag hem till en gammal kamrat som hade lite bilar ståendes. En 240 hade dött is-döden och nu skulle maskineriet plockas till Heavys folkracebil så bakvagnen behövdes inte. Det blev nån timmes muttrande på billyften innan det hela kom ner.
![]() Det första blir att se varför nåt i handbromsmekanismen gör att vänster drivaxel bara snurrar en liten del av ett varv. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Inte mitt förstaval men helrätt för dig gissar jag: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (31860 totalt) |