Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra 1991 skrotad
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (31860 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
therealpinto skrev:
De framåtriktade reaktionsstagen tar lite plats, det kan vara värt att kolla att du har utrymme för dem.

/Gustaf
Möjligen kan de inkräkta på stolsfästena...

E39-bakvagnar har jag inte sett några till salu.
Känner till en Toyota med E34-bakvagn, dock.


e34 är ju bara en förväxt e30. Inget att stäva efter. Men....det går ju att åka fort med e30...

Jag har en hög med e34-bakvagnar som är 1,5 meter hög... ...=gratis.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



E36 då?

Även Mercedes har väl vettiga delade axlar. 190 kunde kanske vara något?

Jag har sett E39-bakvagnar som smalnats av men det är rätt mycket jobb. Hur mycket plats har du mellan skärmkanterna?

När det gäller 960/x90 bakvagn så har jag sett varianter på hur de längsgående stagen gjorts om för att bli lite kompaktare. Men det har varit i Cobrabyggen, där har man ju nästan ryggen mot bakhjulen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Nu svär jag kanske i kyrkan, men jag upplever E36 som en sävlig bil i jämförelse med E30 och mer eller mindre ovilliga att byta riktning. För mig är de lite som Porsche 924/944 där man har en massa vikt i vardera ände så att de blir tröga i reaktionen och inte speciellt underhållande. Praktiskt i långa kurvor i hög fart, men jag vill ha kul även när det svänger en hel del.

En Cobra har väl något kortare hjulbas än en Calibra. Hur mycket motor lastar de Volvo-axlarna med?

Jag kanske borde mäta hur brett det är där bak. Den kanske inte gör sig med "Can-Ambreddning"...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Anledningen till att E30n känns sävlig, är inte bara för att den inte har något grepp med sin bakvagnskontrukiton jämfort med E36?

Fast, McPerson med för lite camber fram och sänkt E30-bakvagn med för mycket camber/toe-in sliter ju däcken rätt jämt om man roterar.


Sedan känns det som att KISS är bra tänk. Vilken bakvagn finns det mest grejer till?

_________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Det har suttit enklare Cheva smallblock i Cobrorna, typ 305 eller 350 TBI. En drivaxel har visst gått av.

Det är helt rätt att tänka på vilka bakvagnar det finns delar till. Talar för BMW igen alltså. Eller en stel axel i trelänk/torque arm ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Re:

NiklasFalk skrev:
Anledningen till att E30n känns sävlig, är inte bara för att den inte har något grepp med sin bakvagnskontrukiton jämfort med E36?

Sedan känns det som att KISS är bra tänk. Vilken bakvagn finns det mest grejer till?
Nu var det E336 jag upplever som sävlig, inte E30. Egentligen kanske man borde ha en E21-bakvagn så man får träna upp reaktionerna lite...

Gustaf,
Mest delar finns det väl till Ford 9"...
Eftersom jag inte tänkt lätta bilen så kanske det funkar med en stel axel och dessutom borde man inte lika enkelt kunna hamna helgalet med geometrin.

Får väl göra en inköpslista:
Saab 900 turbo 94-98 för att få en motor
BMW 328 att sno lådan ifrån
Volvo 240 att plocka bakvagn från
Framvagn?
Visste väl det var nåt jag glömt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
NiklasFalk skrev:
Anledningen till att E30n känns sävlig, är inte bara för att den inte har något grepp med sin bakvagnskontrukiton jämfort med E36?

Sedan känns det som att KISS är bra tänk. Vilken bakvagn finns det mest grejer till?
Nu var det E336 jag upplever som sävlig, inte E30.

Jaha. Ska man korrekturläsa innan man postar.
Jag menade att skriva "Anledningen till att E30n inte känns sävlig"...

_________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Konstaterade att det är 154 cm mellan insidan av skärmkanterna i nederkant framtill. Nån cm till är det väl på högsta punkten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Finns det fler som säljer "framvagns-kit" än Art Morrison?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005
Inlägg: 106



Re:

Vafasen Mäkinen! Du skulle haft kvar Isuzu Piazza'n, då hade du haft tillgång till bakaxel och framvagn som självaste Loootus vart me å ta't fram ju.

Hade gutt. // Tobbe

_________________
Tobbe Pettersson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Re:

Fisåkare skrev:
Vafasen Mäkinen! Du skulle haft kvar Isuzu Piazza'n, då hade du haft tillgång till bakaxel och framvagn som självaste Loootus vart me å ta't fram ju.

Hade gutt. // Tobbe
Tobbe, Hade den stått kvar när de grävde för husbygget hade den antagligen varit mosad precis som våra bärbuskar.

Det verkar bli 240-bakaxel. En gammal granne hade visst en bil som stod och skräpade.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Fisåkare skrev:
Vafasen Mäkinen! Du skulle haft kvar Isuzu Piazza'n, då hade du haft tillgång till bakaxel och framvagn som självaste Loootus vart me å ta't fram ju.

Hade gutt. // Tobbe
Tobbe, Hade den stått kvar när de grävde för husbygget hade den antagligen varit mosad precis som våra bärbuskar.

Det verkar bli 240-bakaxel. En gammal granne hade visst en bil som stod och skräpade.


Verkar synd att inte försöka få i en 'modern' konstruktion.

Har inte calibran modern konstruktion från början, leta upp delarna från något avsomnat projekt och byt själva diffklumpen till valfri bmw eller något med diffbroms?

_________________
Roland Johansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Det verkar bli 240-bakaxel.


Verkar synd att inte försöka få i en 'modern' konstruktion.

Har inte calibran modern konstruktion från början, leta upp delarna från något avsomnat projekt och byt själva diffklumpen till valfri bmw eller något med diffbroms?
Golvet i bilen är bytt till ett från en 240 så ska man ha dit något annat räcker det med att det går in mellan skärmkanterna. Resten får man fabricera.
Om inte annat kan jag montera 240-upphängningen "så länge".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Idag bar det av ner till bebyggelsen i utkanten av Svenarum för att köpa mig en liten julklapp. ERnsT här på forumet hade pm:at mig att han hade överskott på motorer så det var anledningen till att jag åkte en bit för att få tag i en maskin.
Det är viktigt att allt står stadigt när man fraktar saker


Millimeterprecision för att få in paketet


Jodå, det gick att lägga in spisen


Suddigt, men trots allt nära sitt nya hem

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Det är inte utan att man blir sugen på att beställa en amerikansk framvagn. Vet dock inte om de går att beställa hit.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Det hakade sig visst...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Igår var jag hem till en gammal kamrat som hade lite bilar ståendes. En 240 hade dött is-döden och nu skulle maskineriet plockas till Heavys folkracebil så bakvagnen behövdes inte. Det blev nån timmes muttrande på billyften innan det hela kom ner.

Det första blir att se varför nåt i handbromsmekanismen gör att vänster drivaxel bara snurrar en liten del av ett varv.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Inte mitt förstaval men helrätt för dig gissar jag: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85086

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17934


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Inte mitt förstaval men helrätt för dig gissar jag: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85086
Tack för tipset! Jag köpte dock motor förra helgen och planerar att köra med BMW-låda för hållbarhetens skull. Risken finns ju att motorn får mer effekt nån gång i framtiden och då vill jag inte ha byggt in mig i ett hörn.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Haha ja men då måste du ju uppdatera tråden

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6245



Re:

Lillen skrev:
Haha ja men då måste du ju uppdatera tråden


Titta bara några inlägg upp så finns det bilder på motorhämtningen

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra 1991 skrotad
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (31860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande