Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Skoghag anmäls till förbundsbestraffning | << 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 86, 87, 88 >> 4 besök senaste veckan (414661 totalt) |
Mycket märklig fråga i sammanhanget? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Oj vilket glapp mellan artikelns vinkel och kommentarerna till den Jag håller iof med om att det verkligen inte stärker värdet av "SM-tecken" när det (som man kan se på vissa andra områden) är flera olika organisationer som försöker övertrumfa varandra om vem som har den "rättaste" och "högsta" titeln att dela ut. MEN vem som helst har ju alltid haft rätt att kalla något "Svensk Mästare", det finns ju inget skydd på den ordalydelsen. Svensk Mästare i motoriserade barstolar. Eller vad du vill. Så SBF har idag inte alls förlorat ensamrätten till att dela ut SM-tecken. Men man har förlorat sin extremt starka i princip monopolställning att ordna motortävlingar. Lite förvånad faktiskt att en så erfaren journalist som Thomas väljer denna vinkel, att SBF (och hela idrottsverige) från och med idag förlorat ensamrättten att dela ut SM-tecken. Lattjo.... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Kopierar in från förstasidan på Rejsa:
Marknadsdomstolens beslut idag kommer troligtivs få långtgående konsekvenser. Vi hoppas på positiva förstås med ett starkt förbättrat konkurensutsatt SBF men vad för risker finns det? Att man från RF och SBF starkt överdriver riskerna för att förska få behålla sin makt över sportgrenar är kanske inte så konstigt. I striden hetta så att säga. Klockan 8 ikväll blir det live web-TV på www.nitroz.se med diskussioner kring beslutet. Jag dyker upp tillsammans med Lelle Ohlsson och Pippi som ju båda har enorm kunskap, åsikter och har en stark passion för en välmående svensk motorsport. Du kan på www.nitroz.se maila in frågor till oss, både nu under eftermiddagen och under själva programmet. Bänka dig klocka 8!!! Motorsoffan på www.nitroz.se _________________ Magnus Thomé |
||||||
Du kan vara helt säker på att dokumentet stämmer, vi far aldrig med osanning utan vi bara beskriver verkligheten vilket i sig kan låta helt osant......
_________________ Avregistrerad användare |
||||||
Är det någon sorts krönika från Thomas Berggren eller Auto Motor & Sports officiella inställning?
Jag tycker att den åsikt som Thomas framför inte känns så initierad. Milt sagt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag tror att det är Thomas egen inställning som ventileras och det som sägs får stå för honom eller möjligen för Alrik Söderlind som är ansvarig utgivare. Genmäle görs lämpligast genom att kommentera på sajten. Hur som helst är det inte herr Östlunds officiella ställning och jag ska förklara varför. Banåka, och i förlängningen racing, började bubbla inom mig i mitten av nittiotalet. Jag vill minnas att jag hade en regelbok från 1994 i bokhyllan, en bok som jag läste noggrant. Och där fanns någonting som jag tyckte var väldigt märkligt: paragrafer om lojalitet. Barockt, tyckte jag då, som lekman utan någon insikt i hur idrottsrörelsen fungerade. Så konstigt, att om man ville köra med vissa, så fick man inte köra med andra. Var förbundet svartsjukt, eller vad handlade det om? Jag förstod inte, och det gör jag fortfarande inte. Långt senare drog Fredrik igång SMA och jag tyckte att det var fantastiskt. Här fanns plötsligt möjlighet att ha kul på bana under enkla former utan att behöva traggla sig igenom SBF:s byråkrati och krav på licens. Slut på illegala banträffar, här kunde man få motortävlingsförsäkring genom SMA. Då undrade jag inte längre varför SBF inte hade gjort samma sak från första början. Med tiden växte min bild av SBF fram, en bild där förbundet värnade eliten och utgick från de professionellas krav på bekostnad av gräsrotsracingen. I regelverk, licensförfarande och genomförande av nya bestämmelser syntes detta synsätt, tyckte jag. Nog hade jag stärkts i denna uppfattning när jag var på en anställningsintervju på SBF, en tid innan Fredrik drog igång sitt SMA - jag var en av kandidaterna när Thomas Jansson tillsattes och jag var förstås helt fel sorts person, jag har inte den mentala styrka som krävs för en sådan tjänst. Det förstår jag i efterhand och jag är väldigt glad att det inte blev jag som fick jobbet. Hursomhelst, på intervjun talade jag just om vikten att SBF inte verkar emot sina medlemmar utan för dem. Då var katalysatorkrav aktuellt och jag vill minnas att jag tyckte att frågor av den typen kunde ha skötts på ett annat sätt, med information och hjälp till medlemmarna i stället för diktat med kort verkställningstid. I överförd bemärkelse eftersökte jag just ett nytt förhållningssätt gentemot medlemmarna gällande allt från regelverk till säkerhet och miljö. Fingertoppskänsla! Och eftersom jag inte fick jobbet tycket jag ännu mer att SBF var till för ett fåtal. Då, alltså. Sedan kom debaclet med stämningar och rättegångar, ytterligare ett mynt i poletten för att SBF bara ville se racing på elitnivå. Så dyker plötsligt ett öppet brev upp, underskrivet av starka representanter från just den elit som jag trodde var SBF:s närmaste skyddslingar, ett brev som riktar minst sagt osande skarp kritik mot förbundet och dess ordförande. Det ställde hela min bild av SBF på ända. Jag vet inte vilken slak lina som SBF har försökt balansera på, vilka intressen som har behövt jämkas samman. Vilken roll har Riksidrottsförbundet spelat? Och vilka andra krafter verkar i kulisserna? För inte har väl SBF självsvåldigt satt sig i den här situationen? I dag kom så domen. Jag tror att den är bra. För min egen privata del är domen avgjort en seger, jag får fortsätta att leka på bana under inte alltför komplicerade förhållanden. Men jag tror också att domen är bra i ett större sammanhang, där den sätter press på den i mina ögon urmodiga och odemokratiska struktur som tycks råda inom SBF och idrottsvärlden i stort. - Demokrati, det sköter vi internt inom partiet och inga andra partier får finnas. Inte minst kan domen vara bra för att den i förlängningen kan ge SBF insikt om att de egna leden kan vara nog så viktiga att försöka tillfredsställa. Heja SBF! Och heja SMA! |
||||||
Jag ska fundera på saken. Min "uppväxt" inom motorsporten var inom radiostyrd Bilsport och där hade jag i grunden mest positiva erfarenheter av SBF. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; alldeles för lite fokus läggs i media på oss gräsrötter. Beslutet idag påverkar ju mig på det sättet att jag kanske kan fortsätta arrangera konbana under SMA och fortsätta köra Dragracing (eller jobba som funktionär) under SBF. Utan att behöva vara rädd för att bli av med licensen. Hade jag tvingats välja skulle jag nog valt bort Dragracingen... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
@Kraniel:
Tror jag skrivit ungefär detta tidigare, men jag tror anledningen till att SBF agerar som de gör är just det att de agerat utan konkurrens i en toppstyrd struktur. Inom affärsvärlden benämner man det bl a "fat and lazy" respektive "aristokrati". Det ena betyder att om man inte behöver anstränga sig alls för att hålla skutan flytande och att prestation och prestationskrav snart inte ens förekommer som begrepp i organisationen. Detta kan åtgärdas genom att införa strukturerad resultatstyrning. Det andra är kanske ännu mer allvarligt och kan vara ett resultat av ovanstående. Ingen i maktställning får någonsin några andra intryck än från de likar han har omkring sig. Då etableras ett begreppssystem, en kultur och en moral som kan vara rent absurt för en utomstående. Detta tillstånd kräver näst intill avprogrammering alternativt upplösning och återuppbyggnad av organisationen. Sen att STCC/TTA tar bladet från munnen just nu ser inte jag som konstigt, även om det var strax innan domen. Det har säkert förekommit mummel tidigare, men när nu monopolet är upplöst finns det ju faktiskt en konstruktivt pekande vektor i att gå ut offentligt med det. Vad skulle det tjänat till för ett år sen? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Vill bara tacka ALLA för dom glada tillropen och lyckönskningarna...
Och jag tror fullt att det här bra för motorsporten OCH Sbf i förlängningen.... kanske inte bra för nuvarande ledning i Sbf med det är inte dom fåtaliga personerna som ÄR Sbf, utan det är alla vi andra som tillhör Sbf.... och ja även jag tillhör Sbf med och kommer fortsätta göra det..... både Sbf och Sma behövs i svensk motorsport. |
||||||
Bra skrivet Kraniel.
Samt ett grattis till Fredrik för KKV:s "seger". Uttalande från SBF efter domen: http://www.sbf.se/2012/12/20/bilspor
Så det verkar som SBF tolkar detta som att man som licensinnehavare måste fortsätta ansöka om tillstånd för att delta i evenemang sanktionerade av andra förbund/företag. Frågan är hur SBF då tänkt agera om man deltar utan att ansöka ... _________________ Ola Lennström |
||||||
+1. Hade jag tvingats välja hade jag valt bort det som gör inskränkningar i mina fri- och rättigheter. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Fränt att SBF går emot domen med att vilja ha ansökningar.....dom har 7 miljoner att försöka bet fakturan från rättegången och få 1 miljon till i vite för att man inte följer domen och svensk lag verkar finns mycket stridslystnad kvar ändå, men finns pengarna för 8 miljoner? Vem ska betala kalaset ....
_________________ Avregistrerad användare |
||||||
Marknadsdomstolens beslut inger oro för framtiden
http://www.sbf.se/2012/12/20/marknad
Karin kanske tycker att sverige borde gå ur EU samt ändra lagen? Allt för att "rädda" den svenska idrottsrörelsen. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Tack för fjäsk.
Jag vill poängtera att det jag skrev är min privata åsikt och jag skrev inte i egenskap av företrädare för någon typ av organisation eller publikation. Bara så att det framgår. Jag tror faktiskt att det går en rågång mellan de som utövar sporten och de som är åskådare i frågan om KKV:s beslut är bra eller dåligt. Utövarna, som är frustrerade över trösklar, regeländringar, pålagor och annat vill förstås ha alternativ, medan åskådarna, de som med hjärtat följer racingserier, vill ha kontinuitet och inte förvirras av konkurrerande förbund och titeltecken. Så har i alla fall jag tolkat de personer i min omgivning som haft en åsikt i frågan. |
||||||
Allmänt banåkaforum Skoghag anmäls till förbundsbestraffning | << 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 86, 87, 88 >> 4 besök senaste veckan (414661 totalt) |