Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (15324 totalt) |
Hej
Problemet från Bilprovningens synvinkel är ungefär att bilen är regbesiktad/typad med en bromskraftsfördelning, och om man enkelt kan justera bromsverkan kan man då ändra bilens egenskaper. För den som vet vad den sysslar med är det inget problem, men för en ovan person kan det ställa till det. Självklart finns det massor parallella fall där man lika lätt kan sabba bilens egenskaper men det här är i alla fall bakgrunden till reglerna. Det är bara att göra som Smokey Yunick, anpassa sig till dem ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Åas får man själv byta laskännande ventil hur som helst och hur denna sedan justeras in verkar ingen bry sig om.. (utom jag själv som tycker det är bra att på åtminstånde något sätt kunna justera in balansen)
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Knuffar upp tråden lite och undrar om det är någon som har nån bild på den berömda VW-ventilen?
Passar även på och slänger in en fråga hurvida den har linjär karaktäristik eller inte? Läste mig till att det fanns lite teorier om liknande ventiler där karaktäristiken bestämdes av en slipad profil... nått VW-ägarna känner igen? mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Monterade igår en ställbar reduceringsventil till frambromsarna för att få mer bromskraft bak. Kopplade ur ABS:en och provkörde. Med 0%reducering funkade det givetvis som vanligt. Framhjulen låser upp jättelätt.
Skruvade sedan ner trycket fram sucesivt för att få bakhjulen att låsa lite först. Men hur mycket jag än skruvade så låste framhjulen först. Ända tills jag reducerat så mycket fram att jag knappt orkade låsa hjulen alls. Tar mina bromsar så dåligt bak eller har jag kopplat galet? Har kopplat från huvudbromscylinder till "in" på reduceringsventilen. Sedan från "ut" till ABS:en men har som sagt kopplat bort ABS:reläet. Borde det inte räcka med lite reducering fram för att låsa bakhjulen? Kan det sitta nån ventil bak som släpper på trycket bak vid full broms??? |
||||
Reduceringsventil är ingen bra anordning. Den kan hjälpa i vissa lägen men enl NBM hydraulik är det ingen fungerandes konstruktion. Det skulle o princip behövas en "återcirkulation" för at hålla konstant tryckreducering mot pedaltrycket. Det är ingen tvekan om att systemet ska balanceras med rätt storlekar på huvudcylinder och ok. Banjusteringarna görs med bromsvåg. Jag har själv åkt med reduceringsventiler och det blir konstigheter liknande dom du beskriver, särskillt om grunbalansen är väl stor. Man får olika effekter beroende på hur man bromsar, osv. Balanserat hydraulsystem med våg, för banbilar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jo det har man ju förstått. Men det är ju inget man bygger om på en kvart. ![]() Jag har hört att tex på Volvo240 så sitter det en ventil bak som kopplar bort bakbromsarna helt vid full broms för att inte låsa bakhjulen. Kan det möjligtvis va så att det är når sånt som händer?. För då spelar det ju ingen roll hur mycket jag reducerar fram. ![]() |
||||
Jag vet inte hur systemen på olika bilar är uppbygda. Det finns olika lösningar på hur kretsarna går, mm. Att det finns möjligheter till felkoppling är uppenbart på en modern bil där det kan vara svårt att lokalisera hur det hela är gjort. Alla sådana inkopplingar måste i vart fall jag titta specifikt på för att kunna uttala mig. Jag ville mest lite hårdare poängtera min synpunkt på reduceringsventiler, men visst kan man använda dom i ett fall som du säger, bara det inte hamnar i konflikt med systemets uppbyggnad. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
|
||||
Det kan nog stämma till viss del ja, att det behövs ett flöde för att en reduceringsventil ska jobba helt perfekt. Däremot så kan det nog inte vara så helt förkastligt som du eventuellt antyder eftersom det har använts i standardbilar sedan hedenhös tid, åtminstone fram till ABS-system blev mer eller mindre standard (vet ej om man brukar ha reducering tillsammans med ABS, men det verkar ju vara lite kaka på kaka) _________________ Pär Hylander |
||||
Måste bara fråga...
Är det på BMW:n eller Porschen du pillat??? Porschen va? För fram på BMW går det ingen reducering, däremot bak. Liten cylindrisk historia som sitter på vänster innerskärm utmed torpeden... Men det visst du väl redan. ![]() Har oxå som plan att trixa med detta iom bromsoksbytet... Men måste räkna på om jag kan ha min cylinder först eller måste byta... Våg är inte ett allternativ....tyvärr. ![]() Nu är ju frågan när denna punkt på listan ska hinnas med. ![]() |
||||
Fasta reduceringar ligger nog närmare sin förmåga i ett fabriksbalanserat system. Men moterar man en justerrbar ventil för att korrigera för stora avvikelser så blir det inte bra. Min egen upplevelse är att jag inte känner mig säker på vad t,ex 2 varv ger när jag ändrar. Vågen är mycket mer exakt. Men som jag sagt, jag vill inte döma ut reduceringsventiler, men jag undviker dom nog själv. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det är på BMW:n Att det inte satt nån fram det vet jag. Men det är ju det jag har satt dit nu ![]() |
||||
Förstår hur du menar. Fast i mitt fall är det en liten justering jag vill åt med ett redan hyffsat balanserat system. |
||||
Den bak går inte justera, men genom att sätta dit en justerbar istället för originalet kan du minska reduceringen och det borde betyda mer broms bak... Eller? |
||||
Självklart är det så man ska göra. ![]() ![]() Min lösning borde iofs också funka fast det blir onödigt trögt att bromsa. Min ventil klarar att reducera 60%. Undrar hur mycket originalet är på? Tror du att originalventilen har en fast reducering eller att den ändrar värdet beroende på hur hårt man bromsar? om det är som det senare alternativet så är det ju inte så bra att ersätta den med en annan. Nu hinner jag ju inte göra om det till Söndag. ![]() |
||||
på corvette finns det olika styva fjädrar att köpa till huvudbromscylindern för att på så sätt flytta kraften till bakbromsarna...
(Man byter till styvare för framsystemet så blir det mer tryck i baksystemet? eller är det tvärt om?) ![]() någon som är mer insatt i hur det fungerar? |
||||
Hmmm...
Vet ju sådana som bytt till en helt justerbar och att det funkat. Men hur bra vet i tusan. Jag sätter fem pengar på att du kan byta den utan att det händer ngt underligt. "Alla" E30 har olika reduceringsventiler och jag har blandat lite ovetenskapligt förr och det har funkat. Det var mitt ovetenskapliga svar... |
||||
Inte en aning. ![]() Det är en sånhär. http://www.wilwood.com/products/valv |
||||
Det finns sådana fasta reduceringsventiler (t.ex. Volvo) där man har en kolv med olika areor fram och bak+ fjäder, dvs en tryckregulator. När man har lågt pedaltryck så får man samma tryck fram ock bak (linjärt) vid ett visst tryck övervinner areadifferansen fjäderns motstånd och får kolven att röra sig mot ett säte varvid trycket till bakbromsarna stryps(som en backventil) och bibehålls till en viss maxnivå. Denna nivå skall ligga "nära" låsning för bakbromsarna. Ytterligare ökat tryck ger bara ökat tryck i främre bromskrestsen fram tills dess att man låser frambromsarna. När man släpper pedaltrycket och kommer till den punkt där pedalsidans tryck är samma som bakkretsen så öppnar ventilen och släpper tillbaka trycket från bakkretsen. Hur en justerbar fungerar vet jag inte men ett alternativ är att ha olika pre-load på fjädern, då får man olika punkter när man går från linjärt till konstant tryck på bakre kretsen. Det finns en fördel med tryckreducering istället för bromsvåg när man kör race och det är att om man kör spakvarianten så är det lätt att prova fram två lägen, ett för torrt och ett för vått. Sedan sätter man ändlägesspärrar vid dessa lägen. Då behöver man bara dra spaken mellan lägena, enkelt! Att kombinera våg och ventil känns inte rätt väg att gå, dock har Utzon en poäng med att man får ökad bromsverkan bak vid tidiga faser av inbromsningen, om detta sedan bara komplicerar systemet eller påverkar tider nämvärt????fram med laptimern! Annars väljer jag bromsvåg där det går! Problemet (risken) är att man glömmer om ratten står i vått eller torrt läge och man måste testa fram, samma sak med hur många varv man skall vrida. Jag gör alltid så att jag testar totalt antal varv, t.ex. 22st. Sedan ställer jag in bilen på bana. I depån antecknar jag hur många varv(eller halvvarv, klick) från ena ändläget som vått resp. torrt ligger. Då kan man alltid "nolla" vågen innan. EDIT: alla dessa data SKRIVER jag I bilen vid ratten! Det ör inte så kul att stå i line-up och tänka, vänta nu?...ställde jag tillbaks bromsbalansen efter förra racet??? Bilprovningen godkänner som Gustaf skrev inte justerrattar, dessa är ju dock enkla att montera av. Med bromsvåg kan man få problem, då många bromsvågar tappar effekt i den ena kretsen om den andra kretsen går sönder. Detta p.g.a. att vågarmen bottnar ur i den dåliga kretsen, detta kan göra att man inte kan få full bromskraft i den "friska" kretsen. Det hela hänger egentligen på hur tigth hylsan i pedalen är, dvs om kanten på hylsa "håller emot" vågarmen. Det kan vara bra att test för sin egen skull, även i GT krävs ju dubbla (FUNGERANDE) bromssytsem. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
om jag nu skulle ha den typen av reduceringsventil original i min BMW och jag byter ut den mot en justerbar linjär reduceringsventil, då innebär väl det att jag bara har optimal bromsbalans precis vid låsningsgränsen (om jag nu ställt det så). Om jag då bara bromsar lite så bromsar det mindre bak än original. Men det borde väl inte spela så stor roll? Det är ju vid låsningsgränsen man vill ha det optimalt. Vad finns det för fördelar med "volvosystemet"? Kan det va för att det ska slita jämnare mellan fram och bak vid normalkörning? Är bara lite orolig att jag bygger bort nån bra funktion. ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (15324 totalt) |