Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15552 besök totalt |
Visst kan det räcka med heltäckande, men det finns ju snabbare trackday förare också som kör i nästan samma fart eller snabbare än vad det förs på rena banträffar...
I en nybörjargrupp håller jag med om heltäckande. Men i mer avancerade och snabbare grupper så känns det kanske inte helt fel ändå..... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Väldigt off-topic men har SBF regler för banträffar?
Jag har tidigare letat men har aldrig hittat några.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Re:
Antingen tränar man eller så tävlar man med sitt idrottsredskap (då under samma säkerhetsregler). Sen finns det ju lite olika enklare reglementen numera (men få som lämpar sig på obegränsad bana). Vill man hitta på nåt eget under träningsparaplyet så kan man gör det på "egen risk" (jag har aldrig blivit korsförhörd vid nåt tillståndsgivande, inte ens när inbjudan varit väldigt tydlig att det inte är endast träning för vagnboksbilar). Det råa försäkringsfrågan är lika enkel via SBF som via SMA; Motortävlingsförsäkring via tillståndet, personförsäkring via licens, resten är oreglerat. Så det är ingen katastrof om en skadad förare råkade ha t-shirt (tex "brutit mot regler"), försäkringarna gäller ändå, men det kan ju bil lite dålig PR om arrangören inte påpekat olämpligheten. Har du försäkringarna i ryggen så kan du göra ett rätt dåligt arr utan stora personliga risker. |
||||||||
Re:
Då har inget ändrat sedan jag tittade sist. Antingen tävlar, tränar man eller kör prova på och de som arrangerar något annat under SBF paraply gör det från den egna fantasin ![]() ![]() Ursäkta O.T. i en f.ö. mycket bra tråd ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Re:
japp, däremot så kan man bli åtalsskyldig som arrangör om någon skadar sig allvarligt eller ändå värre... Om arrangören bryter mot allvarliga regler eller förhållningssätt..... Eftersom vid allvarlig olycka kan polisen bli inkopplad oavsett och framförallt vid dödsfall så blir dom inkopplade automatiskt och om dom finner att arrangören åsidosatt t.ex FAPen eller andra grundläggande bestämmelser så kan tävlingsledaren bli åtalad för oaktsamhet eller något liknande.... så helt utan risk är det inte att skita i alla bestämmelser. men försäkringarna gäller oavsett såklart för dom drabbade..... |
||||||||
Dessa reglerna används vid banträffarna, för de med licens är det inte så uppstyrt som för de med Prova på. Reglerna har diskuterats på ett par möten med SBF.
Det som har varit svårast med reglerna är att få tag på tävlingsledare med B-licens, annars så fungerar det bra på våra träffar (Opel Sport Club). (Ni nämnde ju slalom förut och där finns 80 km/h-regeln som är omöjlig att följa om man vill ha en rolig bana.) RA 5.5.1 Träning/testkörning a) Med träning/testkörning avses provkörning med en eller flera bilar, dock max 10 stycken på banan samtidigt om bemanningsplan enligt banlicens ej uppfylls. Standard och Formelbil får aldrig köras samtidigt på banan. Formel och klassad racersportvagn kan efter ansvarigs bedömning kombineras. Officiell varvräkning eller tidtagning får ej förekomma. b) Anmälan om träning/testkörning ska göras till SDF 2 veckor innan körning. Anmälan kan avse flera träningar/testtillfällen under året. c) Träning/Testledare ska inneha funktionärslicens lägst B, kan delegera rollen till annan med licensklass B. d) Flaggor/Ljussignaler, saneringsmaterial ska finnas. Säkerhet och Sjukvård enligt banlicens. e) Förarna ska inneha giltig licens för avsedd biltyp. f) Skärpande villkor som framgår av banägarens hyreskontrakt ifråga ska gälla. RA 5.5.2 Prova Bilsportarrangemang Deltagare - endast avsett för deltagare med Prova På -licens. Person, som innehar "vilande" RA/FO-licens (= ej utlöst), har ej rätt att deltaga. Se även G 7.1 i Gemensamma regler och RA 7.3 i Tävlingsregler Racing. - deltagarens personliga utrustning ska innefatta hjälm, handskar, ändamålsenliga skor samt i övrigt heltäckande bomullsklädsel. Denna utrustning rekommenderas vara SBF/FIA-godkänd. - ett arrangemang, 1- eller 2-dagars (= lör./sön - samma helg), kan omfatta ett eller flera körpass. Fordon - deltagande fordon ska vara utrustade med minimum 3-punktsbälte. Undantag: historiska/veteran/nostalgi-bilar, som är typgodkända med annat säkerhetsbälte Arrangemang - SDF-tillstånd erfordras. - körledaren (ansvarig för arrangemanget) ska inneha funktionärslicens lägst TL alt. TE C. - posteringar, med radiokommunikation, ska finnas i antal så att uppsikt över hela banan är möjlig. - teorigenomgång ska föregå körpasset. Teorin ska bl. a. innehålla flagg-/ljus-instruktioner, uppförande (etik) på banan etc. - en enklare teknisk kontroll ska genomföras (däck, bälten, oljeläckage etc.) - ingen tidtagning får genomföras. - ingen resultatlista får upprättas. - inga passagerare får medfölja - endast instruktör. - instruktören, som minst ska inneha Debutlicens Racing/Formel och dessutom vara van förare, får agera förare i syfte att visa deltagaren. - antal fordon per körpass = max. 1/3 av antalet standardbilar (träning) enligt gällande banlicens. - körledaren ska se till att fordonen grupperas i förhållande till dess fartresurser. - körledaren ska släppa ut fordonen jämnt fördelade över hela banslingan. - normalt är all omkörning förbjuden. Dock kan körledaren tillåta omkörning på speciellt angivet banparti. - ett körpass får omfatta maximalt 20 min. Körledaren ska avkorta denna tid om behov anses föreligga. - körledaren ska avbryta körningen om någon av de deltagande förarna visar tendenser att börja 'åka racing'. - Tävlingsregler RACING - SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET Sidan 12 av 28 RA TL 2012.doc - Utgåva: Februari 2012 c 2012 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET RA 5.5.3 Banvisning I samband med ett Prova Bilsportarrangemang kan lämpligen också banvisning genomföras. - banvisning får endast ske som 'följa John' efter Master-bil. - hastighet = max. 70-80 km/h - passagerare får medfölja - både förare och passagerare i fordonet ska bära säkerhetsbälte. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||||||
Re:
Östgöta Sportvagnsklubb har efter överenskommelse med SBF anmält gatbilsträffar som lokaltävling trots att det inte är någon tävling. Domarordförande (B), tävlingsledare (B) samt chefstekniker (C) har anmälts i förväg vid varje tillfälle. Att man kan göra så finns vad jag vet inte nerskrivet i några regler. Regler för själva körningen (ej tävling, hur får man köra om, släppa förbi, blinkers osv) är klubbens egna. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Re:
Tack Fredrik och Ingemar. Det verkar helt klart som om SBF borde lära sig av innehållet i denna tråd ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Re:
En Mc hjälm i bil är inte lika bra som en bilsport/fia hjälm bla Vissa kläder brinner fort, sett på SMA event folk som åker med fleace tröjor bla men det behövs väl en riktig olycka innan någon våga fatta ett beslut om vad som ska gälla, Detta anser jag ska vara krav vi både SMA & SBF körning Fia alt sbf godkänd hjälm Nack krage alt nack skydd minst folkrace overroll handskar skor |
||||||||
Re:
Problemet då blir ju att det kommer kosta minst 6000kr i personligutrustning... Inga bekymmer för oss som redan fastnat för detta med att köra bana, men tyvärr så skulle ett sånt krav innebära att man tappade många nya förare. Sen undrar även jag hur mycket hjälper egentligen hjälmen i en standardbil utan båge... känns som att vid eventuell avåkning så kommer den bara förrvärra eventuella nackskador eftersom mitt huvud väger mera... (börjar kanske bli lite för mycket ot nu... sorry) |
||||||||
Re:
Det var lite det vi diskuterade några inlägg upp, i långsammare grupper där risken för olyckor är mindre och bilarna med största sanolikhet inte är helt rensade inuti och värstingupdaterade så skulle det där fungera med heltäckande kläder i ett icke flambart/smältande material. I snabbare grupper så har man med största sanolikhet fått ett intresse som gör att dom där 6000:- inte är så mycket ändå... Sen det där med hjälm, jag har själv krockat med personbil och slagit huvudet i framrutan, då hade jag gärna haft hjälmen. Olyckorna på en rejsbana ser också lite anorlunda ut än på allmän väg. Samma sak med att det ska vara en motorsporthjälm som då har inredning som är flamsäkert och att skalet är designat för vad det kan råka ut för i en bil. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Jag kommer in ganska sent i tråden och är ledsen för om jag tar upp ngt som ni redan kanske har diskuterat färdigt.
Vill ta upp ämnet: Gemensamma regler för Track-days av arrangörer i Sverige angående säkerheten. Målet: Att hindra den stora olyckan som jag är rädd för annars kommer och som gör att det mesta med bankörning blir stoppat av krafter långt utanför "vår" bankörningsvärld. Det låter som det mesta i tråden handlar om vad vi skall göra (försäkringar) om det händer något. Handlar det inte mest om VAD VI SKALL GÖRA FÖR ATT DET INTE SKALL HÄNDA NÅGOT! Bristen idag som jag ser det: Arrangörerna använder blå och svart flagg alldeles för lite. Det pratas mycket om regler och sämja på banan under en track-days genomgång, men ta i konflikten vill man inte göra. Jag har kört ca 170bandagar på 37olika banor i England, Belgien, Tyskland, Frankrike (ja Fr har 55 banor) och nu senast åxo i Sverige. Detta har skett under de senaste 8åren då Track-days fullkomligt har exploderat speciellt i England och Frankrike. Med detta vill jag på intet sätt sätta någon nivå på min körning, men vill påstå jag har en hel del erfarenhet av bra och dåligt organiserade track-days. Olyckor i England (som har ca 900track-days dagar för blandade bilar per år) under dessa former jag strax kommer till är mycket sällsynta. Mest är det någon som kör ut i en sandfålla, har aldrig sett några som har krokat i varandra. Arrangörerna har ett antal regler att följa för att deras (vi kan kalla den för SMA) gemensamma försäkring och tillstånd skall gälla. Regel 1 gäller omkörningar: ENDAST PÅ RAKSTRÄCKA OCH INTE I BROMSOMRÅDE. Anledning: det är sällan det sker någon olycka på raksträcka innan inbromsning. Detta tycker de flesta jag talat med i Sv inte om. Kommentarerna blir många och olika "då blir det ju inte racekul" "då blir det svårt med blandade bilar" "då blir det................." Listan kan göras lång och ursäkterna många. Men egentligen är det enkelt att undvika detta: Är du snabb och inte blir omsläppt, kör in och ut igen så blir du av med hen. Är du långsam och inte gillar alla runt omkring dig och hela tiden måste släppa om, kör in och vänta lite till "gruppen" kört in och ta sedan nya tag. Regel 2 gäller åxo omkörningar: ENDAST PÅ VÄNSTER SIDA. Anledningen till detta är att det inte skall vara minsta tvivel för den oerfarne (eller erfarne) på vilken sida gör eller låter någon göra en omkörning. Ja dessa 2 regler kan jag stanna vid så länge:) Blir det svårare att ta tid då för dig erfarne? Men tidtagning hör ENDAST hemma på tävling eller träning för tävling, eller hur? Kommer det att bli svårare att "få till det" för ny eller erfaren? De flesta körningar i England är Open-Pitlane. Du kör i ditt tempo när du orkar och har lust. En del kör 10 min åt gången en del gilar 25-30 och lång paus. En del vill köra när liknande bilar är ute osv....... Att köra i grupper som jag ser det skapar mer stress än att blanda bilar och erfarenheter. Den erfarne tycker antagligen att "raceandet" under trackdays blir mindre och körningarna blir tråkigare. Men är det inte då VI SKALL BÖRJA SKAPA FLER OCH ENKLA TÄVLINGSKLASSER där detta hör hemma. (en annan tråd) Skaffa licens och kör endast träningsdagar är en enkel kompromiss. Är du ny i England finns dels speciella oerfarnas dagar som alternativ och nästan ett krav att du tar instruktion av den instruktör som organisationen är TVUNGEN att erbjuda till ca 200kr för 15-20min. För att omkörningreglerna och den allmänna säkehetskörningen skall fungera fordras att arrangören använder BLÅ och SVART flagg hela tiden när så fodras. Hur man använder svart flagg och blå på rätt sätt tar jag inte upp här. Men min summering även om vi skulle få andra regler är: ARRANGÖRER SAMARBETA MED GEMENSAMMA REGLER OCH KANSKE EN GEMENSAM TRACK-DAY ORGANISATION. Från en som älskar att köra på bana, men inte nödvändigtvis behöver tävla. _________________ hans weinhöfer |
||||||||
Re:
Försäkringen täckte viltolycka på inhängnat tävlingsområde? Viltolyckor har hänt ett par gånger med Porscheklubben, senast på Mantorp i sommras. En GT3a fick väja för ett rådjur i slutet på rakan, men det tog i sidan i alla fall. Det är rätt vanligt med rådjur inne på banområdet på Mantorp då det det inte är inhägnat mot åkern. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
Re:
Jag hade, i många år, en livförsäkring som även täckte skador på tävling. Den var pissdyr.... ![]() I övrigt fattar jag inte diskussionen om fordonsförsäkring..?? Varför skulle helförsäkring gälla på bana ? Dvs. varför ska vanliga trafikanter vara med och betala skador som sker på en racerbana....?? . Obegriplig logik. Tar man ut sin bil på bana....så får man väl stå för skadorna själv, eller ta en svindyr race-försäkring. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Re:
Tycker också att arrangörer borde samarbeta mer även om det kanske inte resulterar i att alla kör efter exakt samma regler. Jag tror att ganska många arrangörer har "tjuvkikat" på andras regler när de skrivit sina egna. Varför inte göra denna process enklare? En tråd här på rejsa där det i första inlägget finns uppdaterade länkar till alla samarbetsvilliga arrangörers regler? Sedan öpppen diskussion samt fritt för alla att klippa och klistra. Jag tror att det skulle kunna resultera i att många arrangörer uppdaterar sina regler till det bättre. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Helt överens med dig Håkan.
Tar jag ut bilen på banan räknar jag den som skrotad och anser det som bonus varje gång jag kan åka hem. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Re:
Japp, det gjorde den. Jag var helt ärlig och sa exakt vad som hände och vad vi gjorde. Kronhjorten skuttade därifrån, 205an blev enögd och kofångaren skrot. Och ena framskärmen skrot. _________________ Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden. |
||||||||
Helt ok Fredrik, huvudsaken att de som organiserar träffarna pratar samman regler som hindrar "den stora smällen".
Tråkigt o höra ditt resonemang Fredrik, det är kanske din "skrotning" mot någon annan bil eller snarare dess förare som gör att Track-days hamnar överst på Aftonbladets löpsedlar. Resten kan ni ju bara tänka er.......................... Eller vill du att denna formen skall försvinna? _________________ hans weinhöfer |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15552 besök totalt |