Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1386 besök totalt |
Att börja tävlingsköra
Hej, jag läste någon tråd där det undrades över hur man bäst börjar med tävlingskörning. I tråden hänvisades till SBF med mera. Jag har surfat en del på SBFs hemsida och lyckats hitta en del fakta, även om sidan är något oorganiserad. Jag undrar dock om det finns någon här som tävlingskör i någon form och kan berätta själv om hur det praktiskt går till när man börjar med någon form av tävlingskörning. Hur mycket det kostar, vad som krävs bilmässigt, vilken gren är att rekommendera osv. Allt från standardbilar på bana till rally är av intresse. Ta gärna upp billiga sätt att börja tävla då jag är och förblir fattig student de närmaste åren. Kan man köra med standardbil någonstans, eller kan man köra lånade bilar i någon form? I tidigare inlägg har jag hänvisats till bland annat olika klubbar men jag tänkte höra här först innan jag tar kontakt med någon klubb, så jag är mer säker på att jag vet vad jag vill göra. Alltså, skriv ned hur ni själva kom i kontakt med tävling och hur mycket kostade det er första tiden (kan tänka mig att man bryr sig allt mindre om priset när man väl kommit igång på riktigt). _________________ Vilhelm H - rookie |
||
lite om rally!
för att få förarlicens krävs 1: en teorikurs (kolla med dina lokala klubbar) 2: förstahjälpen utb! förra året va det hjärtlung räddning i år ska blödning chock ingå också! (brukar sammanfalla med teorikusen) 3: ett genofört rally som debutant, (det kan du köra med en vanlig bil, går inte på tid man ska bara runt) 4: medlemskap i en SBF ansluten klubb (annars får du ingen licens) När du väl har din licens så finns det en uppsjö av bilklasser, gruppE eller volvo original är väl att föredra som nybörjare låter kanske lite tamt med en original 240 men då har man inte sett dom köra ![]() när du väl har bestämt dig för bilklass så e de bara att bygga/köpa bil och anmäla sig till en tävling och köra så de jordbrinner ![]() Lycka till _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||
Ganska snarlikt för racing.
* Licenskurs med både teori och praktik (brukar gå bra att köra med vanlig bil) * Medlemskap i SBF-ansluten klubb Sen under själva tävligen behöver man * Godkänd personlig utrustning (brandsäkra underkläder, skor, handskar, hjälm, balaklava, overall) - ca 6000-7000 kr om man köper nytt det billigaste man hittar * Bilen behöver vara säkerhetsutrustad - lite beroende på klass men i princip bur, huvudströmbrytare, huv och bagageluckelås, FIA-godkänd stol och bälte. _________________ Pär Hylander |
||
har man inte riktigt bestämt sig för vad man gillar bäst, rally eller racing. så ska man börja med rally tycker jag.
du köper en voc kärra med lite skruvade kvar på för 10-15 kkr. du köper en ritkigt shysst voc kärra för 30-35. kkr. även om det är slaviskt och du måste använda volvo orginal delar så blir detta billigare än att köra racing. de har hittar förvånansvärt mkt pulver hur b23:an, tror det ligger på nästan 180hk.. detta i kombination med den lite tätare m40 och 4,10 så känns bilarna inte tokslöa.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
En variant på frågan (sorry om jag lånar/utvecklar tråden lite!
![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
De flesta teamen brukar väl ha ståendes "pengar sökes"-annonser ![]() Att köpa sig en eller flera långloppsstyrningar är ett alternativ. Visst, det blir en ganska stor engångskostnad per race men slår man ut det så är det en relativt billig lösning. Det behöver ju inte vara värsta-värsta som gäller när man står där med sin debutantlicens. _________________ /Kristian Elisson |
||
Jag har sett en hel del "förare sökes"-annonser. Tyvärr brukar det finnas krav på att man ska ta med sig egen penningpåse eller en ![]() Nämnde jag att man ska vara en bra chaufför oxo? ![]() Här är en annons för styrning på mer "normal" nivå: http://www.fcr.nu/ _________________ Jörgen Eriksson |
||
Min plan för att börja tävlingskörning har varit att bygga bil för rally i ekonomiklassen, framför allt för att jag bor i Luleå och har 50 mil till närmsta bana.
Med en rallybil har jag ett ganska stort urval av tävlingar i närheten: rally, RS och backtävlingar ![]() En annan fördel med ekonomi/voc är att bilen fortfarande får användas på gatan så man behöver inget släp för att ta sig till tävlingarna(men förmodligen från tävlingen ![]() Min bil kan även med mindre modifikationer användas i långlopp (www.highcoastracing.com) vilket jag hoppas kunna göra senast nästa år. När det gäller ekonomi har jag lagt ut strax över 17000:- för att bygga bilen (som är långt ifrån någon vinnarbil), detta inkluderar en reservdelsbil och då har jag jag försökt snika på det mesta och köpa begagnade delar och däck. Om jag skulle sälja bilen får jag nog vara glad om jag får tillbaka hälften, så ett hett tips är att köpa en färdig bil! När man räknar på vad det kostar att tävla är det lätt att glömma vad det kostar att ta sig till och från tävlingarna, vilket ofta kan vara den största kostnaden! /Magnus _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1386 besök totalt |